اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
در سایت الف مطلبی را خواندم با عنوان"چرا خوزستان عقب ماند و اصفهان پیشرفت کرد" 

نگارنده بیشترین تاکیدش حول محور دلایل عدم توسعه خوزستان بود و فقط به سه دلیل اشاره کرد و گرچه کلیات بحث قابل قبول است اما شتابزده نسبتهایی به دولت تدبیر و امید روا داشته که ناروا بود. اگر به تعاریف توسعه و توسعه یافتگی نگاه کنیم محور و مدار توسعه، انسان و منابع انسانی است و مدیریت هم که یک مقوله انسانی است نقش مهم و کلیدی دارد.به احتمال قریب به یقین اگر ماهاتیر محمد سکان مدیریت مالزی را در دست نداشت مالزی به این توسعه نمی رسید.

دراین یادداشت بحث توسعه خوزستان است که قطعا اگر یکی ازمباحث آن مدیریت باشد که هست نه مربوط به مدیران استان بلکه مدیریت کلان کشور نیز در آن نقش دارند زیرا که استانهای کشور ما بصورت ایالتی اداره نمیشوند.وهنوز تمرکزگرایی بر سیستم مدیریت کلان کشور حاکم است لذا شیوه مدیریت کلان در استانها نقش مهمی را ایفا میکند. نگارنده هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد وتعجب انگیزتر اینکه اولین دلیل توسعه نیافتگی را به مدیران دولت دکتر روحانی نسبت میدهد و مینویسد: "معضل اول استان خوزستان، مدیران نالایقی است که برخی پست‌ها را اشغال کرده‌اند، .....خوزستانِ دوره روحانی به شدت استان سیاست زده ای است، انتصابات در این استان نه بر اساس توانایی است و قابلیت‌های مدیریتی، بلکه پاشنه انتصابات بر رابطه می‌چرخد تا توانایی ".


توسعه و عدم توسعه چندماهه و یکساله ایجاد نمیشود ومفهومی گسترده است و از آغاز دوره مدرنیته مطرح شده وشامل شاخه های متعدد است و مایکل تودارو آن را جریانی چندبعدی میداند و همین چند بعدی بودن آن که مهمترینشان بعد اجتماعی است باید دریک بازه زمانی باعث توسعه ویا عدم توسعه شود و رشد اقتصادی را هم در دل خود دارد حال باتوجه به اینکه در این یکسال و اندی با توجه به اینکه از نظر اقتصادی از رشد منفی دولت قبل به رشد مثبت رسیدیم و بااین حال دولتمردان دولت فعلی اولین دلیل عدم توسعه استان است جای سوال و بسی تامل است. نکته دوم اینکه نسبت تغییرات مدیریتی بادولت گذشته قابل مقایسه نیست.

 در دولت قبلی تعدادبسیار زیادی از مدیران صفی و عملیاتی در استانها و شهرستانها و حتی بخشها جابجا شدند که از نظر مدیریتی تغییرات بنیادی و اساسی در مدیران عملیاتی کاری غلط است اما این اتفاق افتاد وساست زذگی به اوج خود رسیده بود و رای قاطع ملت فهیم ایران نه بزرگ به همان پلشتیها و سیاست زدگیها وضعف مدیریتی و....بود. یکی از دلایل عدم توسعه و رشد منفی کشور را باید همین عامل دانست . در دولت دکتر روحانی کمترین تغییرات را درسطح شهرستانها و مدیران اجرایی میبینیم. اما در سطح کلان و وزرا و مدیران کل و استانداران و فرماندارن که باید همسو با دولت و معتقد به شعارها و رویکردهایش باشد صد البته که باید تغییرات صورت بگیرد و اگر کم کاری دراین خصوص صورت گرفت باید به عنوان یک ضعف به آن نگاه کرد چرا که این دولت شعارها و وعده هایی به مردم داد ومسولین و مدیران عالی قوه مجریه باید همسو با این وعده ها باشند و باوردرونی به آنها داشته باشند تا بتوانند با علاقه و انگیزه و روحیه خستگی ناپذیر کار را دنبال کنند.

اگر تریبون به دستها از این تغییرات که حق مسلم دولت و درراستای عهدوپیمانی است که با مردم داشته وا اسلاما سر میدهند طرفداران دولت که طرفداران و خیرخواهان واقعی مردمند نیز گله مند از تغییرات کم در مدیران عالی هستند. اما رییس جمهورتدبیرگر با ملاحظه همه جوانب و رعایت چارچوبه های قانونی اخلاقی و آرامش و امنیت و توسعه کشور کار خود را با آرامش و در عین حال اقتدار پیش میبرد. حکایت دکتر روحانی حکایت همان بچه ای شد که پدرش او را مورد عتاب قرار میداد که چرا پرخوری میکنی و مادرش او را به باد انتقاد و سرزنش میگرفت که چرا غذا نمیخوری و از کم اشتهایی فرزندش شکوه داشت.

جمله غیر منصفانه دیگر نگارنده این است. "زاینده رود دغدغه رییس جمهور است و کارون نه ". برای هر رییس جمهوری همه کشور اهمیت دارد وشخصی چون دکتر روحانی شانش اجل بر این است که استانی برایش بی اهمیت باشد.این برچسب نه از بعد شخصیت حقوقی و نه از بعد شخصیت حقیقی به ایشان نمیچسبد. اتفاقا" اعتباراتی که در این دولت به سمت اراضی کشاورزی موسوم به طرح 550هزارهکتاری سرازیر شده در تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه است.

البته ذکر این نکته ضروری است که بیشتر از اینها حق خوزستان است و این استان دین خود را به همه کشور ادا کرد و ازسنوات قبل مورد بی مهری واقع شده و نباید دود نفت و پتروشیمی و بوی گاز نصیب ما و سود آن نصیب خارج از استان شود و بیش ازباید به خوزستان زرخیز خوزستان قهرمان و خوزستان شهید پرور و دلاورپرور رسید اما همه تقصیرهر را نباید به گردن دولت فعلی گذاشت.

نویسنده در ادامه یک اشاره کوتاه به مجاز بودن تردد خودروهای اروند در خوزستان میکند اما بلافاصله مخالفت وزیر دولت را پررنگ تر جلوه میدهد حال آنکه آن مخالفت عملی نشد و این اجازه را نیز استاندار توانمند و مقتدر همین دولت داده است. نکته آخر اینکه نقد و انتقاد باعث پیشرفت میشود اما لازم است که انصاف و عدالت رعایت شود و از تعصبات بیجا پرهیز کنیم . ضمن احترام به نویسنده که مطالب خوبی در باب توسعه مطرح نمودند و بابی را باز کردند که من و امثال بنده دست به قلم شویم ضروری است به علل و عوامل دیگر عدم توسعه نیز اشاره شود و برای رشد و تعالی و توسعه استان عزیزمان گامهای اساسی برداریم.انشاالله. 
علی کرد – مدرس دانشگاه
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment خوب بود..
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار