شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
فرماندار دزفول:
فرماندار دزفول گفت: کمبود اعتبارات در حوزه‌های مرتبط با حفاظت محیط زیست و همچنین گسترش شهرها و روستاها عامل تهدید اکوسیستم رودخانه دز در دزفول است.
فرماندار دزفول گفت: کمبود اعتبارات در حوزه‌های مرتبط با حفاظت محیط زیست و همچنین گسترش شهرها و روستاها عامل تهدید اکوسیستم رودخانه دز در دزفول است.
 
حبیب آصفی  اظهار کرد: سرچشمه رودخانه دز از ارتفاعات لرستان است و با توجه به عبور این رودخانه از بین کوهستان، کمتر فاضلاب‌های روستاهای این مسیر به رودخانه می‌ریزد اما همچنان که به شهرستان دزفول و مرکز شهرستان نزدیک می‌شود، متاسفانه فاضلاب روستاهای همجوار به طور مستقیم به رودخانه می ریزد و محیط زیست رودخانه را به خطر می‌اندازد.
 
وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که مجموعه شهرستان در زمینه ضرورت حفظ بیش از پیش این رودخانه داشت‎ شورای حفاظت کیفی کارون، مجوز تشکیل جلسات شورای حفاظت کیفی دز را به شهرستان داد و تا حدودی نهادهای ذی‌ربط، نسبت به حفظ محیط زیست و اکوسیستم رودخانه دز حساس‌تر شدند.
 
فرماندار دزفول عنوان کرد: واقعیت این است که رفع و سامان‌دهی بخشی از مشکلات دز بدون داشتن منابع اعتباری، امکان‌پذیر نیست. البته تاکنون اقدامات خوبی در جهت جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز انجام شده است که از جمله این اقدامات، آغاز ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب دزفول است اما به دلیل کمبود اعتبارات، کار تا حدودی با کندی پیش می‌رود.
 
آصفی افزود: خوشبختانه امسال آب‌گیری سد دز به حدی خوب بوده که در مدت بیش از 20 روز سرریز آب از این سد داشتیم اما مساله مهم در کنار این اتفاقات خوب، حفظ حیات رودخانه است که در صورت تامین اعتبار وضعیت بهتری را در این عرصه شاهد خواهیم بود.
 
وی اظهار کرد: اعتبار سیستم‌های تصفیه‌خانه‌ای بسیار بالاست ولی چه زمانی این اعتبارات تامین می‌شود؛ کسی نمی‌داند.
 
فرماندار دزفول گفت: گسترش شهرها و روستاهای در مسیر این رودخانه، و تبدیل شهرک‌ها به شهرها که با این که امتیازی برابر قانونمند شدن زندگی اجتماعی شهری است اما تجمع خود به خود جمعیت موجب افزایش آلودگی و تهدید حیات و محیط زیست رودخانه است که برای مقابله با این آلودگی‌ها راهی جز فرهنگ‌سازی نداریم.
 
آصفی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی به شدت فقیر هستیم و کمبود اعتبارات برای فراهم‌سازی بستر آموزش فرهنگی هم مزید بر علت شده است. بدون شک تقویت ضریب دانایی مردم موجب می‌شود مردم داوطلبانه برای حفاظت از آب، خاک و هوا پیش‌قدم شوند.
 
وی به نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: حفاظت از کارون یک بحث حیاتی برای همه خوزستانی ها و مردم کشور است و طبیعتاً حفاظت از رودخانه دز به عنوان یکی از سرشاخه های آن نیز ضرورت دارد لذ با کمال میل و همه امکانات از مشارکت سازمان های مردم نهاد در جهت حفاظت از اکوسیستم رودخانه دز استقبال می کنیم.
 
فرماندار دزفول درباره عوامل انسانی آلودگی‌های رودخانه دز، اظهار کرد: عده‌ای اصرار دارند که بگویند گردشگری با حفاظت محیط زیست منافات دارد؛ به راستی اگر نگران محیط زیست هستند باید وقت بگذارند و به مردم در این زمینه آموزش دهند. چون اگر در حوزه آموزش خوب کار کنیم یقین خواهیم داشت مردمی که سخت‌‌ترین بحران‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، این بحران را نیز پشت سر می‌گذارند. لذا ضروری است به مردم در خصوص حفاظت از محیط زیست رودخانه دز آموزش دهیم تا عوامل انسانی آلوده کننده از میان بروند.
 
برچسب ها: دزفول ، دز ، محیط زیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار