شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
سرپرست واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس:
وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات کلیدی صورت گرفته برای احیای دانشگاه خرمشهر دریافت مجوز رشته های جدید در این دانشگاست. در این راستا برای جذب دانشجو در برخی رشته موافقت شده و برای بعضی رشته ها در حال رایزنی هستیم.
دانشگاه بین المللی خلیج فارس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی واقع در منطقه آزاد اروند، در استان خوزستان می‌باشد. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های حقوق، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع و مهندسی مالی دانشجو می‌پذیرد. مدتی است که با تصمیم شورای مرکزی دانشگاه آزاد این دانشگاه و دانشگاه آزاد خرمشهر ادغام شده و در مقاطع کاردانی تا دکترا مشغول فعالیت هستند.

در حال حاضر 3200 دانشجو در دانشگاه بین المللی خلیج فارس و 1500 دانشجو در دانشگاه آزاد خرمشهر مشغول به تحصیل هستند.

دکتر مهدی بصیرت سرپرست  واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس در زمینه ی دلایل ادغام این دو دانشگاه گفت: در سال های اخیر کاهش پیوسته ی جذب دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه خرمشهر به فعالیت های اقتصادی این دانشگاه لطمه ی بسیاری زد به شکلی که هزینه های دانشگاه بیش از درآمدش لذا برای کاهش خسارات و تداوم فعالیت ها، تصمیم به ادغام این دو دانشگاه گرفته شد.


دبیر اقتصاد دانش بنیان دانشگاههای استان خوزستان در باب تعریف دانشگاه مدرن تصریح  کرد: دانشگاه مدرن دانشگاهی است که بتواند خروجی خوبی داشته باشد و فارغ التحصیلان کارآفرینی داشته باشد که مشکلات اقتصاد و صنعت را حل کنند. چنین کسانی هم برای خود و هم دیگران اشتغال زایی می کنند؛ و برای این کار آزمایشگاه، کارگاه، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، مکان مناسبی برای تربیت نیروی انسانی و نیز کادر مجرب و هیئت علمی درخور باید فراهم شود. 

او همچنین در خصوص فعالیت ها پس از تجمیع این دو دانشگاه بیان داشت: برای احیای واحد خرمشهر نیاز به فعالیت هایی هست که همکاری تمام مسئولین شهر و دانشگاه را می طلبد تا دانشگاهی در شان شهر خرمشهر بسازیم.

سرپرست  واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس کیفی سازی دانشگاه خرمشهر خلیج فارس را اولویت نخست این واحد دانست و گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و کاهش جمعیت باعث کاهش تعداد ورودی ها در سال های اخیر شده، بنابراین در حال حاضر کیفیت دانشگاه ها برای دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار شده است، لذا نخستین کار در این مرکز، توجه به کیفی سازی است.

او ادامه داد: این دانشگاه ست که انسان ها و متخصصین را می سازد و لذا بالا بردن کیفیت دانشگاه برای داشتن جامعه ای مرفه تر غیر قابل اجتناب است، به همین دلیل در این مرکز به دنبال مهیا کردن فضا برای تدریس اساتیدی هستیم که از صلاحیت علمی لازم برخوردار باشند و تنها تحصیل کردگانی می توانند در رقابت جذب شوند که حداقل توانمندی های لازم را داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه فضای کنونی تربیت دانشجو در کشور به گونه ای است که فارغ التحصیلان با توانایی مورد نیاز بخش اقتصاد و صنعت فارغ التحصیل نمی شوند و نیازمند اشتغال و حمایت از طرف دولت هستند لذا کیفی سازی از این جهت قابل تامل است که بایست دانشجویی فارغ التحصیل شود که هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد اشتغال کند.

این پژوهشگر برتر دانشگاه در سال 1392 هم چنین اظهار داشت: از آن جا که داشتن فضای آموزشی رفاهی مناسب از دیگر عوامل تاثیر گذار در جذب دانشجوست در همین راستا اقداماتی در تاسیس خوابگاه ها و مهمانسرا در دست اجرا داریم.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات کلیدی صورت گرفته برای احیای دانشگاه خرمشهر دریافت مجوز رشته های جدید در این دانشگاست. در این راستا برای جذب دانشجو در برخی رشته موافقت شده و برای بعضی رشته ها در حال رایزنی هستیم.

دکتر بصیرت در خصوص هیئت علمی مشغول به کار در این دانشگاه گفت: در دانشگاه خلیج فارس به دلیل محدودیت های موجود در منطقه، نسبت هیئت علمی به دانشجو کم بوده است به گونه ای که هیئت علمی تمام وقت برای این دانشگاه نداشتیم؛ اما در چند ماه گذشته توانستیم اساتیدی را جذب کنیم و برای جذب اساتید بیشتر در حال رایزنی هستیم.

او در ادامه افزود: اقداماتی انجام شده تا امکان جذب دانشجوی خارجی فراهم شود اما هنوز کافی نیست و تا این اتفاق هنوز راه درازی در پیش داریم و امیدواریم هر چه زودتر امکانات لازم برای چنین اقدامی فراهم شود. 

سرپرست  واحد بین المللی خرمشهر- خلیج فارس در ادامه به توضیح برنامه های آتی دانشگاه خرمشهر خلیج فارس پرداخت و تسریح کرد: یکی از برنامه های آینده ی این واحد پذیرش دانشجوی خارجی است که تا کنون به دلایل امنیتی محقق نشده است. دیگر برنامه ی آتی این واحد درآمد زایی دانشگاه از طریقی جز کسب شهریه است که موفقیت درآن بسته به همکاری مسئولان شهری و استانی است.

این برگزيده نخبه دوره دكتري در ادامه بیان داشت: با توجه به روند کاهش رشد جمعیت و ورود به دانشگاه، در بلند مدت برای تداوم فعالیت ها نبایست به شهریه متکی باشیم و لذا توجه به حوزه ی اقتصاد دانش بنیان باید در دستور کار قرار گیرد و باید برنامه هایی داشته باشیم تا طبق دستور مقام معظم رهبری بتوانیم علم را به ثروت تبدیل کنیم. در همین راستا با توجه به پتانسیل آبادان و خرمشهر و وجود بازارچه های مرزی، پتروشیمی، پالایشگاه و منطقه ی آزاد تجاری، می توان با شرکت در پروژه های درآمدزا به ویژه در منطقه آزاد اروند به چنین هدفی دست یافت. اگر چنین ارتباطی را ایجاد کنیم، در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.

بصیرت اقتصاد دانش بنیان را یکی از ارکان اساسی اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که علم را به ثروت تبدیل می کند. دانشگاه محلی است که می تواند علم را به ثروت تبدیل کند و این اقتصاد دانش بنیان را پایه ریزی کند و تداوم دهد لذا با توجه به دانشگاه و کیفیت آن می توان گام مهمی در این زمینه برداشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار