اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
اگر واژه تکذیبیه را در جستجوگرهای اینترنتی ,جستجو کنیم با صدها ,بلکه هزاران تکذیبیه ای مواجه خواهیم شد که هر روزه, از طرف مقامات و افرادصادر میشود. تکذیبیه ,کلمه ای است که افاده ٔ تنزیه و برأت کند، و آن را در مقام انکار نیز استعمال کنند.(لغت نامه دهخدا) تکذیبیه در مفهوم به معنای,کلام یا نوشته ای در رد سخنان یا مطلبی است که به فردی یا مجموعه ای ,نسبت داده شده است و مکذب(تکذیب کننده)در صدد برملاسازی نیت سازنده خبر یا پیام کذب می باشد.

تکذیبیه به خودی خود,رفتاری اجتماعی است که در فضای فعلی ایران,سویه ای سیاسی پیدا کرده است به بیانی دیگر ,دز سیاسی آن میچربد!این روزها در رسانه های ایران, تکذیب جایگاه ویژه ای پیدا کرده است چنانچه بسیاری معتقدند عمده تکذیبه هایی که برای رسانه ها ارسال می شود در صدد تبری جستن از اتهام مطرح شده و جلب مجدد افکار عمومی میباشند.بالتبع,دروغ سازان نیز در جهت تشویش اذهان عمل میکنند. بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه معتقدند؛ تکذیبیه نشان دهنده فضای ملتهب در جهان رسانه ای هر جامعه ای است.پس میتوان ادعا کرد که افکار عمومی ,عنصر محوری در خبر سازی یا دروغ سازی و تکذیبیه است.

از قدیم یک ضرب المثلی در میان ایرانیان رواج داشته به نام "دیوار حاشا بلند است".وجه مشترک این ضرب المثل و تکذیبیه را میتوان در بروز یا نسبت دروغ ,به یک رویداد دانست.از دیگر وجوه مشترک ,توجه به افکار عمومی میباشد.زیرا در یکی با توسل به تکذیبیه,در صدد جلب مجدد افکار عمومی هستند و در دیگری,با انکار ابتدایی,در صدد تبری جویی هستند کارشناسان حوزه فرهنگ معتقدند که بسیاری از اخباری که در رسانه ها تکذیب می شود ارزش تکذیب شدن ندارند و تکذیب بیشتر نوعی تلاش برای پاک کردن صورت مسئله است اگر چه اخباری می توانند به دروغ ,منافع عمومی و افکار جمعی را به مخاطره بیندازند ولی در مباحث خبری اگر به جای تکذیب از توضیحات یا تکمله استفاده شود بار معنای مثبت تری دارد. اشخاص حقوقی برای فرار از مسئولیت شانه از بازخورد اخبار خالی می کنند و با تکذیب گفته های خویش در تلاش برای احیای جایگاه از دست رفته اند."

امروزه با ظهور ابزار و تکنولوژی رسانه ای ,به خصوص فضای مجازی, مرگ تدریجی تکذیبیه ها در راه است .به بیانی,"دیوار حاشا در حال کوتاه شدن" است.ظهور و بروز فناوریهای جدید(ضبط صدا,فیلم برداری و عکاسی و ...)و امکان ارسال اسناد مضبوط در کمترین زمان ممکن توسط فناوریها,این امکان را از سوی" مکذبین کاذب"سلب کرده است.

خیلی از افراد در مقطعی از زمان ,حرفهایی را میزدند و در مقطعی دیگر,به راحتی تکذیب میکردند و هیچ سندی هم برای اثبات یا رد ادعای انها, وجود نداشت .اما امروزه باید حواسمان کاملا جمع باشد چون جایی برای تکذیب ,باقی نمانده است.

کارشناسان می گویند" تکذیب در رسانه های مترقی امروز کار سختی است چرا که بازخورد منفی دارد و تکنولوژی های جدید به رسانه ها این امکان را داده که با خلاقیت جلوی دروغگویی را بگیرند و فرد دروغگو به سادگی در برابر امکانات جهان رسانه رسوا می شود. در عصر حاضر حتی درخواست حذف خبر از خروجی رسانه ها نیز چاره کار نیست چرا که این خبر بلافاصله در موتورهای جستجو ثبت شده و هر لحظه در دسترس کاربران اینترنت قرار می گیرد.

"اینجاست که میتوان گفت," تکنولوژی ,میراث فرهنگی (ضرب المثل ها) ما را نیز دستخوش تغییر کرده است".این فعل و انفعالاتی که برشمردیم بیش از هر جاییعدر فضای سیاسی کشورمانعجریان دارد در این شرایط,سیاستمداران باید حواسشان به تک تک کلماتی که میگوین یا مینویسند باشند چون جایی برای تکذیب یا حاشا کردن,باقی نمی ماند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار