اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۲۹۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
توضیحات استاندار خوزستان درباره توفان خاک
مقتدایی بیان کرد: وزارت نفت متعهد شده که اجازه ورود 2.5 متر مکعب آب در ثانیه به تالاب هورالعظیم را بدهد که این اقدام به کندی در حال انجام است .
 عبدالحسن مقتدایی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: قلم و نوع بیان خبرنگاران در یک هفته گذشته بسیار تاثیرگذار بود ولی در دو هفته گذشته شرایطی نبود که به پرسش‌ها پاسخ داده شود

 وی افزود: ما می‌خواهیم با مردم راحت صحبت کنیم که این فراز و فرودها بسیار شد و حتی در سطح بین‌المللی مطرح شده است که برخی‌ها نگران سلامت مردم بودند و برخی‌ها به دنبال این هستند که تقصیر را گردن کسی بیندازند؛ آخر تعارضات این است که موضوع با خرد جمعی حل شود.مقتدایی گفت: در جامعه وقتی اتفاقی رخ دهد نباید همه چیز را خارج از اصول تحت تاثیر قرار داد.

* ضرورتی نمی‌بینم که مسئولان کشوری به استان بیایند

استاندار خوزستان در خصوص حضور مسئولان کشوری در استان برای رفع معضل گرد و غبار تصریح کرد: اینجانب هیچ ضرورتی نمی‌بینم که مردم بیایند ولی اینکه مشکلات مردم گفته شود جزو مواردی است که بر آن اصرار می‌ورزیدم.

وی با بیان اینکه باید ابتدا اقداماتی صورت گیرد و سپس مسئولان کشوری به استان بیایند، ادامه داد: در برخی موضوعات دوست داریم که همیشه بالاترین مقام دولتی بیاید اما واقعیت این است که برخی اوقات اظهار همدردی هست ولی هر بزرگی که بخواهد وارد استان شود ما را از انجام امور اداری ساقط می‌کند.

مقتدایی تصریح کرد: اگر اصرار دارم که بعد از بحران گرد و خاک به استان بیایند به این دلیل است اما الان اگر تشریف بیاورند قدمشان بر چشم زیرا کارهای اورژانسی و بحرانی را انجام دادیم؛ در زمانی که باید به کارهای اصلی بپردازیم بدون شک حضور مسئولان کشوری وقت‌گیر است و اجازه رسیدگی به امور مردم را نمی‌دهد.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوشبختانه اکنون دولت در مسیر رفع مشکل مردم قرار گرفت و تاکید رئیس جمهور،‌ معاون اول رئیس جمهور و حتی مقام معظم رهبری بر این قضیه است.

مقتدایی یادآور شد: هنر مدیریت باید در این باشد که علاوه بر موارد کوتاه مدت به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز اندیشیده شود؛ دولت‌ها وظیفه‌ای به مردم دارند که در هر دولتی و با هر گرایشی باید این وظیفه انجام شود.

* مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گردوغبار حل می‌شود

وی در خصوص مالچ‌پاشی اراضی اظهار کرد: مالچ مربوط به شن‌زار است و شن نیز در صورت حرکت، جابه‌جایی زیادی ندارد و اما متاسفانه اطلاع‌رسانی درست صورت نمی‌گیرد و عموم مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گرد و غبار حل می‌شود.

*بهره‌برداری از مخازن مشترک نفتی مستلزم خشک کردن هورالعظیم است

استاندار خوزستان عنوان کرد: در این قضیه بحث استفاده از مخازن مشترک نفت و خشک شدن تالاب هورالعظیم نقش دارد که برای بهره‌برداری از این مخازن نفتی باید آب تالاب خشک می‌شد.

مقتدایی تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای مهار ریزگردها به اینجانب ارائه شد اما همه این طرح‌ها در صورت تامین آب شدنی هستند.

وی افزود: برای حضور دولتمردان در استان ابتدا باید پیشنهاداتی که به آنها برای حل معضل داده شد، تصویب شوند و سپس دست پر به استان بیایند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: الان مردم برای شست‌شوی خاک‌ باید کلی آب مصرف کنند که در این روزها نیز تعرفه مصرف آب را کاهش می‌دهیم اما مردم برای اعتراض باید بدانند که یقه کارشناسی را بگیرند که بتواند پاسخگو باشد؛ اگر قرار باشد به عنوان استاندار در شرایط بحرانی همان حرفی را بزنم که یک فرد ملتهب بزند، درست نیست.

* شعارها علیه ابتکار و نمایندگان استان در مجلس پشتوانه منطقی ندارد

مقتدایی بیان کرد: شعارها علیه خانم ابتکار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پشتوانه منطقی ندارد؛ چرا که من دعواهای نمایندگان مجلس را دیده‌ام و اگر می‌گویید که این معضل 13 تا 14 است که در استان وجود دارد بروید یقه مسئولان قبلی را بگیرید.

* در تجمعات مردمی 10 درصد افراد، مردم نیستند

وی در خصوص تجمعات مردمی گفت: از نظر من حتی اگر تجمع از سوی یک تشکل یا حتی نهاد مردمی باشد و مجوز نداشته باشد، رسمی نیست و تبعات آن متوجه تجمع‌کنندگان خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در این تجمعات مردمی 90 درصد مردم هستند و تعدادی افراد لابه‌لای آنها دیده می‌شوند که با هو کشیدن افکار عمومی را تخریب می‌کنند که اگر کسی بخواهد از این قضیه بهره‌برداری کند باید بگویم که ما به پدران خود هم تعارف نداریم.

* ماسک نزدنم در راهپیمایی نمایشی نبود

مقتدایی در خصوص ماسک نزدن در روز راهپیمایی 22 بهمن بیان کرد: ما به این قضیه از این جنبه نگاه کردیم که اجازه دهیم مسئولان کشوری عمق فاجعه را لمس کنند اما برای خودم اعتقاد دارم که آدمی که اهل نمایش باشد روزی دستش رو می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به زمان اعلام تعطیلی‌های روزهای گردوغباری خاطر نشان کرد: این پدیده به صورت غافلگیر‌کننده بود و در این زمینه نواقص را می‌پذیریم؛ اینکه مدارس و ادارات تعطیل شوند یا خیر اعلام شد که ادارات از ساعت 10 پاسخگوی ارباب رجوع باشند و مدارس نیز تعطیل شوند که جبرانی این تعطیلی‌های مدارس بعدا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص عدم حضور خانم ابتکار در این شرایط بحرانی در استان و لغو پروازش گفت: خانم ابتکار با تیم همراه خود در هفته آینده به خوزستان می‌آیند و باید همه کسانی که این قضیه به آنها مربوط می‌شود، نیز همراه ابتکار به استان بیایند؛ اینکه ابتکار در فضای استان قرار بگیرد خوب است اما اینکه بدون تیم همراه‌کننده بیاید فایده چندانی ندارد.

استاندار خوزستان گفت: تعلل گذشتگان را من بررسی نمی‌کنم و باید دستگاه‌های ناظر بر دستگاه‌های اجرایی به این موضوع بپردازند.

مقتدایی ادامه داد: بیمارستان‌ها در زمان بحران و شرایط گرد و غبار هیچ هزینه‌ای نباید از مردم بگیرند و تمام هزینه‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

وی تصریح کرد: بارور کردن ابرها اگر ممکن بود قطعا انجام می‌شد اما اگر این کار صورت نگرفت حتما زمینه آن وجود نداشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: اقداماتی که قرار است برای هورالعظیم صورت گیرد پس از تعیین تکلیف اراضی بالادست انجام می‌شود؛ حفاری در هور با آب اندک نیز میسر است اما باید تجهیزات آن فراهم شود؛ هور نباید خشک شود.

* وجود فلزات سنگین در گرد و غبار را رد نمی‌کنم

مقتدایی در خصوص وجود فلزات سنگین در گردوغبار خوزستان گفت: در این شرایط همه چیز احتمال دارد و من چیزی را رد نمی‌کنم اما جامعه ملتهب است و نباید اطلاعات اشتباه به جامعه تزریق شود.

ارائه 40 راهکار به دولت برای کاهش آثار گردو خاک

ایرنا هم نوشت: استاندار خوزستان گفت: برای کاهش آثار گرد و خاک ها و حل این مشکل در استان خوزستان 40 راهکار از سوی مسوولان استانی به دولت ارایه شد. 

  'عبدالحسن مقتدایی' شنبه درنشستی با خبرنگاران در محل استانداری خوزستان گفت: مجهز شدن اورژانس و پایگاههای امداد و نجات به تجهیزات پزشکی، خرید چندین دستگاه آمبولانس از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وتهیه داروهای لازم برای بیماران تنفسی از جمله پیشنهادهای ارایه شده در بخش پیشگیری است .

وی ادامه داد:همچنین به هیات دولت پیشنهاد شد تا اعتباراتی برای بخش آموزش و تجهیز مدارس و دو جداره کردن درب و پنجره ها اختصاص داده شود که این پیشنهادات در جلسه هیات دولت(فردا)مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به تاثیر گردو خاک ها بر محصولات کشاورزی همچنین از سوی مسوولان استان به دولت پیشنهاد شده تا اعتباراتی برای جبران این خسارت ها در نظر گرفته شود.

مقتدایی بیان کرد: همچنین در قالب این پیشنهادات از دولت خواسته شده که اعتباراتی برای تکمیل طرح کمربند سبز شهر های استان ،تکمیل تعهدات وزارت نفت در زمینه مالچ پاشی و رها کردن بخشی از آب های ذخیره شده در سد های بالادست استان (سیمره و کوثر) انجام شود.

وی بیان کرد:حل مشکل گرد و خاک در خوزستان به برنامه ریزی و اعتبار نیاز دارد و برنامه ریزی ها نیز نباید به گونه ای باشد که تنها در حد مطالعات باقی بماند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مسوولان باید پاسخگوی مردم باشند گفت: مدیرانی که در شرایط بحرانی مدیریت کلان را تجربه کرده باشند اکنون نیز می توانند با برنامه ریزی ،وضعیت را مدیریت کنند.

مقتدایی در خصوص حضور وزرا و مسوولان در استان خوزستان گفت: اعضاء هیات دولت باید ابتدا به یک جمع بندی و ارایه راهکار عملی برای حل مشکل گرد و خاک ها برسند و سپس برای ارایه گزارش به مردم وارد استان خوزستان شوند.

وی گفت: در این هفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از وزراء وارد استان می شوند تا درباره آخرین تصمیمات دولت برای حل مشکل گرد وخاک در این استان گزارشاتی را ارایه دهند.

وی به وضعیت ذخیره سد های استان اشاره کرد و گفت: به علت کاهش بارندگی ها ،ذخیره آب در سد های استان خصوصاً در سد کرخه مناسب نیست به طوریکه میزان ذخیره این سد به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده در حالی که ذخیره سد در این فصل باید بیش از هفت میلیارد متر مکعب باشد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصمم بودن دولت در حل مشکل گرد و خاک امیدواریم این مشکلات حل شده و یا به حداقل برسد.

مقتدایی بیان کرد: اکنون در استان سه کارگروه آموزش ،اطلاع رسانی و امدادرسانی تشکیل شده تا در مواقع گرد و خاک ها و در زمان های بحرانی اقدامات لازم را انجام دهند.

آب به هور العظیم برمی گردد

وی در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: در مقطعی تصمیم گرفته شد برای استخراج نفت،بخش هایی از تالاب خشک شود و در این زمینه باید مسوولانی که مجوز این اقدام را دادند پاسخ گو باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حال حاضر اولویت نخست کشور عراق که بخشی از تالاب هورالعظیم در این کشور قرار دارد حل مشکل گرد و غبار ها نیست ،در حالی که یکی از دلایل تشدید گردو غبار ها ،خشک شدن این تالاب است .

مقتدایی بیان کرد: وزارت نفت متعهد شده که اجازه ورود 2.5 متر مکعب آب در ثانیه به تالاب هورالعظیم را بدهد که این اقدام به کندی در حال انجام است .

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقدند می توان بدون خشک کردن تالاب ،استخراج نفت را از میادین موجود در این تالاب انجام داد.

وی با بیان اینکه مسوولان استانی تسلط کاملی بر مسایل استان در زمینه گرد و خاک ها دارند گفت: با دادن برخی اختیارات به مسوولان استانی می توان اقداماتی در زمینه حل مشکلات در استان انجام داد.

استاندار خوستان با تقدیر از مردم استان گفت: از صبوری مردم خوزستان در چند روز بحرانی و گرد وخاک ها تقدیر می کنیم و خود را مسوول پاسخگویی به مردم می دانیم.

مقتدایی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت ریزگردها در استان خوزستان گفت: مقرر شد در خصوص تاثیر گرد و خاک ها بر تمامی بخش های استان تحقیقاتی انجام شود که این تحقیقات با مرکزیت دو دانشگاه شهید چمران ودانشگاه آزاد اهواز انجام می شود .

وی در خصوص وجود فلزات سنگین در گرد و خاک بیان کرد: متولیان امر مانند سازمان محیط زیست باید این مساله را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که در گرد و خاک ها فلزات سنگین و یا سایر موارد مشاهده شود اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار داده شود.

استاندار خوزستان در خصوص وضعیت سد گتوند هم بیان کرد: برای بررسی آخرین وضعیت این سد کارگروهی در استان تشکیل شده تا ادامه فعالیت این سد مورد بررسی قرار گیرد.

هر کس از نگاه خود گردوخاک خوزستان را می‌بیند

 

به گزارش ایسنا؛ وي افزود: در خصوص پديده گردوخاك در روزهاي اخير هر كس از نگاه خود مساله را مورد ارزيابي قرار داده؛ از نگاه برخي، بهداشت مردم اولويت اول بوده و برخي نيز دنبال اين بودند كه گناه را به گردن كسي بيندازند. اما در انتهاي همه اين تعارض​ها اين مساله اهميت دارد كه بايد با خرد جمعي براي رفع اين مساله كاري انجام شود. مديريت كلان بايد تجاربي از مديريت بحران هم داشته باشد تا بتواند به همه جوانب پاسخ دهد.

 

استاندار خوزستان گفت: اگر بحث رساندن امكانات به مردم در اين شرايط باشد، استقبال مي‌كنيم ولي اگر مسئولان بخواهند به استان بيايند و باز همان حرف‌ها گفته شود، كاري نمي‌توان از پيش برد. هر بزرگي كه بخواهد وارد استان شود، اگر دليل آمدن وی بحث ابراز همدردي و همراهي باشد، من را از انجام هرگونه اقدامي ساقط مي​كند و اگر بخواهد فقط اوضاع را ببيند و با مردم همراهي كند، بايد گفت كه ما استاد اين كار هستيم.

 

مقتدايي اظهار كرد: آيا آمدن خانم ابتكار به خوزستان به اين معنا است كه از فردا قرار است شن​هاي روان تثبيت شود يا مي‌خواهد سد كرخه را براي آبگيري تالاب​ها باز كند؟ ما بايد به گونه​اي عمل كنيم كه درد و رنج مردم را كاهش دهيم. هنر مديريت در آن است كه مشكلات را با برنامه‌هاي كوتاه​مدت، ميان​مدت و بلندمدت حل كند. دولت​ها با هر گرايش و  سياستي نيز اگر تعهدي دارند، بايد به آن عمل كنند.

 

وي افزود: رفاه، امنيت و امور مردم چيزي نيست كه به اين دولت و آن دولت نسبت داده شود. اكنون مشكل روي زمين مانده است و بايد راهكار عملي در اين زمينه ارائه كرد.

 

استاندار خوزستان عنوان كرد: بعضي وقت​ها اظهارنظرهايي درباره مالچ​پاشي و اين گونه طرح‌ها مي​شود كه لازم است بدانيد كه مالچ​پاشي بر روي شن‌زار و با اندكي رطوبت صورت می‌گيرد، البته با فراهم بودن شرايط محيطي، بحث اعتبار آن به ميان مي‌آيد كه بايد تامين شود. اقدامات در اين زمينه بايد به صورت كارشناسي صورت بگيرد.

 

مقتدايي خاطرنشان كرد: در يك دوره، دولتمردي تصويب مي​كند كه براي استخراج نفت از مخازن مشترك بايد هور خشك شود؛ در اين صورت اگر اقدام انجام شود تبعاتي در پي خواهد داشت و اگر انجام نشود، شرايطي مشابه مساله استخراج نفت از مخازن مشترك توسط قطر براي كشور ما پيش مي‌آيد كه عراق از مخازن مشترك برداشت نفت را انجام مي‌دهد ولي كشور ما اين اقدام را به دليل تبعات خشك كردن تالاب انجام نمي‌دهد.

 

وي ادامه داد: اكنون در عراق اولويت اولشان گردوخاك نيست بلكه حفظ سرزمين​شان است. اما آنچه كه در كشور ما اهميت دارد ارائه راهكار موقت و عملي، صيانت از مردم و ماندگاري آنها در استان است. با جمع شدن دور هم كاري از پيش نمي​بريم. انتظار ما اين است كه معترضان، يقه كارشناسان را در اين زمينه بگيرند. اگر اين اعتراض​ها در جهت ديگري از جمله سخنراني و ارائه مقاله به صورت كارشناسي پيش رود بهتر است. پشت شعارهاي عليه خانم ابتكار و حتي نمايندگان، منطقي وجود ندارد.

 

استاندار خوزستان درباره سفر خانم ابتكار به استان خوزستان و حرف و حديث​هايي كه درباره لغو پرواز وي به دليل شدت گردوغبار به وجود آمد، گفت: پروازي در كار نبوده كه لغو شود، من از خانم ابتكار خواستم كه به استان سفر نكند. چون با اين وقت كم، كاري انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد مسئولان براي بررسي و تصميم‌گيري در اين زمينه به استان خوزستان سفر كنند، بايد با دست پر به استان بيايند.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه نشست، خبرنگاران سوالات خود را مرتبط با موضوع جلسه بيان كردند که استاندار به اين پرسش‌ها، پاسخ داد.

 

اگر تجمعي شكل بگيرد موظفيم پاسخ مردم را بدهيم

 

مقتدايي درباره برخی تجمع‌هاي اعتراض‌آميز مردم در اين روزها، گفت: تجمع​هايي كه در اعتراض به گردوخاك در روزهاي قبل صورت گرفته و همچنين تجمعي كه امروز مقابل درب استانداري انجام شده، غيرقانوني و بدون مجوز رسمي بوده است. البته بايد گفت كه ما بايد پاسخگوي مطالبات مردم باشيم و اگر تجمعي شكل بگيرد موظفيم پاسخ مردم را بدهيم.

 

وي ادامه داد: اگر يك تشكل مردم​نهاد يا تحت عنوان ديگري مجوز رسمي براي تجمع اخذ نكند، قطعا تبعات آن به عهده افرادي است كه اين تجمع​ها را رهبري مي​كنند. البته گاهي اين تجمع​ها مردمي است ولي عده​اي در لابه​لاي اين جمعيت هستند كه اگر بخواهند از تجمع​هاي مردمي سوءاستفاده كنند، با آنها تعارفي نداريم.

 

استاندار خوزستان گفت: ما در مقابل مردم مسئول هستيم و قطعا 90 درصد اين تجمع‌كنندگان مردم هستند. البته ناگفته نماند كه برخي شعارها در اين تجمع​ها هيچ‌گونه ارتباطي با موضوع تجمع ندارد. بنابراين ضرورت دارد براي برپايي هرگونه تجمعي، فردي يا تشكلي مراجعه و مجوز را دريافت كند اما بدانيد كساني كه موجب تحريك مردم در اين زمينه مي​شوند را از مردم تفكيك مي كنيم.

 

مقتدايي به عدم استفاده خود از ماسك در روزهاي گردوخاك در ميان مردم اشاره كرد و گفت: در روز راهپيمايي 22 بهمن از وزير بهداشت خواستم كه وي هم ماسك نزند تا عمق فاجعه را احساس كند اما خود براي عدم استفاده از ماسك دليل دارم. اگر فردي نتواند ماسك تهيه و استفاده كند، تفاوتي ميان خود و اين فرد در نظر نمي گيرم و با او همراهي مي كنم.

 

گرد و خاک غافلگیرمان کرد

 

وي افزود: پديده​اي كه در روزهاي اخير با آن مواجه شديم كاملا غافلگيرانه بود لذا براي انجام اقدامات اساسي در اين زمينه سه كميته با مسئوليت سه تن از معاونان تشكيل شد. كميته اطلاع​رساني با مسئوليت معاون سياسي اجتماعي تشكيل شد و دستگاه​هاي ذيربط بايد از طريق اين كميته موارد لازم را در اين شرايط به مردم اطلاع​رساني كنند. البته به لحاظ گستردگي واقعه، نواقصي هم در بحث اطلاع​رساني وجود داشته است.

 

وی ادامه داد: كميته آموزش همگاني با مسئوليت معاون مديريت و توسعه منابع انساني، وظيفه پوشش آموزش​هاي همگاني از طريق ادارات، صدا و سيما و روش​هاي مختلف را برعهده دارد و كميته امدادرساني نيز با حضور معاون عمراني در اين زمينه فعال است.

 

استاندار خوزستان همچنين درباره نحوه عمل به تعهدات توسط برخي مجموعه​ها درباره جلوگيري از گسترش پديده ريزگردها در استان گفت: قرار بود در 6 ماه گذشته رهاسازي آب به برخي حوضچه​هاي تالاب هورالعظيم به ميزان 2.5 مترمكعب در ثانيه توسط نفت صورت بگيرد كه اين اقدام در حال انجام است اما به كندي پيش مي‌رود.

 

مقتدايي اظهار كرد: تيمي كه قرار بود به همراه دكتر ابتكار به استان سفر كند، اكنون تكميل شده و نمايندگاني از مجموعه​هايي چون نفت و هواشناسي نيز در اين تيم حضور دارند. قرار گرفتن و لمس موضوع از نزديك خوب است اما قرار گرفتن در اين شرايط و سپس رفتن به مركز براي تصميم​گيري درباره استان خوزستان كاري از پيش نمي​برد. قرار بود معاون اول رييس جمهور نيز به استان سفر كند اما ما با ارائه بیش از 40 پیشنهاد، درخواست كردیم بندهاي ارائه شده به عنوان پيشنهاد به تصویب هيات دولت برسد سپس به خوزستان سفر كنند تا التيامي براي درد مردم خوزستان باشد.

 

تیم تخصصی باید در خوزستان تشکیل شود

 

استاندار خوزستان حل معضل ريزگردها را جزو مصوباتي دانست كه به هيات دولت رفته است، لذا در اين زمينه گفت: اگر قرار باشد بررسي​هايي در اين باره صورت بگيرد بايد تيم تخصصي در استان شكل بگيرد و اعتبارات نيز به استان داده شود.

 

دستگاه​هاي نظارتي در خصوص سد گتوند رسيدگي كنند

 

وي درباره وضعيت سد گتوند و تبعات آن در استان گفت: اين از اختيارات من نيست كه سد گتوند را ببندم. دستگاه​هاي اجرايي و قوه قضاييه در اين زمينه بايد تصميم​گيري كنند اما اين موضوع از فوريت​هاي كار ما خواهد بود. دستگاه​هاي نظارتي و بازرسي بايد به كار گذشتگان در خصوص سد گتوند رسيدگي كنند. وظيفه ما در حال حاضر اين است كه يك هيات دانشگاهي تلفيقي از دانشگاه​هاي استان و مركز براي بررسي اين موضوع تشكيل شده و قرار است يك مشاور خارجي نيز براي بررسي در اختيار گرفته شود تا آخرين نقطه​نظرات براي حل اين مشكل ارائه شود.

 

مقتدايي درباره اظهارنظر برخي خبرنگاران در خصوص اينكه بعضي بيمارستان​ها از بيماران تنفسي در اين روزهاي اخير هزينه دريافت كرده​اند، گفت: بيمارستان​ها از ورود بيمار تا پايان درمان، حق دريافت هزينه از آنها را ندارند. تامين هزينه​هاي درمان بيماران تنفسي ناشي از پديده گردوخاك در استان خوزستان بر عهده وزارت بهداشت است.

 

وي درباره مركز تحقيقاتي ريزگردها در خوزستان گفت: در دوره قبل اين مركز ايجاد شده كه لازم است درباره نحوه فعاليت و نتايجي كه در خصوص پديده ريزگردها در استان خوزستان بدست آورده است، از خانم ابتكار سوال كرد. همچنين درباره اجراي طرح بارور كردن ابرها نيز اگر امكان تحقق وجود داشت، قطعا در استان به اجرا در مي​آمد. البته طرح بارور كردن ابرها نيز از پيشنهاداتي بود كه به دولت داديم.

 

برای حفر چاه نفت نباید هور خشک شود

 

استاندار خوزستان درباره خشك شدن تالاب هورالعظيم براي اجراي عمليات حفر چاه​هاي نفتي گفت: حفر چاه‌هاي نفت الزاما نمي​تواند منوط به خشك كردن تالاب باشد. ديدگاه مديريتي وزارت نفت اكنون اين است كه هور نبايد خشك شود. در دوره قبلي، فردي تصميم گرفته كه تالاب براي اين عمليات خشك شود اما در اين دوره وزير نفت معتقد است كه مي​توان با رهاسازي مقداري آب هم اين عمليات را انجام داد.

 

بالاخره منبع گرد و خاک در کجاست؟

 

استاندار در خصوص منبع گردوخاك اخير استان خوزستان گفت: منبع خارجي اين گردوخاك همچنان استمرار دارد ولي كاهش 46 درصدي بارندگي و همچنين اراضي كشاورزي كه شخم زده شده​اند اما زراعتي در آن صورت نگرفته نيز مزيد بر علت شده است و وزش هر بادي موجب وقوع گرد و خاك مي‌شود. در يك كلام، منبع اين گرد و خاك‌ها به طور غالب، خارجي بوده و منبع داخلي نيز مزيد بر آن شده است.

 

مقتدايي ادامه داد: مطالعات گذشته در زمينه مهار ريزگردها را كنار نمي​زنيم؛ خانم ابتكار با گروه علمي و تخصصي خود براي بررسي بيشتر و ارايه راهكارهاي لازم بايد به استان سفر كند چون تعيين ساختار و اعتبار در مركز براي استان خوزستان را نمي​پذيرم و اين تامین بودجه و ساختار بايد در استان صورت بگيرد. آمدن وزير بهداشت هم به استان خوزستان بايد به يك ميزگرد يا نشست تخصصي همراه با اتخاذ تصميمات لازم در مركز ختم شود. در غير اين صورت دولت در اين شرايط فقط مي​خواسته نماينده​اي در خوزستان داشته باشد.

 

استاندار خوزستان درباره تعطيلي مدارس به دليل وقوع گردوخاك در استان و امكان تحقق وعده ارتقاي 10 پله​اي رتبه آموزش و پرورش خوزستان در كشور گفت: زماني كه در هرمزگان بوديم رتبه آموزش و پرورش اين استان را از 27 به 3 رسانديم. در استان خوزستان با يك مصيبت جديد مواجه شديم كه اگر اين تعطيلي​ها نبود مي​توانستيم برنامه​ريزي لازم براي ارتقاء را اجرا كنيم. اما وقوع اين پديده و تعطيلي​هاي بدنبال آن قطعا بهانه​اي براي ما نخواهد بود لذا يكي از اقدامات در استان براي تحقق اين موضوع اين بود كه يك مشاور ملي در اختيار گرفتيم تا موضوعات بررسي شود. البته برخي​ها مطرح مي​كنند كه با وجود اين اوضاع احتمالا قرار است در سنجش تغییراتی صورت بگيرد تا خوزستان 10 پله ارتقاء پيدا كند كه اينگونه نيست چرا كه ما به دنبال راهكارهاي عملي براي تحقق موضوع هستيم.

 

نمي​خواهيم جامعه دچار التهاب شود

 

مقتدايي درباره احتمال وجود فلزات سنگين در گردوخاك خوزستان گفت: در اين شرايط همه چيز احتمال دارد و چيزي را رد نمي​كنم اما نمي​خواهيم جامعه دچار التهاب شود.

 

وي افزود: كساني كه در اين زمينه تحقيقاتي انجام داده​اند و به نتايجي رسيده​اند وظيفه دارند تحقيقات خود را در اختيار مراكز مربوطه قرار دهند و اگر چيزي مشخص شود وظيفه دستگاه​ها اين است كه پيگير مساله شوند. در خصوص اطلاع​رساني شفاف به مردم در اين زمينه نيز با شما هم‌نظرم و معتقدم نبايد به مردم اطلاعات غلط بدهيم.

 

استاندار خوزستان در پايان از جامعه خبري و اصحاب رسانه خواست در سفر معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به خوزستان، نشستي با دكتر ابتكار داشته باشند و موضوعات را به صورت اساسي پيگيري كنند.

 

 به دنبال وقوع گرد و خاك روزهاي گذشته در استان خوزستان و مطالبه مردم براي حل مشكلات ناشي از آن، امروز نيز جمعی از مردم مقابل استانداري خوزستان تجمع كرده و حل مشكل را به صورت اساسي از مسئولان خواستار شدند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment باسلام
comment
خلیل امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment انچه که مهمه اینه که در خصوص این قضیه حداقلها هم رعایت نشده وگرنه اگه کاری انجام میشد دیده میشد
comment
شهروند اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
comment
0
0
comment همه ما از گرد و خاک بیزاریم...
همه ما با طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون مخالفیم...
همه ما هوای پاک،اب شرب سالم و شغل ابرومند میخواهیم...
ولی، ایا استاندار فعلی مسئول پدید امدن همه این معضلات است؟!
ایا خشک کردن تالابهاو کم توجهی به وضعیت محیط زیست خوزستان در دوران مدیریت اقای مقتدایی اتفاق افتاده است؟!
کاملا مشخص است که عده کمی با سو استفاده از شرایط فاجعه بار اب و هوای استان در چند روز گذشته بدنبال تحریک احساسات مردمی بر علیه استاندار هستند تا بدین وسیله به اهداف و منافع شخصی و گروهی خود دست یابند!
ولی خوب است کلاه خود را قاضی کنیم و خدای ناکرده بی انصاف نباشیم...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار