اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸

دكتر شبيب جويجري نماينده مردم اهواز در گفت و گو با پایگاه خبری شوشان در تشريح برنامه هاي انجام شده و برنامه هاي در پيش رو و آينده خود گفت: هر برنامه اي را كه بخواهم اجرا كنم بر اساس 4 سند بالا دستي تنظيم كرده و تمام برنامه هايم در آن چهار چوب خواهد بود و معتقدم عدم توجه دقيق به اين چهار چوب و به اين منابع يقينا پيگيري هارا بی نتيجه خواهد کرد.

به گزارش شوشان ، وی افزود : اولين سندي كه مد نظر قرار دادم قانون اساسی منبع رسمي كشور و اساس تمامي فعاليت هاي داخل نظام است. سند دوم سند چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران است كه در افق سال 1404 هجري شمسي است كه آن هم اهداف ما را در اين افق خيلي روشن بيان كرده و در چهار چوب آن سند چشم انداز ، برنامه هاي 5 ساله است كه اين منبع سوم يا سند بالا دستي ديگري است كه تمامي بخشها مي بايست در آن چهار چوب نظارت خود را اعلام نمايند . همانطور كه مي دانيد در سند چشم انداز 20 ساله ما اولين برنامه 5 ساله مان برنامه چهارم بود يعني 5 سالش گذشت و امسال هم اولين سال برنامه پنجم است كه ما در تدوين برنامه چهارم نقشي نداشتيم ولي در برنامه پنجم كه سال گذشته تصويب و ابلاغ شد فعالانه در بخشهاي مختلف شركت داشتيم.

وي در ادامه گفت : بالاتر از اين 3 سند و منابع فرمايشات حكيمانه و فرامين و رهنمودهاي مقام معظم رهبري است كه يقينا رهنمودهاي ايشان اساس تمامي كارها و فعاليتهاست . اين چهار منبع كلي مد نظر من بوده و تمامي برنامه ها ، فعاليتها و كوششها و تلاشهاي خود را در قالب اين اسناد 4 گانه در نظر گرفته ام و برنامه هايم بر گرفته از اين 4 سند بوده است.

عمران شهري و روستایی

دكتر شبيب جويجري در اين خصوص گفت : در رابطه با شهرستان اهواز ، عمران شهري و روستايي را به عنوان دو بال حركت و رشد توسعه يافته به سوي توسعه فراگير و پيشرفت همه جانبه مي دانيم . در رابطه با عمران شهري در 4 سال گذشته نمايندگان شهرستان اهواز با بدبياري روبرو شدند .

جویجری افزود: اهواز 8 شهردار طي اين 4 سال و نيم گذشته به خود ديده است بنايمان بر اين است كه بتوانيم انشاا... طوري فعاليتهاي خودمان را شروع كنيم كه مديريت عمران شهري متناسب با حجم مشكلات موجود در شهرستان اهواز و متناسب با حجم كارها و فعاليتهايي كه در اين زمينه مي بايست صورت دهد مديريت شهري را كارآمد تر با استفاده از ابزارهاي قانوني كه در اختيار داريم و بااستفاده از تعامل با وزارت كشور بتوانيم مديريت با ثباتي داشته باشيم .

وی ادامه داد : ما در استان خوزستان مشكل منابع نداريم بلكه مشكل ما بيشتر مديريتي است . به همين دليل اگر بتوانيم مديريت كار آمدي را در اهواز داشته باشيم بسياري از مشكلات موجود در شهر اهواز حل شدني است .

جویجری افزود: در خصوص مسائل زير بنايي شهر اهواز مانند پروژه فاضلاب بنده مي توانم بگويم در اين 4 سال به صورت مدون نه جسته و گريخته هفته ای نبوده كه يك پيگيري در اين رابطه نداشته باشم . اين موضوع هم مشكلات مديريتي پيدا كرد و طي اين 3 سال 3 مدير عوض شد در كنار آن يكسري مشكلات اعتباري پيدا كرد و نهايتا يكي از عواملي كه باعث استيضاح وزارت نيرو بود وضعيت فاضلاب شهر اهواز بود قولهايي در اين رابطه داده شده كه اميدواريم مشكلات حل شود بطور كلي اگر بتوانيم مديريت شهري راتقويت كنيم بسياري از مشكلات و مسائل زير بنايي اهواز حل خواهد شد .

نماینده مردم اهواز گفت : در رابطه با عمران روستايي حدودا در شهرستان اهواز، باوي و حميديه 450 روستا وجود دارد اگر شعاع روستاها را در نظر بگيريم از مركز و هسته اصلي شهر به 90 كيلومتر هم مي رسد اغلب اين روستاها را سر زديم و ارتباط برقرار كرديم قدم اولي را كه برداشتم اين بود كه در سال 85 خدمت آقاي فرماندار رسيديم و اولويت هاي مشكلات روستاها را خواستيم كه متاسفانه چنين چيز مدوني د بنابراين خيلي از خدماتي كه استان مي بايست دريافت كند در شهر اهواز است به همين دليل 20 درصد از كل بودجه اعتبارات استاني را به شهرستان اهواز ، باوي و حميديه اختصاص دادند. حتي در بهسازي روستاها شهرهاي ديگر از اهواز بهتر هستند كه اين معلول علل مختلفي است توجه استان به نقاط دور دست تر دلايل گوناگوني دارد به همين دليل ما برنامه مان اين است كه بتوانيم هم در بعد مديريت و هم اعتبارات را تقويت كنيم كه آهنگ رشد و توسعه رادر شهرستان اهواز سريع ترو وسيع تر و عميق تر ببينيم .

تلاش درجهت توسعه فرهنگي

دكتر شبيب جويجري در خصوص رسیدگی به معضلات فرهنگی گفت : در خوزستان يكسري اولويتها وج�وجود نداشت كه با دستور فرماندار شناسنامه اي براي روستاهاي اهواز تهيه گرديد .

وی ادامه داد : در ابتداي دوره كه بازديدي از روستاها داشتيم حدود روستاها يعني 40 الي 50 در صد آنها راه روستايي داشتند ولي با تلاشي كه انجام شد اين رقم اكنون به 80 در صد رسيده و تنها به 20 در صد روستاها هنوز جاده نرسيده است يا در رابطه با پروژه هاي آبرساني يا گاز رساني نيز همين شرايط حاكم است . براي آينده برنامه داريم باتقویت اعتبارات ملی هم مديريت عمران شهري و هم روستايي تقويت شود نکته دیگر اینکه در شوراي برنامه ريزي استان بحث دقيقي داشتيم مي دانيد كه جمعيت استان در اهواز قرار دارد و خيلي از خدمات موجود در شهرستان اهواز به كل مردم خوزستان ارائه می شود. مثلا فلان شهر بيمارستان تخصصي ندارد و بيمارانش را به اهواز مي فرست�د دارد و يكسري فوريتها . فوريتها در خوزستان آنقدر زياد است كه به بسياري از اولويتها نمي رسيم و شايد به آنها تنها نيم نگاهي داشته باشيم و نسبت به اولويتها و برنامه ها زاويه پيدا كرده و به فوريتها برسيم. در بحث فرهنگي ، منبع مهم فرهنگي ما فرهنگ ديني است و مد نظر ماهم در استان خوزستان توجه به فرهنگ ديني ، گسترش فرهنگ بر اساس آموزه هاي دين مبين اسلام خواهد بود و مصدر اول اين فرهنگ سازي علاوه به خانواده و مدرسه حوزه هاي علميه و مساجدها هستند كه در اين خصوص چه در گذشته و چه در آينده تلاش كردیم كه محوريت اين دو نهاد مهم كه به هم وابسته هستند را هم از بعد اعتبارات و هم برنامه هاي مختلف تقويت كنيم كه در اين راستا امسال بودجه مساجد چندين برابر شده است .

نماينده مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت و رتبه استان خوزستان در كشور گفت : قبل از جنگ تحميلي براساس گزارشات رسمي ، استان خوزستان در بين 24 استان در رتبه 2 كشوري قرار داشت و بعد از جنگ رتبه استان به 16 و 17 كشوري رسيد . در آن يك دهه كه استان خوزستان درگير جنگ بود ساير استانها گوي سبقت را از خوزستان ربودند و در حركت رو به جلو قرار گرفتند و اين در حالي بود كه استان خوزستان حتي نسبت به وضعيت قبل نيز عقب گرد داشت . بعد از جنگ تا به امروز كه 22 سال گذشته در اين 2 دهه رتبه خوزستان به 7 و 8 كشوري در بين 31 استان رسيد اين در حالي است كه از نظر در آمدي با وجود نفت رتبه اول و حتي بدون نفت رتبه دوم كشوري رادارد .

وي ادامه داد: درجه توسعه يافتگي وضعيت استان از نظر توسعه متوازن در بخشهاي مختلف رو به رشد است ولي هنوز از نظر رتبه استان خوزستان به وضعيت قبل از جنگ نرسيده ايم كه مهمترين عامل اين مسئله عدم ثبات مديريت و عدم مديريت صحيح اعتبارات است . شاخص هاي عمراني متناسب با درآمدها ديده نشده است .

وی ادامه داد : رتبه استان خوزستان رو به بهبود است ولي با رويكردي كه دولت داشته اگر همچنان اين روند ادامه يابد تا يك دهه ديگر به وضعيت بهتري خواهيم رسيد. به همين دليل ما معتقديم توسعه همه جانبه استان مرهون تلاشهاي تصميم گيران و مجريان استان خواهد بود و هم از طرفي مي بايست كمك و پشتوانه اي باشد براي كل مسئولين اجرايي كه بتوانند اين مهم را به انجام برسانند.

جویجری افزود: هر چند ما اينجا اين گلايه را هم داريم و آن را به استاندار و تمامي مسئولين اجرايي گفته ايم این گلایه موضوع ارتباطات است كه اين ارتباط در رابطه با كاستي ها در بخش اعتبارات نسبت به قبل بهتر شده ولي باز هم به شكل كاملي نیست مسئولین باید ارتباط خيلي نهادينه اي با نمايندگان داشته باشند كه نمايندگان را در جریان مشکلات قرار دهند و كاستي ها را به موقع اطلاع دهندکه این مسئله در حال حاظر صورت نگرفته است. اگر بتوانيم اين ارتباط را 3 الي 4ماه قبل از بستن بودجه با نهادهاي مختلف به انجام برسانيم يقينا بهتر آن است كه درصحن مجلس از مسائل استان باخبرشویم. چون در صحن مجلس ديدگاه هاي منطقه اي زياد وجود دارد و اين ديدگاه ها غالب مي شود و خيلي از امور به سر انجام نخواهد رسيد.

وي در ادامه گفت : در رابطه با مسائل اقتصادي كشور و استان خوزستان هم در بخش صنعت ، تجارت و هم در بخش كشاورزي معتقديم كه استان خوزستان پتانسيل و ظرفيت هاي خيلي فراواني دارد كه اگر از اين ظرفيتها استفاده كنيم يقينا هم در رشد و توسعه و آباداني استان خوزستان موثر خواهد بود و هم در كل كشور موثر است . به عنوان نمونه در سال 13۷۵ مقام معظم رهبري در سفرشان به استان خوزستان مصوبه اي را تحت عنوان احياء 800 هزار هكتار زمين داشتند. 3 ماه بعد آقاي خاتمي سر كار آمد و اين مصوبه فراموش شد دليل هم اين بود كه آبي در خوزستان وجود ندارد كه این طرح احياء شود. مقام معظم رهبري پس از يك دهه در سال 1385 به دهلاويه تشريف آوردند و فرمودند اگر آن طرح 800 هزار هكتاري عملياتي شده بود چهره خوزستان دگرگون مي شد.

دكتر جويجيري در خصوص عقب ماندگي هاي استان خوزستان و رفع اين مشكلات گفت : درآمد كشور چيز مشخصي است و هزينه ها و مخارج هم مشخص مي شود و متناسب با آن در آمد و محدوديت ها ، جمعيت و پروژه ها سهم هر استان مشخص است . در آمد سالانه محدود است و توانايي استان هم در جذب اين اعتبارات محدود است هر چند دولت به صورت كلان برنامه هاي اصلاح و بهبود روشهايي در اين زمينه دارد ولي باز هم با توجه به حجم انبوه كاستي ها ظرفيت محدود است .

انتقال آب رودخانه كارون

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي در خصوص انتقال آب رودخانه كارون گفت : طي 2 سال اخير خيلي جدي اين موضوع پيگيري شد با مسئولين مرتبط در استان صحبت كرديم اظهار داشتند كه آب رودخانه كارون منتقل مي شود ولي مسئولين وزارت در تهران مي گفتند اصلا اين اتفاق نمي افتد و آب منتقل نمي شود تا اينكه وزير نيرو پذيرفت كه آب منتقل مي شود و گفت خارج از حيطه اختيارات من است و از قبل اين اتفاق رخ داده است و نهايتا بحث استيضاح مطرح شد.

پس از آن نمايندگان خوزستان در مجلس قرار بر اين گذاشتند كه با نمايندگان لرستان و چهارمحال و بختياري نشستي داشته باشند در پی این نشست مقرر شد 3 كميته تشكيل شود يك كميته از لحاظ بخشهاي زيست محيطي ، يك كميته در خصوص بحث انرژي و ديگري از لحاظ تبعات امنيتي اجتماعي پيگيري مسئله کارون را پیگیری نماید و بعد از بررسي هر 3 كميته گزارشي را به صورت كارشناسي با در نظر گرفتن همه جوانب تقديم مقامات عالي رتبه كنندکه دراین خصوص پي گيريها دارد صورت مي گيرد نتايجش هم انشاا... اعلام مي شود.

وي افزود : در رابطه با شهر اهواز و آلاينده هاي كارون هم قرار بر اين شد كه 4 نقطه شهر تصفيه خانه راه اندازي شود كه تصفيه خانه غرب راه اندازي شد ، شرق هم راه اندازي خواهد شد با اين كار ديگر هيچ فاضلابي وارد كارون نخواهد شد.

دكتر جويجري در بخش ديگري از اين مصاحبه در خصوص ابلاغيه اصل 44 گفت : ابلاغيه مقام معظم رهبري در خصوص اصل 44 تكليف همه را مشخص كرده است . اصل 44 قانون اساسي از نظر اجرايي معطل مانده بود كه ما كل بخش تعاوني اقتصادمان و بخش خصوصي اقتصادمان در كل 15 الي20 در صد و بخش دولتي 80 درصد بود.اين نسبت طبق برنامه 5 ساله پنجم تا آخر مي بايست مغلوب شود . در سير مسير اين خصوصي سازي متاسفانه به مر قانون عمل نشد . خيلي از شركتها به قيمت خيلي نازل واگذار شد و رانت خواري آشكاري در مسير بوجود آمد كه مورد اتفاق خاص و عام است به همين دليل رويكرد ما رويكرد كلي نظام در رابطه با خصوصي سازي است و از طرفي البته با اعمال تمامي شرايط لازم براي اينكار به شكوفايي اقتصادي ما بيانجامد نه به مشكلات بعد از آن.

اشتغال دراستان خوزستان

دكتر جويجري در خصوص مشكل اشغال در خوزستان گفت : سال 85 اولين پي گيري ام در رابطه با بحث بيكاري بوده است به اين دليل كه در خواست اول مردم بوده و اكنون شديد تر هم شده است. همان زمان از بوستان افروز مدير كل كار و امور اجتماعي وقت متوسط نرخ بيكاري شهرستان ، استان و متوسط نرخ بيكاري محله هاي مختلف شهر اهواز را هم خواستم كه بعد از يك هفته متوجه شديم چنين آماري وجود ندارد . خدمت عامري گلستان معاونت برنامه ريزي استانداری رفتم ايشان هم چنين آماري نداشتند . علت چنين درخواستي اين بود كه با توجه متوسطه نرخ بيكاري سهمي به شهر اهواز داده مي شود و اين سهم غير هدفدار توزيع مي گردد. در حالي كه بايد سهم اهواز بر اساس متوسط نرخ بيكاري محلات تقسيم شود و كسي از محله اي ديگر سهم شخص ديگري را استفاده نكند .

وی ادامه داد : بر همين اساس ستاد اشتغال مناطق حاشيه اي اهواز تشكيل شد و قرار شد براي مناطق محروم و كمتربرخوردار ستادي تشكيل شود. در بخش دولتي تاكيد كرديم فرصتهاي شغلي بر اساس متوسط نرخ بيكاري محلات تقسيم شود و نحوه توزيع عادلانه باشد. ما در 3 محور كلي در رابطه با اشتغال كار كرديم محور اول تثبيت فرصتهاي شغلي است محور دوم ازدياد فرصتهاي شغلي و محور سوم نحوه توزيع فرصتهاي شغلي است .

وي با تاكيد بر اينكه بايد در شهر اهواز از نيروهاي بومي جهت اشتغال استفاده كرد گفت : در صورت نياز به نيروي بيشتر يا عدم وجود نيروي متناسب مي توان از ساير شهرستانها نيرو آورد ولي نبايد نيروي مورد نياز از خارج از استان استخدام شود اگر اين موضوع جا بيافتد معضل بيكاري در استان حل مي شود.

پدیده گردوغبار

جویجری درخصوص معضل گرد و غبار در استان خوزستان گفت : بعد از اینکه قضیه به عنوان یک پدیده در خوزستان بوجود آمد نمایندگان چند استان من جمله خوزستان ، ایلام، کرمانشاه و بوشهر سوالی دسته جمعی از وزیر امورخارجه داشتند.متعاقب آن با پاسخ وزیر نمایندگان قانع نشدند در ادامه کمیته ای درمحل وزارت خارجه تشکیل شد وبعد در دولت جدید این کمیته به سازمان محیط زیست کشور منتقل شد. اولین کاری که شد مطالعات خیلی دقیقی دراین زمینه صورت گرفت. تحقیقات بسیاری انجام گرفت و منشا90 درصد این ریزگردها را از عراق تشخیص دادند. علت هم در عراق این بود که هم خشکسالی وجود داشت هم سدهایی که در ترکیه زده می شد و عدم وجود عزمی برای کارکشاورزی همه این ها موجب تشدید پیداکردن این پدیده شد.

وی ادامه داد : در این زمینه اقداماتی شدو نهایتا مهرماه سال گذشته 5 کشور (سوریه ، ترکیه ، عراق ، قطر و ایران) با هم معاهده ای را امضاء کردند و3 مرکز مدیریت شامل (مرکز مدیریت اطلاع رسانی به وقت ،مرکز مطالعه در موردمناطق بیابانی ومرکز مدیریت اقدام و مقابله عملی)در این خصوص تعریف شد نهایته توافقنامه ای باعراق منعقدکردند کارشناسانی ازاین کشور به ایران بیایند ودوره هایی را طی کنند.همچنین قرارشد کشورما یکسری کمکهایی به آنها انجام دهد البته وضعیت فعلی راکه می بینید اگر در امسال بارندگی خوبی داشته باشیم این پدیده خود بخود برطرف می شود.

پی گیری پرونده موسوم به سادات

وی در خصوص پرونده موسوم به سادات که از چند سال پیش در دستگاه قضایی مفتوح ومورد رسیدگی می باشد گفت : قوه قضائیه احکامی را درخصوص متهمان صادر نمود که اعتراضاتی در این خصوص وجودداشت در بعضی از احکام تجدید نظر شد مقداری از پولها به مردم پرداخت شد. در خصوص یکی از متهمان اصلی پرونده که به خارج از کشور متواری شده نیز پی گیر موضوع هستیم وانشاا... دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار