اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
بخشداران از مشکلات روستاهای استان گفتند:
شهرستان شدن نياز به امكانات و اعتبارات خاص دارد. مدرسه، آب، راه مناسب از جمله انتظارات به حق مردم است. خيلي بد است كه فرزندان ما در كانكس درس مي خوانند
شوشان : جلسه ی عمران و آبادانی روستاها و جلوگيري از مهاجرت بي رويه و تشويق روستاييان به بازگشت به روستاهای استان خوزستان در محل  سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری خوزستان با حضور دکتر احمد سیاحی معاونت امور عمرانی استاندار ، مجیدی مدیرکل امور روستایی و بخشداران استان خوزستان برگزار شد . 

مجیدی مدیر کل امور روستایی  گفت : در بحث عملکرد و نظارت بر پروژه های عمرانی از بخشداران گله مند هستیم .بعضی روستاها دارای امکانات خوبی هستند ولی باز هم مردم آنها به شهر مهاجرت می کنند  

کندری ، بخشدار دهدز با انتقاد از کمبود اعتبارات  اظهار داشت که بخشداری دهدز 2 الی 3 سال است که اعتبار دریافت نمی کند .

موسوی از شهرستان شوش مشکل عمده ی مردم روستاها در این شهرستان را عدم واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن دانست و گفت : 7 سال است که سازمان مسکن  برای ساخت و ساز به ساکنان روستاها  زمین نمی دهد برای همین مردم از روستا به شهر مهاجرت می کنند . 

امین زاده از خرمشهر با اظهار اینکه تولیدات کشاورزی در خرمشهر کاهش قابل ملاحظه داشته است ،نبود آب و زمین مناسب برای کشاورزی از مشکلات  عمده در این خصوص ذکر کرد . 

طبری از شادگان با اشاره به اینکه تالاب شادگان از مکان های مهم گردشگری در استان  خوزستان به شمار می آید خواستار  اعتبارات  بیشتر برای بالا بردن امنیت و آموزش روستاییان  در شادگان را خواستار شد . 

جباری از ویس راهکارهایی چون :  نظام بخشی به وضعیت اقتصادی روستاها ، تحول در نظام آموزش و پرورش و ایجاد رشته های  فنی مرتبط با کارهای کشاورزی  ، تشویق روستاییان در استفاده از خدمات بیمه ای روستایی ، ایجاد اشتغال از طریق کارهای جنبی ، بالابردن امنیت در جهت جلوگیری از اختلافات محلی و استفاده از نیروهای فارغ التحصیل روستایی با وام های کارآفرینی را  راه کارهای مناسبی در جهت عدم مهاجرت روستاییان به شهر دانست . 

عباس ساکی، از اروند کنار گفت : جوانان امروز با جوانان روستایی دیروز متفاوت هستند و به دلیل کاهش بخش " ترویج " در روستاها جوانان علاقه ای به کار کشاورزی از خود نشان نمی دهند . 

صادقی از دزفول صحبت از داشته ها به جای نداشته را مطرح کرد و گفت : ما در دزفول از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستیم . و در روستاهای بخش مرکزی وضعیت بسیار خوبی داریم  . در دزفول ما با مهاجرت پذیری بالایی روبه رو هستیم و مشکلی که داریم افزایش حجم تولیدات است . دزفول  با سالانه 4 میلیون تن افزایش تولید روبه رو می باشد و مرکز صادرات محصولات کشاورزی است ولی با توجه به تحریم ها کشاورزان نمی دانند که محصولاتشان را چگونه به فروش برسانند !
قنواتی ، از ماهشهر ، اختلافات شدید ملکی و عدم زه کشی اراضی را از مشکلات عمده ی روستاهای ماهشهر ذکر کرد . 

همچنین در این جلسه مشکلاتی چون شبکه های فرسوده ی آب ، برق، گاز ،عدم امنیت و ساختار راه ها همچنین  کمبود پزشک و امکانات درمانی از مسائل مورد بحث توسط بخشداران بود.
دکتر احمد سیاحی در این جلسه اظهار داشت : تمامی ما قابلیت ها و مشکلات موجود در استان خوزستان را می دانیم .در استان خوزستان  همیشه مشکل کمبود اعتبارات وجود داشته است ولی اگر ما عملكرد خوبي داشته باشیم نبايد نگران مهاجرت روستانشينان به شهر شويم اما در حال حاضر نه تنها با  مهاجرت روستائیان  به شهر ها مواجه هستیم بلکه اين نگراني وجود دارد كه نخبگان و افراد صاحب فكر نیز از استان خوزستان  مهاجرت کنند.

وی تصريح كرد: زماني روستا رونق پيدا مي كنند كه كشاورزي رونق پيدا كند. كشاورزي زماني رونق پيدا مي كند كه آب مورد نياز و با كيفيت تامين شود. همچنين توليد محصولات كشاورزي وقتي بالا مي رود كه زيرساخت ها فراهم باشد.

سياحي بیان كرد: زماني زمين هاي موجود در  حميديه شور شد و مردم اكثر روستاها از آنجا  به شهر مهاجرت كردند ولي بعد با انجام زهكشي و احداث شبكه هاي آبياري  زمین ها احيا شد و مردم به سرزمین مادری خود برگشتند.و دوباره کشاورزی رونق گرفت . ما با وجود اعتبارات كم، باید مديريت جهادي را در جهت حل مشكلات مردم به کار بگیریم . برای نمونه بخش هاي صنايع دستي را بايد بيشتر مورد توجه قرار دهيم.

وي عنوان كرد: اگر امكانات را براي مردم فراهم كنيم مي توانيم مردم را در روستاها نگه داريم. راهكارها بايد با توجه به محدوديت ها اجرا شود. وظيفه اوليه و ابتدايي دولت ها تامين امنيت براي مردم است. وقتي بهداشت و درمان مشكل دارند ما نمي توانيم از مردم بخواهيم در روستاها بمانند. بخشداران ادامه حاكميت دولت مركزي در روستاها هستند.

معاون عمراني استانداري خوزستان عنوان كرد: وضعيت آب ها يكي از مسائل جدي است. اکنون با كمبود و كيفيت آب در برخي از روستاها مواجه هستيم بر همین اساس برای حل مشکلات يك كارگروه با عضويت بخشداران با هدف اولويت بندي مشكلات تشكيل می شود. همچنین لازم است طرح جامع توسعه روستاهای خوزستان تدوین شود.

سياحي عنوان كرد: با وجود محدوديت اعتبارات، متاسفانه در خوزستان ياد نگرفتيم از اعتبارات درست استفاده كنيم. جدول سازي و بهسازي برخي روستاها پس از يك سال خراب مي شود زیرا كيفيت كار در استان پايين است، بنابراين اثر بخشي اعتبارات هزينه شده را باید بالا ببريم. اگر از اعتباراتي كه به ما اختصاص داده مي شود درست استفاده نكنيم و كيفيت كار پايئن باشد در حقيقت خيانت در امانت است.

وي با اشاره اينكه جاده هاي روستايي كيفيت خوبي ندارند، گفت: 71 درصد جمعيت استان در 76 شهر حضور دارند. سایر مردم استان نیز در چهار هزار و 100 روستا زندگي مي كنند. اگر روستاها را سازماندهي و آباد نكنيم به مهاجرت دامن زده می شود . همچنین براي بالا بردن كيفيت كار اجرايي بايد اقدامات جدي صورت بگیرد.

معاون عمراني استانداري خوزستان بيان كرد: در مورد گردشگري بيشتر فعاليت كنيد چون هر روستا خلاقيت خاص خودش را دارد. شهرستان ها و شهرهاي استان ما قابليت و شاخص هاي مورد نظر را ندارند. ما فقط اسم شهرها و شهرستان ها را گذاشته ايم. روستاهاي ما نيز معيارهاي روستا را ندارد.

سياحي گفت: شهرستان شدن نياز به امكانات و اعتبارات خاص دارد. مدرسه، آب، راه مناسب از جمله انتظارات به حق مردم است. خيلي بد است كه فرزندان ما در كانكس درس مي خوانند. يك سري بي انظباطي هايي درخوزستان اتفاق افتاده كه بين افراد مانند ساخت و سازهاي غير مجاز عادت شده است. واگذاري انشعاب برق، آب، گاز، فاضلاب و مخابرات به دليل تكليف قانوني نبايد انجام شود چون در اكثر مواقع منجر به ساخت و سازهاي غير مجاز مي شود.

وی گفت:‌ يكي از موضوعات جدي و اساسي اين است كه بخشداران با فرمانداران هماهنگي هاي لازم را داشته باشند تا از این طریق نظارت جدي بر عملكرد دهياران و شوراي روستاها اعمال شود.

سياحي افزود: هر پروژه اي در روستاها اجرا مي شود اگر پيمانكاري وجود دارد كار را به آن محول كنيد و حتي اگر لازم شد ترك تشريفات انجام دهيد. ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي اين است كه حداكثر ظرفيت را از اعتبارات داشته باشيم.
 
تهیه و تنظیم : سارا ممبینی 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار