اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
به طور كلي، در متون اسلامي سه نقش اساسي براي معلم بيان شده است:
۱- معلم تداوم بخش راه انبياء: وظيفه‌ي اصلي پيامبران آسماني تعليم و تربيت بوده است و معلم هم همين نقش را در مدرسه ايفا مي‌كند. قرآن مي‌فرمايد: «او كسي است كه در ميان مكتب نارفتگان رسولي از خودشان برانگيخت تا آيات خدا را بر آنان بخواند و آنان را تزكيه كند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، گرچه قبلا در گمراهي آشكاري بودند» (جمعه، ۲). پس در واقع معلم كاري را انجام مي‌دهد كه پيامبران مي‌كردند.
2- معلم در نقش راهنما و روشنگر: پيامبر اكرم مي‌فرمايد: «به راستي مَثَل عالمان در زمين مَثَل ستارگان در آسمان است كه مردم در تاريكي‌هاي خشكي و دريا به كمك آنها راه خود را پيدا مي‌كنند. هرگاه اين ستارگان خاموش شوند، بسا كه راه يافتگان نيز گمراه شوند». گرچه روايت در مورد عالم است، اما از آنجا كه معلمان مكاتب نيز همان مسؤليتي را بردوش دارند كه در اين روايت براي عالم بيان شده است، پس آنان نيز مشمول اين روايتند.
3- معلم مدافع مرزهاي فرهنگي: امام صادق(ع)مي‌فرمايد: «دانشمندان شيعه از مرزها و شيعيان ضعيف دفاع مي‌كنند و مانع هجوم ابليس و يارانش به آنها مي‌شوند». اين حديث نيز مانند روايت پيشين در مورد علماء است، اما كساني كه در مكاتب به كودكان و نوجوانان و جوانان دانش‌آموز، تفكر و بينش صحيح مي‌دهند و از مرزهاي فكري و عقيدتي آنان در برابر هجوم فرهنگ‌هاي نامطلوب دفاع مي‌كنند، بدون شك از مصاديق روايت فوق به شمار مي‌روند.
ارزش و جايگاه رفيع معلم اختصاص به اسلام ندارد. در گفته‌هاي غير مسلمانان نيز نشانه‌هايي از مقام بلند معلم ديده مي‌شود. ارسطو مي‌گويد: «كساني كه كودكان را تربيت مي‌كنند بايد بيش از افرادي كه آنان را بار مي‌آورند مورد احترام قرار گيرند، زيرا اينان تنها به كودك زندگي مي‌بخشند، در حالي كه معلمان هنر بهتر زيستن را به او ياد مي‌دهند».
کلاه کج در ادامه به متفاوت برگزارکردن مراسمات هفته معلم امسال که مقارن با ایام ماه رجب و جشن های 13 رجب و ایام متعلق به آقا امیرالمومنین (ع) شده اشاره کردندو خواستار توجه همه مردم و مسئولین به این قشر زحمتکش شدند.
مدیرکل خدمات حوزه های علمیه خوزستان احترام گذاشتن به معلم را باعث ارتقاء دانش و فرهنگ جامعه دانستند و براین باورند که هرچه جایگاه معلم در اجتماع رفیع تر بشود آسیب های اجتماعی کاهش بیشتری می یابد.
رضا کلاه کج ابراز امیدواری کرد امسال در سراسر استان با همت شهرداری ها و سایر سازمانهاو شرکت ها برنامه های باشکوهی در راستای تجلیل از مقام شامخ معلم اجرا بشود و تمام شهرها همچون اول مهر رنگ وبوی مدرسه پیدا کند و همه مردم با مشارکت در این برنامه ها به تقویت روحیه و ایجاد انگیزه و امید بیشتر در جامعه کمک کنند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار