اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۲۸۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
هرچند از آبادانی ایران عزیز به خود می بالد اما این سوال به ذهنش متبادر می شود که آب کشاورزی این مزارع از کدام منبع تامین میشود ؟!

اختصاصی شوشان 

بخش های وسیعی  از مزارع کشت برنج  زرین شهر اصفهان که زاینده رود از کنار آنها می گذرد ، این روزها از نعمت آب کشاورزی  بهره مندند و کشاورزان بومی  موفق شده اند، محصول خود را (به زبان محلی تولکی ) بدور از دغدغه های کم آبی نشاءکنند.

به گزارش خبرنگارما، همانطور که ازتصاویر پیوست پیداست (تصاویرمربوط به جمعه 29 خردادماه 94 می باشد )؛ تولکی ها ی این مزارع , از نعمت وفور آب ،قد برافراشته و بصورت  سرسبز و با حرکت بادهای  دلپذیر بهاری , زیبایی خاصی به منطقه بخشیده اند.

 هر رهگذر آگاه خوزستانی که دل درگرو این استان دارد زمانی که ازکنارجاده مواصلاتی زرین شهربه بروجن- ایذه می گذرد؛ به این مزارع کشت برنج استان اصفهان خیره می شود و درنگاه نخست  هرچند از آبادانی ایران عزیز , به خود می بالد اما این سووال به ذهنش متبادرمی شود که آب کشاورزی این مزارع ازکدام منبع تامین می شود ؟!

   آیا از سرشاخه های رودخانه کارون  درمدخل استان چهارمحال بختیاری تامین می شود تا ازمنابع دیگرمثلاچاههای زیرزمینی ؟!

 پاسخ این سوولات را قبل ازهرگونه پیشداوری به کارشناسان بخش کشاورزی و آب واگذارمی کنیم اما این سووال ابتدایی نزد من خبرنگار مفتوح می ماند که  چرا درخوزستان جلوی کشت تابستانه برخی از محصولات را بخاطرکم آبی آنهم با داشتن رودخانه های متعدد ازجمله کارون گرفته شده است ؟!

 زرین شَهر (ریز سابق) مرکز شهرستان لنجان درفاصله 35 کیلیومتری جنوب غرب استان اصفهان واقع است . رودخانه زاینده‌رود از کنار آن عبور می‌کند. آب و هوای آن خنک و دلپذیر است، اما به دلیل مجاورت با کارخانه‌هایی چون ذوب آهن اصفهان و صنایع دفاع آب و هوایش آلوده شده‌است.

از جمله محصولات مهم این منطقه برنج لنجان است که در زرین شهر و شهرهای اطراف کشت می‌شود. در بیشتر مناطق کشاورزی و شالیکاری (به زبان محلی: تولِکی) هنوز به صورت سنتی و با دست انجام می‌گیرد. از جمله مناطق مهم کشت برنج در زرین شهر می‌توان به قروق، طوله شغالی و باغ آقا اشاره کرد.

شهرستان لنجان با وسعت ۵/۱۱۷۲ کیلومتر مربع در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته‌است. ارتفاع نسبی ان از سطح دریا ۲۲۷۰ متر است و دارای آب و هوایی متغیر که همواره تحت تأثیر ناحیه نیمه خشک مرکزی و نیمه مرطوب چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد. ارتفاعات آن شامل کوههای گاوپیسه از رشته کوه‌های مرکزی که در شمال شهرستان واقع شده‌اند و کوه‌های بیدکان و کوهستان «رخ» در غرب آن می‌باشند. لازم به ذکر است که خط مرزی این شهرستان با استان چهارمحال و بختیاری از میان کوهستان «رخ» عبور می‌کند.


گفتنی است هفته گذشته بود که  خبرگزاری و مطبوعات استان خوزستان از تجمع اعتراضی جمع کثیری از کشاورزان خوزستان به دلیل کم آبی و ممنوعیت کشت تابستانه در مقابل استانداری خوزستان خبر داده بودند.

این کشاورزان که از اقصی نقاط استان و همزمان با سفر ابتکار معاون رییس جمهور به خوزستان، به مقابل استانداری خوزستان آمده بودند با در دست داشتن پلاکاردهایی تحت عناوین « ما کشاورزان خوزستان ؛ رهسپاریم با ولایت تا شهادت تا قیامت » « آب را از ما نگیرید » « ما کشاورزان خوزستان همه سرباز رهبریم ؛ یا آب یا نان » « کشاورزیم سرباز ولایت ، حامی انقلاب » و « معوض کشت حق مسلم ماست » یکصدا خواستار تامین آب کشت تابستانه خود شدند.

جمعی از کشاورزان در این تجمع اعلام داشتند: کشاورزی تنها راه کسب درآمد و معیشت آنهاست و اگر به بهانه بی آبی به ما اجازه کشت تابستانه نمی دهند باید بجای آن همانند سایر استان ها به ما معوض کشت بدهند.

گفتنی است در جریان این تجمع، یکی از مسئولین استانداری به نمایندگان کشاورزان وعده داد مشکلات کشاورزان را در اسرع وقت پیگیری کند.

هر چند برگزاری چنین تجمعی از سوی کشاورزان استان خودجوش بنظر می رسد اما برخی منابع آگاه از چراغ سبز مسئولین تشکلهای کشاورزی برای هماهنگی برگزاری این تجمع خبر می دهند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۳
comment
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
comment
0
8
comment دزدی اب در روز روشن
خودمان را گول نزنیم.
دارن با زور اب رو می برن.
comment
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
comment
1
5
comment آب دزفوله دیگه
خاااااک واسه ما خوزستانی ها
آآآب ما برا اصفهان
بعد کشاورزای ما باید باجنگ ودعوا برن قراردادآب باسازمان آب ببندن وتازه دستوربگیرن که چه کشتی داشته باشن.که نیاز به آب زیادی نداشته باشه
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
comment
comment اخه چه ربطی به دزفول داره سرچشمه های دز و کارون فرق میکنند اگه هم باشه اب کارونه
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
comment
0
8
comment اصفهانیا با این کاراشون دانسته یا ندانسته دارن به کشور اسیب وارد میکنن؛ یعنی نمیشه به داشته های خودشون قناعت کنند و به حقوق مردم خوزستان و چهارمحال تجاوز نکنند؟؟!
comment
نازنین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
comment
0
3
comment از ... ما خوزستانیهاست که آب زلال پاک از سرچشمه ها را می برند آب فاظلاب به خوردمون میدن.
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
comment
0
3
comment آب این مزارع غصبی هست پس حرام است
comment
قاسم الباجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
comment
0
3
comment خدایی بدور از انصاف است
اینهمه زمین های حاصلخیز خوزستان را خشک کنند
اینه همه بیکار در خوزستان هست حال کشاورزی هم نباشد ؟
1و2و3 تیر همایشهای در انجمن صنفی کشاورزی استان برگزار شد که از کشاورزان دعوت شد و دغدغه های بی ابی مطرح شد
همه کشاورزان تنها امرار معاش خود و خانواده های پر جمعیتشان را کشاورزی اعلام کردند و در صورت ادامه این روند بی ابی مشکل بسیار بزرگی گریبانگیر استان میشود
از مسولین محترم خواهشمندیم به این موضوع اهمیت خاصی بدهند و میزان ارادتشان به مردم را اثبات کنند
از تمام نمایندگان مجلس ناراضی هستیم
comment
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
comment
2
0
comment خیلی ببخشید
آب کارون میره بره قم
آب رودخانه دزفوله
که میره برا اصفهان
این آب دزفوله
درضمن بجای اینکه بخوای زربین بیگیری ببینی آب کارونه یا دز که میره برا اصفهان
تو فکر این باش که همینجور پیش بریم کلا همه ی خوزستانی ها بدبخت میشن.
نمی خوادتعصب اهوازی داشته باشی . تعصبت برا خوزستان باشه.نه چیز دیگه ای.
comment
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
comment
0
1
comment تا مردم خوزستان امثال ...
انتخابشون هست این داستان ادامه دارد

تا زمانی که ... ها مسیولیت میخرن
همین داستان ادامه داره
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
comment
0
0
comment سایت شوشان لطفا بگید که این آب ازسرچشمه های دز به اصفهان برده میشه یا آب کارونه .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
comment
0
0
comment خوزستانیهای عزیز من یک اصفهانی هستم با طرح انتقال اب از خوزستان به اصفهان کاملا مخالفم چون حق طبیعی و خدادادی یک رودخانه را بطور طبیعی ازش میگیریم و این شانس طبیعی و منطقه ای که یکجا سبز باشه یکجا خشک ولی چیزی که برایمان جالب است این هست که اب تا فلاورجون و لنجان اصفهان وجود دارد ولی بعدش زاینده رود خشک میشود احتمالا انجا سدی یا چیزی هست که اب به اصفهان نمی رسدنمی دانم و به یزد و کرمان یا ...میرود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
comment
0
0
comment سد زاینده رود از اسمش هم مشخص است. اب را هم سربالا نمیبرند اب جایگاهش گاوخونی است برداشت اشتباه
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
comment
0
0
comment سد زاینده رود از اسمش هم مشخص است. اب را هم سربالا نمیبرند اب جایگاهش گاوخونی است برداشت اشتباه هم چهارمحال است وهم اصفهان به هر حال باید مدیریت شود تا اب به همه اقوام تا انجا که میشود برسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار