شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
گزارش شوشان از شورای اداری استان
نتیجه ی خرید داخل استانی ایجاد کار و اشتغال است وادارات دولتی باید از این دستورالعمل حمایت کنند.و نسبت به این موضوع حساس باشند .همچنین بانکها باید به سرمایه ی در گردش تولید کنندگان داخلی توجه کنند .
شوشان - سارا ممبینی : عبدالحسن مقتدایی درجلسه ی شورای اداری  استان که درمحل استانداری خوزستان برگزار شد ،با اشاره به  24 خرداد ماه گفت : حماسه ی  24 خرداد ماه با حضور ملت شریف ایران رقم خورد و این روز بر همه ی مردم و دولتمردان  ایرانی مبارک باد و امیدواریم که منشا خیر و برکت برای ملت و کشور عزیزمان باشد .   

 استاندار خوزستان در عین حال با اعلام حمایت  قاطع استانداری از فعالیت سازمانهای مردم نهاد اظهار داشت  :سازمان های مردم نهاد  همانند نورافکن هایی هستند  که جنبه های تاریک استان را روشن می کنند و با توجه به ضرورت ارتقاءاستان در بینش سیاسی ،اجتماعی ، خدماتی ، محیط زیستی و ... باید  تعداد سازمان های مردم نهاد افزایش پیدا کند .

 در  چند ماه اخیر 87 سازمان مردم نهاد با هدف فعالیت های اجتماعی تشکیل شده اند ودرحال حاضر 190 سازمان مردم نهاد فعال داریم .که امیدواریم این تعداد به 300 نهاد ارتقا یابد . وی همچنین با تاکید لزوم حفظ هویت مستقل سازمان های مردم نهاد گفت :سازمان ها ی مردم نهاد نباید وابستگی  مالی و معنوی به دولت داشته باشند و تنها در صورت استقلال است که می تواند بخش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی دولت را به نقد بکشانند .  

مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش  با اشاره به نهاد مشاوره ای استاندار گفت :ما در استانداری یک نهاد مشاوره ای 28 نفره  در مباحث تخصصی آّب ،آبزیان ،محیط زیست و ...پایه گذاری کردیم  و تا کنون فعالیت های مثبت و سازنده ای  توسط گروه مشاوران در بخش های تخصصی مربوطه انجام شده است .و امیدوارم این نهاد مشاوره ای محدود به دوره ی مسئولیت من نباشد و در آینده نیز برای خدمت رسانی به مردم استمرار داشته باشد و در قالب یک تشکیلات قوی گسترش پیدا کند تا امکان این فراهم شود تا در کنار منابع مالی از سرمایه های فکر ی جامعه ی علمی نیز استفاده کنیم .و مرجعی برای مردم و صاحبان فکر و اندیشه در جهت مشارکت در عرصه ی تصمیم گیری  های تخصصی وتوسعه دراستان  خوزستان ایجاد شود.

نماینده ی عالی دولت در استان خوزستان ، در عین حال با اشاره به ایجاد مجمع  مشورتی توسعه ی استان نیز خاطرنشان کرد :در صدد هستیم با  راه اندازی اولین نهاد مشورتی استان که مشتمل بر افراد با تجربه ی شهرستانها می باشد ، در تقویت ظرفیت نهاد سازی در استان قدم برداریم. این نهاد کاملا مستقل از دولت خواهد بود وبه مسائل عمومی می پردازد و در خصوص آنها تصمیم گیری می کند و اگر  خود من را به عنوان یک عضوبپذیرد باعث افتخار است  .

وی همچنین خاطر نشان کرد که عملکرد ادارات دولتی در خصوص خرید داخل استانی در اوایل تیرماه بررسی می شود . وی افزود :نتیجه ی خرید داخل استانی ایجاد کار و اشتغال است وادارات دولتی باید از این دستورالعمل حمایت کنند.و نسبت به این موضوع حساس باشند .همچنین بانکها باید به سرمایه ی در گردش تولید کنندگان داخلی توجه کنند .

مقتدایی  با اشاره به مراسم نکوداشت نمایندگان فقید و شهید که در 10 خرداد ماه سال جاری توسط استانداری خوزستان برگزار شد ، گفت :  الگوی نکوداشت پیشکسوتها در استان خوزستان در سایر استانها نیز در حال انجام است و استان خوزستان افتخار این را دارد که به عنوان اولین استان در این عرصه انجام وظیفه کرده است . وی با اشاره به هفته ی دفاع مقدس اظهار داشت که در هفته ی دفاع مقدس نیز برنامه ی تقدیر از  فرمانداران ، شهر داران و بخش داران دوران دفاع مقدس در دستور کار استانداری خوزستان است.

 همچنین در شورای اداری استانداری آیت الله شفیعی و حجه الاسلام والمسلمین علی فلاحیان،  نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و مهندس بهشتی  مشاور ارشد معاون رئیس جمهور و رئیس  میراث فرهنگی ،  گردشگری و صنایع دستی  ،همچنین لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست استان ، دکتر چگنی ، ایرانشان و باستان شناس، حیدری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان  و وحید قاسمی مشاور استاندار خوزستان در امور میراث فرهنگی و گردشگری حضور داشتند .


عضو مجلس خبرگان رهبری: باید ماه رمضان در ادارات مشهود و محسوس باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خطاب به مدیران ادارات و دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد: باید تلاش کنید که ماه رمضان در ادارات شما، مشهود و محسوس باشد.

 آیت الله سیدعلی شفیعی در شواری اداری استان خوزستان  اظهارکرد: ماه رمضان دارای برکت، رحمت و مغفرت است. برکت آن در جلسات افطار و مهمانی ها و رحمت آن در جلسات تفسیر قرآن و شب های احیا و دعا است و یقینا با توجه به برکت و رحمت در این ماه، مغفرت نیز می آید.

وی تصریح کرد: سال به سال استقبال جوانان از مجالس احیاء، تقوا و برنامه های مذهبی و جلسات سخنرانی بیشتر و بهتر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: کسی تصور نکند که احیاء شعائر مذهبی فقط کار روحانیون ، سازمان تبلیغات یا مثلا بخش عقیدتی سپاه است و توجه به این مسایل بر همه لازم و ضروری است.

آیت الله شفیعی بیان کرد: مدیران کل سعی کنند وجود و حضور ماه رمضان را در اداره خودشان جا بیاندازند تا هر کس وارد اداره می شود ماه رمضان را ببیند.

وی گفت: سفره گسترده ماه رمضان یک فرصت بسیار مقدس و خوبی است؛ ماه رمضان بهترین ماه سال است و این ماه همه چیزش بهتر از اوقات دیگر است.

وی تصریح کرد: باید ماه رمضان در ادارات مشهود و محسوس باشد تا خداوند از ما راضی باشد و بیند که ما شکر نعمت هایش را به جا می آوریم.


طبیعت خوزستان به رفتار حکیمانه جواب می دهد

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: خوزستان نبض ایران است؛ وقتی نبض خوزستان خوب بزند یعنی ایران هم حالش خوب است.


 سید محمد بهشتی در شورای اداری استان که 28 خردادماه)در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: ما بعضی مواقع یادمان می رود که سرزمین ما کجاست و در چه سرزمینی زندگی می کنیم. بعضی کارهایی که انجام می دهیم، مغایر طبع این سرزمین است و وقتی مغایر باشد، قطعا منجر به واکنش از سوی سرزمین خواهیم بود.

مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این که یکی از مشکلات ما در حوزه میراث فرهنگی این است که باید بدانیم میراث فرهنگی چیست و چه نسبتی با سایر چیزها دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت بین میراث و چیزهای دیگر را پیدا کنیم باید توجه کنیم که میراث چه نسبتی به مفهوم توسعه دارد.

وی افزود: ما امروزه در هیچ جای کشور نمی دانیم که در کجا زندگی می کنیم؛ خبرهایی از بحران آب، خاک و غیره در کشورمان می شنویم و همه منابع زیستی ما به آستانه فروپاشی رسیده اند و این موضوع به دلیل رفتار ما در 60 و 70 سال اخیر بوده است.

بهشتی تصریح کرد: ما باید خوزستان را بشناسیم؛ طبیعت خوزستان به رفتار حکیمانه جواب می دهد؛ اگر رفتار حکیمانه نداشته باشیم این طبیعت ما را زمین می زند و اگر خوزستان زمین بخورد کل ایران زمین می خورد.

مشاور رئیس جمهور بیان کرد: هر زمان خوزستان آباد باشد یعنی ایران آباد است و هر زمانی خوزستان خراب باشد یعنی ایران خراب است.


در ادامه ناصر چگینی، ایران شناس و باستان شناس کشورمان، اظهارداشت: نگاه کردن و توجه به میراث فرهنگی یعنی رخت سفر ببنیدم و در گذشته قدم بزنیم. دشت خوزستان حاصل آبرفت های طولانی است که در زمان های طولانی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: برای فهمیدن خوزستان و حفاظت و نگهداری آن نیاز به بازخوانی خوزستان داریم؛ اگر می خواهیم به آینده برویم باید مسیر گذشته را به درستی بشناسیم.



لاهیجان زاده تصریح کرد: در حال حاضر از 609 دشت کشور، 499 دشت با افت شدید و نگران کننده سطح آب مواجه شده و 291 دشت ما، دشت ممنوعه و بحرانی اعلام شده است.

آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت های نفتی در خوزستان در حال افزایش است

در ادامه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاطت محیط زیست استان خوزستان، اظهارکرد: کشور ایران در بین 178 کشور جهان از لحاظ شاخص کیفیت رتبه 58، از نظر آلودگی هوا رتبه 124، از نظر بهداشت و سلامت آب رتبه 47 و از نظر شاخص عملکرد منابع آب در رتبه 117 قرار دارد.

وی افزود: در شاخص کشاورزی رتبه 17، شاخص عملکرد جنگل رتبه 16، شاخص شیلات رتبه 68 و در شاخص تنوع زیستی رتبه 128 و در شاخص آب و هوا در اقلیم رتبه 100 را دارا هستیم.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: میزان افت سالانه آب زیرزمینی بین یک تا سه متر است و برداشت آب زیرزمینی در دهه 50، 22 میلیارد متر مکعب بوده اما در دهه 80 این عدد به 62 میلیارد متر مکعب رسیده است.

لاهیجان زاده در ادامه خشک شدن جنگل های زاگرس، خشک شدن یا رفتن به سمت خشک شدن تالاب ها و پدیده ریزگردها را از چالش های زیست محیطی کشور برشمرد و افزود: انتقال آب از سرشاخه های استان، افزایش آلودگی های نفتی و شوری آب سد گتوند نیز از چالش های استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان همچنین عدم سامانه دهی و مدیریت زه آب های کشاورزی و کشت و صنعت ها، پدیده ریزگردها، خشک شدن بخش زیادی از تالاب ها مثل شادگان و هورالعظیم و ورود فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی به منابع آبی استان، آسیب به اکوسیستم خوریات ماهشهر و بندر امام(ره) و آلودگی هوا ناشی از فعالیت های منطقه ویژه ، تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی حوضچه های پرورش ماهی و عدم مدیریت صحیح پسماندهای شهری و روستایی را از دیگر مشکلات استان نام برد.

میراث فرهنگی یک جریان زنده است

 افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، نیز در این شورا اظهارداشت: بسیاری میراث فرهنگی را در قالب یک سازمان می بینند در حالی که میراث فرهنگی یک جریان زنده است و این موضوع اصالت و هویت ایرانیان است.

وی افزود: میراث فرهنگی از عده ای انسان های دلسوز و متعهد تشکیل شده که این افراد از اصالت و فرهنگ مردم و شناسنامه یک ملت دفاع می کنند.

حیدری با بیان این که هرگز سازمان میراث فرهنگی به دنبال مالکیت در بناهای تاریخی نبوده است و رسالت آن حفظ یک بنا به تنهایی نیست؛ تصریح کرد: حفظ فرهنگ و اصالت جامعه مبنای اصلی توسعه است. قطعا وظیفه اصلی همکاران من نیازمند همکاری خاص و نگاه ویژه همه دستگاه ها است.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که شهر باستانی شوش کاندیدای ثبت جهانی است و استان خوزستان استانی خاص و تنها استان کشور خواهد بود که سه اثر ثبت جهانی دارد.

حیدری بیان کرد: میراث فرهنگی شوش، چغازنبیل و شوشتر در دنیا بی نظیر است؛ این ها دارایی ها و داشته های استان است و میراث فرهنگی حفظ نخواهد شد مگر اینکه همه ما دست در دست هم دهیم و برای احیای این یادگار ارزشمند نیاکان ما فعالیت کنیم.

وی بیان کرد: من مطمئنم داشته هایی که در حوزه طبیعی داریم و داشته هایی که خداوند به استان داده می تواند با رخ نمایی و خودنمایی در دنیا، خوزستان را به عنوان مقصد سفر در خاورمیانه معرفی کند. شاید کمتر کسی در گذشته فکر می کرد که صحرای ام الدبس به عنوان یک مقصد گردشگری باشد.


آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت های نفتی در خوزستان در حال افزایش است

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت های نفتی در استان در حال افرایش است و در منطقه هیچ نقطه ای وجود ندارد که در آن میدان نفتی احداث نشده باشد.
آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت های نفتی در خوزستان در حال افزایش است
ˈاحمد رضا لاهیجان زاده ˈ عصرچهارشنبه در جلسه شورای اداری استان در محل استانداری خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی در خوزستان افزود: یکی از چالش های مهم استان خوزستان خشک شدن بیش از 13 میلیون درخت بلوط در مناطق زاگرسی استان است.

وی با اشاره به وضعیت تالاب های استان خوزستان گفت: تالاب ها و سواحل دریاها از جمله زیستگاه های منحصر به فرد در استان خوزستان است که با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان کرد: خشک شدن بخش هایی از تالاب های شادگان و هورالعظیم ضمن از بین تنوع زیستی در این تالاب ها موجب افزایش پدیده گردو غبار در کشور شده است.

لاهیجان زاده به اشاره به وضعیت خورهای شهرستان ماهشهر گفت: به واسطه فعالیت های منطقه ویژه پتروشیمی خسارات بسیاری به خوریات ماهشهر وارد شده است.

وی با بیان اینکه 42 روز از سال 92 در شهر اهواز وضعیت هوا از نظر آلودگی بحرانی بوده است گفت: در سال گذشته تنها 10 روز از سال در شهر اهواز هوای پاک داشته ایم که این وضعیت تاکنون در هیچ کدام از کلانشهر های کشور وجود نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص طرح انتقال آب گفت: طرح انتقال آب بهشت آباد یکی از نگرانی های مسوولان استان است که این مسئله توسط استاندار خوزستان در شورای عالی آب مطرح شد و همچنان جلسات برای به حداقل رساندن میزان انتقال آب ادامه دارد.

لاهیجان زاده به وضعیت سد گتوند اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی به معضلات سد گتوند جلساتی بسیاری با حضور مسوولان و وزیر نیرو برگزار شده و هم اینک تیم های کارشناسی در حال بررسی راهکارهای کنترل میزان شوری آب پشت سد گتوند هستند.












نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار