شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۴۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
مقتدایی: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسد
مقتدایی خطاب به مجموعه نفت که در محدوده هورالعظیم فعال است، عنوان کرد: از نفتی‌ها بسیار گله‌مند هستیم چرا که از آن‌ها نیز در این نشست دعوت شده ولی حضور ندارند. این عدم حضور نفتی‌ها مانع تصمیمات کارگروه حفاظت از تالابها نیست و تصمیماتی که گرفته می‌شود، اجرایی خواهند شد.
در نشست كارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم گفت: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسانیم؛ این نوع آسیبها جای هیچ توجیهی ندارد.

عبدالحسن مقتدایی در این نشست که امروز (هشتم اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم و در فرمانداری هویزه برگزار شد؛ با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بعضی صدمات وارد شده به تالابها قابل جبران است و بعضی صدمات جبران ناپذیرند؛ بدین ترتیب باید بنا بر اولویت‌بندیها، شرایطی فراهم کنیم که زندگی مدرن ما با مسائل زیست محیطی در تعارض نباشند.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده در حوزه زیست محیطی تالاب هورالعظیم افزود: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسانیم و این نوع آسیبها جای هیچ توجیهی ندارد.

مقتدایی خطاب به مجموعه نفت که در محدوده هورالعظیم فعال است، عنوان کرد: از نفتی‌ها بسیار گله‌مند هستیم چرا که از آن‌ها نیز در این نشست دعوت شده ولی حضور ندارند. این عدم حضور نفتی‌ها مانع تصمیمات کارگروه حفاظت از تالابها نیست و تصمیماتی که گرفته می‌شود، اجرایی خواهند شد.

وی بیان کرد: این کارگروه مولود احساس مسئولیت‌ها است. استمرار فعالیت کارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان به تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، بستگی دارد. اگر قرار است به مدعیان محیط زیست پاسخ داده شود، باید مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گیرد. ما اکنون در شرایطی هستیم که اگر هر کسی بخواهد با نگاه خودش حرکت کند، کار امکان‌پذیر نیست و دستگاه‌هایی مانند شیلات، محیط زیست، آب و برق باید با هم تعامل داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: برای حل مشکلات تالابها، باید بهترین راهکار انتخاب و شرایط موجود مدیریت شود. در این زمینه باید میزان آب مخازن در نظر گرفته شود و محاسبه شود که چقدر آب باید در مخزن نگه داریم که به گونه‌های جانوری منطقه آسیب وارد نشود و EC آب نیز به 10 هزار نرسد.

مقتدایی ادامه داد: نباید آب را بی‌ملاحظه رها کنیم بلکه باید اولویت‌بندی شود و یکپارچه شویم و همه دستگاه‌ها با هم تعامل داشته باشند و داشته‌های فعلی نیز مدیریت و حفظ شود. در مدیریت تالاب هورالعظیم باید با شرایط موجود در نظر بگیریم؛ هر چند حق آبه هور تضمین شده است ولی باید نشست‌هایی برگزار و کار مدیریت عملیاتی شود.

وی با اشاره مجدد به عدم حضور مجموعه نفت در جلسه، گفت: به نفت فرصتی یک ماه می دهیم؛ اگر در آن بخشی که باید کارهایی را انجام بدهد، اقدام نکند جلوی فعالیتش در هورالعظیم را می‌گیریم. همچنین به معاون رییس جمهور به خاطر تعللشان نامه می‌نویسیم و به آن‌ها فرصت می دهیم، در غیر این صورت جلوی تردد نفتیها در هور را می گیریم.

استاندار خوزستان با گله از مجموعه حفاظت محیط زیست گفت: در تالاب هورالعظیم، محیط زیست صاحبخانه است. باید بحث مربوط به پس‌آب‌ها و زه‌آب‌ها را مدیریت کند. ما فقط به دنبال مرطوب کردن خاک نیستیم بلکه باید تالاب را احیا کنیم. بروز پدیده ریزگردها تنها بخشی از مشکلات این تالاب است و وظیفه کارگروه، حفظ کامل تالاب است.

وی گفت: بحث لایروبی انهار باید مشخص شود. وضعیت حق آبه تالاب بامدژ نیز باید مراعات شود؛ زیرا ما متولی بامدژ نیز هستیم.

مقتدایی با اشاره به جاذبه های گردشگری هورالعظیم عنوان کرد: باید ایجاد یک مرکز تفریحی سازگار با محیط زیست در تالاب هورالعظیم مطالعه و جانمایی شده و بهترین نقطه برای این کار معرفی شود.

 استاندار خوزستان و مسئولان استانی مرتبط با کارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان، امروز در بازديد از مخازن يك، دو، سه و چهار تالاب هورالعظيم و دايك مرزي، وضعيت این تالاب و نحوه آبگيري آن به منظور برنامه‌ريزي بهتر برای حل مشکلات زیست محیطی را بررسي کردند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
comment
0
0
comment جناب آقاي مقتدايي عزيز
معلوم است... خود را تافته هاي جدا بافته دانسته و در جلسات شما شركت نخواهند كرد
آن روزي كه سهم استان از نفت جز دوده و آلودگي و اشغال زمين هاي عريض و طويل در حوزه شهر و كشاورزي بود و همه در سكوت مطلق بودند امروز نتيجه همين است كه ...
كدام وعده هاي نفت به استان بطور كامل عملي شده است؟كدام جاده و آزاد راه ساخته شد؟كدام هتل بزرگ يا تفريحي احداث شد؟ماشين هاي سنگيني كه هر روز در حوزه راههاي استان تردد دارند و امنيت جاني شهروندان به خطر مي اندازند و كسي پيگيري نيست ؟؟؟؟؟؟و صد ها اما و اگر ديگر كه فقط جاي تاسف دارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
comment
0
1
comment درود بر استاندار فهیم ما
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
comment
0
0
comment مقتدایی دوستت داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار