شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۲۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
استاندار مقتدایی:
مقتدایی عنوان‌كرد: در واقع طرح حمايت و خرید از توليدات داخل استان در راستاي حمايت از توليدات ملي است. نفع مردم در استان به همين تصميمات ما در استان بر مي گردد و بايد خير و بركت اين تصميمات، ​اشتغال، آبادي و عمراني استان باشد.

استاندار خوزستان بر لزوم اجراي طرح خريد از محصولات داخل استان و سوق این فرهنگ از شركت‌ها به سمت مردم تاكيد كرد.

 

 عبدالحسن مقتدايي در نشست شوراي برنامه‌ريزي كه امروز، 13 دي‌ماه در محل استانداري خوزستان برگزار شد، اظهار‌كرد: ​اگر قرار است در استان تحولي صورت بگيرد اين مساله مستلزم تحمل برخي سختي‌ها هستیم.

 

وي افزود: پس از اجراي اين طرح در بين دستگاه‌ها و شركت‌هاي استان بايد بتوانيم اين فرهنگ را در بين مردم نيز ايجاد كنيم. اگر خريد از داخل استان و توليدات استاني صورت بگيرد، قطعا تاثير اين مساله را در اشتغالزايي خواهيم ديد.

 

مقتدایی عنوان‌كرد: در واقع طرح حمايت و خرید از توليدات داخل استان در راستاي حمايت از توليدات ملي است و بايد تا پايان سال اين مساله از سطح شركت‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي به سمت مردم سوق یابد. نفع مردم در استان به همين تصميمات ما در استان بر مي گردد و بايد خير و بركت اين تصميمات، ​اشتغال، آبادي و عمراني استان باشد.

 

در ادامه اين نشست اميد حاجتي، معاون برنامه‌ريزي استاندار خوزستان با قدرداني از زحمات و تلاش‌هاي صورت گرفته در استان برنامه‌هاي فشرده استاني در هفته‌گذشته از جمله سفر معاون اول رئيس‌جمهور و برگزاري اجلاس نماز، اظهاركرد: سند چشم‌انداز توسعه استان‌ها در كشور در حال بازنگري است و ماموريت‌هاي جديد براي استان‌ها در حال تدوين و تصويب است.

 

وي افزود: كشور به لحاظ برنامه توسعه ​به 9 منطقه تقسيم شده كه خوزستان براساس تقسيم‌بندي صورت‌گرفته در منطقه 4 واقع شده و استان كهگيلويه و بويراحمد نيز در اين منطقه جاي گرفته است.

 

حاجتي تصريح‌كرد: سند چشم‌انداز هر كدام از استان‌ها در حال تدوين است. در اين سند سعي شده رويكرد جديدی يعني توجه به نيازهاي منطقه علاوه بر انجام ماموريت​هاي ملي مدنظر قرار گیرد.

 

همچنين مهرداد نيكو، مجری طرح برنامه توسعه اقتصادی خوزستان در اين نشست اظهار‌كرد: برخورداري از يك سند چشم‌انداز مزيت‌هايی را براي هر استان و كشور ايجاد مي‌كند كه از اين مزيت‌ها مي‌توان به هدايت شدن تمام امكانات و منابع كشور به سوي يك هدف مشترك و مشخص شدن عوامل و دست اندرکاران و نظام اجرايي كشور و مسووليت آن‌ها در تحقق برنامه چشم‌انداز اشاره كرد.

 

وي افزود: فعلا برنامه چشم‌انداز استان‌ها در حال بازنگري است و ما بايد براساس چشم‌انداز كشور برنامه‌اي براي خود تدوين كنيم. فرآيند تدوين چشم‌انداز به اين صورت است كه ما بدانيم نقش فعلي ما در كشور چيست و آيا اين نقش پاسخگوي نياز ما است يا خير.

 

نيكو تصريح‌كرد:​ ما باید در تدوين برنامه چشم‌انداز توسعه به تحقق اسناد بالا‌دستي و نيازهاي منطقه توجه كنيم؛ در اين صورت همه ذي‌نفعان چه در سطح ملي چه در سطح منطقه از ما حمايت خواهند كرد.

 

وي عنوان‌كرد: ​در حال حاضر در توليد فرآورده‌هاي نفتي جايگاه دوم، در حمل و نقل براساس ارزش افزوده رتبه دوم و در صنايع پتروشيمي رتبه اول را داريم اما انتظار ما اين است در برنامه بايد در توليد فرآورده‌هاي نفتي رتبه اول را كسب و در حمل و نقل رتبه دوم را حفظ كنيم.

 

نيكو ادامه‌داد: این در حالی است که سهم ما از ارزش‌افزوده بخش پتروشيمي كشور در فاصله زماني سال 79 تا 89 از 50 درصد به 31 درصد كاهش يافته است. اگر چه در صنایع پتروشیمی رتبه اول را داريم اما بايد سعي كنيم همچنان رتبه اول را حفظ كرده و سهم ما در ارزش افزوده پتروشيمي كشور از 31 درصد كاهش نيابد.

 

وي افزود: از آنجایی که در تامين قطعات و ماشين‌آلات كشاورزي جايگاهی در كشور نداريم؛ پيشنهاد ما اين است كه در 10 سال آينده به سمت کسب جایگاهی در این بخش برويم.

 

در ادامه كيخسرو چنگلوايي، رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار‌كرد: ​ما در زمينه تولید ماهيان گرم‌آبی ​از رتبه سوم به دوم كشور رسيديم و اگر 2 طرح بزرگ شهيد احمديان و آزادگان در استان راه‌اندازي شود قطعا به رتبه اول در بخش آبزي‌پروري خواهيم رسيد.

 

وي افزود: معتقديم هم توليد و هم سطح عملكرد ما در بخش كشاورزي بالا است. میزان اراضي آبي موجود در چرخه توليد کشور 8.5 ميليون هكتار است که سهم استان از این ميزان 875 هزار هكتار، معادل 10 درصد است.

 

چنگلوايي تصريح‌كرد: توليد استان فقط در نيشكر و گندم خلاصه نمی‌شود بلكه بايد محصولات ذرت و خرما نيز در برنامه چشم‌انداز لحاظ شود. ما با 38 درصد توليد ذرت كشور مقام اول و در زمينه محصول خرما نيز مقام دوم را داريم.

 

همچنین نورالله حسن‌زاده، رييس سازمان صنعت و تجارت استان خوزستان در این نشست اظهاركرد: ​ما در حال حاضر 1.5 ميليون تن نمك در استان تولید می‌کنیم كه انتظار داريم اين موضوع در برنامه توسعه مدنظر قرار گيرد.

 

وي افزود: بحث صنايع دريايي فقط در چند استان كشور همچون بندرعباس، بوشهر و خوستان مطرح  است. با توجه به اين‌كه كارگروه ويژه‌اي در وزارت صنعت و تجارت تشکیل و امكانات خوبي براي كمك به این صنعت در نظر گرفته شده است، انتظار داريم موضوع صنايع دريايي نيز در برنامه چشم‌انداز مورد تاكيد قرار گيرد.

 

همچنين سیدناصر حسينی‌نژاد، مديرعامل شركت گاز خوزستان گفت: ما نبايد گزينه برتر شدن در كشور را دنبال كنيم بلكه بايد به دنبال كسب رتبه نخست باشيم. بايد در برنامه تاكيد شود كه خوزستان، استان اول و برتر در زمینه درآمدزايي و توليد در کشور بشود زیرا همه فعاليت‌ها و بخش‌ها، ​زيرمجموعه توليد و درآمدزايي هستند.

 

وي افزود: توسعه بخش رفاهي، تجاري و جذابيت‌ها براي بازديدكنندگان داخلي و خارجي بايد به عنوان اولويت ما در چشم‌انداز باشد زيرا پتانسيل اين فعاليت‌ها در استان وجود دارد.

 

حسيني‌نژاد تصريح‌كرد:​ ما در بحث توليد نفت اول هستيم اما لازم است كه در توليد فرآورده‌هاي نفتي نيز اول شويم و بايد پالايشگاه‌هاي جديدی در استان ايجاد شود.

 

وي عنوان‌كرد:​ در حال حاضر بيش از 2 برابر توليد گاز استان را مصرف مي‌كنيم. بیش از 70 درصد گاز مصرفی در کشور فقط صرف سوخت و گرمايش منازل مي‌شود در حالي كه در خوزستان 95 درصد مصرف گاز در بخش صنعت و زيرساخت‌ها صرف مي‌شود و اين يك مزيت براي استان است.

 

در ادامه آغاجري، نماينده ماهشهر در مجلس شوراي اسلامي اظهاركرد: ما همه صنعت‌ها را در استان يكجا داريم و بنابراين مي‌توانيم در همه موضوعات رتبه اول را داشته باشيم. بايد در برنامه مشخص شود كه مثلا نرخ بيكاري ما بايد چند درصد باشد و خام فروش و صادرات مواد خام يا در برنامه‌های استان نباشد يا اين‌كه اين مساله به حداقل برسد.

 

وي افزود:​ بحث پدافند غيرعامل نيز بايد مورد توجه قرار گيرد زیرا اين مساله فقط در بعد نظامي و دفاعي نيست و بايد همه ابعاد آن را مورد توجه قرار دهيم.

 

در اين نشست استاندار خوزستان از زحمات و تلاش‌هاي نصرالله دهقاني، مديركل راه و شهرسازي استان تقدير و براي وي در مسووليت جديد در هر جاي كشور آرزوي موفقيت و عاقبت به خيري كرد و گفت: قطعا مسووليت جديد وي در تهران، نشانگر قابليت و موفقيت در كار بوده است.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment جناب اقاي مقتدايي خريدهاي استاني را باور كنيم يا واردات خودروهاي اروندي از خارج كشور كه با ارز بي زبون مملكت وارد ميشوند و هيچ گونه اشتغال زايي ندارند جز درد سر براي ابادان و خرمشهر
comment
محمدرضا سرلک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
comment
0
0
comment امیدوارم طرح مذکور همچون طرح استفاده از نیروهای بومی مسکوت نماند ویا درحد یک تصویب .....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار