شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
شهردار تهران خبر داد
شهردار تهران تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس که همه ما به میدان جنگ و دفاع رفتیم نه پول داشتیم، نه تجهیزات، نه مهمات و نه نیروی آموزش دیده و نه سازمانی، اصلا کسی به ما کمکی نکرد، در آن زمان ما چه اختیار و امکاناتی داشتیم جز اینکه به شدت جلوی ورود بچه‌های انقلاب را به میدان جنگ می‌گرفتند و کارشکنی می‌کردند.
شهردار تهران گفت: امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس یک لایحه دو فوریتی برای کمک 50 میلیارد ریالی به خرمشهر به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم که خوشبختانه با موافقت تمام قد اعضاء مواجه شد.

 محمدباقر قالیباف صبح امروز در بیستمین گردهمایی شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها که در محل سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی خرمشهر برپا شد، اظهار کرد: اشکالی که امروز اکثر ما مدیران در نخستین کلام به آن اشاره می‌کنیم نبود امکانات، پول و اختیار است و این در حالی ا‌ست که اشتباه ما درست از همین نقطه آغاز می‌شود که فکر می‌کنیم پول و اختیار راهکار حل تمام مسائل و مشکلات است.

*از پول و اختیارات ننالیم

وی اضافه کرد: این تفکر، تفکری اشتباه است، از پول ننالیم، از اختیار ننالیم، بلکه سعی کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس را در انجام کارها و وظایفمان جاری و ساری کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس که همه ما به میدان جنگ و دفاع رفتیم نه پول داشتیم، نه تجهیزات، نه مهمات و نه نیروی آموزش دیده و نه سازمانی، اصلا کسی به ما کمکی نکرد، در آن زمان ما چه اختیار و امکاناتی داشتیم جز اینکه به شدت جلوی ورود بچه‌های انقلاب را به میدان جنگ می‌گرفتند و کارشکنی می‌کردند.

قالیباف یادآور شد: عظمت و بزرگی اتفاقاتی که در آن زمان رخ داد را کسی به درستی نمی‌دانست.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر ما شده ریشه در فراموشی و فاصله گرفتنمان از فرهنگ دفاع مقدس است ادامه داد: ما امروز در عرصه‌های مختلف اداره جامعه از آن باورهای دوران دفاع مقدس فاصله گرفته‌ایم و این چالش اصلی ما است.

شهردار تهران گفت: بزرگ‌ترین درسی را که ما از دوران دفاع مقدس گرفتیم آن بود که به آنچه که بودیم و داشتیم باور کردیم و باورمان را عملی کردیم، هر چند که ما فلسفه خون بر شمشیر پیروز است را در پای منبرها فرا گرفتیم اما این مسئله را ما با پوست و گوشت و استخوان‌هایمان در دوران دفاع مقدس فهمیدیم و درک کردیم.

قالیباف افزود: در جنگ باورمان این بود که باید منطبق بر سنت‌های الهی و فرهنگ اسلامی حرکت کنیم و پیروزی و موفقیت را از خدا بخواهیم، جنگ به ما آموخت که امکانات مادی دردی از ما در جنگ حل نمی‌کند.

وی اظهار کرد: در جبهه‌ها دیدیم که هر کجا از سنت‌ها الهی و فرهنگ اسلامی‌مان فاصله گرفتیم و به حجم نیروها و تجهیزاتمان غره شدیم پشت خاکریزها ماندیم و نتوانستیم به جلو برویم و به عکس هر جا یاد خدا رو در دل و جان داشتیم و از سنت‌های الهی پیروی کردیم پیروز میدان شدیم.

*از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته‌ایم

شهردار تهران تصریح کرد: اینکه ما مکلفیم تا در هفته دفاع مقدس و بزرگداشت شهدا این موضوعات را تاکید کنیم برای آن است که این فرهنگ در ما و فرزندانمان باقی بماند و فراموش نکنیم که چگونه در جنگ از نعمت‌های معنوی و مادی آن برخوردار بودیم.

قالیباف یادآور شد: هر که بر این مدار حرکت کند و ایمان به خدا ملاک راهش باشد به طور قطع پیروز خواهد بود، مقاومت مردم غزه در نبرد 22 روزه و 33 روزه سبب پیروزی آنان بر دشمنان شد.

وی ادامه داد: در کسب چنین پیروزی‌هایی تقسیم‌بندی مذهبی جایی ندارد، کسانی که در غزه مقاومت کردند از اهل سنت بودند ولی بر مدار الهی حرکت کردند و این باورشان بود که می‌توانند از خانواده و جانشان بگذرند اما فرهنگشان را از دست ندهند.

شهردار تهران گفت: آنقدر از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفته‌ایم که وقتی با یک شهروند خرمشهری حرف می‌زنیم به ما می‌گوید «از این حرف‌ها زیاد شنیده‌ایم، اگر کاری از دستتان بر می‌آید، بیایید و انجامش دهید»، این درد دل امروز مردم این شهر است.

*پخش کلیپ وضعیت چاله‌ها و خرابی‌های سطح شهر خرمشهر

قالیباف با اشاره به پخش کلیپی از وضعیت چاله‌ها و خرابی‌های سطح شهر خرمشهر افزود: فرهنگ دفاع مقدس اجازه نمی‌دهد وقتی آن همه چاله و خرابی در شهر هست این همه گل برای تزئین سالن بگذارید، باید اصلاح را از همین جا آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: ممکن است در شهرداری‌ها ده‌ها اسراف صورت گیرد اما ما نباید اجازه بدهیم که این کار صورت گیرد و برای آن باید اصلاح را از خودمان آغاز کنیم، وقتی توانستیم خود را اصلاح کنیم آنگاه می‌توانیم جلوی تعرض به بیت‌المال را نیز بگیریم.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر باور کنیم که با حداقل‌ها نمی‌شود کار کرد به طور قطع می‌توانیم کارهای بزرگی را به انجام برسانیم و امکانات مادی خلق کنیم.

قالیباف یادآور شد: در دفاع مقدس وقتی در پشت خاکریزها با کمبود امکانات مواجه می‌شدیم کار را در پشت خاکریز حل می‌کردیم، ما باید در میدان کار حضور داشته باشیم و به رتق و فتق امور بپردازیم.

شهردار کلانشهر تهران ادامه داد: در دوران دفاع مقدس وقتی کاری از ما بر نمی‌آمد، قول نمی‌دادیم، باید بلد باشیم که چه وقت بله بگوییم و چه وقت نه.

*در یک دوره هفت ساله در کشور بودجه 5 برابر افزایش یافت

وی گفت: در یک دوره هفت ساله در کشور بودجه پنج برابر افزایش یافت و همه فکر می‌کردیم که دیگر مشکلات تمام شده است اما نه تنها مشکلات رفع نشد بلکه چندین برابر هم افزایش یافت.

قالیباف با تاکید بر اینکه اشکال اصلی در نوع باورهای ما است افزود: امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس یک لایحه دو فوریتی برای کمک 50 میلیارد ریالی به خرمشهر به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم که خوشبختانه با موافقت تمام قد اعضاء مواجه شد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه طبق قانون شهرداری‌ها اجازه صرف اعتبارات خود در دیگر شهرها و بخش‌های غیرمرتبط با حوزه فعالیت‌شان را ندارند، اظهار کرد: برابر قانون در جاهایی که حوادث غیرمترقبه رخ می‌دهد شهرداری‌ها امکان کمک به آن منطقه را دارند از این رو جنگ تحمیلی به عنوان یک حادثه غیرمترقبه بزرگ برای خرمشهر این اجازه را به ما می‌دهد که به این شهر کمک کنیم.

*همفکری دبیرخانه کلانشهرهای کشور فرآیندی برای بهبود وضعیت خرمشهر

وی تصریح کرد: ما و تمام شهرداری‌های کشور به نسبت توان خود در حوزه کار شهرداری‌ها همچون خدمات شهری، عمرانی، زیباسازی و شهرسازی و در حد مقدوراتمان به خرمشهر کمک می‌کنیم که البته این کمک‌ها یا مادی و یا فکری است.

شهردار تهران یادآور شد: می‌دانیم که بخشی از مردم ما استطاعت و توان خدمات مهندسی بزرگی را در کشور دارند لذا چنانچه شرایط لازم برای حضور آنان در منطقه فراهم شود به طور قطع حاضر به کمک خواهند بود آن هم اگر فرهنگ دفاع مقدس را مد نظر قرار دهیم.

قالیباف در پایان گفت: با همفکری هم در دبیرخانه کلانشهرهای کشور فرآیندی را برای کمک به بهبود وضعیت شهری خرمشهر پیش‌بینی و دنبال خواهیم کرد تا این شهر زیبنده مردمانش شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
comment
0
0
comment خوزستان با این همه منابع باید از بودجه تهران استفاده کنند بعدشم گفته میشه تهران 5 ملیارد داده خرمشهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار