اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۹۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
شهردار اهواز وعده داد:
شهردار اهواز اظهار داشت: نبود برنامه، آفت رشد سیستم است و باید در چارچوب برنامه تدوین شده، منابع درآمدی پایدار، و چشم انداز و راهبرد جامع حوزه های معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز، مسائل زیست محیطی و معضلات اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.
  تدوین برنامه پنج ساله شهرداری اهواز به دانشگاه شهید چمران رسید

جلسه شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اهواز تشکیل و تدوین برنامه پنج ساله دوم عمران و توسعه شهر اهواز به دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده شد.

سید خلف موسوی شهردار اهواز ضمن اعلام موافقت شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اهواز در خصوص عقد قرارداد با دانشگاه شهید چمران اهواز جهت تدوین برنامه پنج ساله دوم عمران و توسعه کلانشهر اهواز گفت: در جلسه شورای عالی برنامه ریزی شهرداری که با حضور اعضا و نمایندگان محترم شورای شهر اهواز برگزار شد همچنین تصمیم گرفته شد که در جلسه بعدی پروپزال، شرح خدمات و تیم اجرایی که قرار است برنامه مزبور را تهیه کند جهت بررسی و نظارت شورای برنامه ریزی شهرداری توسط دانشگاه شهید چمران ارائه و پس از آن روند انعقاد قرارداد طی شود.

شهردار اهواز بررسی اسناد و برنامه های فرادستی استان و کشور، تجربیات کلانشهرها، نظرسنجی از مدیران استان، کارشناسان و متخصصان، تجزیه و تحلیل کارشناسی مدیران ارشد و در نهایت کنترل و ارزیابی عملکرد برنامه بر اساس  کنترل شاخص های برنامه را از چارچوب های تهیه برنامه پنج ساله عمران و توسعه شهرداری اهواز دانست و افزود: برای تهیه و تدوین عالی ترین سند برنامه ریزی شهرداری اهواز با هدف احیاء مرجعیت علمی دانشگاه مادر بومی که دانشگاه چمران است این مهم را با تصمیم شورای اسلامی شهر به دانشگاه چمران سپردیم و امیدواریم این دانشگاه با استفاده از ظرفیت 565 عضو هیات علمی، بیش از 1000 دانشجوی دکتری، 4000 دانشجوی کارشناسی ارشد و 12000 دانشجوی کارشناسی؛ برنامه ای جامع و عملیاتی را برای شهر اهواز تدوین نماید.

موسوی اضافه کرد: برنامه پنج ساله ای که تدوین می شود باید قابلیت تقسیم به بُرش های عملیاتی سالانه را داشته باشد.

وی افزود: برنامه پنج ساله دوم باید برنامه تغییر اساسی چهره شهر اهواز باشد.

شهردار اهواز اظهار داشت: نبود برنامه، آفت رشد سیستم است و باید در چارچوب برنامه تدوین شده، منابع درآمدی پایدار، و چشم انداز و راهبرد جامع حوزه های معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز، مسائل زیست محیطی و معضلات اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

سید خلف موسوی شهردار اهواز عدم ثبات مدیریت و نبود برنامه های بلند مدت فرادستی که مبنای عمل مدیریت شهری باشد را از مشکلات نرم افزاری شهرداری اهواز دانست و گفت: ثبات مدیریت و برنامه های بلند مدت مکمل یکدیگر هستند و رمز موفقیت کلانشهرهایی که به سرعت در کورس رقابت توسعه، شهر اهواز را پشت سر گذاشته اند در وجود همین دو مولفه است و باید برای اصلاح روند توسعه اهواز تلاش کنیم این دو مولفه تحقق یابد.

موسوی اظهار داشت: گسترش روز افزون شهر اهواز به عنوان مجموعه ای زنده و پویا و جمعیت ساکن و متراکم آن که در دو دهه گذشته چندین برابر شده است مقتضیات جدیدی در مقابل مدیریت شهری قرار داده است. دیگر نمی توان شهر را به صورت سنتی و بدون متدهای علمی اداره کرد و اصولاً پاسخگویی به نیازها و مطالبات امروز شهروندان مستلزم چالاک سازی بدنه شهرداری و علمی شدن فرآیندهاست و راهی جز این وجود ندارد.

شهردار اهواز ادامه داد: جلسات کارشناسی شورای عالی پژوهش و شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اهواز به عنوان بال های علمی و نرم افزاری شهرداری اهواز در دوره جدید مدیریت شهری به گونه ای منظم و عملیاتی برگزار می شود و اصرار داریم نتایج و خروجی این جلسات به سرعت اثر خود را در حوزه اجرایی نشان دهد.

موسوی همه تلاش شهرداری را استفاده از توان و ظرفیت علمی موجود در شهر اهواز و استان خوزستان دانست و تصریح کرد: در استفاده از ظرفیت های علمی موجود در کشور که می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه ها، افزایش بهره وری و و بالا رفتن رضایتمندی عمومی در جامعه شود هیچ مرز و محدودیتی نداریم و به شخصه اصولاً هزینه هایی که در حوزه پژوهش و برنامه ریزی صورت می گیرد را برای یک مجموعه سرمایه ای ماندگار می دانم.

شهردار اهواز افزود: با اینکه نتایج تحقیقات علمی، تئوری ها و نظریات کارشناسی در همه جا یکسان است اما تدوین هر گونه برنامه عملیاتی بدون توجه به اقتضائات بومی مانند خصوصیات جغرافیایی، مشخصه های نیروی انسانی اعم از زبانی و گرایشی و سلیقه ای و نوع فرهنگ های محلی و منطقه ای و امتیازات و شاخص های خاص بومی، ناقص و غیرمتجانس با محیط اجرای برنامه خواهد بود، از این رو تاکید می کنم روند برنامه ریزی کاملا بومی باشد.

موسوی با طرح این سوال که اگر بنا نیست به اصول و چارچوب برنامه ها متعهد باشیم پس چرا برنامه های سالیانه و بلند مدت تهیه می شود، نارضایتی خود را از نگاه ویترینی و شعاری به برنامه های کوتاه و بلند مدت تدوین شده اعلام کرد و گفت: نکته مهم دیگر پایبندی گروه اجرا به الزامات برنامه است. در دوره حضور بنده برنامه به عنوان میثاق عملی و علمی مشترک در سازمان به شمار می رود و انحراف از خطوط و شاخص های برنامه را به هیچ وجه تحمل نمی کنم و وقتی برنامه ای توسط شهرداری تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید باید مو به مو اجرا شود و همه مناطق، سازمان ها و مدیریت ها و معاونت های شهرداری به طور ماهانه و فصلی خود را با اهداف برنامه بسنجند و البته مورد بازخواست قرار گیرند.

شهردار اهواز برنامه محوری را مانع بروز تخلف درون سیستم دانست و بیان کرد: برنامه، نظم و انسجام را به سیستم تزریق می کند و شهر را از مدیریت های سلیقه ای نجات می دهد و در نتیجه برنامه محوری است که با تغییر مدیریت ها و اسم ها، رویکردها بر اساس اسلوب و اساس مشخصی به پیش می رود و اصطلاحاً قطار شهرداری وقتی برنامه محور باشد از ریل خارج نخواهد شد.

در ادامه این جلسه برخی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر اهواز نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

جمشید سلحشور در جلسه شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اهواز گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر ما مهد علم و دارای قدمت طولانی در فعالیت های دانش بنیان است و از این جهت صلاحیت علمی این مجموعه را برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و برنامه ریزی تایید می کنیم.

سلحشور افزود: تعداد هیات علمی، سوابق مرتبط و بومی بودن از شاخص ها و امتیازات دانشگاه شهید چمران در تدوین برنامه پنج ساله دوم توسعه و عمران شهر اهواز است اما انتظار داریم در برخی حوزه ها که نیازمند بررسی و فرایندهای علمی خاصی است از تجربیات سایر دانشگاه های پیشرو در کشور نیز استفاده شود.

وی در پایان اظهار داشت: مطالبات و انتظارات اعضای شورای شهر و شهرداری در تدوین برنامه های بالادستی با درخواست های مردم فاصله ای ندارد و بدانید این برنامه مسیر آینده شهر اهواز را مشخص خواهد کرد.

اسکندر زنگنه بر لزوم سنجش مداوم رضایتمندی عمومی شهروندان از اقدامات شهرداری تاکید کرد و گفت: در هر برنامه بالادستی مورد اتکای شهرداری می بایست زمینه های تولید و جذب عوارض و درآمدهای پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: وقتی خدمات شهری ارائه شده توسط شهرداری را که در همه حوزه ها و بدون لحظه ای وقفه جریان دارد را با خدماتی که از سوی سایر نهادها ارائه می شود و مبالغ دریافتی و قبوض و صورتحساب های این نهادها و نحوه پرداخت توسط مردم را نگاه می کنیم به مظلومیت شهرداری پی می بریم، گرچه معتقدم باید مطلوبیت و کیفیت خدمات ارائه شده توسط شهرداری افزایش یابد.

زنگنه خاطرنشان کرد: منابع درآمدی شهرداری باید بر اساس درآمد خانوارهای شهرداری تنظیم شود و نباید بدون توجه به وضعیت اقتصادی شهروندان عوارض را بر آن ها تحمیل کرد و در زمینه پرداخت عوارض هم می بایست مباحث آموزشی، فرهنگی و اقناعی لازم را صورت داد.

اسکندر زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم شهری توسعه می یابد که ساکنین متمول، متمدن و با فرهنگی داشته باشد و بستر این کار رفاه نسبی و عدالت توزیعی است.

سرکار خانم صالحپور نیز در جلسه شورای عالی برنامه ریزی شهرداری اهواز گفت: در اربعین امسال، ارادت و عشق شیعیان جهان به اهل بیت عصمت و طهارت و امام حسین به اوج خود رسید و جا دارد از تلاش هایی که شهرداری اهواز در جهت خدمترسانی به زوار حسینی داشت تشکر و تقدیر کنم.

وی افزود: همچنین برای آقای شمخانی که مسئولیت خطیر معاونت خدمات شهری را پذیرفته با توجه به استعداد و توانی که دارد آرزوی موفقیت دارم.

صالحپور اضافه کرد: اساتید دانشگاه شهید چمران خود از شهروندان این شهر محسوب می شوند و انتظار می رود با نگاه ملموسی که به کمبودها و ضعف های خدمترسانی به شهروندان اهوازی دارند نسبت به تدوین برنامه ای جامع و پاسخگو اقدام کنند.

سرکار خانم صالحپور در پایان بر عدم انحراف حوزه اجرا از برنامه های بالادستی تاکید کرد و گفت: انتظار می رود وقتی برنامه ای با حفظ همه جوانب و رعایت شاخص های علمی تدوین می شود مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

سید محمد جواد رضوی نیز با تقدیر از تلاش های شهرداری اهواز در تکریم و خدمترسانی به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه و شلمچه گفت: معمولا مراکز علمی از بی تفاوتی دستگاه های اجرایی گله و شکایت دارند و محافل اجرایی نیز از عدم ورود مراکز علمی به حوزه اجرا انتقاد می کنند که با برون سپاری تدوین برنامه پنج ساله عمران و توسعه شهر اهواز به نظر می رسد تلاش شده این نقیصه برطرف شود.

وی افزود: بسیاری پروژه ها در گذشته و در سطح شهر اهواز اجرا شده است که ظرفیتی از مشکلات شهر را حل و برطرف نمی کند. مثلاً پلی ساخته شده که مسیرهای دسترسی ناقصی دارد. یا خیابانی که احتیاج به تعریض و تملک دارد. یا جانمایی برخی پروژه ها اشتباه است که نشان می دهد این پروژه ها فاقد برآوردهای علمی و پیوست های فرهنگی و اجتماعی بوده است که برنامه توسعه ای شهر این مشکلات را رفع خواهد کرد.

رضوی تصریح کرد: باید در سطح شهر اهواز عدالت توزیعی برقرار شود یعنی همه نقاط شهر به طور یکسان رشد کنند و انتظار داریم در برنامه های بلند مدتی که تدوین می شود شاخص های برقراری عدالت و رفع تبعیض در شهر تدوین گردد.

این عضو شورای شهر اهواز در پایان خاطرنشان کرد: برنامه های بلند مدت باید قابلیت اجرایی و عملیاتی با شاخص های کمی را داشته باشد و آن قدر جامع و کامل باشد که با تغییر مدیریت ها روند کاری تغییر نکند.

جانعلی خورشیدی عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این جلسه گفت: تقدیر و تشکر دارم از مدیریت شهری اهواز که برای زوار اربعین حسینی سنگ تمام گذاشتند و شهر اهواز را سربلند کردند.

خورشیدی ادامه داد: گرچه رعایت سرعت و دقت در تدوین این برنامه مورد توجه و نیاز ماست اما تاکید ویژه دارم که این برنامه به شکل همه جانبه ای دیده شود تا پاسخگوی همه نیازهای مدیریت شهری باشد.

وی افزود: هر سازمان و مجموعه ای استراتژی خاص خود را دارد و برنامه پنج ساله در واقع استراتژی شهرداری اهواز است که می بایست با توجه به اقتضائات بومی شهر ما طراحی شود.

خورشیدی تصریح کرد: اگر می خواهیم برنامه ریزی های علمی موفق باشند باید از افراد متخصص و با تجربه در سیستم استفاده نماییم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در آینده نزدیک مدیریت جامع شهری محقق خواهد شد بنابراین برنامه مذکور باید ظرفیت ایجاد تحولات بزرگ را در شهر اهواز داشته باشد و البته الویت های کاری شهرداری را به خوبی مشخص نماید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۴
comment
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
comment
2
0
comment سلام امیدوارم این گونه حرکتها سیاسی و فرافکنی نباشد و سرپوش گذاشتن روی مسائل اساسی دیگر نباشد البته بعد از تغییرات افکاربایستی افکار به سمت و سوی دیگری برود بسوی دانشگاه رفتن یک شعار است و کار آیی ندارد .
comment
پرسنل شهرداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
comment
2
0
comment اقای موسوی افت شهرداری در سیستم به علت بی برنامه گیسیستم شما می باشد چراکه از نیروهای متخصص و باسابقه شهرداری استفاده نمی کنید و با بوق وکرانا کردن در این که با دانشکاه تفاهم می بندید مشکلات حل می شود نه این نیست چراکه همین دانشگاه نیروهایی را به بیرون تربیت کردند که مدیران از انان استفاده نمایند نه اینکه شما دوباره کاری کنید و نیروهایی که بابت دستمزدو مزایا ماهیانه هزینه می پردازید ولی از انان در بدترین جایگاههای استفاده می نماید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
comment
0
2
comment چه تحصيل كرده هاي زيادي در پست هاي متفاوت بودن كاري نكردن،
comment
شهروند اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
comment
1
0
comment سلام به همه . همه توجه کردین شوشان به تریبون تبلیغاتی و بلندگوی شخص شهردار اهواز تبدیل شده . شوشان عزیز ، تو رو به خدا دیگه دست از تبلیغات و حمایت های جهت دار و غیر منطقی بردار ...ین چندتا پروژه در دست اقدام رو هم همه میدونن که نتیجه اقدامات شهردار و مدیران سابق بوده...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار