اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
وجود مهارت در اندیشیدن و عملکرد حاصله ، برای برخورد با مسائل مختلف و متغیر در دنیای پر رمز و راز دیپلماسی ، از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است ، لازمه یک دیپلماسی موفق اطلاع از گستره وسیع قوانین بین الملل و استفاده ازظرفیت های ملی (قدرت دفاعی ،انسجام داخلی،جذابیت های فرهنگی ، شخصیت های کاریزماتیک در حوزه های مختلف و ... ) در پاسخ دادن به مسائل و رخدادهای مرتبط با منافع کشور در عرصه بین المللی می باشد.
به عبارت دیگر نه فقط با قدرت سخت )توانایی های اقتصادی ،دفاعی و غیره (، بلکه بایدبه موازات آن با استفاده ازقدرت نرم یعنی توانائی جذب و اقناع کشورهای دیگر با بهره گیری از روشهای نوین دیپلماسی ، در تثبیت جایگاه شایسته خود در روابط بین الملل تلاش نمود.
کشورهای مستعد و دارای پتانسیل های بالقوه با درپیش گرفتن دیپلماسی هوشمندانه ( و نه منفعلانه) با تحمیل خود به نظم نانوشته بین الملل بعنوان یک قدرت منطقه ای و حتی فرامنطقه ای ، علاوه بر کسب فرصت های مناسب و دفع تهدیدهای ممکن ، روند حرکت خود را بسوی اهداف از پیش تعین شده و در جهت توسعه پایدار تسریع می بخشند.      
لذا یک دیپلماسی قوی و کارآمد، نیازمند طرح و نقشه ای منطبق و مرتبط با واقعیت های موجود و وضعیت متغیر میدانی است و باید اسباب اعتماد به نفس و خودباوری خودرا به نحو شایسته و قابل فهم برای دیگران ، نمایان سازد.
بدون شک نقشه ای که بدون در نظر گرفتن تجارب گذشته ، فضای موجود و پاسخ های محتمل و متفاوت حریفان طرح ریزی شود کارآیی لازم را نداشته وعلاوه بر اینکه دستیابی به اهداف مورد نظر را محقق نمی سازد بلکه هزینه های  پیش بینی نشده وحتی موقعیت های بغرنجی را پدید خواهد آورد.
نحوه تفکر منطقی ، انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود و واکنش مطلوب و بموقع ، نشانه هوشمندی دستگاه دیپلماسی یک کشور در مواجهه با رخدادهای مختلف است و یک دیپلمات کارکشته و موفق با بهره گیری از تاکتیک های مختلف و ریزه کاری های دنیای سیاست، قابلیت های خود را نه تنها برای رقبا بلکه برای دیگران نیز آشکار می سازد زیرا در دنیای واقعی و نه موهومی ، هیچ جایی برای سیاست سعی وخطا ، به آزمایش گذاشتن رویه های منجمد ، غیرقابل انعطاف و نامفهوم برای دیگران وجود ندارد، همانگونه که هرگونه سطحی نگری نیز می تواند نتایج جبران ناپذیری را به بار آورد.
این حقیقتی روشن است که مهارت در دیپلماسی ، تنها مستلزم تسلط بر یک مهارت خاص نیست بلکه ترکیب وسیعی از مهارتها ، قابلیت ها و شایستگی ها ست. در جهان امروز  تعامل و همکاری با سایر ملل یک نیاز حیاتی جهت تامین امنیت پایدار و پیشرفت کشور با کمترین هزینه می باشد تا بتوان با استفاده از قابلیت های سایر ملل وتعامل چند جانبه  پابه پای آنها،آینده ای توأم با آرامش و همکاری را پایه گذاری نمود.
تفکر در حل مسایل متغیر با ارائه ترکیب متنوعی از مسائل  آشکار وپشت پرده می باشد و نمی توان با به کار بستن یک تاکتیک ثابت (با نقاط ضعف وقوت مشخص) ، تاکید بر حافظه گذشته و عدم توجه کافی به آینده ، مسائل خود را با بازیگران متفاوت و متعدد با توانایی های خاص حل نمود، بلکه باید با تکیه بر قدرت تحلیل و محاسبه واقع گرایانه و با استفاده از قوانین پایه و موجود بین المللی و وضعیتهای نمونه وار سایر کشورها (در نیل به سعادت و بهروزی یا شکست ونابودی) ، با ابتکار و خلاقیت ، رویه ی  مناسب را در پیش گرفت.
با داشتن روابط خارجی فعال با کشورهای دیگر بر اساس منافع مشترک (امنیتی ،اقتصادی، فرهنگی و ...) و نه تکیه بر اختلافاتی طبیعی که وجود داشته و شاید هم تا ابد نیز ادامه خواهد داشت ، می توان جایگاه مناسب ومتناسب با پتانسیل های موجود کشور در مواجهه با رقبای متعدد و مترصد ،بمنظور دور ماندن ازتبعات رقابت های هدایت شده و فرسایشی راجستجو کرد .
یک دیپلمات کارکشته با توجه به داشته ها و توانایی های خود، در حالیکه تجارب گذشته را نیز با خود یدک می کشد ، در مواجعه با شرایط و موقعیت های پیش رو ، شخصیتی ممتاز با توانایی های مختلف و اعتماد به نفس بیشتر را نشان خواهد داد و به عنوان یک راهکار واقعی ، فضایی را ارائه می کند که با هرآرایشی در صفحه دیپلماسی، درمواجهه با مسائل پیش رو ، می تواند در چهارچوب منافع ملی جهت پیشبرد و رسیدن به اهداف خاص کشورش با استفاده از تاکتیک مناسب ،کمال استفاده را نماید.
با نگاهی واقع بینانه و تحلیلی منصفانه از اوضاع پیرامونی و در نظر گرفتن نیات شوم کشورهای مختلف که وجود ایرانی متحد ، یکپارچه و نیرومند را در منطقه نمی تابند می توان: شکست پروسه مزورانه ایران هراسی ،به انزوا کشاندن رژیم صهیونیستی دراجماع جهانی علیه فعالیت های هسته ای صلح آمیزکشورمان  ، جلوگیری از روند صدورسلسله وار قطعنامه ها و تحریم های ظالمانه ، تعامل سازنده وکاهش سوء تفاهمات واختلافات با سایرکشورها ،دوری جستن از تنش های بی حاصل با کشورهای مختلف ، حضور شخصیت ها و هیات های سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف در کشورمان را از دستاوردهای مهم و هنرمندی تیم دیپلماسی کشورمان در رویاروئی با جبهه نیرومند کشورهای رقیب و مخالف منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تاکنون بر شمرد که جادارد بعنوان یک وظیفه ملی ،با حمایت و پشتیبانی ازدیپلمات های کشورمان درکارزار سخت مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 ،علاوه بر حفظ تمرکزشان درمذاکرات حساس پیش رو ، موجب شویم حمایت جبهه متحد و قدرتمند ملت خویش را در دفاع از منافع ملی و عبور موفقیت آمیز از شرایط تحمیل شده فعلی ، بخوبی حس نمایند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار