اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
در جهان امروز استفاده از هر چیز تازه ای که به برقراری ارتباطات کمک کند نه تنها بی فایده نیست که بسیار تاثیرگذار هم است اما به دنبال فیسبوک با ورود شبکه های جدید در فضای مجازی مانند واتس اپ، وایبر و تانگو به نوعی با دیدی مخرب به اینها نگریسته می شود.
در جهان امروز استفاده از هر چیز تازه ای که به برقراری ارتباطات کمک کند نه تنها بی فایده نیست که بسیار تاثیرگذار هم است اما به دنبال فیسبوک با ورود شبکه های جدید در فضای مجازی مانند واتس اپ، وایبر و تانگو به نوعی با دیدی مخرب به اینها نگریسته می شود؛ این شبکه ها چقدر می تواند مخرب باشد تا جایی که قوه قضاییه دستور انسداد آنها را داده است؟


معاون اول قوه قضاییه هفته گذشته در نامه ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست در مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوردن زمینه و بستر فنی مورد نیاز برای انسداد و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو اقدام عاجل صورت پذیرد.

کارشناسان بر این باورند که این شبکه ها به مثابه چاقویی عمل می کنند که می برد اما خوب یا بد بودن آن بستگی به نوع کاربرد ما دارد.

استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: این شبکه ها سرمایه های فرهنگی و تمدنی هستند و می توانند به طور کامل مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت منجر به رشد بیشتر و توسعه فردی و اجتماعی شوند منتها مانند هر اثر تمدنی دیگری که چند وجه دارد این شبکه ها هم از این وضعیت مستثنا نیستند.

'مسعود صفایی مقدم ' به خبرنگار ایرنا می گوید: استفاده نادرست از این شبکه ها ، می تواند تبدیل به آلت مخرب شود، اما اگر استفاده کنندگان از آن اراده استفاده درست داشته باشند به طور کامل نه تنها قابل استفاده که برای رشد و توسعه بیشتر ضروری اند.

این استاد دانشگاه افزود: به هیچ عنوان درست نیست که این شبکه ها را به دلیل اینکه از آنها ممکن است استفاده نادرست شود حذف کنیم.

وی گفت: اگر تعلیم و تربیت و نهادهای فرهنگی و تربیتی ما کار خود را درست انجام دهند، و تربیت و تقویت افراد همراه با کنترل درونی فرد نه اعمال کنترل بیرونی باشد، و کودکان و نوجوانان و جوانان ما به رشد اسلامی مورد نظر برسند آن زمان دیگر جای هیچ نوع نگرانی نیست.

صفایی مقدم اظهار کرد: اگر نسلی را تربیت کرده باشیم که خدای ناکرده از بهترین چیزها استفاده ناصحیح کنند آن وقت باید به خود برگردیم و ببینیم چه کرده و چه نسلی تربیت کرده ایم که از چیزهای درست و مفید هم می خواهند استفاده نامفید بکنند.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز هم گفت: با ورود این شبکه ها مفری پیدا کرده ایم که حرفی بزنیم و اگر به جای حرف زدن استفاده نادرستی کرده و ادبیات مخرب را در آن استفاده کرده ایم این دیگر گناه شبکه نیست خطای من کاربر است.

'منوچهر جوکار' افزود: این که شبکه های مزبور چقدر می تواند ضربه بزند چون آماری در دست نیست نمی توان داوری کرد.

این استاد ادبیات اظهار کرد: ذات شبکه های اجتماعی، به ادبیات لطمه نمی زند،بلکه جهت گیری ماست که لطمه می زند.

وی افزود: این شبکه ها مانند چاقوست که می توان از آنها با استفاده درست برای ترویج فرهنگ ادبیات استفاده کرد و یا اینکه به عنوان وسیله ای مخرب از آن بهره برد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خیلی باور ندارم که این شبکه ها به ادبیات کشور لطمه می زند اما باید نظارت و کنترل شده باشد. 

جوکار اضافه کرد: اگر این شبکه ها را کامل ببندیم فردی پیدا می شود که راه گریزی پیدا می کند و از آن سوء استفاده می کند؛ چرا که هر کسی از این راه وارد می شود قصد ندارد پیغام درستی بدهد بنابراین از آن استفاده درستی هم نمی کند.

وی گفت: اگر این شبکه ها کنترل شده در دسترس باشد می توان آنها را در ترویج زبان فارسی و ادبیات و همه دغدغه های فرهنگ استفاده کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: با دستوری که مبنی بر انسداد این شبکه ها داده اند خواسته اند اعمال مجرمانه ای که در این فضاها صورت می گیرد را پیگیری کنند.

'همایون قنواتی' افزود: فعالیت هایی که در تمام حوزه های فرهنگی، سایت ها و فضاهای مجازی صورت گیرد باید بر اساس قانون بوده و بر این حوزه ها نظارت شود.

وی اضافه کرد: این فعالیت ها باید در مجرای قانون و بر اساس سیاست حوزه های فرهنگی کشور باشد و خط قرمز داشته باشند.

قنواتی گفت: اگر فعالیت در این شبکه ها به امنیت ملی کشور لطمه زده، وحدت ملی را خدشه دار و به بزرگان و رهبران اهانتی وارد کند، باید با این فعالیت ها و مسببان آنها به صورت جد برخورد شود.

وی افزود: باید مراقبت کرد که از این طریق مردم و کشور دچار آسیب و زیان نشوند.

حال این شبکه ها و فعالیت در آنها به قوت خود باقی است و نظریات در باره استفاده کردن یا نکردن از آنها متفاوت.

با توجه به این که حتی فرمانده نیروی انتظامی کشور هم استفاده از فناوری فیس بوک، وایبر و واتس اپ در عصر ارتباطات را اجتناب ناپذیر خوانده آیا ضروری برای انسداد اینها وجود دارد؟ آیا با بسته شدن این شبکه ها از میزان اعمال مجرمانه در این شبکه ها کاسته خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد و یا پیش بیاید.

بهتر است با نگاه کامل کارشناسانه، و با در نظر گرفتن تمام جوانب امر به این مساله نگریسته شود.

گزارش از امیر خان زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار