شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲

رئيس حفاظت اطلاعات دادگستري خوزستان با بيان اينكه براي پالايش اخبار وجود يك اتاق فكر لازم است، گفت: اطلاعات مانند لبه تيغ است كه اگر به درستي استفاده نشود، آثار منفي خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمين حسين‌علي ‌مرادزاده در سومين جلسه ستاد مبارزه با جرائم خاص با موضوع "بررسي راهكارهاي تحقق رسالت رسانه‌ها و مطبوعات در امر پيشگيري و مقابله با جرائم"  اظهار كرد: در زمينه انعكاس اخبار مربوط به دادگستري و نيروي انتظامي سه نكته مهم وجود دارد كه نخستين نكته چگونگي كسب اطلاعات خبرنگاران از حوزه‌هاي انتظامي و قضايي است. نكته ديگر پالايش اخبار است كه به هر حال در اين زمينه شايد برخي اخبار به جاي ايجاد آثار مثبت در جامعه احساس عدم امنيت در جامعه را به وجود آورند. نكته ديگر در اين زمينه نيز آسيب‌شناسي اخبار و رويدادهاي استان است.

وي درباره چگونگي كسب اخبار و اطلاعات افزود:‌ روندي كه هم‌اكنون وجود دارد مناسب نيست و به گونه‌اي ‌شان خبرنگار را پايين مي‌آورد. اگر متولي كار خبر بيشتر با روابط عمومي‌ها در ارتباط باشند و روابط عمومي‌ها نيز در ارائه اطلاعات به خبرنگاران فعال شوند، هم اخبار بهتر به خبرنگاران خواهد رسيد و هم پالايش اخبار در حوزه روابط عمومي‌ها انجام مي‌شود.

مرادزاده تصريح كرد: آخرين نكته در زمينه انعكاس اخبار، آسيب‌شناسي است كه به خصوص در زمينه جرائم خاص لازم است ابتدا آسيب‌شناسي لازم صورت گيرد و سپس برنامه‌ريزي در آن زمينه انجام شود، زيرا خبرنگاران كمتر در جريان مسائل قضايي و امنيتي قرار دارند و ممكن است انتشار يك خبر به زيان دستگاه قضايي و امنيتي تمام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين سعيد سعدي، معاون آموزش دادگستري خوزستان نيز در اين جلسه گفت: لازم است كارگروه و اتاق فكري با حضور رسانه‌ها، مطبوعات و صدا و سيما با موضوع بررسي شيوه ايجاد آرامش در جامعه و با دبيري دادگستري در استان ايجاد شود.

وي افزود: اگر قاضي در اذهان مردم تخريب شود، جامعه و كشور تخريب خواهد شد، لذا بايد قداست اين حوزه محفوظ بماند؛ اگر قرار باشد در هر حوزه‌اي كه كار قضاوت صورت مي‌گيرد، حكم قاضي به نقادي كشيده شود،‌ به يقين سنگ بر روي سنگ بند نمي‌شود و دستگاه قضايي نيز براي حفظ صيانت خود عكس‌العمل خواهد داشت.

سعدي تصريح كرد: نظام جمهوري اسلامي نيز در اين زمينه بر اين مطلب تاكيد دارد كه حكم قاضي شكسته نشود و دچار ملعبه‌ها قرار نگيرد؛ البته اين امر به مصلحت همه است، زيرا اگر به مطبوعات جسارتي شود، مطبوعات بايد به دستگاه قضايي قدرتمند پناه آورد، نه دستگاه قضايي كه پيش از اين آن را مورد نيش قلم خود قرار داده‌اند.

وي با اشاره به اينكه در دستگاه قضايي احساس كمبود و علاقه‌اي براي انعكاس عملكردها وجود ندارد، ادامه داد: در جامعه‌اي كه حجم احساس ناامني بيش از ناامني واقعي است، با انعكاس اخبار بايد آرامش را در ‌جامعه ايجاد كرد. با اصلاح حجم احساس ناامني و تطابق آن با ناامني واقعي بستر ايجاد آرامش در جامعه به وجود خواهد آمد.

سعدي گفت:‌ رسانه‌ها بايد كيفيت كار خود را بالا آورند و پتانسيل‌هاي موجود را فعال كنند و از منبر و جايگاه رسانه براي ايجاد آرامش در جامعه استفاده كنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار