شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
در اولین سمپوزیوم خوشنویسان قرآن چه گذشت؟
مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز در این سمپوزیوم اظهار کرد: فعالیت های حوزه هنری و فرهنگ شهروندی را از زاویه دینی شروع کرده و به آن خواهیم پرداخت.
 استاد خوشنویس کشوری در اولین سمپوزیوم خوشنویسان قرآن خوزستان گفت: متاسفانه از هنر خوشنویسی در سال های اخیر غفلت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین سمپوزیوم استانی خوشنویسان قرآن شامگاه شنبه با حضور مسئولان مختلف استانی و محلی در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر اهواز آغاز به کار کرد. استقبال از این سمپوزیوم از یک ساعت قبل از شروع مراسم افتتاحیه شروع شده و مردم استقبال نسبتا خوبی از آن داشتند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز در این سمپوزیوم اظهار کرد: فعالیت های حوزه هنری و فرهنگ شهروندی را از زاویه دینی شروع کرده و به آن خواهیم پرداخت. این سمپوزیوم اولین کاری است که توسط سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز انجام و برگزار می شود.

مهدی مکارمی افزود: پیرو نامه ای که به مقام معظم رهبری نوشتم و در نهایت با توجه به توصیه ایشان مبنی بر مأنوس شدن جوانان با قرآن برای همین اولین کار سازمان را با رویکرد قرآنی اجرا کردیم.

وی تصریح کرد: در حقیقت برای اینکه در مسیر خدمت رسانی به مردم شاهد موفقیت های بیشتری باشیم، توصیه های مقام معظم رهبری را سر لوحه کار خود قرار دادیم.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر اهواز نیز در این سمپوزیوم ضمن تبریک آغاز فعالیت سازمان فرهنگی و ورزشی به شهردار و مدیرعامل این سازمان بیان کرد: اینکه اولین کار سازمان فرهنگی و شهرداری اهواز در خصوص مسائل قرآنی است را به فال نیک می گیریم. قطعا برنامه های فرهنگی ما باید محوریت مذهبی و قرآنی داشته باشند.

حجت الاسلام کاظم سواری ادامه داد: در تئاتر، فیلمنامه نویسی و مسائل مختلف هنری نقاط اشتراکی با مسائل مذهبی وجود دارد. در حقیقت قرآن سرشار از نکات فرهنگی و هنری است. در بحث خط قرآنی باید گفت قب از نزول قرآن خطوطی وجود داشت ولی تکامل آن در اسلام و با نزول قرآن بود.

وی عنوان کرد: خط های قرآنی از قدیمی ترین خط ها بوده و در حال حاضر هم در تراز خط های مرغوب دنیای اسلام هستند. از اینکه به بحث خوشنویسی و خط قرآنی توجه شده تشکر می کنم و انشاالله برگزاری چنین برنامه هایی باعث اشاعه فرهنگی قرآنی شود.

خوشنویس برجسته کشور نیز در این سمپوزیوم گفت: بعد از گسترش اسلام هنر کشور ایران در خدمت اسلام قرار گرفت. کتیبه های بسیار زیادی در ایران وجود دارد و نشان دهنده این است که بیش از سه هزار سال از قدمت خطوط در ایران می گذرد.

علی شیرازی اضافه کرد: با وجود قدمت دیرینه ایران در خط اما بعدها نزول قرآن باعث شد تا خطوط جدیدی به وجود بیاید و هنرمندان نیز در اختیار اسلام قرار گرفته و از هنر خود در راه ترویج فرهنگ قرآن استفاده کردند.

وی یادآور شد: هر خط کاربرد خاص خودش را دارد. به عنوان مثال خط نسخ برای تازه مسلمانان که نیاز به رعایت صحیح خواندن قرآن داشتند، کاربرد داشت چون تمام اعراب ها در این نوع خط نمایان است.

خوشنویس برجسته کشور تأکید کرد: خط ثلث برای نشان دادن زیبایی هنر خوشنویسی کاربرد دارد. وقتی بحث از زیبایی هنر باشد باید به این نکته توجه داشت که خواندن دیگر مهم نیست و مسئله هنر بصری و حس کردن زیبایی مهم می شود.

شیرازی افزود: برای خواندن می توان از خط نسخ و خط معمولی رایج بهره برد. بسیاری از خطوط موجود در خوشنویسی برای نشان دادن زیبایی بوده و باید آنها را تماشا کرده و لذت برد. در زمینه هنر خط هم بحث کاربردی و هم بحث هنری هر دو در کنار یکدیگر از اهمیت برخوردار هستند.

وی بیان کرد: این سمپوزیوم می تواند مقدمه ای برای ارائه عملکرد باشد و پیشنهاد من به سازمان فرهنگی و شهرداری اهواز این است که هنرمندانی که بیش از ۱۰ سال پرورش یافتند تا هنرمند شوند را شناسایی کرده و از آنها حمایت کند. این حمایت در حال حاضر در شهرداری تهران انجام می شود.

خوشنویس برجسته کشور تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که آثار هنرمندان را زیر نظر کارشناسان خبره قیمت گذاری کرده و در نهایت هم خریداری کنید. اهواز باید ۱۰ ها موزه در تمام هنرها و گرایش های خوشنویسی، کارهای حجمی، مجسمه سازی و غیره داشته باشد.

شیرازی با تأکید بر لزوم تقویت هنر گفت: خوشنویسان در نزدیک به ۶۰ کشور جهان حضور دارند. بهترین خوشنوسیان به ترتیب در کشور ایران، ترکیه، سوریه، عراق، مصر و عربستان و غیره حضور دارند. متاسفانه در بخش هنر و معرفی هنرمندان خوشنویس غفلت کرده ایم و مسئولان قبلی باید پاسخگو باشند که چرا کاری را در این راستا انجام نداده اند.

وی ادامه داد: چرا این سمپوزیوم باید اولین باشد در صورتی که بایستی پنجاهمین سمپوزیوم باشد. تنها برتری ما نسبت به سایر کشورها بحث فرهنگ است. در بین هنرهای رایج کشور هنر خط است که تمام ایرانیان در شکل گیری آن سهم داشته و همچنین وجه اشتراک کشورهای مسلمان است.

زیبا صالح پور عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این مراسم، یکی از وظایف شهرداری اهواز را ترویج هنر دانست و گفت: هنر خوشنویسی جزو شاخه هایی از هنر است که شهرداری از آن حمایت می کند.  به گفته وی تاسیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اهواز در راستای عملی شدن وظایف این نهاد به ترویج هنر متعهد است.

صالح پور افزود: خوشنویسی یک هنر است و هنر ودیعه‌ای الهی است که خداوند در سرشت هنرمند به ودیعت نهاده است. یکی از صفات خاص خداوند در هنرمند تکرار شده است. البته در خداوند به شکل مطلق و در هنرمند به صورت نسبی. هنر مبتنی بر احساس است و احساس مبتنی بر زیباشناسی. به مصداق عبارت «خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد» هنرمند با دو بال جمال و کمال مسیر متعالی انسان را طی می‌کند.  وی گفت: خوشبختانه در این راستا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ایجاد شده است که باید از شهردار اهواز برای این ایجاد این سازمان مورد نیاز قدردانی کنیم. امیدواریم این سازمان در این راستا گام‌های مهمی بردارد و هنر خوشنویسی در زمره هنرهایی باشد که شهرداری اهواز بتواند در ترویج آن قدم‌های خوبی بردارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز در جمع خبرنگاران نیز بیان کرد: این سمپوزیوم در دو بخش مسابقه ای و کارگاه آموزشی به مدت دو روز برگزار می شود. در مجموع به ۱۲ نفر از انتخاب شوندگان توسط هیئت داوران هدایایی اهدا می شود.

مهدی مکارمی افزود: ۱۰۰ نفر از خوشنویسان ممتاز و فوق ممتاز استان در این سمپوزیوم حضور داشته و هیئت داوران آثار نیز علی شیرازی، رضا زدوار و سید حسین فدایی هستند. در این سمپوزیوم با دو خط قرآن را خوشنویسی می کنند.

وی در پایان گفت: کارگاه تخصصی خوشنویسی و خوشنویسی قرآن نیز با حضور علی شیرازی خوشنویس کشوری برگزار می شود. آثار برگزیدگان در کتابی به چاپ رسیده و همزمان با رونمایی از کتاب از برگزیدگان نیز تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهردار اهواز، اعضای شورای شهر اهواز، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان، معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و اساتید خوشنویسی خوزستان حضور داشتند.












نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار