اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
 معاون استاندار خوزستان در امور عمرانی از اعتراض این استان نسبت به سهمیه تعیین شده از آورد رودخانه کرخه در وزارت نیرو خبر داد.

احمد سیاحی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار کرد:به تازگی جلسه ای با حضور وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران شش استان دخیل در حوضه رودخانه کرخه برای تعیین سهم استان ها از آورد این رودخانه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان در پایین دست ترین نقطه رودخانه کرخه قرار دارد، افزود: متاسفانه در این جلسه سهم خوزستان از این رودخانه بسیار کم تعیین شده که تناسبی با سرمایه گذاری عظیم در این استان ندارد به همین دلیل به این مساله اعتراض کردیم.

وی اظهارکرد:پس از این اعتراض وزیر نیرو دستور داد تا ارزیابی مجددی صورت بگیرد و نظر استان های حوضه کرخه در جلسه آینده این کارگروه ارایه شود.

سیاحی اضافه کرد: در حوضه کرخه در خوزستان 140 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که شامل سد و نیروگاه، شبکه های آبیاری و زهکشی، حوضچه های پرورش ماهی و حقابه کشاورزان است.

وی گفت: در این نشست 49 درصد از آورد رودخانه کرخه به عنوان سهم خوزستان اختصاص داده شده بود اما مطالبه ما به دلیل سرمایه گذاری های بسیار، 70 درصد از سهم آورد این رودخانه است.

معاون استاندار خوزستان افزود: معتقدیم تا زمانی که سد کرخه در خوزستان به دلیل کمبود آب تعطیل است دلیلی وجود ندارد که در بالادست سد جدیدی ساخته شود.

وی اضافه کرد: شبکه های آبیاری درجه یک و دو و طرح 550 هزار هکتاری رهبری در خوزستان شکل گرفته اما این طرح ها همگی با مشکل تامین آب روبه روست.

رود کرخه سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفیدرود است که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و به تالاب هورالعظیم می رسد. بزرگترین سد کشور، سد کرخه، بر روی این رودخانه ساخته شده است.

رودخانه کرخه در زمستان گذشته در پایین دست خشک شد و خسارت بسیاری به کشاورزان این حوضه وارد کرد. در کشت پاییزه گذشته نیز کمتر از 60 درصد آب اراضی کشاورزی حوضه کرخه تامین شد و در تابستان نیز سازمان آب و برق ممنوعیت کشت در این حوضه را درخواست کرده است.

کرخه با کاهش 80 درصدی آورد در سال زراعی جاری روبه روست که به تبع آن تالاب هورالعظیم که یکی از مهمترین کانون های تولید ریزگردهاست نیز با بی آبی روبه رو شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار