شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز :
دانشگاه های کشور در مقایسه با دولت گذشته فضای مثبت و پویاتری را تجربه می کند
شوشان - علیرضا عبدالله نژاد 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تدابیر استاندار خوزستان قطار توسعه استان را به ریل بازگردانده است گفت: دولت یازدهم نگاهی ویژه و مثبت به دانشگاه ها دارد و در دوسال گذشته نیز مجموعه استانداری خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت ، ارتباط خوبی با اساتید و صاحبنظران این دانشگاه برقرار کرده است.

دکتر محمد رعایایی اردکانی به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شوشان  با اشاره به تشکیل اتاق های فکر در دانشگاه ها بیان کرد: این اتاق های فکر که با حضور اساتید دانشگاه ها و با موضوعات مختلف برگزار می شود،نظرات کارشناسی اساتید را جمع آوری و تدوین کرده و پس از ارایه به شورای مرکزی اتاق فکر کشور، جمع بندی نهایی برای تصمیم گیری به هیات دولت ارایه می شود. 

وی این اقدام را حرکتی موثر در راستای استفاده از اندیشه ها و توانایی های اساتید  دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه های کشور در مقایسه با دولت گذشته فضای مثبت و پویاتری را تجربه می کند و از رخوت و کم انگیزگی خارج شده اند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز حلقه مفقوده توسعه استان خوزستان را همگرایی و همدلی بیشتر میان نخبگان استان دانست و گفت:  برای توسعه و پیشرفت استان خوزستان باید نزاع های قومی ، جناحی و حزبی کنار گذاشته شده و تنها به تامین نیاز های استان فکر شود.
رعایایی ادامه داد: در این زمینه همه مسئولان و نخبگان استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان خبرگان رهبری، فعالان سیاسی و اجتماعی وظیفه دارند به نماینده عالی دولت در استان خوزستان کمک کنند.

وی با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود برای پیشرف استان خوزستان گفت: خوزستان در تمامی حوزه های صنعتی ، گردشگری و کشاورزی ظرفیت های بالایی دارد که به دلیل هشت سال دفاع مقدس و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت های استان این استعدادهای به طور کامل شکوفا نشده است که در این زمینه تمامی اقشار جامعه باید با همگرایی برای رسیدن به شاخص های توسعه و پیشرفت کمک حرکن کنند تا بتوانیم عقب ماندگی فعلی استان و یا سایر استان های کشور را جبران کنیم.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با تقدیر از دکتر مقتدایی ،استاندار خوزستان به دلیل انجام کارهای ابتکاری و مهم با وجود کمبود شدید بودجه در استان گفت: دکتر مقتدایی چهره ای دانشگاهی و دلسوز است و در این مدت مجموعه استانداری خوزستان تعامل خوبی با دانشگاه داشته است.

رعایایی ادامه داد: ریاست و هیات رییسه دانشگاه شهید چمران اهواز خود را موظف می داند که به دغدغه های استاندار خوزستان در حوزه های مختلف توجه کند و در اجرای سیاست های نماینده عالی دولت در استان خوزستان از هیچ تلاشی دریغ نورزد ،چرا که بر این باور هستیم که دولت تدبیر و امید برآمده از آرای مردم از درون صندق هاست و از پشتوانه مردمی برخوددار است و باید از این پشتوانه در جهت رسیدن به اهداف نظام استفاده کرد و در این مسیر هدف دانشگاه شهید چمران نیز  توسعه و عمران استان خوزستان است.  
 
وی به ایده ها و برنامه های استاندار خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از ایده ها و اهداف دکتر مقتدایی تلاش برای حفظ و نگه داشت نیروهای کارآمد و نخبه در استان است که در این ارتباط ارتقای  امکانات رفاهی و فرهنگی از اولویت های استاندار خوزستان می باشد. 

رعایایی به آزاد سازی تردد خودروهای اروندی در سطح استان خوزستان اشاره کرد وگفت: این اقدام بی نظیر استاندار خوزستان را نیز باید در جهت نگه داشت نخبگان ، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در استان ارزیابی کرد. 


وی با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان گفت: با پیشنهاد استاندار خوزستان در سفر هیات دولت به خوزستان این طرح که اجرای آن در دولت های گذشته به فراموشی سپرده شده بود در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون اجرای این طرح موجبات اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزاران نفر در استان را فراهم کرده که با بهره برداری کامل می توان مشکلات بیکاری در استان را حل کرده و استان خوزستان را به قطب کشاورزی کشور تبدیل کرد. 

رعایایی همچنین به بخشنامه استاندار خوزستان در خصوص حمایت از خرید محصولات درون استان اشاره کرد و گفت: تاکید و جدیت استاندار خوزستان در اجرای این بخشنامه ستودنی است و اجرای کامل این بخشنامه می تواند به رونق تولید ، اقتصاد و در نتیجه اشتغال مولد در استان منجر شود. 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همچنین بخشنامه استاندار خوزستان در خصوص اولویت خرید محصولات و خدمات فرهنگی درون استان زمینه را برای انگیزه مضاعف در میان فعالان فرهنگی و اقتصادی استان بوجود آورده است. 

رعایایی به ایجاد زیرساخت های گردشگری آبی و استفاده بهینه از پتانسیل رودخانه های کارون، تالاب بین المللی شادگان و اروند اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت های منحصربه فرد رودخانه کارون در استان در بحث توسعه گردشگری در استان خوزستان استفاده شود که خوشبختانه گام های اساسی و خوبی در این بخش برداشته است. 

سرپرست دانشگاه شهید چمران گفت: با ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در مناطق مرزی و گردشگری می توان این استان را به بهشت گردشگران داخلی و توریست های خارجی تبدیل کرد.

رعایایی همچنین با اشاره به مرزی بودن استان خوزستان مقوله توریست درمانی را نیز مورد تاکید قرارداد و گفت:مجموعه این اقدامات در حوزه گردشگری می تواند رونق اقتصادی را به استان خوزستان برگرداند و زمینه را برای مهاجرت معکوس در استان فراهم کند. 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین توسعه محدوده منطقه آزاد اروند به شهرهای آبادان و خرمشهر را نیز از دیگر نتایج پیگیری های استاندار خوزستان در سفر هیات دولت به خوزستان برشمرد و گفت: اهتمام استاندار خوزستان در ایجاد بازارچه های مرزی جدید و حل مشکلات بازرگانان و صادرکنندگان ، اخذ مجوز بندر شادگان و جدیت در مباحث حقوق شهروندی و تشکیل شورای حقوق شهروندی استان خوزستان نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط مجموعه استانداری خوزستان است.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین به ایده های جدید استاندار خوزستان در توزیع کارشناسی شده و متوازن اعتبارات استانی اشاره کرد و گفت: در جلسات شورای برنامه ریزی استان شاهد اجرای روش و الگوی جدید در توزیع اعتبارات استانی  هستیم که کاملا با رویه دولت گذشته متفاوت است. 

رعایی افزود: برای نخستین بار، توزیع اعتبارات بر اساس الگوهای منطقی و هدفمند انجام می شود که در روش جدید حدود 700 شاخص متغیر بین نقاط مختلف استان در توزیع اعتبارات لحاظ شده و جایی برای اعتراض مسئولان محلی و نمایندگان مجلس باقی نگذاشته است. 

وی ادامه داد : بدین شکل هر دستگاهی که با وضع مطلوب فاصله بیشتری داشته باشد از سهم بیشتری برخوردار خواهد شد، تا  بتوان به این شیوه عدالت را در توزیع اعتبارات برقرار کرد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز به توافق هسته ای با کشورهای 5+1 اشاره کرد و گفت: به سرانجام رساندن توافق هسته ای از سوی دولت تدبیر و امید موفقیت بزرگی است که با اتکا به پشتوانه مردمی دولت تدبیر و امید و رهنمودهای رهبری انقلاب حاصل شد.

رعایایی اظهار کرد: امیدواریم این توافق زمینه را برای رشد فزاینده و پرشتاب کشور به سوی توسعه متوازن بیش از گذشته فراهم کند. توافق هسته ای بارقه ای امید را در مردم کشورمان ایجاد کرده است .

وی آینده استان و کشور را روشن و امیدوارکننده ارزیابی کردو گفت: امیدواریم در ماه های آینده شاهد اثرات مثبت توافق هسته ای در حوزه های افزایش حجم سرمایه گذاری خارحی ، کاهش تورم و ایحاد روابط گسترده تر  با کشورهای جهان باشیم و امیدواری که در مردم  ایجاد شده است می تواند به ایجاد انگیزه بیشتر در دولتمردان استانی  برای پیشرفت استان منجر شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی دانشگاه حفظ و حراست از سرمایه های غیرمنقول دانشگاه است افزود:  متاسفانه در سال های اخیر بارها به زمین های دانشگاه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به زمین های این دانشگاه تعرض شده است.

رعایایی ادامه داد: دفتر حقوقی دانشگاه شهید چمران اهواز در دو سال اخیر اقداماتی برای جلوگیری از اینگونه تعارض ها انجام داده و توانسته به طور موقت دست متعرضان به حریم دانشگاه را کوتاه کند.

وی اظهار کرد: در این زمینه موفق شدیم در یکی از موارد زمین متعلق به دانشگاه ، در استان گیلان را از تصرف غیر خارج کنیم و ضمن ابطال سند، برای احداث یک مجموعه رفاهی دیوار کشی دور زمین نیز انجام شده است . 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص دانشکده ادبیات و علوم انسانی (عمارت سه گوش) گفت: با انعقاد تفاهم نامه ای بین این دانشگاه ، استانداری خوزستان و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مقرر شده که این دانشکده توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت و ترمیم شود.

رعایایی با بیان اینکه برای اجرای این طرح 2 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون 500 میلیون تومان آن تخصیص یافته بیان کرد: پس از اتمام مرمت و ترمیم ساختمان این دانشگده به موزه تبدیل می شود.

وی همچنین به بازگشت بخشی از قطعات زمین دانشگاه که پیش از این در اختیار شرکت آبفای اهواز بود اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مقرر شد با سرمایه گذاری مشترک و با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمین عملیات احداث مجتمع فرهنگی و تجاری آغاز شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در این مجتمع سالن های همایش ،  ایجاد فضای کار برای شرکت های دانش بنیان و اتاق هایی جهت استفاده اساتید و منازل سازمانی احداث می شود. 

رعایایی به افزایش کیفیت آموزش عالی در کشور و دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد و گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز از طریق جذب هیات علمی و تلاش برای افزایش کمی و افزایش کنترل کیفی توانسته گامی مهم در این زمینه بردارد. 

وی به فعالیت های پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و گفت:علی رغم کمبود بودجه در حوزه پژوهش که این بخش را با چالش های جدی مواجه کرده، توانستیم با ایجاد ارتباط با صنایع مهم کشاورزی و صنعت استان خوزستان و انجام پژوهش های کاربردی ، و تقاضا محور کردن حوزه پژوهش این مشکل را جبران کنیم.

 رعایایی به رشد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد و گفت: در دانشگاه شهید چمران اهواز یک هزار و 250 دانشجوی دکترا ،سه هزار و 700 دانشجوی کارشناس ارشد و 5 هزار نفر در کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه 5 هزار نفر پژوهشگر و محقق و 600 نفر هیات علمی در این دانشگاه فعال هستند اظهار کرد: جذب اساتید نخبه داخلی و خارجی را در دستور کار دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارد و در این زمینه موفق شدیم حدود 60 نفر استاد از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی را با معیارها و گزینش های سخت گیرانه جذب دانشگاه کنیم. 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با آموزش نیروهای جدید ، جوان و باانگیزه در کنار اساتید باتجربه  توانسته ایم فضای بانشاطی را در بحث افزایش کیفیت اموزشی  شاهد باشیم. 

 رعایایی ادامه داد: در خصوص ایجاد ارتباط با حوزه های مختلف شهری، مرکز پژوهش خدمات شهری با مشارکت شهرداری اهواز در دانشگاه تشکیل و فعال شده و مرکز پژوهش  عمران شهری دانشگاه نیز با حمایت شهرداری اهواز تدوین طرح جامع پنج ساله توسعه این کلانشهر را در دستور کار دارد.

وی به همکاری با منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: در این راستا ایجاد مرکز دانشکده هنر سینما و تاتر با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شده است. 

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: همچنین مراکز پژوهشی این دانشگاه با مشارکت صنایع فولاد ، نفت ، حفاری و آب و برق به صورت ارگانیک فعال هستند که این مراکز اقدامات پژوهشی مورد درخواست این صنایع و سازمان ها را انجام می دهد. 

رعایایی با تاکید بر اینکه پیوند حوزه صنعت وکشاورزی با دانشگاه حفظ شود عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز خود را در حل مشکلات استان سهیم می داند و در این زمینه تلاش شده فعالیت های دانشگاه به سوی تقاضامحور و کاربردی شدن تحقیقات و پژوهش ها سوق پیدا کنند. 
  سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین به نوسازی تجهیزات دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برای نوسازی تجهیزات دانشگاهی سالانه به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم ظرف 5 سال به نقطه مطلوب برسیم که با توجه به کمبود بودجه در این زمینه، توانسته ایم از طریق ارتباطات با حوزه صنعت و کشاورزی این نقیصه را تا حدودی رفع کنیم. 

وی در ادامه به فعالیت های معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد و گفت: در این زمینه بیش از یک هزار و 300 کار فرهنگی در قالب برگزاری سخنرانی های معمول ، مراسمات مختلف ، بزرگداشت هفته دفاع مقدس ، کنگره های ملی شهدای دانشجو ، برگزاری جشنواره  فیلم های مستند علمی در سطح بین المللی و با حضور حدود 40 سینماگر و کارگردانان مطرح داخلی و خارجی انجام شده که مورد تقدیر وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشا د اسلامی نیز قرار گرفته است. همچنین این دانشگاه در زمینه کاروان های راهیان نور نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار