اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۱
معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز:
دکتر نشان با اشاره به برگزاری سه برنامه دیگر در قالب این جشنواره خاطرنشان كرد: برگزاري مراسم شب زيتون ويژه شعر مقاومت مردم فلسطين، مراسم شب منور ويژه تجليل از حماسه‌نگاران دفاع مقدس و مراسم تولد يك سردار نكوداشت سردار شهيد علي هاشمي به‌ترتيب در روزهاي پنجم، هفتم و دوازدهم مهر در آمفي‌تئاتر دانشكده اقتصاد از ساعت 18:30 برنامه‌ريزي شده‌است.
معاون فرهنگي و اجتماعی دانشگاه شهيدجمران اهواز با تشریح برنامه‌های جشنواره فرهنگي و هنري نكوداشت هفته دفاع مقدس در اين دانشگاه، برگزاری این جشنواره را در راستاي ايجاد يك فضاي ارزشي و حماسه‌اي هم‌زمان با ورود دانشجويان در آغاز سال تحصيلي عنوان کرد.
 
 دكتر خسرو نشان در نشست خبري كه به اين مناسبت در سالن جلسات حوزه رياست این دانشگاه برگزار شد، با ياد آوري ياد و خاطره دوران دفاع مقدس و رزمندگان، در خصوص برگزاري اين جشنواره در دانشگاه اظهار داشت: ايثارگران و شهدا مورد توجه و علاقه همه مردم هستند؛ در چنين ايامي در حالي كه خانواده‌ها آماده راهی‌كردن فرزندان خود به مدرسه بودند و شايد كساني مي خواستند از فردا سال اول دبستان را تجربه كنند، به يكباره با آغاز جنگ تمام زندگي آن‌ها زير و رو شد.
 
وي افزود: با آغاز جنگ تحميلي زندگي بسياري از مردم تحت‌الشعاع اثرات و تبعات آن قرار گرفت و برخی سال تحصیلی را با 2‏، سه ماه تأخیر آغاز کردند. معتقدم به هيچ قيمتی نبايد دچار روزمرگي شويم و لحظات حماسه‌ساز تاريخي خود را فراموش كنيم. از افراد برجسته و بزرگترين فيلمسازان و برنامه‌سازان كشور بارها شنيده‌ام كه اين حماسه‌اي كه توسط جوانان ما در آن ايام ايجاد شد، حتي اسطوره‌هاي تاريخي و ادبي و شخصيت‌هاي افسانه‌اي ادبيات ما در برابر آن‌ها قابل مقايسه نيست. در حالي كه افسانه و اسطوره مرز تخيل را طي مي‌كند اما در دوران دفاع مقدس لحظات واقعي وجود داشت كه از حد خيال هم فراتر رفت.
 
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه شهيدچمران اهواز تصريح كرد: به همين دليل است كه امروزه هم شاهد هستيم آْثار و نمودهاي اين دوران در هنر ما و در ابعاد گوناگون آن از عرصه فيلمسازي و هنرهاي نمايشي تا ادبيات و ... بسیار رسوخ دارد و اگرچه دوران دفاع مقدس تمام شده‌است ولي عكس، فيلم و نشانه‌های دفاع مقدس هنوز تمام نشده‌است.
 
نشان با اشاره به برپايي نمايشگاه عكس دفاع مقدس در قالب اين جشنواره به نحوه گردآوري اين عكس‌ها اشاره و تصريح كرد: تصور مي‌كردم اگر بخواهيم چنين نمايشگاهي برگزار كنيم بايد به سراغ عكس‌هاي قديمي عكاسان برويم ولي به مجموعه‌اي از عكاسان خوزستاني برخورد كرديم كه مجموعه عكس‌هاي آن‌ها در همين دوره ايجاد شده‌است. عكس‌هايي از تبادل شهدا، جانبازان شيمايي و ... در این زمان نشان مي‌دهد آن دوره هنوز در وجود و جامعه ما جاري است. برگزاري يك جشنواره فرهنگي و هنري تنها خواسته ما نيست بلكه خواسته جامعه ما و جامعه هنري ماست.
 
وی افزود: بي دليل نيست كه فيلم "ملكه" در جشن خانه سينما جوايز جشنواره را درو مي كند زيرا هنوز علی‌رغم گذشت چند دهه از جنگ، حرف براي گفتن دارد و هنوز عكاسان از دوره دفاع مقدس و آثار آن مجموعه عكس تهيه مي‌كنند و يا در حوزه تئاتر از بين 11 اثر برگزيده جشنواره تئاتر استانی شش اثر مربوط به ايثارگري، شهادت و دوران دفاع مقدس است. همه اين موارد ما را بر آن داشت به ياد آن روزهايي كه به علت وقوع جنگ تحميلي بسياري از حضور در كلاس درس باز ماندند، آغاز سال تحصيلي دانشگاه را به چنين رويدادي پيوند دهيم و به جاي آن‌كه مراسم معارفه دانشجويان جديدالورود به صورت متداول و مرسوم آن برگزار شود كه البته آن هم لازم است، سعي شد دانشجويان وارد يك فضاي ارزشي و حماسه‌اي شوند.
 
نشان ادامه‌داد: به همين دليل با وجود حجم سنگين كارها در این مقطع سعي شد براي برگزاري يك جشنواره فرهنگي و هنري دفاع مقدس در آغاز سال تحصيلي برنامه‌ريزي شود كه نتيجه آن اكران و پخش مجموعه‌اي از بهترين فيلم‌هاي دفاع مقدس كه كمتر ديده شده‌، است؛ مانند فيلم ”آباداني‌ها” از كيانوش عياري و همچنين فيلم ”سرزمين خورشيد” . البته بعضي فيلم‌ها نيز هست كه بيش از دو سه سال از زمان ساخت آن نمي‌گذرد ولي مي‌توان گفت كه تقریبأ ديده نشده‌است؛ مانند فيلم ”تاج‌محل” كه يك نگاه شريف و انساني به زندگي مردم پس از دوران جنگ دارد. اين نمايش‌ها و فيلم‌ها به طور عمده با حضور كارگردانان و سازندگان اين فيلم‌ها و همچنين به تناسب با دعوت از بازيگران شاخص آن همراه است.
 
وي عمده ملاك انتخاب اين فيلم‌ها را به لحاظ موضوعي مرتبط با وقوع جنگ در خوزستان و به طور ترجيحی با اولويت كارگردانان خوزستاني بيان و تصريح كرد: همچنين در موضوع فيلم مستند 23 اثر اعم از فيلم كوتاه، مستند و داستاني انتخاب شده‌است كه لازم است از همكاري مركز سينماي مستند و تجربي قدردارني كنيم. تقريبا نيمي از اين فيلم‌ها ساخت سينماگران و فيلم‌سازان خوزستاني است.
 
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار کرد: در كنار نمايش اين فيلم‌ها نشست‌هاي تخصصي با عنوان "ايده"، "پژوهش" و "كارگرداني" برگزار مي‌شود كه بسيار آموزنده است؛ همچنين در زمينه تئاتر خياباني بسيار راغب به نمايش برخي از آثار خوب نمايش‌يافته در جشنواره تئاتر استاني در دانشگاه بوديم كه به علت عدم وجود مكان مناسب براي تئاتر هنوز اين موضوع قطعي نشده‌است اما در تلاش هستيم در حد امكان يك يا دو اثر صحنه پلاتويي در دانشگاه اجرا شود.
 
وي با اشاره به برگزاری سه برنامه دیگر در قالب این جشنواره خاطرنشان كرد: برگزاري مراسم شب زيتون ويژه شعر مقاومت مردم فلسطين، مراسم شب منور ويژه تجليل از حماسه‌نگاران دفاع مقدس و مراسم تولد يك سردار نكوداشت سردار شهيد علي هاشمي به‌ترتيب در روزهاي پنجم، هفتم و دوازدهم مهر در آمفي‌تئاتر دانشكده اقتصاد از ساعت 18:30 برنامه‌ريزي شده‌است.
 
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه شهيدچمران اهواز با بيان اين‌كه اين جشنواره از پنجم تا دوازدهم مهر برگزار خواهد شد دليل انتخاب اين بازه زماني را مقارن‌كردن زمان جشنواره با حضور تعداد بيشتري از دانشجويان عنوان و تصريح كرد: همچنين پيش از برگزاري جشنواره دو نمايشگاه عكس يكي در موزه هنرهاي معاصر اهواز شامل پنج مجموعه عكس از عكاسان خوزستاني و ديگري در نگارخانه معاونت فرهنگي دانشگاه از يكم مهر برپا مي‌شود.
 
نشان با تبيين اهميت برگزاري جشنواره نکوداشت هفته دفاع مقدس اظهار كرد: به هيچ وجه نبايد بگذاريم گرد فراموشي بر یادهای دفاع مقدس بنشيند؛ هنوز نشانه‌هاي دوران دفاع مقدس در بسياري از شهرها وجود دارد و بخش وسيعي از كتاب‌هاي باارزش و فيلم‌هاي شاخص به اين موضوع اختصاص دارد و اين درحالي است كه بسياري از این آثار متعلق به كساني است كه در سال‌هاي دفاع مقدس در زمان كودكي به سر مي‌بردند. از سوي ديگر دفاع مقدس اصلأ در تار و پود و زندگي ما جريان دارد؛ آثار و آسيب‌ها و تبعات آن هنوز زندگي و حيات اجتماعي ما را تحت‌تأثير قرار داده‌است و به‌طور مثال با توجه به نقشي كه دانشگاه در دوران دفاع مقدس ايفا كرد به نظر مي‌رسد لازم است مکانی به‌منظور موزه يادمان دفاع مقدس با محوريت نقش دانشگاه در اين دوران ايجاد شود بنابراين هنوز جاي كار در اين زمينه بسيار زياد است و اين گونه نيست كه با برگزاري يك هفته مراسم نکوداشت، كار تمام شود.
 
وي در خصوص امكان حضور عموم مردم در برنامه‌هاي اين جشنواره نیز گفت: اگرچه مخاطب اوليه اين جشنواره دانشجويان هستند اما حضور در اين جشنواره براي عموم مردم آزاد خواهد بود؛ به این منظور نیز با مبادي ورودي و خروجي دانشگاه هماهنگي‌هاي لازم انجام شده‌است و رفت‌وآمد به دانشگاه در اين بازه زماني آزاد مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار