شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان
قنواتی گفت: من یک نقد جدی نسبت به فعالیت‌های خودمان دارم و عجله‌ای ندارم که بخواهم رویدادی را تعریف کنم. به نظر می‌رسد با توجه به این که ما در استان متنوعی از هر لحاظ زندگی می‌کنیم همه این تنوع در حوزه فرهنگ تأثیرگذار است.او خاطرنشان کرد: من به دنبال این هستم که فرهنگ یک جریان عمومی و تأثیرگذار باشد. چهره‌های فرهنگی خودمان را خیلی از مردم ما نمی‌شناسند. باید هنرمندان خودمان را حمایت کنیم و تقویت کنیم تا تبدیل به چهره شوند
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان دوشنبه 17‌آذر 93 برای تبريك سالروز تاسيس ايسنا در اين خبرگزاري حضور يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ  همايون قنواتي ضمن گرامی‌داشت روز دانشجو و تبريك سالروز تاسیس ایسنا با خبرنگاران اين خبرگزاری به گفت‌وگو نشست.

حسين براتي، معاون فرهنگي ‌و ‌مطبوعاتي اداره ‌كل فرهنگ ‌و‌ ارشاد اسلامي ‌خوزستان، و عباس حيدري، مدير روابط‌ عمومي اين اداره، قنواتی را در اين بازديد همراهي مي‌كردند.
مدير كل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي خوزستان هم‌چنين در تحريريه خبر ايسنا حضور يافت و از نزديك با فعاليت‌هاي اين خبرگزاري آشنا شد.

قنواتی خطاب به خبرنگاران ايسناي خوزستان گفت: امیدوارم در مسیری که انتخاب کرده‌اید موفق باشید. کار شما تنها خبررسانی نیست بلکه فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ مردم است. خبر که بسیار زیاد هست اما صداقت در اخبار و اعتماد به خبر و سندیت خبر بسیار مهم است. ما در این حجم بسیار زیاد اخبار گوناگون باید بدانیم در حوزه اطلاع‌رسانی به چه کسی اعتماد کنیم.
 
وی افزود: ایسنا نشان داد که صداقت، درستی و حرکت در سمت منافع ملی استان و کشور را ملاک اولیه خود قرار داده است. اعتبار یک خبرگزاری به میزان اعتمادی است که مردم به آن دارند. من سراغ ندارم با توجه به گروه‌های متعدد سیاسی و جناح‌های مختلفی که در حال فعالیت هستند ايسنا مورد قضاوت یک سویه قرار بگیرد و همه گروه‌ها اذعان دارند مسیری که از سوی خبرگزاری ایسنا انتخاب شده مسیری در جهت خیر و صلاح مردم، نظام و کشور است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه تاكيد کرد: طراحی ما در حوزه فرهنگ باید متناسب با حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان و تأثیری که در مسایل اجتماعی و اقتصادی استان مي‌گذارد باشد و برنامه‌ای را برگزار نکنیم به صرف این که یک برنامه‌ای را برگزار کردیم یا برنامه را برگزار نکنیم که در دو یا سه روز اتفاق بیفتد و بعد از آن محو شود و از خاطره‌ها برود و مانند یک نمایش اتفاق بیفتد چراکه از این برنامه‌ها و رویدادها زیاد بوده اما هیچ وقت بررسی نشده که بر اساس چه نیازهایی شکل گرفته‌اند و اجرا شده‌اند یا این که چه قدر این برنامه‌ها توانسته فضای فرهنگی و هنری را برای هنرمندان و فرهنگیان مطلوب کند و توانسته مردم را به این فضاها نزدیک کند.
 
قنواتی تصريح کرد: من یک نقد جدی نسبت به فعالیت‌های خودمان دارم و عجله‌ای ندارم که بخواهم رویدادی را تعریف کنم. به نظر می‌رسد با توجه به این که ما در استان متنوعی از هر لحاظ زندگی می‌کنیم همه این تنوع در حوزه فرهنگ تأثیرگذار است.
 
او خاطرنشان کرد: من به دنبال این هستم که فرهنگ یک جریان عمومی و تأثیرگذار باشد. چهره‌های فرهنگی خودمان را خیلی از مردم ما نمی‌شناسند. باید هنرمندان خودمان را حمایت کنیم و تقویت کنیم تا تبدیل به چهره شوند و نه تنها مردم ما بشناسند بلکه مردمی که در نقاط دیگر کشور زندگی می‌کنند هم چهره‌های استان خوزستان را بشناسند.
 
وی گفت: ما هنرمندانی داریم که نه تنها در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند بلکه داوران جشنواره‌های بین‌المللی هم هستند و مردم آنها را کمتر می‌شناسند. خوزستان در حوزه ادبیات معاصر یکی از پایه‌گذاران ادبیات معاصر امروز ایران است. مکتب جنوب در حوزه شعر و ادب زاده استان خوزستان است و بزرگانی دارد و هنوز هم استعدادهایی وارد این عرصه می‌شوند.
 
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان خاطرنشان كرد: سال قبل تعداد هنرجویان سینمای جوان برای دوره‌های آموزشی با چندین ترفند 25 هنرجو بود اما امسال 150 نفر ثبت نام کردند که از میان آنها 70 نفر با آزمون و مصاحبه جذب شدند. این نشان دهنده این است که خوزستان در حوزه سینما بسیار جایگاه خوبي دارد.
 
قنواتی بیان کرد: در حوزه علوم قرآنی قاریانی در استان خوزستان وجود دارند كه نشان از توانمندی بسیار بالایی دارند. بنابراين باید به سمت این مسیر حرکت کرد و ظرفیت‌ها را پرورش داد.
 
وی با اشاره به برنامه‌هايي كه ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پيش رو دارد توضيح داد: برای امسال چند برنامه داریم. هفته آینده نمايشگاه بزرگ کتاب برپا می‌شود که تفاوت امسال آن این است که هم تعداد ناشران حاضر نسبت به سال‌های قبل دو برابر است و هم ناشران معتبرتری حضور دارند. امسال بخش جنبی اين نمايشگاه را هم بسیار پربارتر برگزار می‌كنيم. همچنین با وزارتخانه صحبت شده و تصمیم گرفتیم که سال آینده حتما در آذر ماه و در زماني ثابت نمايشگاه كتاب برپا شود.
 
او افزود: در حوزه کتاب هم جایزه‌ای تحت عنوان جایزه کتاب سال طراحی کرده‌ایم. جایزه کتاب سال خوزستان را در تمام حوزه‌ها تعریف خواهیم کرد و با همکاری ناشران و اهالی فرهنگ در حوزه‌های مختلف علمی، دینی، ادبیات، هنر و شعر برگزیدگانی را معرفی و از آنها تقدیر و تجلیل می‌کنیم.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: بحث دیگر انجمن مفاخر فرهنگی است که چند سال است فعال نيست كه آن را فعال می‌کنیم تا این انجمن بتواند برای مفاخر و بزرگان ادبیات و هنر مراسم تقدیر و تجلیل برگزار کند. حتی اگر بشود در حوزه چاپ آثار هم کمک کند. امسال توانستیم میزان خرید کتاب از ناشران که سال‌های قبل 20 میلیون تومان بود را نزدیک به 90 میلیون تومان برسانيم. اين رقمی را به همه ناشران اعلام کردیم تا آثارشان را برای خرید به ما اعلام کنند.
 
قنواتی گفت: میزان دریافتی کتاب را نيز چند برابر كرديم. سال‌های قبل 150 میلیون تومان بود كه آن را به 450 میلیون تومان رساندیم. اين امر می‌تواند اتفاق خوبی را در حوزه کتاب رقم بزند. همچنين کتاب‌هایی را از مرکز کتاب وزارتخانه خریداري کرده‌ایم که به دست ما خواهد رسید و آنها را اهدا مي‌کنیم.
 
وي با اشاره به جشنواره‌ها گفت: سعی می‌کنیم جشنواره تئاتر لاله‌هاي سرخ را با کیفیت بهتری برگزار كنيم. در حوزه موسیقی نيز جشنواره موسیقی را در ایام دهه فجر برگزار خواهیم کرد. امسال نزدیک به هشت گروه موسیقی که در جشنواره فجر حاضر هستند را دعوت مي‌کنیم. شاید یکی یا دو گروه خارجی را برای اجرا به خوزستان بیاوریم. همچنين داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا این اجراها در چند شهرستان صورت بگیرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بيان داشت: با موسسه هنرمندان پیشکسوت وزارتخانه صحبت کرده‌ایم تا در ایام دهه فجر تعداد 50 تا 60 هنرمند پیشکسوت کشور را که بخشی از آنها اصالتا در حوزه ادبیات، تئاتر و موسیقی خوزستانی هستند دعوت می‌کنیم. این اتفاق کمک می‌کند که ارتباط هنرمندان استان خوزستان با مردم و اهالی فرهنگ بیشتر شود.
 
او ادامه داد: در حوزه نمایش‌نامه‌نویسی به رغم اين كه مشکلاتی داریم امسال اولین جایزه نمایش‌نامه‌نویسی خوزستان را با حضور نمایش‌نامه‌نویسان استان برگزار می‌کنیم اما سال آینده دومین دوره آن را به یک جشنواره ملی تبدیل خواهیم کرد که می‌تواند اعتباری برای استان باشد و سطح تولید آثار نمایشی را در استان ارتقا دهد.
 
قنواتی گفت: امسال ما میزان جشنواره قرآنی مدهامتان هستیم که به صورت سراسری بهمن ماه در حوزه‌های قرائت، ترتیل، تفسیر، اذان و صوت در اهواز برگزار می‌شود. این جشنواره در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود. مرحله استانی اين جشنواره برگزار شد که برندگان آنها بهمن ماه در استان خوزستان برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به اشاره به سايت‌ها و پايگاه‌هاي خبري موجود در استان خوزستان خاطرنشان كرد: سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در حال فعالیت، نحوه فعالیت و مجوز آن‌ها را مانند روزنامه‌های مکتوب در نظر گرفته‌ایم. يعني همان قوانینی که برای روزنامه‌های مکتوب هست برای پایگاه‌های خبری هم هست. ما متوجه شدیم که خیلی از این سایت‌ها دارای مجوز نیستند. بنابراين اطلاعیه‌هایی صادر کردیم و فرصتی در اختیار آنها گذاشتیم تا نسبت به دريافت مجوز اقدام كنند. زمانی که من آمدم تنها 2 سایت دارای مجوز فعالیت می‌کردند اما اكنون پنج مجوز برای پایگاه‌هاي خبري صادر شده و 12 سایت کد رهگیری گرفته‌اند. هم‌اكنون اکثر سایت‌ها و پایگاه‌ها یا مجوز گرفته‌اند یا در مسیر دریافت مجوز هستند.
 
قنواتی در ادامه از طراحی برنامه‌اي براي فروش آثار هنری در قالب آرت اكسپو خبر داد و گفت: اين طرح یکی ـ دو سالی به صورت استانی برگزار شد اما استان خوزستان این توان را دارد که یک آرت اکسپوي هنری فراهم کند تا اصحاب فرهنگ و هنر بیایند و در آن اثر ارايه کنند. اما اگر کسی نخواهد کار کند میلی شخصی خودش است و ممنوعیتی از طرف ما برای هیچ کس نیست.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد در زمينه مطبوعات تصريح کرد: ما دستگاهی نیستیم که بخواهیم اعمال نظر و سلیقه شخصی خودمان را هم دخيل كنيم. من همیشه سعی کردم در حوزه مدیریت سلایق‌ام را اعمال نکنم. نقصی که بوده این است که سلیقه‌ها اعمال می‌شده است. به طور مثال به موازات خانه مطبوعات سرای روزنامه‌نگاران به وجود آمد با یک تشکیلات دیگر. به جای این که مسایل و مشکلات را بر اساس قانون حل کنند رفتند یک کار دیگر را شروع کردند. اتفاقی که الان افتاده این است که اساس‌نامه خانه مطبوعات را به ثبت رساندیم و همه اهالی مطبوعات را دعوت کردیم بدون این که ما میلی به سمتي داشته باشيم.
 
وي همچنين درباره ميزان مشاكت مؤسسات و شرکت‌های صنعتي خوزستان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری اظهار كرد: از همه موسسات و شرکت‌هایی که فعالیت‌هاي فرهنگي شرکت می‌کنند تشکر می‌کنم اما نیاز هست تا با نگاه دیگری به این مقوله نگاه كنند چراكه نوع نگاه به فرهنگ می‌تواند به توسعه اقتصادی استان كمك كند. فرهنگ و هنر می‌تواند دروازه‌ای برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.
 
قنواتي عنوان کرد: سهم ما از حوزه فرهنگ چه قدر است؟ باید با برنامه‌ریزی مشخصی ببینیم اقتصاد استان چه جايگاهي دارد و فرهنگ چه قدر می‌تواند به آن کمک کند؟ يعني ما چه قدر می‌توانیم به حوزه اقتصادی کمک کنیم؟ سرمایه‌گذار زمانی در استان خوزستان سرمایه‌گذاری می‌کند که يكي از پارامترهایی كه در نظر می‌گیرند پارامتر وضعیت فرهنگی باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار