اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
خبرنگاران خوزستانی در قالب یک تور صنعتی یک روزه از نزدیک وضعیت شهرک های صنعتی شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک را بررسی کردند.
خبرنگاران خوزستانی در قالب یک تور صنعتی یک روزه از نزدیک وضعیت شهرک های صنعتی شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران استان خوزستان  به همت شرکت شهرک های صنعتی این استان در قالب یک تور صنعتی به شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک سفر کرده و از نزدیک شهرک های مستقر در شهرهای فوق را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

در ابتدای این سفر به شهر شوش سفر کرده و مهدی چنانی مدیرعامل شهرک صنعتی این شهر در حاشیه بازدید از شهرک اظهار کرد: این شهرک از سال ۷۶ در دو فاز ۲۵ هکتاری آغاز به کار کرد. به صورت کلی ۵۴ قرارداد در این شهرک منعقد شده که در حال حاضر شهرک دارای ۲۰ واحد فعال، ۱۶ واحد در مرحله ساخت، ۶ واحد راکد و مابقی نیز در حال اخذ دریافت مجوز و راه اندازی هستند.

وی افزود: شهرک صنعتی شوش بالغ بر ۶۰۰ نفر اشتغالزایی داشته و بیشترین واحدهای مستقر در آن در بخش صنایع سلولوزی فعالیت می کنند. تعداد سه واحد از صنایع مستقر در این شهرک به عنوان واحدهای نمونه غذایی در استان و یک واحد نیز به عنوان واحد نمونه کشوری معرفی شده اند.

مدیرعامل شهرک صنعتی شوش تصریح کرد: برخی از محصولات صنایع مستقر در این شهرک مانند شیر به کشور عراق صادر می شود. این شهرک دارای ۱۱ هکتار فضای سبز است که به صورت آبیاری نوین (قطره ای) آبیاری می شود. به لحاظ فضای سبز موجود در میان شهرک های استان نمونه هستیم.

چنانی عنوان کرد: برای تکمیل پروژه‌های در حال اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های اجرا شده از سال گذشته تاکنون مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در این شهرک‌ هزینه شده است. تصفیه خانه صنعتی این شهرک با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هم در حال ساخت بوده که تا مهر ماه افتتاح می شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه بیشتر واحدهای مستقر در شهرک در بخش صنایع سلولوزی فعالیت می کنند، وجود ایستگاه آتش نشانی در شهرک بسیار ضروری بوده و برای همین در حال پیگیری برای راه اندازی این ایستگاه هستیم.

بیشترین اعتبارات عمرانی شهرک های صنعتی کشور در خوزستان بود

 پیام حاجی پور، رئیس توسعه بنگاه‌ها و کار آفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در حاشیه بازدید از شرکت غذایی گلباران مستقر در این شهرک عنوان کرد: ۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک بوده و در واقع این روز برای احترام به کسانی است که در راه احیای اشتغال و تولید کشور قدم برمی دارند. بخشی از آسایش و آرامش استان و به تبع آن کشور را همین صنایع کوچک تأمین می کنند چرا که با اشتغالزایی در واقع یک خانواده را ساماندهی کرده و باعث کاهش بزه در جامعه می شوند.

وی افزود: سرپا نگه داشتن واحدهای صنعتی و همچنین صنایع کوچک بسیار ضروری بوده و لازمه تحقق این ضرورت حضور داشتن در عرصه و به کارگیری تدبیر لازم است. برای تجلیل از صنایع کوچک حتما در آینده ای نزدیک و به مناسبت روز ملی حمایت از آنها یک همایش را برگزار می کنیم.

رئیس توسعه بنگاه‌ها و کار آفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: اشراف داشتن به صنعت باعث شناسایی دغدغه ها و تلاش در راستای حفظ صنایع کوچک می شود.

حاجی پور تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهرک های صنعتی خوزستان تعریف شد که با این اختصاص اعتبار استانمان بیشترین اعتبارات بخش عمرانی و داخلی را در کشور داشت.

محمد حسین دهقان زاده مدیر عامل شرکت غذایی گلباران نیز عنوان کرد: این شرکت به بسته بندی مواد غذایی مختلفی از جمله ادویه جات، سبزیجات خشک، حبوبات و خشکبار پرداخته و تمامی کارهای بسته بندی به صورت مکانیزه و اتوماتیک انجام می شود.

وی اضافه کرد: تمامی مواد اولیه را پس از استفاده مورد آزمایش قرار می دهیم و اگر هر گونه مشکل یا نقصی داشته باشند، از چرخه تولید و بسته بندی خارج می شوند.

مدیر عامل شرکت غذایی گلباران عنوان کرد: ۱۳۰ نفر در این شرکت اشتغال دارند که واحدهای زنجیره‌ای شرکت در سطح شوش و دزفول راه‌اندازی شده است. این شرکت در سال ۹۳ از سوی وزارت بهداشت به عنوان واحد نمونه و همچنین از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان واحد نمونه بهداشتی و ایمنی کار انتخاب شد.

دهقان زاده در ارتباط با صادارت گفت: تاکنون با هدف تأمین نیاز بازار داخلی فعالیت کرده ولی در حال حاضر برای صادرات با چندین کشور وارد مذاکره شده‌ و در صورت امکان به زودی بخشی از محصولات ما را خریداری خواهند کرد.

 وی یادآور شد: برای توسعه بخش تولید شرکت، زمینی به وسعت ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع را برای توسعه کارخانه در نظر گرفته ایم. با توسعه کارخانه ۵۰ نفر اشتغالزایی جدید به شرکت اضافه خواهد شد. البته شرکت در حال حاضر ۴۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم داریم.

مدیرعامل شرکت غذایی گلباران گفت: با توجه به تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی کشور اجازه ندادیم که تحریم ها بر میزان تولید شرکت اثرگذار باشد و در عین حال با افزایش ظرفیت، سالانه میزان تولید را افزایش داده و با مشکل تحریم مقابله کردیم.

دهقان زاده در ارتباط با کیفیت زیرساخت های این شهرک عنوان کرد: این شهرک از نظر زیرساخت های فاضلاب، آب، برق، گاز، تلفن، جدول کشی، رنگ آمیزی، فضای سبز، آسفالت و غیره جزو شهرک های نمونه استان است.

وی بیان کرد: این شرکت روزانه حدود ۱۰۰ هزار بسته از انواع محصولات را در یک شیفت بسته بندی می کند. محصولات تولیدی را در سطح استان خوزستان و سایر استان ها و در فروشگاه های اتکا و رفاه توزیع می کنیم. در تهران مرکز پخش داشته و در سایر استان ها نیز نمایندگی داریم. تمامی محصولات تولیدی در این شرکت مجوز استاندارد داشته و استانداردهای دریافتی نیز زیر نظر شرکت (تاو) کشور ایتالیا است.

علیمردان جعفری مدیر عامل شهرک‌های صنعتی شماره دو و سه دزفول در حاشیه بازدید از این شهرک اظهار کرد: تصفیه خانه شهرک صنعتی شماره دو دزفول با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در حال ساخت بوده و امسال یک میلیارد تومان از اعتبار آن اختصاص داده شده است. این تصفیه خانه ظرفیت یک هزار متر مکعبی داشته و پساب های صنعتی شهرک نیز در آن تصفیه می شود.

وی افزود: پساب تمامی کارخانه های این شهرک به تصفیه خانه منتقل خواهد شد و جانمایی آن هم با توجه به در مسیر بودن آن و شیب زمین انجام شده و در واقع در ضلع شرقی شهرک قرار گرفته است. دزفول دارای چهار شهرک صنعتی و دو واحد صنعتی در ۳۶۰ هکتار فعالیت می کنند.

مدیر عامل شهرک‌های صنعتی شماره دو و سه دزفول تصریح کرد: بزرگترین سردخانه در کشور در این شهرک‌ها واقع است که مساحت آن به ۱۰ هکتار می رسد و این واحد از بزرگترین واحدهای شهرک‌های صنعتی است. از نظر تعداد واحد‌های صنعتی رتبه دوم را در استان داریم و با توجه به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در دزفول اما سرمایه گذاری در بخش صنایع پایین دست کشاورزی خیلی کم است.

جعفری در پایان تأکید کرد: واحدهای دیگری از جمله صنایع فلزی، غذایی و شیمیایی نیز داریم که در وسعت ۱۱۰ هکتار در قالب ۲۸ واحد فعال تولیدی مشغول به کار هستند که این واحدها از صنایع شاخص دزفول و خوزستان هستند و از نظر وسعت و ظرفیت شناخته شده‌اند.

علی طاهری مدیرعامل سردخانه اکسین دز دزفول مستقر در شهرک شماره سه دزفول نیز گفت: مجتمع سردخانه‌ای ما ۲۰ هزار تن ظرفیت دارد که فاز اول آن به میزان سه هزار تن با تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی امسال مورد بهره برداری قرار گرفته و از سردخانه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود. این سردخانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی را ذخیره‌سازی کرده و تمام میوه شب عید استان در این سردخانه ذخیره سازی و در ایام عید روانه بازار شد.  

وی تصریح کرد: اعتبارات اجرای فاز اول سردخانه ۲۵ میلیارد ریال بوده اما در کل ۵۰ میلیارد ریال در فاز اول آن هزینه شده است. برای راه اندازی فاز دوم آن به تازگی بخش خصوصی وارد عمل شده تا آن را به مرحله بهره برداری برساند.

بومی سازی دستگاه ترنچر و جلوگیری از واردات این دستگاه

علی عباسیان مخترع عضو شرکت فنی و مهندسی دز معین صنعت نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: این شرکت دو شعبه دارد که محصولات منحصر به فردی را به طور انحصاری تولید می‌کند و از جمله محصولات فنی آن دستگاه تسطیح لیزری و ترنچر است که توسط مهندسان شرکت ثبت اختراح شده است.

وی افزود: ساخت دستگاه‌ها به منظور مقابله با تحریم‌ها بوده و خوشبختانه به مرحله بومی سازی و تولید انبوه رسید.

 این مخترع بیان کرد: ظرفیت تولید سالانه ما ۶۰ دستگاه ترنچر است که علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات به خارج از کشور از جمله کشورهای عراق و ترکمنستان را نیز انجام می‌دهیم. در گذشته این دستگاه‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم که واردات به دلیل تحریم‌ها، هزینه‌های زیادی بر دوش ما می‌گذاشت و خوشبختانه با تولید انبوه بخش زیادی از هزینه‌های ناشی از واردات حذف شد.

وی عنوان کرد: شرکت ما برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق عمل کرده است به طوری که کل زهکشی اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با استفاده از دستگاه‌های تولیدی ما تسطیح می‌شود.

عباسیان یادآور شد: مشکلاتی در زمینه نقدینگی و سرمایه در گردش داریم که با ۵ میلیارد تومان می‌توانیم تولید خود را بیشتر کنیم اما تاکنون تسهیلاتی برای تولید از جایی نگرفته‌ایم زیرا دریافت تسهیلات پروسه‌ای طولانی دارد.

پیام حاجی پور رئیس توسعه بنگاه‌ها و کار آفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در حاشیه بازدید شرکت ایرانیان گستر سیمرغ که تولید پاکت سیمان در شهرک صنعتی اندیمشک دارد، اظهار کرد: تولید پاکت سیمان از مجموعه‌های صنعتی مدرن در بحث صنعت تولید سیمان است که با توجه به نیاز به پاکت و تولید انبوه سیمان در کشور نیاز به تولید پاکت بیشتر شده و وضعیت این واحد صنعتی اکنون مثل بیماری است که نیاز به درمان دارد و با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه شده است.

وی افزود: به طور کلی چند عامل می‌تواند صنایع ما را به سمت ورشکستگی ببرد و باید همه جوانب کار را در صنعت در نظر گرفت. زیر ساخت توسعه هر کشور را آموزش تشکیل می‌دهد اگر قرار است رشد کنیم باید آموزش داشته و در سایه آموزش با مدیریت صحیح به موفقیت دست می‌یابیم.

حاجی پور عنوان کرد: مشکل فعلی واحدهای صنعتی ما کمبود نقدینگی و نبود بازار مناسب است که موجب ورشکستگی آن‌ها خواهد شد و این مشکل در تمام واحدهای صنعتی کشور دیده می‌شود و بیش از هر عاملی ناشی از سو مدیریت است.

یکی از کارکنان این شرکت گفت: شرکت ما مشتری دارد اما متاسفانه به دلیل نبود سرمایه نمی‌توانیم تولید کنیم. حدود یک سال است سرمایه ۱۱ میلیارد ریالی احداث شرکت، خوابیده است و این مشکل را همه جا مطرح کردیم اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

وی بیان کرد: اکثر کارخانه‌های سیمان استان و استان‌های دیگر با ما کار کرده‌اند و دستگاه‌های ما مدرن است و نظیر آن‌ها در شرکت‌های دیگر وجود ندارد و تمام شرکت‌های تولید پاکت سیمان قدمتی ۳۰ ساله دارند و با تجهیزاتی کاملا قدیمی کار می‌کنند.

حمید رضا کشاورز مدیر شرکت ثمین اسید جنوب مستقر در شهرک صنعتی اندیمشک نیز گفت: این شرکت با توجه به تولیدات کشاورزی که در منطقه وجود دارد به تولید سبدهای میوه می‌پردازد و اشتغال مستقیم شرکت ۲۸ نفر و غیر مستقیم ۸۰ نفر است. سالانه ۲۵۰۰ تن سبد تولید داریم که علاوه بر تامین نیازهای خوزستان به استان‌های دیگر نیز فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به صادرات تولیدات این شرکت بیان کرد: صادرات تولیدات ما همراه با میوه‌ها انجام می‌شود که اکنون با عراق قرارداد صادرات منعقد کرده‌ایم. شرکت ثمین اسید جنوب از سال ۹۰ با مساحت یک هزار متر مربع آغاز به کار کرد و اکنون برای توسعه تولید به دنبال افزایش مساحت هستیم که با تکمیل تجهیزات، میزان تولیدات ما بیش از این می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار