اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۷۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
دستاوردهای شرکت مناطق نفتخیز جنوب از دهه فجر ٩٢ تا ٩٣
در ١٠ ماه سال ٩٣، افزون بر ٢ هزار و ٢٠٠ قلم کالای کاربردی صنعت نفت توسط بخش خصوصی با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بومی سازی شد.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام ایران، جایگاه ویژه ای در تامین انرژی و اقتصاد کشور دارد.

وجود بیش از ٨٠٠ پروژه فعال در این شرکت علاوه بر ایجاد فرصتهای کسب و کار و رونق اقتصادی استانهای نفتخیز، نقش مهمی در پیشرفت کشور و دستیابی به اهداف برنامه های توسعه دارد.
نگاهی به عملکرد موفق شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در یکسال گذشته بیانگر عزم و اراده و همت و پشتکار مجموعه مدیریت و کارکنان این شرکت برای دستیابی به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده منطبق با برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران است.

آنچه در پی می آید مهمترین سرفصلها و عناوین دستاوردهای این شرکت در فاصله دهه فجر ١٣٩٢ تا دهه فجر  ١٣٩٣ است.

عملیات و تولید/ تحقق ١٠٠ درصدی برنامه تولید نفت در مناطق نفت خیز جنوب
در یکسال گذشته به طور میانگین، بیش از ١٠٠ درصد برنامه های تولید نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب محقق شد.
این شرکت حدود ٨٣ درصد نفت و ١٦ درصد گاز کشور را تولید می کند و تامین خوراک پالاشگاه ها و بخش عمده واحدهای پتروشیمی را عهده دار است.

بر اساس آمار تولید در پایان سال ٩٢، بیش از ٢٢ هزار بشکه نفت به توان تولید این شرکت افزوده شد و در این مدت ضمن نگهداشت توان تولید و جبران افت طبیعی میدانهای این شرکت موفق شد ٢٢,١ هزار بشکه نفت در روز به توان تولید خود بیفزاید.  

پارسال با انجام مطالعات مخازن ٦٦٨ میلیون بشکه نفت به ذخایر این شرکت افزوده و در مجموع از سال ١٣٧٨ تاکنون بیش از سه میلیارد بشکه نفت درجا به ذخایر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه شده است.

مطالعه تعداد زیادی از مخازنی که در برنامه قرار داشته اند به پایان رسیده است و بقیه مطالعات نیز امسال به پایان می رسد. (برنامه مطالعات مخزنی به طور معمول هر پنج سال یکبار و به صورت دینامیک همزمان با تولید از میدانها انجام می شود.

تکمیل پروژه احداث خط لوله نفت اهواز به پالایشگاه آبادان
پروژه احداث خط لوله انتقال نفت اهواز به پالایشگاه آبادان از سوی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تکمیل و راه اندازی شد.

در فاز یک پروژه، ٤٢ کیلومتر خط لوله ٢٦ اینچی از پالایشگاه آبادان تا چند راهه دارخوین احداث شد. فاز دوم این پروژه نیز شامل احداث خط لوله ٢٦ اینچ از واحد بهره‌برداری شماره ٤ اهواز تا چندراهه دارخوین به طول حدود ٩٠ کیلومتر است که در سال ١٣٩٣ تکمیل و راه اندازی شد.
 
افتتاح ١٠ پروژه صنعتی و عمرانی در مناطق نفتخیز جنوب در دهه فجر ١٣٩٢
١٠ پروژه صنعتی و عمرانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مناسب دهه فجر آماده بهره برداری شد. این پروژه ها با اعتبار یک هزار و ٢٦٤ میلیارد ریال در استانهای خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد اجرا شد. راه اندازی کوره های حرارتی واحدهای نمکزدایی اهواز یک، دو، سه و چهار، پست ١١/١٣٢ کیلوولت به همراه ٤٠ کیلومتر خط انتقال دومداره لب سفید و واحد نمکزدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان، از پروژه های مرتبط با تولید است.

بیش از ٢٦ میلیون دلار صرفه جویی شرکت نفت و گاز آغاجاری
عملیات ضخامت سنجی و عیب یابی خطوط لوله به روش التراسونیک هم زمان با تعمیرات اساسی کارخانه‌های گاز و گاز مایع ١٠٠٠ و ١٥٠٠ آغاجاری انجام شد.
شناسایی نقاط معیوب در زمان تعمیرات اساسی علاوه بر حفظ ایمنی نیروی انسانی و تاسیسات، صرفه اقتصادی بیش از ٢٦ میلیون دلار و نسوختن گاز حداقل هشت میلیارد و و ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز با فرض دست کم ٢١ روز توقف کارخانه، حاصل شد.
راه اندازی کمپرسور گازی واحد تزریق گاز کرنج با ظرفیت ٤٥ میلیون فوت مکعب
یک ردیف کمپرسور گازی در واحد تزریق گاز ٥٠٠ کرنج با ظرفیت ٤٥ میلیون فوت مکعب در روز راه اندازی شد، راه اندازی این کمپرسور به عنوان ردیف هفتم جهت افزایش توان تزریق گاز به میدان کرنج، با استفاده از دانش متخصصان داخلی در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری انجام شد.
با توجه به اهمیت راه اندازی این ایستگاه و پیچیدگی عملیات نصب، کنترل و راه اندازی کمپرسورها، کارشناسان اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت با برنامه ریزی و انجام کار کارشناسی نسبت به تدوین دانش فنی راه اندازی این کمپرسورها اقدام کردند.

نصب برج گوگرد زدا در واحد بهره برداری مارون ٣
یک دستگاه برج گوگرد زدای تازه به تجهیزات فرآورشی واحد بهره برداری مارون ٣ افزوده شد.
طراحی و ساخت فونداسیون برج با ٣ تن میلگرد و ٣٦ مترمکعب بتون علاوه بر  اسپید گذاری، بخار زنی و جداسازی همه تجهیزات و اتصالات مربوط به برج اعم از مکانیک و ابزار دقیق بوسیله کارشناسان شرکت نفت و گاز مارون انجام شد. 

تعمیر و بازسازی کمپرسور گازی ردیف ٥ ایستگاه تزریق گاز آغاجاری برای نخستین بار
به همت کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری کمپرسور گازی ردیف ٥ ایستگاه تزریق گاز آغاجاری برای نخستین بار تعمیر و بازسازی کامل شد.
تعمیر و بازسازی این ابرکمپرسور نسل تازه که دارای فناوری پیشرفته ‌ای است افتخار دیگری برای کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب رقم زد. این کمپرسور ظرفیت تزریق روزانه ٣٥٠ میلیون فوت مکعب گاز و فشار ٢٠٠ بار دارد و صرفه اقتصادی حاصل از این اقدام به طور مستقیم بیش از ١٠ میلیارد ریال است.

اجرای پروژه هوشمند سازی ٦٠ ایستگاه حفاظت کاتدی در شرکت نفت و گاز کارون
با موفقیت آمیز بودن پروژه آزمایشی نصب سامانه های هوشمند کنترل از راه دور در ٢ ایستگاه حفاظت کاتدی و پایان دوره ٢ ساله آزمایشی این پروژه ها، ٦٠ ایستگاه حفاظت کاتدی از سوی متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون هوشمند سازی می شود.  

هم اکنون بازرسی، نظارت و کنترل ایستگاههای حفاظت کاتدی به دلیل بعد مسافت به صورت ماهیانه انجام می شود که به منظور پایش بیشتر و آگاهی از وضع ایستگاهها، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه ها، طرح استفاده از سیستم هوشمند کنترل از راه دور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و با همکاری اداره نگهداری و تعمیرات در دو ایستگاه حفاظت کاتدی این شرکت نصب شد. 

احداث ٢٥٦٠ اینچ کیلومتر خطوط لوله جریانی جدید انتقال نفت و گاز
پارسال، ٢ هزار و ٥٦٠ اینچ کیلومتر خط لوله جریانی انتقال نفت و گاز در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب احداث شد. این لوله ها بیشتر در اندازه های ٤ و ٦ اینچ بوده و برای احداث آنها در بخش اجرا حدود ١٢٠ میلیارد ریال به هزینه گرفته شد.
این خطوط، نفت و گاز تولیدی را از چاه ها به تفکیک گرهای سرچاهی و از این طریق به واحدهای بهره برداری برای انجام فرآورش منتقل می کنند. 
احداث خطوط لوله جریانی بر اساس برنامه های حفاری چاههای توسعه ای و درخواست فصلی انجام می شود و از مهمترین پروژه های حفظ و نگهداشت توان تولید در مناطق نفتخیز جنوب به شمار می آیند.

تعمیر ١٥١ قلم شیرآلات و تسهیلات سرچاهی در شرکت پیراحفاری ایران
١٥١ قلم شیرآلات و تسهیلات سرچاهی در شرکت پیراحفاری ایران تعمیر و بازسازی شد. مراحل تعمیر و آزمایش تحت فشار این قطعات در ٢ ماه نخست سال ١٣٩٣ توسط کارکنان خدمات فنی چاه ها و مدیریت عملیات این شرکت تحقق یافت.
قطعات تعمیر شده شامل ٧٤ عدد شیر دروازه ای کلاس ٣ تا ١٠ هزار، ٢٤ عدد آویزه لوله های مغزی، ١١ عدد نگهدارنده لوله های جداری اتوماتیک و غیر اتوماتیک، ٣١ عدد زانوی تولید و ١١ عدد شیر ایمنی کلاس ٣ هزار و ٥ هزار بود.

تعمیر اساسی ١٠٧٤ دستگاه ماشین آلات فرآیندی
در این مدت یک هزار و ٧٤ دستگاه ماشین آلات فرآیندی در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب تعمیر اساسی شد.
این حجم از تعمیرات در واحدهای تولیدی نفت و گاز کارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان صورت گرفت.
ماشین آلات دوار تعمیر شده شامل توربینهای گازی، توربینهای نیرو، کمپرسورهای گازی، پمپهای انتقال نفت، ژنراتورها و الکتروموتورها ( از ولتاژ ٣٨٠ ولت تا ١١٠٠٠ ولت) بوده است.
در این مدت همچنین یک هزار و ١١ دستگاه تجهیزات فرایندی تعمیر اساسی شدند. شمار واحدهایی که به طور کامل تعمیر اساسی شدند ٢١ کارخانه بوده است.
 استفاده از دستگاه «پمپ مولد نیتروژن» برای نخستین بار در مناطق نفتخیز جنوب
پمپ مولد نیتروژن (نیتروژن جنریتور) برای نخستین بار در مناطق نفتخیز جنوب در چاه ١٩٠ اهواز به کار گرفته شد.
این دستگاه در محل چاه نیتروژن مورد نیاز احیاء چاهها را از هوا می یگرد و در چاه پمپ می کند. با استفاده از دستگاه جدید تزریق نیتروژن از ٥ روز به ٢٤ ساعت تقلیل می یابد و می توان به طور مستمر این عملیات را ادامه داد.

پایان لرزه ‌نگاری سه ‌بعدی میدان رامین
عملیات لرزه نگاری ٣ بعدی میدان رامین در منطقه ای به وسعت ٨٧٧ کیلومتر مربع در محدوده شهرستانهای اهواز، باوی و شوشتر تکمیل شد.
نتایج اطلاعات لرزه‌ نگاری انجام شده در تصمیم‌گیری برای حفاری چاههای توسعه ‌ای برای افزایش تولید صیانتی از این میدان و همچنین شناسایی ظرفیتهای تازه نفتی استفاده می شود.
میدان نفتی رامین به طول حدود ٤٠ کیلومتر و عرض ٤ کیلومتر در ٣٠ کیلومتری شمال شرقی اهواز قرار دارد و شامل مخازن نفتی آسماری و بنگستان است.
افتتاح ١٦ پروژه مهم صنعتی عمرانی در مناطق نفتخیز جنوب در هفته دولت
همزمان با هفته دولت ١٦ پروژه صنعتی و عمرانی در مناطق نفتخیز جنوب با اعتباری افزون بر ٩٥٠ میلیارد ریال بهره برداری شد.
از این تعداد ٩ پروژه مرتبط با تولید و پشتیبانی از تولید نفت، گاز و مایعات گازی و هفت پروژه از آنها عمرانی و عام المنفعه بود.
 از پروژه های مهم و قابل توجه صنعتی می توان به احداث و توسعه نمکزدایی لب سفید، تکمیل خط لوله ٢٦ اینچ انتقال نفت آسماری از بهره برداری شماره ٢ اهواز به بهمنشیر شمالی، احداث خطوط لوله رو زمینی ١٢ و ١٦ اینچ جدید پارسی‌ کلاستر به بهره برداری کرنج و طراحی و خرید و نصب کوره های حرارتی در واحد های نمکزدایی اهواز ٢ و ٤ اشاره داشت.

 آغاز حفاری ٤٠ حلقه چاه نفتی در میدان آزادگان جنوبی
همزمان با شتاب بخشی به توسعه میدان آزادگان جنوبی، حفاری ٤٠ حلقه چاه این میدان به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار و عملیات در یک برنامه زمانبندی مشخص آغاز شد.
با توجه به این که میدان آزادگان مهمترین میدان نفتی مشترک کشور به شمار می رود، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای صیانت از منابع کشور همه توان خود را برای اجرای برنامه حفاری چاهها مطابق با برنامه زمانبندی به کار گرفته است.

راه اندازی مجموعه جدید دستگاه سیار فرآورش نفت
با هدف حفظ محیط زیست و پیشگیری از آلودگی خاک و هوا مجموعه جدید دستگاه سیار فرآورش نفت (MOT) در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب راه اندازی شد.
این مجموعه برای فرآورش نفت خام روی چاههایی که مورد تعمیر قرار گرفته اند استفاده می شود تا از نفت ریزی و آلودگی زیست محیطی جلوگیری به عمل آید.
هر دستگاه فرآورش سیار سالانه توانایی انجام  ٥٠ عملیات سرچاهی را دارد که بطور میانگین در هر عملیات از هدر رفت یک هزار بشکه نفت خام جلوگیری می شود.
احداث نخستین کارخانه نمکزدایی نفت با تجهیزات ساخت داخل
کارخانه نمکزدایی میدان لب سفید به عنوان نخستین کارخانه نمکزدایی نفت با تجهیزات ساخت داخل تکمیل و راه اندازی شد.
این کارخانه با ظرفیت فرآورش روزانه ٣٠ هزار بشکه نفت با هدف افزایش کیفیت نفت خام استحصال شده از این میدان احداث شده است.
تجهیزات اصلی این کارخانه شامل دیسالتر، مخازن تحت فشار مایعات هیدروکربوری، گاز، سوخت و آب، مبدل حرارتی آب و نفت و کوره پیش گرمکن غیر مستقیم نفت خام است.
پژوهش و فناوری و محیط زیست 

تدوین دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه ‌های سیمان حفاری
دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه ‌های سیمان حفاری در داخل کشور با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تدوین شد.  
این پروژه طی قراردادی به ارزش حدود ١٣ میلیارد ریال از سوی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در حال اجراست و تا کنون یکی از این افزایه ها ساخته و به  تولید انبوه رسیده است.
این افزایه ها شامل افزایه کنترل کننده افت صافاب دوغاب سیمان برای آب شیرین، افزایه کنترل کننده افت صافاب دوغاب سیمان در دمای بالا، افزایه دیسپرسانت جهت بهبود خواص رئولوژی دوغاب سیمان، افزایه ممانعت کننده مهاجرت گاز و افزایه سبک کننده دوغاب سیمان است.
اجرای پروژه پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان
یک پروژه پژوهشی با هدف پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان اجرا شد.
در این پروژه که با هزینه ای افزون بر یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون ریال از سوی تعدادی از کارشناسان این شرکت و دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا شد روشهای عملی برای پاکسازی زمین های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز مطالعه و بررسی شد.
این روش به دلیل پایداری و دوام بیشتر، بهبود شرایط و ساختار خاک و بهبود جنبه های زیباشناختی و داشتن راندمان حذف مناسب آلاینده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این روش با استفاده از نور خورشید و بدون تغییر و آشفتگی در محیط، با هزینه ای کمتر از گزینه های دیگر تصفیه، آلاینده های زیست محیطی حذف می شوند.

اجرای طرح آزمایشی پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی با استفاده از پودر میکروبی
طرح آزمایشی پاکسازی خاکهای آلوده به مواد نفتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از روش بیولوژیکی (پودر میکروبی) با موفقیت انجام شد.
در این روش با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تهران و شرکت پایانه های نفتی ایران، خاکهای آلوده به مواد هیدروکربوری در اطراف کارخانه نمکزدایی شماره ٢ اهواز مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج حاکی از عملکرد مثبت این مواد بود و موجب کاهش قابل ملاحظه آلودگی گردید.
روش بیولوژیکی (پودر میکروبی) یکی از روشهای عملی برای پاکسازی زمین های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز و مطابق با استانداردها و معیارهای زیست محیطی است.

دریافت گواهینامه مدیریت سبز اروپا توسط شرکت نفت و گاز کارون
شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون به دلیل مشارکت در طرح ریزی، ساخت و بکارگیری مداوم دستگاه فرآورش سیار نفت (MOT) به مدت ١٠ سال، موفق به دریافت گواهینامه مدیریت سبز جامعه اروپا شد.
طرح به کارگیری دستگاه فرآورش سیار نفت در شرکت کارون در چهار بعد شامل رعایت الزامهای زیست محیطی، سودآوری اقتصادی، احترام به حقوق جامعه و استفاده از فناوریهای جدید و منحصر بفرد مورد تقدیر و تایید انجمن مدیریت سبز اروپا قرار گرفته است.
شرکت نفت و گاز مارون در فهرست ٥ شرکت برتر دانشی ایران
شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون پس از سومین دوره ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر، زیر مجموعه شانزدهمین دوره جایزه جهانی MAKE، در فهرست ٥ شرکت برتر ایران قرار گرفت.
این دستاورد بزرگ توسط دبیرخانه جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران به این شرکت اعلام شد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون  یکی از ٥ شرکت بهره بردار تابع مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری تولید از میادین مارون، کوپال و شادگان را بر عهده دارد.
تیم دانشی این شرکت از ٣٢ عضو تشکیل شده است که سوابق تحصیلی، علمی و فنی بالایی دارند.

انتخاب شرکت نفت و گاز کارون به عنوان شرکت برتر حوزه محیط زیست
از سوی شرکت ملی نفت ایران کسب عنوان شرکت برتر و پیشرو در حوزه محیط زیست در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال ١٣٩٢ به شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز کارون اختصاص یافت.
پس از بازدید گروه اعزامی HSE شرکت ملی نفت ایران از شرکت کارون و بررسی مکانیسمهای جدید و علمی این شرکت در باه سیستم مدیریت زیست محیطی از جمله گزارشهای  ماهانه و سالانه، بررسی گزارشهای خود اظهاری سه ماهه از سوی آزمایشگاههای معتمد محیط زیست، شاخصهای تدوین شده و روند بهبود شاخصها و شناسایی و ارزیابی جنبه ها و پیامدهای زیست محیطی در همه  فرآیندهای ستادی و عملیاتی به عنوان شرکت برتر و پیشرو در میان شرکتهای بهره برداری مناطق نفتخیز جنوب معرفی شد.
دستیابی به ترکیب جدید سیمان حفاری چاههای نفت در کشور
با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پروژه پژوهشی دستیابی به ترکیب جدید سیمان حفاری چاههای نفت با موفقیت انجام شد.
در این پروژه با استفاده از پودر کلینکر یکی از تولید کنندگان سیمان حفاری، سیمان با دانه بندی غیر یکنواخت برای دستیابی به استحکام تراکمی بیشتر و کاهش نفوذ پذیری سنگ سیمان، تولید و مورد بررسی آزمایشگاهی قرارگرفت و با سیمانهای کنونی مقایسه شد.
همچنین همخوانی افزایه های مورد استفاده با دانه بندی مطلوب نیز بررسی شد با اجرای موفقیت آمیز این پروژه و با بهبود توزیع دانه بندی سیمان حفاری، میزان آب آزاد آن کاهش و استحکام تراکمی آن افزایش یافت که این موضوع سبب بهبود خواص رئولوژیکی و بندش سیمان شده است.

به کار‌گیری آزمایشی انرژی خورشیدی در مناطق نفتخیز جنوب
به منظور  زمینه سازی و به‌ کارگیری انرژیهای پاک و تجدید پذیر در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، پروژه آزمایشی استفاده از انرژی خورشیدی در شهرک نفت اهواز اجرا شد.
در این پروژه ٢٠ عدد پایه چراغ خورشیدی در شهرک نفت نصب شد که منجر به صرفه ‌جویی سالانه ٣ هزار و ٧٠ کیلو وات ساعت در انرژی الکتریکی دریافتی از شبکه می شود.
طراحی پایه چراغها توسط کارشناسان معاونت بهینه ‌سازی مصرف انرژی انجام گرفته که هر پایه چراغ دارای یک پنل خورشیدی به ظرفیت ٤٥ وات، یک دستگاه شارژ کنترلر، یک باتری به ظرفیت ٤٠ آمپرساعت و یک لامپ ٧ وات از نوع LED است.

اجرای ٦ طرح پژوهشی ازدیاد برداشت از میادین نفتی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی
بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مبنی بر همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در اجرای پروژه های پژوهشی مرتبط با توسعه میدانها، شرکت ملی نفت ایران ٩ میدان نفتی را در فاز اول انتخاب و به دانشگاه ها معرفی کرده است که از این تعداد ٦ میدان در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.
این مساله بیانگر وجود پتانسیل مناسب در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای اجرای طرح است. این میدانها شامل اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه است که به ترتیب از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن اجرا خواهند شد.

خودکفایی، بومی سازی و ساخت  داخل
ساخت دستگاه کنترلر توسط کارشناسان شرکت نفت و گاز مارون برای نخستین بار در صنعت نفت
دستگاه کنترلر هوشمند شارژرهای صنعتی واحدهای عملیاتی تا توان ٣٠KVA  برای نخستین بار در سطح صنعت نفت کشور بوسیله کارشناسان نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون طراحی و ساخته شد.
تامین برق بدون وقفه همواره در سازمانهای تولیدی موضوعی جدی بوده و استفاده از برق DC از طریق باتریهای صنعتی برای تامین برق  مورد نیاز و قطع نشدنی در کنترل و پایش عملیات تولید از موارد بدیهی بوده است.
تدوین برنامه ٥ ساله برای بومی سازی تجهیزات مورد نیاز مناطق نفتخیز جنوب
برای بومی سازی بخش عمده ای از تجهیزات راهبردی مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برنامه ٥ ساله تدوین شده است.
این برنامه بگونه ای تهیه شده است تا مهمترین قطعات و تجهیزات مورد استفاده مانند توربین ها، کمپرسورها و پمپهای فرآیندی به ترتیب اولویت بومی سازی شود.

طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت مصرف کالا در شرکت نفت وگاز مارون
سامانه مدیریت مصرف کالا با هدف پایش کالا، ابزار، تجهیزات و مواد مصرفی در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون طراحی و پیاده سازی شد.
این سامانه برای اولین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب محقق و با هدف مدیریت نحوه مصرف و منابع مالی در راستای صیانت بیشتر از منابع و داشته های ملی انجام شد.
این سامانه تحت شبکه کار می کند و امکان پایش کالاهای پروژه ای نیز بوسیله کارشناسان اداره کامپیوتر برای آن دیده شده و میزان، زمان و مکان استفاده از هر قلم کالا را می توان با این نرم افزار پایش نمود.

طراحی و تدوین سیستمهای مونیتورینگ و آنالیز وضعیت ماشین آلات حساس
با اجرای این پروژه پژوهشی، سیستم پیشرفته مونیتورینگ و آنالیز وضعیت ماشین آلات حساس ویژه تاسیسات این شرکت طراحی و تدوین شد.
در این پروژه اطلاعات مربوط به سیستمها جمع ‌آوری، بررسی و آنالیز شد و با توجه به فناوریهای موجود، سیستم پایش و آنالیز متناسب با وضع و عملکرد تجهیزات این شرکت طراحی و انتخاب شد.
این سیستم در واحدهای بهره‌ برداری پیشرفته به منظور کاهش هزینه‌ های تعمیرات، بهبود نگهداری و بالابردن ایمنی سیستمها کاربرد دارد.

رونمایی ٥ تجهیز ساخت داخل در نمایشگاه صنعت نفت خوزستان
پنج تجهیز راهبردی ساخت داخل در غرفه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نمایشگاه صنعت نفت خوزستان در آذرماه ١٣٩٣ رونمایی ‌شد.
از این تجهیزات ٤ قلم در زمینه ماشین‌آلات فرایندی و یک مورد مربوط به اقلام حفاری است که با حمایت این شرکت توسط شرکت های داخلی بخش خصوصی بومی سازی شده است.
این تجهیزات شامل روتور کمپرسور بورسیگ، نشت بند لانه زنبوری (HONEY COMB)، نشت بند گازی خشک (D.G.S.)، فوران گیر چرخشی سر چاهی و مجموعه استافینگ باکس کمپرسور است.
همچنین سه دستگاه مهم کاربردی در صنعت حفاری شامل تازه ترین لوله مغزی سیار، یونیت نمودارگیری دریایی و پمپ گل (PT ١٤٠٠) در غرفه شرکت ملی حفاری ایران رونمایی شد.
امضای سه قرارداد ساخت با سازندگان داخلی
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در آذرماه ٩٣ سه قرارداد ساخت با سازندگان داخلی امضا کرد.
این قراردادها به طور جداگانه با حضور بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز حنوب میان مدیر تدارکات و امور کالا این شرکت و مدیران شرکتهای بخش خصوصی مبادله شد.
موضوع این قراردادها ساخت نشت بندهای خشک کمپرسور، ساخت قطعات یدکی کمپرسورهای گازی و  ساخت کفشک چاه ها است که پس از ساخت نمونه و موفقیت در عملیات میدانی سفارش تولید انبوه داده شد.
قرارداد ساخت نشت بندهای خشک به مبلغ بیش از ٤١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال با شرکت فراز انرژی آسیا، ساخت کفشک چاه به مبلغ هشت میلیارد و ٨٩٠ میلیون ریال با شرکت سیلندر سازی تهران و قرارداد ساخت قطعات یدکی کمپرسورهای گازی نیز به مبلغ ٨ میلیارد ریال با شرکت افراز کیمیای فارس امضا شد.
ساخت دستگاه پاورپک چند منظوره ساخت داخل از سوی شرکت پیراحفاری ایران
دستگاه پاورپک چند منظوره برای نخستین بار در صنعت نفت کشور توسط شرکت پیراحفاری ایران طراحی و ساخته شده است.
پاورپک یکی از اجزا اصلی و حساس دستگاههای لوله مغزی سیار است که بسته به نوع لوله مغزی سیار متفاوت است.  
شرکت پیراحفاری ایران ٦ دستگاه لوله مغزی سیار در اختیار دارد و کارشناسان مدیریت عملیات این شرکت با تکیه بر دانش و تجربه خود دستگاه جدید را به نحوی طراحی کرده اند که می تواند در همه دستگاههای لوله مغری استفاده می شود.
از ویژگیهای این دستگاه به کار گیری آن در دستگاههای لوله مغزی در حین عملیات است و با این مزیت می تواند از هرگونه وقفه عملیاتی در تعمیر چاهها که گاهی مخاطرات و مشکلات مربوط به خود را دارد، جلوگیری کند.

بومی سازی ٢ هزار و ٢٠٠ قلم کالای کاربردی صنعت نفت در ١٠ ماه سال٩٣
در ١٠ ماه سال ٩٣، افزون بر ٢ هزار و ٢٠٠ قلم کالای کاربردی صنعت نفت توسط بخش خصوصی با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بومی سازی شد.
ارزش این اقلام ٨٥٠ میلیارد ریال است که ساخت آنها از سوی سازندگان داخلی افزون بر ٩٠٠ میلیارد ریال صرفه جویی ارزی داشته است.
دو سوم مجموع اقلام ساخته شده بوسیله صنعتگران استان خوزستان بوده است که نقش قابل توجهی در تامین نیازهای صنعت نفت دارند.





comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
بیطرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
comment
0
0
comment درود بیکران بر بزرگ مرد متخصص آشنا به صنعت نفت ایران . مهندس عالیپور .
سربلند باشند و برقرار .
آمیین
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار