عبدالرحیم سوارنژاد
تعطیلات تابستاني براي برنامه ريزان بويژه در عرصه آموزش و پرورش مي تواند يك فرصت طلایی باشد تا ضمن تجزیه و تحلیل عملکرد سالانه ،ناکامیها و موفقیتها ،صعودها،ركودها و معدل گذر تحصيلي را در ارزیابی توام با آرامش و طمانينه بر شمرد و علل و دلایلی که مبناو شاخص هاي عملياتي حوزه عملکردی بوده اند را بازخوانی نمود
در این بازخوانی و محاسبه خود خواسته به مصداق (حاسبوا قبل ان تحاسبوا) مي توان با يك پروسه هدفمند رشد و تعالی و ارتقا جایگاه علمي و اجرایی دستگاه تحت نظرهمراه با رضایت شغلی نیروی انسانی را فراهم آورد و با شناخت دقیق از نقاط ضعف و قوت ، آسیبها و نارسائیها ، منابع ،ظرفیت ،قابلیتهای درونی سیستم و توانمندي نيروي موجود،برنامه های دراز مدت را تدوین نمود و موجب افزایش کارآیی گردید و كاستيها را رفع نمود ،
حلقه مفقوده برنامه ريزان مقوله او قات فراغت و چگونگي گذران آن و نيزعدم وقوف از تاثير اين مقوله بر ارتقا كيفيت آموزشي است كه با نياز سنجي مخاطبين و فضاي مدارس مي توان بدون استناد به رفتار شكلي و گزارشات صوري به ضرورت و بايستگي موضوع در تابستان بصورت عملياتي پي برد و جهت غناي آن شرايط را شناخت و راهكارهاي منطقي يافت ،اين نگرش در دراز مدت به يقين شتاب سيستم را براي نيل به اهداف و تحول بالا خواهد برد و ماحصل تلاش جمعي نتيجه اي موفقيت آميز با خود خواهد داشت
متاسفانه برگزاري همايش سراسري رؤساي ادارات آموزش و پرورش سراسر كشور در تعطيلات تابستاني موجب شدت پديده انتصاب در اين ايام مي شود تا بتوان نيروهاي جديد را به اين همايش اعزام نمود و گاها" به همين دليل در عزل و نصبها نوعي شتابزدگي مشاهده مي شود و از سوي ديگر فرصت تعطيلات را براي آناليز اقدامات و بررسي عوامل مؤثر مي سوزاند و از مديران سلب مي نمايد و نيز بجاي كشف راهكارهاي تعامل اجتماعي، يك نگاه تقابلي روبروي سيستم قرار مي دهد كه بخش زيادي از پتانسيل نيروي انساني در رفع اين معضل ناشيانه ساخته هزينه مي گردد كه در اين خصوص لازم است زمان و نحوه برگزاري اين سنت نادرست را در وزارت آموزش و پرورش تغيير دهند و به نحوي عمل شود كه اين اوقات رزين اتلاف نگردند !
بايد گفت عدم بهره گيري از فرصت تابستان را مي توان يكي از دلايل عدم دستيابي به اهداف آموزش و پرورش و نارضايتي بخش اعظمي از جامعه فرهنگيان برشمرد و مضافا" اينكه بي اعتنايي به تعطيلات و گسترش اين نگرش در حوزه ستادي و اجرايي كه تعطيلات را زمان استراحت مي پندارند و از مرخصي هاي سالانه خويش در اين ايام استفاده مي كنند بروز تحميل سلايق مديران و روزمرگي در امور را با خود داشته است
ازنگاه مجريان و دست اندركاران تاثير مثبت يا منفي تعطيلي پنج شنبه ها بر آموزش هنوز در هاله اي از ابهام است و مجريان از منظر علمي نتوانسته اند به جامعه مخاطب پاسخي اقناعي ارائه كنند! و برنامه اي مناسب براي اين امر طراحي و تدوين نمايند ضمن اينكه بعضي مديران رويكرد تعطيلي پنج شنبه را قبول ندارند و به اجبار مصوبه قانوني به اجراي آن تن داده اند در صورتي كه راهكاري براي بهبوداين مصوبه و تغيير دربهره وري و برون رفت از ابهام نداشته اند !
زاييده اين نگرش جبري چنين شد كه اكثر صاحب نظران متفقا" اذعان دارند دستگاه تعلیم و تربیت نتوانسته است به رسالت خود بدرستی عمل نماید و اين ناتواني موجب شده است از سوی مقام معظم رهبری بارها و مكرر تحول بنيادين در این دستگاه یک ضرورت مورد تاکید قرار بگيرد ولی حاكميت عدم باور تحول گرایانه ،عدم روحیه شجاعانه ، نداشتن جسارت و ریسک پذیری در ارزيابي ، عدم بهره گيري از فرصتها و اولويت بندي نكردن موارد اجرايي بر سيستم موجودهرگز این مطالبه بحق و آگاهانه را محقق نخواهند ساخت و با تكيه بر حفظ وضع موجود بدون لحاظ نمودن عنصر زمان ، در خروجي و محصول اين سيستم فقدان اميد و روحيه پرسشگري مشهود باشد و هزينه هايي بر جامعه و بر دوش ديگر نهادها تحميل نمايد و دغدغه هاي والدين را مضاعف نمايد ! هنوز دير نشده است بايد از تابستان و تعطيلاتش غافل نشد و نگذاشت اين فرصت طلايي مانند گذشته از دست برود كه معمار بزرگ انقلاب فرمودند:
و من به همه مسئولین و دست اندرکاران سفارش میکنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید؛ و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزشها و نوآوریها همراهی کنید؛ و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید.
....مدارسي ايجاد نمود خود و همسرش را در هيئت امنايش قرار داد با پول مملكت و حالا مدعي مالكيت آن رادارد و ... هفته اي يكروز از تهران با هواپيما با هزينه مدرسه مي آيد و ماهي... مي گيرد.
گندم از گندم برويد جو ز جو!!!
اميدوارم منظورم را گرفته باشيد