اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
عبدالرحیم سوارنژاد

در دوران دانش آموزي وقتی از جلوی ساختمان هلال احمر مسجدسلیمان عبور می کردم در کنار آن تابلویی قرار داشت که روی آن نوشته شده بود :مرکز فوریتهای پزشکی.

درمورد کلمه فوریت حساس شده بودم و به انواع مختلف آن را تلفظ مي كردم و معنای لغوي آن را نمی دانستم ،برای یافتن این معنا در دوره اي كه اينترنت نبود تا با يك كليك بتوان به آساني به آن دست يافت، به جستجو افتادم ، خدا رحمت کند آقای زرگر مرد شریفی که در بیمارستان شرکت نفت شغل پرستاری داشت و توفيق همسايگي با وي را داشتيم وظایف این مرکز را برایم شرح داد و كلمه فوريت را اعمال و اقدامات ضروری و سریع که موجب نجات جان و ادامه حيات انسانها می شود برايم معني كرد، این توضیح آقای زرگر مرا شیفته کلمه فوریت ساخت و اهم فی الاهم کردن در تصمیمات برای خدمت رسانی را یادم داد و اولويت بندي موارد در برنامه ريزي را ملكه ذهني ام نمود.

بزرگترکه شدم بیشتر فهمیدم که این کلمه فقط در موارد پزشکی کاربرد ندارد و برای هرضرورت نجات بخش اجتماعي به کار می رود. با ورود به عرصه اداري به کرات اين كلمه را مي شنیدم ازكاربردهاي آن طرح هایی بنام یک فوریتی ، دو فوریتی و سه فوریتی که در مجلس شورای اسلامی ارانه می شوند و بنا بر ضرورت های اجتماعی و در جهت پاسخگویی سریع به مطالبات مردم با در نظر گرفتن شرايط و منابع موجود و هزينه هايي كه بر پيكره جامعه تحميل مي نمايد نمایندگان محترم تصویب یا رد می کنند برايم چشمگير تر بود و مي توانستم آن اقدامات را با معني انطباق دهم و نتيجه گيري كنم كه به چه اندازه با منافع مردم سازگار و در روند رفاه اجتماعي و سلامت زندگي انسانها اثر گذار هستند.

در میان طرحهای فوریت دار ، طرح تعيين تكليف حق التدریسی ها ، طرح تعیین تکلیف اراضی عباس آباد،آموزش همگانی قرآن کریم و.... برای قانون گذاران فوریت نداشت ولی در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دو فوریت طرح تغییرقانون انتخابات و ارتقا سطح تحصیلی کاندیداها مصوب و مورد تایید نمایندگان قرار گرفت و هر کسی یک دوره نمایندگی را بر عهده داشت از این شرایط مستثنی گردید . وجود ابهام برای نمایندگانی که دوره چهارساله در مجلس حضور نداشته اند و در انتخابات میان دوره به مجلس راه یافته اند موجب گردید تا مجددا طرح فوریت داری ارائه شود و نمایندگان میان دوره ای نیز مشمول این رحمت مجلسیها که خود در آن ساکن هستند قرار گيرند !! من مبهوت ماندم كه نكند معني فوريت را مرحوم زرگر بدرستي به من ياد نداد؟

بازهم در آستانه انتخابات شرایط انتخابات نسبت به دوره قبل تغییر يافت و فوریت طرح استانی کردن انتخابات مورد تصویب قرار گرفت ! افكار عمومي بدون بررسي پيشينه طرح به دليل عدم اقناع از تغييرات قبلي چنين خواهد پنداشت كه با اين طرح همانند دوره قبل که بسیاری از رقبای قدر به دلیل فقد مدرک تحصیلی از میدان خارج گردیدند این بارهم بخشی دیگر از حق كانديداتوري به دليل عدم فرصت كافي محروم مي شوند و با شدت دادن به مسائل قومی ، حقوق شهروندي افراد مستقل كه در ساختار قبيله اي نمي گنجند نيز از این گردونه حذف و شخصيتهاي ساكن درشهرهای کوچک نيز كه همدرد و همراه با ساكنان بوده اند نمي توانند در اين عرصه ورود نمايند و برای ارائه درخواست و اجرای طرحها مجبور مي شوند به سوی لابی های قدرت پناه برند يا مهاجرت از سرزمين ابا و اجدادي را بر ماندن با مردم ترجيح دهند و مركز نشين گردند و با اين مصوبه ارائه هرگونه طرح براي جلوگيري از مهاجرت نخبگان و ماندن در روستاها و شهرهاي كوچك يك تناقض آشكار است و مورد پذيرش قرار نمي گيرند .

همچنين تغییرات مکرر قانون انتخابات در آستانه برگزاری این رویداد عظیم و حماسه نگاری مردم ،پرسشهای زیادی به جای مي گذارد از جمله اینکه نمایندگان محترم بیش از اینکه به ارائه خدمت بیندیشند به بقای در قدرت نظر دارند !و فوریتهاي جامعه را نمی شناسند ، مشکل این کشورو مردمی که صادقانه آرا خود را به صندوق می اندازند چنین فوریتهایی نیست بلکه این فوریتها مشکل و مسئله و مشغله ذهنی آدمهایی است که نمی خواهند باور کنند از مطالبات مردمی فاصله گرفته اند و درك اين مطالبات از سوي آنان ثقيل به نظر مي رسد و یارای همراهی با این ملت بزرگ و آزمون داده را ندارند و وادي ايثار را گم كرده اند .

باید از نمایندگان محترم و منصف مجلس شورای اسلامی پرسید براستی چرا برای جلوگیری از انتقال آب کارون طرح فوریت دار ارائه ندادید؟چرا برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی که سالهاست بدون پشتوانه مانده اند و طنز شده اند چنین فوریتهایی در نظر گرفته نشد؟

چرا در اين فوريتها برای تکلیف نحوه پرداخت یارانه های نقدی،مسکن مهر، آزمونهای استخدام و سر درگمی و بلاتکلیفی قبول شدگان ، وضعیت فوتبال و اخلاق ورزشی،سونامی سرطان و بیماریهای خاص ، عدم تکریم رزمندگان و جانبازان و پیشکسوتان جهاد ،تصادفات جاده ای و تلفات انسانی ، برنج کاری و چای کاری داخلی و وضعیت تاسفبار چايكاران و برنجكاران، مشكل گرد و غبار و بحران محيط زيست و صدها درد دیگر حداقل مُسکنی تجویز نکردید؟ و اصولا" آيا اين كشوربه اين اندازه نياز به تصويب متعدد تغيير قوانين دارد؟

بلی ؛ ماندن بر جايگاهي با چشمانی بسته بر دردها به هر وسیله ممکن ، درد دیگری است که باید برای درمان آن از خداي بزرگ مدد جست .

بلي، فوریتها برای نجات انسانها هستند و می دانم هرکس مي تواند به گونه اي از كلمات برداشت کند ولي نمی تواند هویت این کلمه را مصادره نماید بلكه در سنجش و ارزيابي كلي در مورد آگاهيها و اطلاعات ، قضاوتها به خروجي مثبت در باره آنها نمي رسند

اجرای این طرح شاید از نگاه كارشناسان مفید به فایده باشد و نظرات اينجانب با ادله كارشناسان مغاير باشد ولی تصویب فوریت آن در شرایطی که به انتخابات نزدیک می شویم در افکار عمومی شبهه ناک است و از ضرورت برخوردار نيست و نمي تواند در اولويت برنامه ها قرار گيرد و مي توانست به صورت عادي به صحن بيايد.

نمایندگان محترم؛ یادتان باشد که مقام معظم رهبری در سال 90 فرمودند:

«به نظر صاحبنظران، امروز در اين برهه‌ از زمان، مسئله‌ اقتصادى از همه‌ى مسائل كشور فوريت و اولويت بيشترى دارد. اگر كشور عزيز ما بتواند در زمينه‌ى مسائل اقتصادى، يك حركت جهادگونه‌اى انجام بدهد، اين گام بلندى را كه برداشته است، با گامهاى بلند بعدى همراه كند، بلاشك براى كشور و پيشرفت كشور و عزت ملت ايران تأثيرات بسيار زيادى خواهد داشت. ما بايد بتوانيم قدرت نظام اسلامى را در زمينه‌ى حل مشكلات اقتصادى به همه‌ى دنيا نشان دهيم؛ الگو را بر سر دست بگيريم تا ملتها بتوانند ببينند كه يك ملت در سايه‌ى اسلام و با تعاليم اسلام چگونه ميتواند پيشرفت كند».

و بیش از 3 سال از این بیانات می گذرد ، آیا اندکی به عملکرد خویش تامل کرده اید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار