وی گفت: قطعه نخست باند دوم کنارگذر شوشتر به طول 5.3 کیلومتر با اعتباری افزون بر 270میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی احداث می شود که امید می رود شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور دیدگاه ویژه ای به راه های خوزستان و اتمام این طرح داشته باشد.
عملیات اجرایی ساخت باند دوم کنارگذر(کمربندی) شوشتر با حضور خیرالله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: کمربندی شوشتر در چارچوب کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه های شوشتر و نیز با هدف رونق اقتصادی منطقه احداث می شود.
منوچهر رحمانی با اظهار امیدواری نسبت به اتمام طرح در مدت 34 ماه افزود: اجرای این طرح نقش بسزایی در کاهش ترافیک شهرستان شوشتر دارد.
وی گفت: قطعه نخست باند دوم کنارگذر شوشتر به طول 5.3 کیلومتر با اعتباری افزون بر 270میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی احداث می شود که امید می رود شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور دیدگاه ویژه ای به راه های خوزستان و اتمام این طرح داشته باشد.
رحمانی اجرای این طرح را در افزایش حجم خدمات رسانی به مردم و رونق کشت و کار در منطقه موثر دانست.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم با بیان این که نیاز به ساخت راه یک ضرورت است
گفت: ساخت راه یک ضرورت ملی در کشور است.
خیرالله خادمی افزود: 10 سال پیش تعداد خودروها در کشور چهار میلیون و 900 هزار دستگاه بود که هم اینک با افزایش سه برابری به افزون بر 17 میلیون دستگاه رسیده و طبق بررسی های انجام شده در 10 سال آینده به دو برابر این هم می رسد.
وی اظهار کرد: این بدان معناست که 20هزار کیلومتر از راه های ترانزیتی کشور در حال اشباع قرار می گیرد و از یک سو باعث خسارت ملی و از سوی دیگر افزایش میزان مصرف سوخت و دیگر هزینه ها می شود؛ پس ساخت راه یک ضرورت ملی تلقی می شود.
خادمی ادامه داد: در استان خوزستان هم با توجه به ظرفیت های موجود در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و نیز صنایع و معادن و اراضی حاصلخیز کشاورزی این ضرورت محسوس تر است.
وی گفت: با توجه به این ظرفیت های بالقوه نیازمند احداث راه های متناسب هستیم تا توسعه و پیشرفت اقتصادی استان با موفقیت همراه باشد.
این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی افزود: متاسفانه در عرض استان جاده توسعه ای نداریم و بیشتر راه ها طولی است ،پس باید برنامه را طوری تنظیم کنیم که در میانه و عرض استان راه ها ساخته شود.
خادمی گفت: برای رفاه حال مردم استان باید توسعه عرضی راه ها در دستور کار قرار گیرد که در این چارچوب احداث اتوبان ساحلی استان از خرمشهر به سمت آبادان و آبادان به سمت ماهشهر، ماهشهر – هندیجان و هندیجان – دیلم آغاز شده است، همچنین کمربند شمالی استان با عنوان پاشنه زاگرس باید اجرایی شود.
وی اظهار کرد: برای توسعه گردشگری و معرفی مکان های تفریحی و زیارتی استان نیز باید راه ها بویژه راه های روستایی توسعه یابد.
خادمی گفت: شوشتر یک شهر تاریخی و با اصالت در خوزستان است که همواره در طول تاریخ به عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی در کشور مطرح بوده است، علمای شوشترهم زبانزد هستند.
وی افزود: برای کمربندی شوشتر اعتباری در نظر گرفته نشده بود اما با پیگیری های نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای این طرح اعتبار اختصاص یافت و پیمانکار بومی انتخاب شد که سقف قرار داد آن 270 میلیارد ریال است.
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خوزستان به یمن وحدت نیروهای متخصص در مسیر توسعه قرار دارد و از آنجایی که در زمینه ساخت راه ها با تخصیص اعتبار ایجاد امیدواری کرده اند مطمئنم با وجود این نیروها راه های استان به وضعیت مطلوبی خواهد رسید.
حجت الاسلام و المسلمین محمدسادات ابراهیمی افزود: کمربندی شوشتر در توسعه و پیشرفت شهرستان نقش مهمی دارد و می تواند بسیاری از گره های ترافیکی را برطرف کند.
فرماندار شوشتر هم از آسفالت 16 کیلومتر راه در این شهرستان خبر داد و گفت: فعال ترین پروژه های وزارت راه در شوشتر قرار دارد.
حیدر نجفی افزود: 22میلیارد ریال برای احداث و بهسازی و روکش آسفالت راه های شوشتر از طریق نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی تامین شده است که در ارتقای وضعیت اقتصادی شوشتر موثر است.
وی اضافه کرد: این طرح یکی از پروژه هایی است که ضروری بوده و امروز پس از پیگیری های بسیار آغاز شد.