اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
یک مسوول دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
رییس دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به روزه داران گفت: در هنگام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف یا تغییری در میزان آن ایجاد کنند.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر فریده یونسی اظهار کرد: از آنجا که حذف خودسرانه وعده های دارویی باعث ایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین روزه داران پیش از هر اقدامی حتما با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

وی با بیان اینکه قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، تاکید کرد: تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و رعایت نکردن فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعث تغییر اثربخشی و تاثیر داروها در بدن شده و مشکلات درمانی ایجاد کند.

یونسی با اشاره به اینکه تشخیص مجاز بودن روزه داری برای افراد مبتلا به بیماری صرفا با نظر پزشک درمانگر و رعایت جوانب شرعی آن امکان پذیر است، افزود: مبتلایان به بیماری های مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری قلبی عروقی و بیماری کلیوی باید با پزشک معالج درباره رژیم غذایی و دارویی خود مشورت کنند.

وی ادامه داد: بیمار مبتلا به دیابت که بدون انجام مشاوره با پزشک روزه داری می کند در معرض خطر جدی افزایش دراز مدت قندخون و یا کاهش ناگهانی آن قرار دارد که این امر علاوه بر عوارض جسمی، عارضه های جانبی دیگری مانند افزایش هزینه و حتی غیر ممکن شدن درمان دارد.

وی گفت: اشکال دارویی از جمله تمام مواردی که از طریق پوست جذب بدن می شود نظیر کرم­ها، پمادها و نوار چسب های مواد دارویی، قطره های چشم و گوش، اکسیژن و گازهای بیهوشی، استعمال شیاف­ها، دراژه های طبی و محلول های واژینال و همچنین مصرف دهان شویه­ها، غرغره دارو یا اسپری دهانی به شرط آنکه چیزی درون معده برده نشود باعث ابطال روزه نمی شود.

یونسی افزود: همچنین تزریقات پوستی، عضلانی، مفصلی یا وریدی به استثنای تغذیه از راه ورید و آمپول­های تقویتی باعث ابطال روزه نمی شود.

این داروساز خاطرنشان کرد: بیمارانی که مجبور به مصرف روزی دو یا چند بار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند.

وی اظهار کرد: همچنین در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آنها و با تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی تر امکان روزه داری برای این بیماران را فراهم کند.

وی توصیه کرد: در صورت وقوع مشکلات درمانی در ماه مبارک رمضان بهترین کار برای روزه داران مشورت با پزشک معالج است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار