اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
بیژن ربیعی 
کمترازدوهفته پیش تفاهم نامه ای بین مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور و استاندار خوزستان برای ایجاد شهرک های کشاورزی ,دامپروری و شیلاتی درمناطق مستعد استان خوزستان مبادله گردید.
این تفاهم نامه در راستای سیاست های توسعه امنیت غذایی کشور و بمنظور استفاده از ظرفبت های مناطق مستعد کشاورزی استان خوزستان و بهره برداری از منابع آب و خاک این استان در4 ماده و یک تبصره به امضا ی دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و سید نظام الدین سجادی مدیرعامل این شرکت و معاون وزیرجهاد کشاورزی رسید.
براساس این تفاهم نامه , شرکت شهرک های کشاورزی متعهد شده است اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات امکان سنجی و طراحی همچنین تسهیلات بانکی مورد نیاز (ریالی - ارزی) برای اجرای شهرک های مصوب در چارچوب قوانین، ضوابط و مقررات مریوطه تامین نماید.
همچنین این شرکت متعهد شده است که مجوزهای تاسیس و بهره برداری برای شهرکهای مصوب را صادرو همکاری و کمک به جلب مشارکت و جذب معرفی سرمایه گذار برای اجرای شهرک های مصوب نماید.
استانداری خوزستان متعهد شده است که به دستگاههای اجرایی ذیربط برای تامین و تخصیص منابع آب ،برق،گاز و تخصیص واگذاری زمین به شرکت شهرک های کشاورزی برای اجرای طرح های مصوب در چارچوب قوانین مربوطه کمک و ملزم نماید. همچنین دستگاه های اجرایی ذیربط استان را کمک و ملزم نماید تا برای همکاری و معرفی مناطق مستعد و ارائه مستندات مورد نیاز به منظور تحقق و اجرای مفاد فوق الذکر اقدام لازم معمول گردد.
این تفاهم نامه دارای دو تعهد متشرک نیزهست .تامین اعتبارات مورد نیاز زیر ساخت شهرک ها به نسبت 70 درصد استان و 30 درصد شرکت شهرک های کشاورزی و پیگیری و فراهم نمودن زمینه الحاق شهرک های کشاورزی مصوب به منطقه آزاد اروند به منظور برخورداری از تسهیلات و امتیازات قانونی مربوطه ازتعهدات مشترک تفاهم نامه مذکور است .
مدت زمان اعتبار تفاهم نامه ایجاد و توسعه شهرک های کشاورزی , دامی و شیلاتی درمناطق مستعد استان خوزستان به مدت 5 سال از زمان انعقاد آن می باشد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی براین باورند که ایجاد شهرک های کشاورزی , دامپروری و شیلاتی تحت الحاق منطقه آزاد اروند فراتر از احداث شهرک های کشاورزی معمول درسطح استانها است که ازسوی شرکت شهرک های کشاورزی کشور دنبال می شود .
آنان معتقدند با تاسیس شهرک های کشاورزی , دامپروری و شیلاتی تحت پوشش منطقه آزاد اروند درمناطق مستعد خوزستان , چون بصورت زنجیره تولید و صادرات عمل خواهند کرد , انقلاب بزرگی دربخش کشاورزی خوزستان به ویژه صادرات آن رخ خواهد داد .
احداث شهرک های کشاورزی , دامپروری و شیلاتی با ابتکار عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان کمتر از دوماهی است که عملیاتی شده است . 
مقتدایی درصدد است تا با احداث این شهرک ها و اعمال مدیریت جدید تولید , از هم اکنون برای صادرات مکانیزه و اصولی محصولات انبوه کشاورزی استان خوزستان درآینده ( اجرای طرح بزرگ کشاورزی 550 هزار هکتاری )ونیز ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی , چاره ای بیندیشد و زیرساخت های لازم را فراهم سازد.
براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان , هم اکنون 7 درصد از مجموع 14 میلیون تن تولید انواع محصولات کشاورزی خوزستان درسال صادر می گردد.
پیش بینی ها حاکی است که درچند سال آینده به ویژه با بهره برداری از طرح 550 هزارهکتاری کشاورزی , رقم تولید محصولات کشاورزی این استان به مرز 25 میلیون تن درسال برسد . 
به عقیده کارشناسان اقتصادی , احداث شهرک های کشاورزی , دامپروری و شیلاتی درمناطق مستعد خوزستان می تواند زنجیره صادرات این میزان تولید محصولات کشاورزی , دامی و شیلاتی حتی فراورده های شیلاتی خوزستان به خارج ازکشور را تکمیل و درآمد های ارزی خوبی نصیب استان نماید .
افزایش درآمد ها ی ارزی و ریالی استان خوزستان درگام بعدی , خود می تواند درد مزمن و کهنه, بیکاری نیروهای فعال خوزستان را التیام بخشیده و همگام با طرح بزرگ کشاورزی 550 هزارهکتاری , بخشی از نیروهای بیکار را درزنجیره صادرات وایجاد صنایع جانبی و تبدیلی دربخش کشاورزی , جذب کار نماید.
براساس گزارش های موجود , میزان صادرات محصولات کشاورزی استان خوزستان به کشور همسایه عراق سالانه کمی بیشتر از یک میلیون دلار است .صادرات فراورده های شیلات ازخوزستان به عراق درحدود 15 هزارتن بالغ می گردد . 
براساس آمار موجود درحدود 800 هزارتن محصولات صیفی ازخوزستان به کشور روسیه صادر می گردد.
کیخسرو چنگلوایی' رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان معتقد است که خوزستان یکی از استان های مستعد کشور در تولید محصولات کشاورزی است. 
چنگلوایی بیشترین طرح های توسعه آتی کشاورزی خوزستان را درزمینه تولید گندم , ذرت و چغندرقند عنوان کرد ه و می افزاید: 20 درصد توسعه آینده کشاورزی کشور در خوزستان خواهد بود .
به گفته وی اجرای طرح 550هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در افزایش، تنوع و پایداری تولیدات کشاورزی و نیز صادرات این بخش تاثیر بسیاری خواهد داشت.
خوزستان شرایط لازم برای توسعه بخش کشاورزی را دارا است و هم اکنون با تولید 14میلیون و 200هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات , مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

110نوع محصول زراعی و باغی در خوزستان کشت می شود که به تازگی هم وارد تولید محصولات جدیدی مانند زعفران و پسته در برخی مناطق شده است.

خوزستان مقام نخست را در تولید گندم، ذرت، نباتات صنعتی و گل مریم دارد.

در صادرات خرما هم این استان جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و افزون بر 50 درصد این بخش در کشور مربوط به این استان است.
هم اینک محصولات کشاورزی خوزستان به 15کشور جهان اعم از کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، مالزی و ژاپن صادر می شود. عمده مقصد صادرات صیفی جات خوزستان به روسیه است .
خرما، مرکبات و به طور عمده سبزی و صیفی جات بیشترین میزان صادرات کشاورزی خوزستان را به خود اختصاص می دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار