شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که با سازوکارهای موجود رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی دشوار است، گفت: در حال حاضر کشور تا 75 درصد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به درآمدهای نفتی وابسته است.
 
سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه‌خوزستان ـ عنوان‌کرد: بحث رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی پس از انقلاب مطرح شد اما تا به امروز در حد یک ادعا و آرزو باقی مانده است زیرا دولت با ساختارها و سازوکارهای موجود توانایی رهایی از آن را ندارد.
 
وی افزود: واقعیت بارزی که دیده می‌شود این است که در سال‌های پس از جنگ هر چه ادعا کرده‌ایم که از درآمدهای نفتی مستقل شویم، کمتر به سمت رهایی از آن حرکت کرده‌ایم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: در واقع طی یک دهه اخیر نه‌تنها از وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی کاشته نشده بلکه وابستگی به آن بیشتر شده است؛ دلیل این امر نیز به بی‌تدبیری در مدیریت اقتصادی مربوط می‌شود و اگر رویه چنین ادامه یابد قطعا رهایی از وابستگی به این درآمدها امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
افقه تصریح‌کرد: درآمد نفت نه‌تنها بیش از 50 درصد بودجه کشور را به‌طور مستقیم تامین می‌کند، بلکه بخش قابل توجهی از سایر درآمدهای دولت را نیز شامل می‌شود. با این وجود این میزان وابستگی به درآمدهای نفتی در طول چند سال اخیر، کاهش وابستگی به این درآمدها به یک شعار بی‌محتوا شبیه است تا واقعیت اقتصادی.
 
وی خاطرنشان‌کرد: طی 2 دهه گذشته در سال‌های 65، 77 و امسال، هرگاه با بحران کاهش قیمت نفت مواجه شده‌ایم، به سمت رهایی از وابستگی به درآمدهای نفت گرایش پیدا کرده‌ایم اما چون عزم جدی در مدیران وجود ندارد و یا با روش‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی آشنایی ندارند، تاکنون به تحقق این شعار دست نیافته‌اند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: اگر اداره اقتصاد کشور به روش‌ها و شیوه‌های کنونی ادامه یابد، شاهد تاثیری بر کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور نخواهیم بود.
 
افقه بیان‌کرد: سایر درآمدهای بودجه کشور مانند درآمدهای مالیاتی، اوراق مشارکت و گمرکات نیز به‌طور غیرمستقیم به نفت وابسته است و بنابراین تصور این‌که سهم نفت نسبت به سایر درآمدهای کشور کمتر شود، به یک توهم شبیه است.
 
وی تصریح‌کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی که امروز به عنوان یک منبع ارزآور در کشور تلقی می‌شوند، خود وابسته به درآمدهای حاصل از فروش نفت است. در مجموع باید گفت که ادعای رهایی از درآمدهای نفتی با توجه به سازوکارها موجود و هزینه‌های فراوانی که به دولت تحمیل شده در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت امکان‌پذیر نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار