شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
امروز بازار عراق یک فرصت است که اگر با برنامه ریزی و پیگیری دنبال شود، قطعا می‌تواند تحولات عظیمی در دو کشور به وجود آورد.
سرکنسولگر ایران در بصره گفت:  امروز بازار عراق یک فرصت است که اگر با برنامه ریزی و پیگیری دنبال شود، قطعا می‌تواند تحولات عظیمی در دو کشور به وجود آورد.
 
محمدرضا مختص آبادی در اولین میز تخصصی بررسی مشکلات و راهکارهای صادرات از خوزستان به عراق که امروز، 23 خردادماه در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، اظهارکرد: ایران و عراق به دلیل اشتراکات فراوان به هم نیاز دارند و می‌توانند با یک رابطه منطقی و عقلانی نتیجه خوبی از این اشتراکات به دست آورند و هر دو طرف از این ارتباط سود ببرند.
 
وی افزود: کشور عراق به دلیل نداشتن کارخانجات تولیدی، به درآمدهای نفتی وابسته است؛ بنابراین بازار مصرف کالای این کشور یک بازار بسیار خوب برای کشورمان به ویژه استان خوزستان محسوب می‌شود و اتاق‌های بازرگانی خوزستان با این تعداد عضو می‌توانند نقش خوبی را در این بازار ایفا کنند.
 
مختص آبادی بیان کرد: بر اساس آمار درآمدهای صادراتی از مرزهای شلمچه و چذابه یک میلیون دلار است که بخشی از آن مربوط به صادرات از خوزستان است. البته خوزستان باید با توجه به موقعیت نزدیکی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، حضور پررنگ‌تری در بازار عراق داشته باشد.
 
سرکنسولگر ایران در بصره تصریح کرد: نگاه امروز عراق به کشور ایران نگاه جدیدی است زیرا پس از حملات داعش، ایران ما اولین کشوری بود که از عراق حمایت کرد و این امر موجب شد تا تمام مسئولین سیاسی، امنیتی عراق و حتی مردم عراق نگاه جدیدی نسبت به ایران داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: در استان‌های جنوبی عراق به ویژه بصره و ناصریه هیچ‌گونه مشکل امنیتی دیده نمی‌شود اما متاسفانه صادرکنندگان ما با این تصور که امنیت در این استان‌ها وجود ندارد، از ورود به این بازارها خودداری می‌کنند، در حالی که بازار این استان‌ها، مناسب و نیازمند کالاهای ایرانی است.
 
مختص‌آبادی عنوان کرد: وقتی می‌گوییم بازار عراق مناسب است، به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد. در مرزها مشکلات زیادی برای صادرات وجود دارد اما نباید بگذاریم این مشکلات به مانعی برای صادرات تبدیل شوند. ما می‌توانیم با یک هماهنگی و انسجام بین بخش خصوصی و دولتی حضور بیشتری در بازار عراق داشته باشیم.
 
وی افزود: برای حضور بیشتر شرکت های ایرانی در عراق و ایجاد نمایندگی‌هایی در بازار این کشور، جلساتی به‌صورت ماهانه برگزار کردیم تا یک مجمع تشکیل دهیم و از مجموع توانمندی‌ها در عراق استفاده کنیم اما به دلیل عدم هماهنگی بین شرکت‌ها در این کار موفق نشده‌ایم.
 
مختص آبادی گفت: تجاری که در بازار عراق حضور نداشته‌اند، از نیازهای این بازار اطلاعی ندارند. بنابراین برای صادرات ابتدا باید از بازار مقصد شناخت داشته باشیم و نیازهای آن را شناسایی کنیم. در زمینه صادارت به انسجام بین بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز داریم که این انسجام نتایج بسیار خوبی را در بر خواهد داشت.
 
سرکنسولگر ایران در بصره خاطرنشان کرد: اکنون زمان مناسبی است که بنادر را در آب‌های بین المللی استان‌های جنوبی عراق به ویژه بصره فعال کنیم. با ایجاد یک منطقه آزاد و یک منطقه تجاری بزرگ می‌توان تجارت زیادی را در این کشور انجام داد که سود آن عاید دو طرف می‌شود.
 
وی درباره ساماندهی بازارچه های مرزی تصریح کرد: از 10 سال گذشته بر اساس توافقات صورت گرفته ساماندهی بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه مطرح شد تا کشور عراق و ایران تجارت خود را با امکانات بیشتری انجام دهند و اگر این کار دنبال شود، به نفع دو طرف است.
 
مختص آبادی اظهارکرد: اخیرا گام‌هایی در زمینه ایجاد نمایشگاه دائمی در بصره برداشته شده است تا تجار ما کالاهای خود را در آنجا عرضه و تجار عراق از این نمایشگاه بازدید کنند. در حال حاضر زمین مورد نیاز احداث نمایشگاه تامین شده و به زودی احداث خواهد شد.
 
وی با اشاره به توریست درمانی به عنوان یک ظرفیت جدید اقتصادی گفت: لازم است تا شرکت های توریستی ما به مساله توریست درمانی توجه بیشتری کنند. تاکنون دو شرکت قدم های خوبی در این راستا برداشته‌اند و شرکت‌های دیگر نیز برای بهره برداری بیشتر از این ظرفیت باید وارد عمل شوند که خوزرستان می‌تواند در این ظرفیت، سهم زیادی داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار