اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
همایون قنواتی خبر داد:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد:پس از هم اندیشی و همفکری با اساتید دانشگاه، متولیان و اصحاب فرهنگ و هنر استان؛ اولویت­ های پژوهشی در سال1393 را مشخص کردیم و از کلیه اساتید، دانشجویان و محققانی که دارای مدرک دکترا در رشته­ های مختلف علوم انسانی هستند جهت ارائه پژوهش هایشان دعوت می کنیم.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به منظور تهیه و اجرای طرح­های پژوهشی در سطح استان خوزستان فراخوان پژوهش 1393 را منتشر کرد.

 همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این خصوص گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» در جامعه و ارج نهادن به مقام پژوهشگران ، 25 ‪ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال 1379 چهارمین هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نامگذاری کرد.

 قنواتی افزود: پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ماست. در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار آنقدر برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.

وی ادامه داد:در پژوهش معمولا نقاط ضعف وقوت یک موضوع یا کارکرد یک سازمان و نهاد ارزیابی می‌شود و بر مبنای نتایج به دست آمده از آن پژوهش، می‌توان برای کارآیی بیشتر آن نهاد یا آن تولیدات و موضوع‌ها برنامه‌ریزی کرد و راهکار ارائه داد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد:پس از هم اندیشی و همفکری با اساتید دانشگاه ، متولیان و اصحاب فرهنگ و هنر استان ؛ اولویت­ های پژوهشی در سال1393 را مشخص کردیم و از کلیه اساتید، دانشجویان و محققانی که دارای مدرک دکترا در رشته­ های مختلف علوم انسانی هستند جهت ارائه پژوهش هایشان دعوت می کنیم  و امیدواریم پژوهشگران با ارائه پژوهش های خود بتوانند ما را در رشد و تعالی فرهنگ و هنر یاری رسان باشند.

وی گفت: اولویت های پژوهشی اداره کل در سال 93 ؛ هشت بخش فرهنگ ، هنر، ارتباطات ، زن و خانواده ، قوم و قومیت ، اقتصاد و فرهنگ ، جامعه و دین و اعتقادات را شامل می شود که هر بخش نیز موضوعات متعدد را دربرمی گیرد.

   مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به  موضوعات بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت فرهنگی استان (آسیب ها و فرصت ها) ،  تهیه بانک اطلاعات شخصیت های علمی، فرهنگی ، هنری  سیاسی ومذهبی استان ،  بررسی فرهنگ و اخلاق کار در استان ، بررسی مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان استان ،  مستند سازی و آرشیو تاریخ  و ادبیات محلی استان موضوعات بخش فرهنگ هستند که پژوهشگران می توانند پژوهش های خود را ارائه دهند.

همایون قنواتی افزود: در بخش هنر نیز بررسی وضعیت هنر ، معماری و طراحی صنعتی در استان ( گذشته، حال و ترسیم چشم انداز آینده) ، هنر و رسانه در استان خوزستان ، میزان بهره مندی جامعه از سرمایه های فرهنگی وهنری ،  بررسی وضعیت اقتصاد هنر در استان ، آموزش هنر در استان و تاثیر قومیت و زیست بوم در هنرهای محلی از اولویت ها بشمار می روند.

وی تحلیل محتوا مطبوعات محلی استان ، بررسی مصرف کالاهای فرهنگی هنری ( آسیب ها و فرصت ها) ، بررسی گرایش مردم به برنامه های شبکه های ماهواره ای و  چگونگی استفاده از رسانه های نوین در عرصه تبلیغات دینی را نیز اولویت های پژوهشی بخش ارتباطات عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص اولویت های بخش زن و خانواده گفت:بررسی شیوه های توانمند سازی خانواده و نقش اجتماعی آن ، بررسی وضعیت اشتغال زنان در استان و  بررسی وضعیت حجاب، عفاف و پوشش در استان اولویت های بخش زن و خانواده را تشکیل می دهند.

قنواتی همچنین شناسایی عوامل تقویت هم گرایی قومی و ارتباط آن با فرهنگ ملی ، شناسایی عوامل تقویت هویت ملی ، بررسی تعاملات فرهنگی بین اقوام خوزستان را از اولویت های بخش قوم و قومیت و  ارزیابی عملکرد اقتصادی بخش غیر دولتی در مشارکت فرهنگی ،  بررسی تصدی گری در فعالیت های فرهنگی هنری استان ، ریشه های فرهنگی معضلات اقتصادی در استان و  بررسی رابطه اقتصاد با فرهنگ را اولویت های بخش اقتصاد و فرهنگ عنوان کرد.

   وی در ادامه با اولویت های بخش جامعه و بخش دین و اعتقادات اشاده کرد و گفت: آسیب شناسی فرهنگ عمومی و فرهنگ روزمره مردم ،  بررسی سرمایه اجتماعی در استان ( اعتماد، همبستگی و مشارکت مردم) ،  فرهنگ شهروندی  و تفکر و جامعه در بخش جامعه و بررسی جریان های انحرافی مذهبی در استان ( وهابیت و...) ، راهکار های گسترش معنویت مردم استان ( تعمیق باورها و اعتقادات دینی) ، بررسی وضعیت اقلیت های دینی استان ،  دین ، فرهنگ و هنر در استان ،  کارکرد های فرهنگی، هنری و اجتماعی نهادهای مذهبی استان خوزستان در بخش دین و اعتقادات از اولویت های پژوهشی اداره کل هستند.

قنواتی در پایان اظهار امیدواری کرد حاصل تلاش‌های پژوهشگران در بخش های ذکر شده نه تنها در استان بلکه در کشور نمود پیدا کند و تاثیرشان بر فرهنگ و هنر چشم گیر باشد.

گفتنی است: علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می­ توانند همه روزه به دفتر پژوهشی این اداره کل واقع در امانیه خیابان فلسطین مراجعه و یا با شماره تلفن 33332394 تماس حاصل نماید و جهت دریافت فراخوان و فرم های پیشنهاد طرح پژوهش به سایت این اداره کلkhz.farhang.gov.ir مراجعه فرمایید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار