شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
بیشتر مردم خوزستان به صورت دسته جمعی برای گرامیداشت این سنت دیرینه ، با آماده کردن وسایل لازم از جمله تفریحی و مواد خوراکی ، از نخستین ساعات صبح امروز به فضاهای سرسبز و طبیعی از جمله پارک ها، دشت و صحرا رفته و با خوردن صبحانه این روز را آغاز کردند.
مردم خوزستان پس از گذراندن 12 روز از تعطیلات نوروزی، از نخستین ساعات روز سیزدهم با عنوان روز طبیعت با شور و نشاط به دامان طبیعت پناه بردند.

 بیشتر مردم خوزستان به صورت دسته جمعی برای گرامیداشت این سنت دیرینه ، با آماده کردن وسایل لازم از جمله تفریحی و مواد خوراکی ، از نخستین ساعات صبح امروز به فضاهای سرسبز و طبیعی از جمله پارک ها، دشت و صحرا رفته و با خوردن صبحانه این روز را آغاز کردند.

برخی از مردم نیز از ظهر و یا عصر به دامن طبیعت رفته و سیزده خود را به در می کنند.

مردم، هر مکان سبز و طبیعی، کنار جاده ها، وسط میدان ها، زیر درختان و حتی حیاط ها و باغ های خانگی را برای در کنار هم بودن انتخاب می کنند.

بسیاری از شهرهای خوزستان با داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبا، فضای مناسبی را برای سپری کردن مردم در روز سیزده به در هستند.

روز سیزده به در علاوه بر اینکه به عنوان یک آیین خجسته نوروزی برای ایرانیان محسوب می شود که به دل طبیعت و سرسبزی می روند،فرصتی برای دور هم جمع شدن مردم و بیشتر شدن صفا و صمیمیت است.

بسیاری از مردم به صورت گروه های خانوادگی سیزده خود را به در می کنند و هر کدام انواع غذاها و تنقلات را به همراه خود آورده و از طبیعت لذت می برند.

در این روز، برخی با همراه آوردن پیک نیک غذاهای خود را گرم می کنند و برخی نیز بر روی منقل کباب درست می کنند که بوی انواع غذاها را می توان استشمام کرد.

هر یک از گروه های خانوادگی نیز به نوعی خود را با یک بازی فکری یا گپ خودمانی مشغول کرده و صدای خنده و شادی مردم را می توان شنید.

برخی از خانواده ها نیز در این روز، ورزش هایی از جمله بدمینتون و والیبال را نیز انجام می دهند و روز خود را زیباتر می کنند.

کودکان را نیز می بینیم که با شوری کودکانه در طبیعت بازی می کنند و خوشحالند.

برخی از مردم بر طبق رسم دیرینه، سبزه های نوروزی خود را به همراه آورده تا به آب اندازند و یا سبزه ها را گره می زنند.

هوای مطبوع بهاری نیز مردم را بیشتر به وجد می آورد تا لذت بیشتری از روز سیزده به در خود ببرند.

گزارش ایرنا از شهرهای جنوبی خوزستان نیز حاکیست:مردم شهرهای جنوبی خوزستان از صبح پنجشنبه بر اساس یک سنت دیرینه با در دست داشتن سبزه های عید و خوراکی های روزانه شان به دامن طبیعت رفتند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه، گیاه و آب روان رودخانه ها به شادی سپری کنند. 

مردم شهرهای جنوبی خوزستان در این روز معمولا برای ناهار آش پخته و معتقدند که باید در خارج از خانه این غذا تهیه شود و همراه آن ماهی صبور کباب شده همراه با برنج می خورند. 

به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهای خود را در آن می چینند. 

بنا بر این گزارش در روز سیزده به در، در جاده های ارتباطی آبادان ترافیک خودروها افزایش یافته و ماموران پلیس و راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی به امور و جلوگیری از حوادث رانندگی حضوری چشمگیر دارند. 

بوستان های معلم، مطهری، شهرداری، فلکه فرودگاه ، ایستگاه سه کوی بهار ، دانشجو ، الفی ، بوستان های زیر پل های قدیم و جدید خرمشهر ، بوستان مرکزی شادگان ،سواحل رودخانه های کارون ، اروند و بهمنشیر و نخلستان های شهرهای آبادان ، خرمشهر ، شادگان ، اروندکنار و مینو شهر از اماکن مهم تفریحی این شهرها هستند که مردم در این روز در آنها حاضر شده و روز خود را سپری می کنند. 

کشتی ها تفریحی ، لنج ها و قایق های صیادی و تجاری نیز با گشت های دریایی در رودخانه های کارون ، اروند و بهمنشیر شور و شوق خاصی در مردم به ویژه جوانان بوجود آورده اند. 

برگزاری بازی های محلی، فوتسال و ماهیگیری از دیگر جلوه های روز انس با طبیعت در آبادان است. 

برخی مردم ولایتمدار و شهید پرور شهرهای جنوبی خوزستان در این روز در یادمان های هشت سال دفاع مقدس و مزار شهدا و بقاع متبرکه حضور می یابند تا ضمن زیارت از طبیعت بهاری از این اماکن مقدس استفاده لازم را ببرند. 

برخی از کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی نیز با حضور در یادمانهای شهدای شلمچه ، یادمان نهر خین ، 177 شهید گمنام آبادان، والفجر هشت و یادمان شهید تندگویان با آرمان های شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تجدید میثاق کردند. 

اداره حفاطت محیط زیست آبادان با هماهنگی سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست تراکت های آموزشی در خصوص پرهیز از ایجاد آلودگی و تخریب طبیعت تهیه کرده که امروز به توزیع آنها بین شهروندان پرداخت. 

سید احمد موسوی آزاد رییس اداره حفاطت محیط زیست آبادان با اشاره به آمادگی ماموران یگان حفاظت محیط زیست آبادان در سیزده به در، از مردم خواست در روز انس با طبیعت، با احترام به طبیعت در حفاظت و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست کوشا باشند. 

پلیس راهور شهرهای جنوبی خوزستان نیز در اطلاعیه ای در خصوص آیین سیزده به در، و عزیمت مردم به دامن طبیعت از شهروندان خواست با صبوری و رعایت قانون در جاده ها حرکت کنند. 

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده که بازگشت به شهر را به ساعات پایانی روز موکول نکنند. 

گزارش ایرنا از شوش نیز حاکیست: مردم شهرستان شوش 13 نوروز، روز پیوند طبیعت و زیبایی های بهار را طبق سنت هرساله و دیرینه به دامن طبیعت سرسبز و خرم رفتند. 

بنا براین گزارش بسیاری از مردم از ساعات اولیه روز سیزدهم فروردین 

برای برپایی آیین سنتی سیزده به در، همراه با خانواده و سایر بستگان خود به نقاط خوش آب و هوا و سر سبز عزیمت کردند. 

در این میان حرکت انبوه خودروهای سبک و سنگین که بر سقف آن سبزه ها مزین به روبان های رنگارنگ نهاده شده، استقرار میهمانان نوروزی و مردم بومی در اطراف مزارع سرسبز و مناطق گردشگری حال و هوای خاصی به این شهرستان بخشیده است. 

سیزده به در، روز طبیعت است که در این روز مردم نقاط مختلف کشور با جشن گرفتن و صرف غذاهای سنتی، خوردن آجیل و انجام بازی های گروهی این روز را سپری می کنند. 

مردم با حضور در دامان طبیعت به تفریح ، بازی و استراحت می پردازند و با برگزاری آیین های مختلف و آداب و رسوم خاص، از جمله گره زدن سبزه و آرزو کردن به ویژه برای دختران و پسران دم بخت این روز را گرامی می دارند.

حضور ماموران پلیس و دستگاه های امدادی، درمانی و خدماتی در سطح شهر و جاده ها برای ارایه خدمات ویژه به گردشگران پررنگ است. 

مکان های تفریحی ودیدنی درشهرستان شوش از جمله ساحل رودخانه کرخه، رودخانه شاوور و دز، باغات مرکبات،جنگل ها و بیشه زارها، نهرها، مزارع کشاورزی، مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اطراف شهرشوش در تعطیلات نوروز و ازجمله روز سیزده به در، پذیرای مردم هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار