اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۵۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۲
رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه رویکرد مدیریت شهری اهواز در یک سال و نیم گذشته بوده است.
امیر رضایی 
شهر اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر یکی از هشت کلانشهر ایران است. بدلیل وجود منابع متعدد خدادادی و در نتیجه فعالیت شرکت ها و صنایع بزرگ ملی و فعالیت های اقتصادی روزافزون در این شهر بعنوان مرکز استانی که بعنوان یک مهمترین قطب اقتصادی کشور مطرح است، شرایط خاصی را در اهواز ایجاد نموده است.
واقعیت این است که بواسطه این حجم گسترده فعالیت های اقتصادی، نیازهای زیربنایی این شهر نیز فزونی یافته و نیاز به ایجاد زیرساخت های شهری بیش از پیش ملموس گردیده است. با این وجود به دلیل مشکلات ناشی از جنگ و پس از آن، اقدامات توسعه ای آنگونه که باید متناسب با نیازها و ضرورت ها ایجاد نشده است اگرچه در طول دو دهه گذشته شاهد اقدامات و تلا ش های گسترده ای نیز بوده ایم.
سال گذشته، شورای اسلامی شهر اهواز در اقدامی مدنی، با انتخاب «سیدخلف موسوی» بعنوان شهردار اهواز از یکسو بنای نوعی از تعامل سازنده اجتماعی و فرهنگی را در این کلانشهر گذاشت که تاثیرات سیاسی و اجتماعی آن همچنان در فضای استان احساس می شود.

واقعیت این است که با وجود منابع سرشار خدادادی و انسانی که بعنوان ارکان توسعه اقتصادی شناخته می شوند، بدلیل وجود موانع «غیراقتصادی» و عمدتا فرهنگی و اجتماعی که متاثر از بافت متنوع فرهنگی، قومی، اجتماعی و گردش اقتصادی و مالی و گسترده و.... است، شاهد کندی و یا در مواردی توقف در روند توسعه این کلانشهر بوده ایم اما اقدام شورای شهر اهواز با وجود ترکیب شورا در انتخاب موسوی، پیام اجتماعی و فرهنگی مطلوبی را به جامعه عرضه نمود که بر اساس ان می توان با وجود تنوع قومی و اجتماعی و فرهنگی، بر روی محورهای مشترکی حول توسعه شهر به تفاهم رسید و با تقویت این نوع تعاملات سازنده، در جهت رفع موانع غیراقتصادی توسعه گام برداشت.

از طرفی گزینه منتخب شورای شهر از سوابق طولانی مدیریت سیاسی و اجتماعی در شهرستان های مهم استان و همچنین جایگاههای استانی برخوردار بوده که این خود در ایجاد فضاهای اجتماعی، ایجاد ارتباطات با لایه های مختلف مدیریتی در دولت و مجلس و تنظیم مناسبات سیاسی و اجتماعی که می تواند در اداره مطلوب شهر موثر باشد بسیار حائز اهمیت است.

سید خلف موسوی در شرایطی پا به شهرداری اهواز گذاشت که همزمان با تغییر دولت، بدلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، تحریم های اقتصادی و اخیرا کاهش قیمت نفت، عملا امکان کمک مالی دولت به شهرداری منتفی گردید و برای اولین بار در سال های اخیر دولت حتی از اندک کمک مالی به شهرداری ها عاجز ماند. از طرفی شهرداری با رکود ساخت و ساز و مشکلات ناشی از آن مواجه شد. نکته دیگری که در این میان وجود داشت، عدم علاقمندی بخش خصوصی به مشارکت در اهواز در سال های پس از جنگ همچنان تداوم داشت بگونه ای که تا سال گذشته و پیش از آغاز فعالیت شورای چهارم، شهرداری نتوانست سرمایه گذاران بخش خصوصی را به مشارکت در پروژه های شهری فرابخواند.

مجموعه این مسایل باعث شد شرایط مالی و اقتصادی شهرداری در معرض خطر قرار بگیرد. با این وجود در نخستین گام های با تشکیل کمیته درآمدی شهرداری، گام های خوبی برداشته شد و با وجود مشکلات گفته شده، بودجه پیش بینی شده سال92 محقق گردید و بودجه سال بعد از ان با رشد مناسب به شورا ارسال شد.

از مجموعه عملکرد شهرداری اهواز در یک سال و نیم گذشته می توان دریافت که رویکرد مدیریتی سیدخلف موسوی در شهرداری مبتنی بر اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی و رفاهی در مقیاس های مختلف محله ای، منطقه ای و شهری است. در واقع در این دوره، اجرای پروژه های زیربنایی بزرگ و ماندگار همانند ایجاد تقاطع های غیرهمسطح و بویژه احداث زیرگذرها که پیش از این تابو خوانده می شدند و رفع گره های ترافیکی و روان سازی ترافیکی در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در عین حال شهرداری، رسیدگی به مناطق مختلف شهر و ایجاد زیرساخت های با مقیاس محله ای و منطقه ای را نیز به پیش برد.

بر این اساس می توان اجرای پروژه های بزرگ و زیربنایی از یکسو و توانمندسازی و غنی سازی امکانات محله ای و منطقه ای از سوی دیگر و همچنین رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه را رویکرد مدیریت شهری اهواز در یک سال و نیم گذشته عنوان نمود.

اجرای پروژه بزرگ تعریض پل سوم اهواز(پل شهید دقایقی) که بگفته استاندار، در واقع احداث یک پل جدید بر روی رودخانه کارون است، از جمله پروژه های ضروری برای کلانشهر اهواز بوده است که در بازه ی زمانی بسیار کمی و حتی کمتر از پیش بینی های اولیه در حال اجرا و عنقریب بهره برداری است.
اگر به درگاه اینترنتی استانداری خوزستان- اداره کل فنی- مراجعه کنید خواهید دید که این پروژه بعنوان یکی از پروژه های شاخص استان در سال93 نام گذاری شده است.
پل سوم اهواز که در واقع در امتداد یک مسیر ترانزینی بین شهری است، بدلیل اتصال شرق و غرب رودخانه کارون و عبور و مرور بسیار زیاد خودروها از روی آن، در ساعاتی از روز با ترافیک سنگینی مواجه است، علاوه برآنکه باعث اتلاف وقت شهروندان می شود باعث آلودگی هوا و عوارض محیطی زیستی نیز می شود.
اگرچه تعریض پل سوم اهواز از مدتها قبل احساس می شد اما پیش از سیدخلف موسوی، دیگر شهرداران هرگز نتوانستد نسبت به عملی شدن این پروژه مهم اقدام کنند. این پروژه آنقدر اهمیت داشت که استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه در استان شخصا در مراسم کلنگ زنی آن حاضر شدند و استاندار خوزستان از بازدیدهای مکرر خود از روند اجرای پروژه سخن گفته است.

ادامه دارد....
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
comment
0
3
comment فاضلاب مشکل بسیار بزرگی برای شهر اهواز شده و بحران بزرگی شده و شرکت آبفا فقط نظاره گر است شرکتی منفعل با مدیریتی ضعیف که باعث آبروریزی شهر اهواز شده است از شهردار و استاندار خواهشمندیم فکری به حال آلفا اهواز بکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار