شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
آرش دادگر داور هفتمین جشنواره ی تاتر خیابانی استان خوزستان در خصوص کیفیت جشنواره تاتر خیابانی استان و جایگاه تاتر خیابانی اهواز و شهرستان های استان خوزستان بیان داشت: در خوزستان فرهنگ بسیار گرم و مردمی وجود دارد، مردم در کنار هم هستند و به هم کمک می کنند و از ین بابت به شما تبریک می گویم.

این جشنواره نسبت به بسیاری از جاهای دیگری که می بینیم، پر بار تر است و گروه ها  و هنرمندان بدون هیچ امکاناتی سعی می کنند کارهای درخوری را ارئه دهند. ما در این جشنواره کارهایی دیدیم که نسبت به دیر جاها یک سر و گردن بالاتر بودند.

وی افزود: نمی شود گفت که همه ی کارها باید قوی باشند، یکی کمتر تلاش کرده، یکی بیشتر. از بین متن های زیادی که ارائه شده، تنها همین ده کار ارئه شده و این نشان می دهد که تاتری های خوزستان بسیار علاقمند هستند و پشتکار دارند و تلاش می کنند که محصول خوب فرهنگی ارائه کنند.

آرش دادگر در خصوص نویسندگی متن در این جشنواره گفت: در بخش نویسندگی ما کاندیدای زیادی نداشتیم و انتخابات به راحتی صورت گرفت. در پرداخت ایده ضعف وجود داشت و کار و تمرین بسیاری می طلبد تا به کیفیت مطلوب برسند. برای کار بهتر باید جنگ بزرگ تری را آغاز کرد؛ تمرین بیشتر، تلاش بیشتر و راضی نبودن به اولین دریافت یا اولین تشویق.

وی افزود: در بخش بازیگری مرد سیزده تا چهارده کاندید داشتیم اما در بازیگری زن کاندیدای کمی داشتیم. در کارگردانی نیز فاصله ی کارگردانی ها با هم بسیار زیاد بود و پرداخت ایده و به دست آوردن فضا و مکانی که بتواند مخاطب را جذب کند و نیازی به، به زور کشیدن آن ها به صحنه نباشد و در آن واحد بتواند تماشاگر را واردار به ماندن کند به خوبی صورت نگرفته بود. 

وی در ارتباط با داوری این دوره از کارها اظهار داشت: وقتی به تاتر نگاه می کنیم و سوای سلایق شخصی تصمیم بگیریم، مشکلی نیست و ناداوری اتفاق نخواهد افتاد. زیرا تاتر ما را مغلوب می کند و با علم تاتر تصمیم گرفته می شود و سلایق شخصی کنار می رود.

وی در ادامه برای بهبود کیفیت تاتر خیابانی پیشنهاد داد: گروه ها تمرین را یک ماه پیش از جشنواره شروع نکنند؛ تاتر پروژه ای است که در کوتاه مدت و بلند مدت باید برای آن برنامه ریزی داشت تا بدانیم چه باید بکنیم و چگونه انجام دادن آن، همان خوب تمرین کردن است.

داور هفتمین جشنواره تاتر خیابانی استان خوزستان در مورد تفاوت تاتر خیابانی و صحنه اظهار داشت: تاتر صحنه ای در فرمتی است که آن را برای تماشگر قرار می دهید اما تاتر خیابانی تماشاگر انتخاب می کند که بیاید کار را ببیند. در تاتر صحنه ای فاصله ی بین تماشاگر و بازیگر وجود دارد و ما غالباً نمی خواهیم مخاطب را به مشارکت بخوانیم اما در تاتر خیابانی باید فعل و انفعالی باید صورت بگیرد تا مخاطب تصمیم به تماشا بگیرد؛ در این نوع تاتر تماشاگر در کار تاتر به مشارکت فرا خوانده می شود.

وی در خصوص انتخاب نوع خاصی از تاتر برای تاتر خیابانی گفت: تاتر خیابانی باید به سمت سادگی برود تا مخاطب به راحتی بتواند درک اش کند اما این به این معنا نیست که انتخاب کنیم تاتر خیابانی ساده باشد یا پیچیده.

وی در پیاین اضافه کرد: بسیار امیدوارم اگر پشتیبانی مسئولان و نیز حمایت های مالی و فرهنگی وجود داشته باشد، مانند جشنواره ی مریوان، شاهد ارتقای کیفیت جشنواره تاتر خیابانی استان خوزستان و برگزاری آن به صورت منطقه ای، کشوری و نیز بین المللی باشیم. 




نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار