اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: عملیات تلقیح مصنوعی گوسفند به روش لاپاراسکوپی برای نخستین بار در کشور توسط کارشناسان خارجی و ایرانی در شهرستان هفتگل انجام شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مسعود احمدی هدف از انجام این کار را اصلاح نژاد گوسفند، استفاده از نژاد خارجی 'رومانف' به منظور بهبود و افزایش تولیدات، حذف دام های کم تولید، چند قلو زایی در گوسفند و افزایش درآمد دامداران خوزستان عنوان کرد.

وی افزود: این عملیات با همکاری متخصصان خارجی و داخلی، اعضای هیات علمی گروه علوم دامی دانشگاه تهران و نظارت مسول گروه پرورش و اصلاح نژاد دام های سبک معاونت تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی و تنی چند از مسولان محلی انجام شد.

مسول گروه پرورش و اصلاح نژاد دام های سبک معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هدف از تولید گوسفندان آمیخته 'ترکیب ژنتیکی' با استفاده از ژنتیک نژادهای خارجی اظهارداشت: گله های گوسفندی که در مزارع و به صورت مدرن پرورش می یابند در مرحله اول با گوسفند نژاد رومانف که دارای استعداد چند قلوزایی و صفات تولید مثل بالایی هستند عملیات تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی آمیخته خواهند شد.

وی افزود: در مرحله دوم نیز به منظور استفاده از توان ژنتیکی گوسفندان مناطق گرمسیری دنیا و امکان تثبیت صفاتی مانند کاهش چربی لاشه، بهبود کیفیت گوشت و افزایش سرعت رشد زودرس بره های گوشتی و کاهش مصرف علوفه به ازای تولید هر کیلوگرم گوشت تولیدی در گوسفندان بومی اقدام به تلافی این نژادها با نسل دوم تولید شده از نزادهای بومی با رومانف خواهند بود.

'اسماعیل صادقیان' افزود: در خصوص عدم استفاده از کارشناسان خارجی و فراگیری کامل این تکنیک توسط کارشناسان داخلی گفت: این تکنیک تا پایان سال در ایران بومی خواهد شد و سال آینده کارشناسان ایرانی قادر به انجام آن خواهند شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار