شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۸۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان:
رئیس دفترنظارت وبازرسی شورای نگهبان در خوزستان گفت: در حال حاضر 24دفتر شهرستانی شورای نگهبان در استان خوزستان فعالیت می‌کند که آموزش‌ها و برنامه‌های دائمی و همایش‌های فصلی در این دفاتر برگزار می‌شود.

 حسن معماری در نشست خبری که به مناسبت روز شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: پس از برگزاری رفراندوم نظام که در 12 فروردین 1358 صورت گرفت، قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی تصویب شد. در این خصوص امام (ره) در جهت حاکمیت بخشیدن به نهادهای قانون ابلاغ شش فقیه شورای نگهبان از نخستین ابلاغ‌هایی بود که اسفند ماه 1358 صادر کرد.

وی با بیان اینکه در 24 اسفند 1358 انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی انجام شد و نخستین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در هفتم خرداد 1359 افتتاح شد، افزود: نخستین اقدامات مجلس شورای اسلامی انتخابات هیئت رییسه و رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگان است.

معماری گفت: در 26 تیرماه 1359 بر اساس قانون 12 عضو شورای نگهبان شامل شش حقوقدان که از طرف قوه قضاییه به مجلس معرفی و مجلس شورای اسلامی تایید می‌کند و به عضویت شورای نگهبان درمی‌آیند. همچنین شش عضو دیگر که فقیه عادل و آگاه به مقتضیات روز هستند از سوی ولی فقیه معرفی می‌شوند.

معماری یادآور شد: بر اساس اصل 93 قانون، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و در واقع مشروعیت مجلس شورای اسلامی به وجود شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: تنها در دو مورد تصویب اعتبارنامه‌ها و انتخاب شش حقوقدان است که نیاز به اظهارنظر شورای نگهبان نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان گفت: بر اساس اصل 96 قانون اساسی تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با رای اکثریت فقهای شورای نگهبان صورت می‌گیرد؛ تشخیص عدم تعارض مصوبات مجلس شورای اسلامی با قوانین اساسی با رای اکثریت اعضای شورای نگهبان است.

وی افزود: همچنین بر اساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد. این نظارت یک نظارت استصوابی است که در همه مراحل و فرایند انتخابات جاری و ساری است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان افزود: در قانون اساسی دو اصل از اهمیت وافری برخوردارند که به وظایف شورای نگهبان مربوط می‌شود. نخست اصل چهار که همه قوانین و مقررات مدنی،‌ جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، نظامی، فرهنگی و سیاسی باید بر اساس موازین اسلامی باشد. تشخیص این امر به عهده فقهای شورای نگهبان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان  خاطرنشان کرد: بحث تفسیر قانون اساسی که در اصل 98 به آن اشاره شده از دیگر وظایف شورای نگهبان است البته تفسیر قانون از اختیارات شورای نگهبان است و ارزش تفسیر شورای نگهبان در حد قانون اساسی است؛ اما شورای نگهبان همیشه این کار را انجام نمی‌دهد و تشخیص زمان انجام این امر با شورای نگهبان است.

وی افزود: همچنین هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نیز می‌توانند درخواست تفسیر قانون کنند البته این تفسیر باید به تایید سه چهارم اعضای شورای نگهبان برسد.

معماری تصریح کرد: از دیگر وظایف شورای نگهبان اظهار نظر در مورد مصوبات موقت و آزمایشی کمیسیون‌های مجلس است بر اساس اصل 72 قانون اساس مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی را تصویب کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایر باشد.

وی اظهار داشت: از دیگر وظایف شورای نگهبان بازنگری قانون اساسی است و بر اساس اصل 177 قانون اساسی تفسیر قوانین عادی بر عهده مجلس شورای اسلامی است ولی تفسیر قوانین اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان گفت: از نکات مهم در امر وظایف شورای نگهبان که دفاتر استانی و شهرستانی به آن دلیل ایجاد شده‌اند، نظارت بر انتخابات است که قانون اساسی و قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی این مسئله نظارت را تصریح کرده‌اند.

وی افزود: در نظارت بر تشخیص صلاحیت‌ها نیز این نظارت همان نظارت استصوابی است که بر اساس اصل 99 قانون اساسی است و شامل تایید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود و پس از آن نظارت بر انتخابات مسئولان اجرایی انتخابات است.

معماری با اشاره به اهمیت و جایگاه انتخابات در ایران اسلامی اظهار داشت: مردمی‌ترین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است زیرا در همه مراحل انتخابات بر عهده مردم است و حتی نظارت بر انتخابات نیز بر عهده مردم است.

وی خاطرنشان کرد: معتمدان پیش از دعوت توسط فرمانداران و بخشداران باید به تایید اعضای تایید شده شورای نگهبان در شهرستان‌ها برسند. وی ادامه داد: رعایت قانون و نظارت بر تبلیغات انتخابات، نظارت بر اخذ و شمارش آراء و مرحله بعد رسیدگی به شکایات شاکیان پس از اعلام رای و نتایج انتخابات است؛ لذا نظارت یک گستره وسیعی است که تنها مربوط به انتخابات نیست بلکه پیش از آن صورت می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان تصریح کرد: به دلیل نیاز به شبکه نظارتی و آموزش در امر انتخابات، دفاتر استانی و شهرستانی تاسیس شد که نسبت به شناسایی، جذب و آموزش ناظرین در طول سال اقدام کند با این آموزش‌های فنی به انتخابات و قوانین آن آگاه می‌شوند که وظایف نظارتی خود را دقیقا بر اساس قوانین انجام دهند.

معماری گفت: هیئت‌های نظارت در هنگام انتخابات موقتی است، اما نظارت بر انتخابات دائمی است که مردم نسبت به نظارت شورای نگهبان اعتماد دارند؛ به کمک همین شبکه عظیم نیروهای مومن و امین نظارت انجام می‌شود که دفاتر هم با برگزاری دوره‌های مختلف در جهت بالا بردن توان نظارتی آنها گام بر‌می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: 31انتخاباتی که تاکنون در کشور برگزار شده بیانگر این مسئله است که مشارکت حضور از درصد بالایی برخوردار بوده و مردم نیز نسبت به این نظارت اعتماد دارند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم نظارت استصوابی در روز انتخابات است که ناظرین هرگونه مشکل یا نقص قانونی مشاهده کنند، فورا تذکر لازم را به مسئولان اجرایی شعب، جهت رفع مشکل می‌دهند.

در همان روز انتخابات مسئولان، ناظران و نمایندگان کاندیداها حضور دارند که اگر کوچکترین تخلفی صورت بگیرد، به هیئت نظارت شهرستان اعلام می‌شود.

تا کنون موردی مبنی بر اثبات به حق بودن شکایت شاکیان درامر انتخابات وجود نداشته است زیرا زمانی که صحت انتخابات تایید می‌شود، شکایت وارد نخواهد بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر 24دفتر شهرستانی شورای نگهبان در استان خوزستان فعالیت می‌کند که آموزش‌ها و برنامه‌های دائمی و همایش‌های فصلی در این دفاتر برگزار می‌شود. ناظرین باید به شرح وظایف نظارت و قانون انتخابات آگاهی داشته باشند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930423001054#sthash.u40e4N0I.dpuf
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ایران زیبا
|
United Kingdom
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
comment
0
2
comment خیلی هم خوب
فقط اگر میفرمودید مردم چطور مسایل رو باهاتون در ارتباط نیذاشتن ممنون میشدم
همچنین سپاسگزار میشم اگه بفرمایید آیا تایید صلاحیت در ایام و به ویژه روز آخر تبلیغات (ولو اینکه رد صلاحیت اشتباه بوده) قانونی هست یا نیست؟
comment
دیده بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
comment
0
0
comment باسلام-رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خوزستان آقای ابوالحسن معماری می باشد لطفن تصحیح شود
comment
ایران زیبا
|
Finland
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
comment
0
2
comment از آقای سید نور درخواست دارم درباره اعطای برخی عنواوین بررسی لازم رو انجام بدن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
comment
0
0
comment با سلام میخواستم بدون محل اعتراض به رای رد صلاحیت کاندیدهای شهرستان ها تو اهواز کجاست؟ آدرسشو میخواستم.
comment
دورقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
comment
0
0
comment باسلام
اینکه شورای نگهبان رکن اصلی حفظ نظام وحقوق مردم است،شکی نیست.
لطفا بفرمایید برا ارائه گزارش تخلف برخی اعضای نظارت کجا مراجعه کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار