آخرین باری که میراث فرهنگی استان و در راس آن مدیرکل آن در بورس خبری مطبوعات قرار گرفت مربوط می شد به انتقاد استاندار از وضعیت میراث فرهنگی و گردشکری شوشتر.

"> مدیرکل میراث فرهنگی در برزخ ماندن و رفتن
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷

آخرین باری که میراث فرهنگی استان و در راس آن مدیرکل آن در بورس خبری مطبوعات قرار گرفت مربوط می شد به انتقاد استاندار از وضعیت میراث فرهنگی و گردشکری شوشتر.

 

شوشان : آخرین باری که میراث فرهنگی استان و در راس آن مدیرکل آن در بورس خبری مطبوعات قرار گرفت مربوط می شد به انتقاد استاندار از وضعیت میراث فرهنگی و گردشکری شوشتر. در آن زمان استاندار با انتقاد از رویه ای که سازمان میراث فرهنگی در پیش گرفته است گفته بود که این سازمان حتی در ساختن چند دستشویی در شوشتر عاجز است و فقط به فکر برگزاری نمایشگان نان " تیری و دوغ است.

به گزارش شوشان ، البته در همان زمان پورفرخی در مصاحبه ای با شوشان که انعکاس گسترده ای در مطبوعات از جمله روزنامه روزان ، نور خوزستان ، هفته نامه رسانه جنوب نشاط و... داشت ، در واکنش به این سخنان گفت که جریانی در استان نمی خواهد میراث فرهنگی  به صورت روش مند و اصولی ارتقاء یابد و در صدد است با ارائه اطلاعات نادرست به مسئولان به اهداف خود برسد. وی خطاب به دکتر حجازی گفت که چرا بودجه فرهنگی و عمرانی و جاری  اداره کل میراث فرهنگی را صفر کرده اید؟

همزمان با این انتقادات که مربوط می شد به آبان ماه سال گذشته ، شایعه تغییر مدیرکل میراث دهان به دهان گشت اما آب از آب هم تکان نخورد.

اکنون پس از 8 ماه باز هم میراث فرهنگی خوزستان در بورس خبری نشریات و سایت های خبری قرار گرفته است و این بار حتی گزینه هایی همچون حویزاوی برای جانشینی پور فرخی  در نظر گرفته شده است و چند گانه ای برای میراث خوزستان در مطبوعات خوزستان به راه افتاده است.

از یک طرف نشریاتی همچون نور خوزستان و فرهنگ جنوب از لزوم ثبات در مدیریت ها دم زدند و هر گونه تغییر و تحول غیر اصولی و ضرب الاجلی را به ضرر استان می دانند. در همین زمینه روزنامه نور خوزستان در ستون ویژه های خود نوشت :  پور فرخی گوشش به شایعات بدهکار نیست و تا لحظه آخر کار می کند.  همچنین روزنامه فرهنگ جنوب هم نوشت: پورفرخی مدیر تحولگراست و کارنامه مدیریتی او با توجه به اعتبارات اختصاص داشته شده به میراث رضایت بخش است .

اما در این بین نشریات و سایت های دیگر به انتقاد شدید از وضعیت میراث پرداخته و با عناوینی همچون استاد فلسفه بر مسند میراث و ... پورفرخی را در تیررس انتقادات خود قرار دادند.

روزنامه روزان در این خصوص هفته گذشته نوشت : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سازمان های مهم دولتی محسوب می شود ولی ظاهر امر در استان خوزستان هیچ حساسیتی برای انتخاب مدیران شایسته برای مدیریت این نهاد صورت نمی گیرد و تجربه ثابت کرده است که هر فردی را بخواهند از یک مدیریت پائین دستی به مدیر کلی برسانند برای نخستین بار حکم مدیر کلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان را در جیب او می گذارند. در این میان می توان به صادق محمدی و پرویز پوررخی اشاره کرد که اولی از شهرداری دو شهر استان و دومی از کلاس درس یکی از مدارس اهواز به این سمت دست یافت. نفر اول یک شبه تغییر کرد و نفر دوم پس از مدتی رودروی استاندار و بسیاری از فرمانداران قرار گرفت.

برخی از وبلاگ نویسان دوستداران میراث فرهنگی و سایت شوشترنامه نیز نوشت: مدير كلي كه حتي بعضي از مديران ميراث فرهنگي كشور بيشتر از وي به عنوان يك فيلسوف نام مي برند تا يك مدير كل، و بارها خواسته ایم كه فلسفه او را ناديده بگيريم و به خاطر ميراث فرهنگي خوزستان و اهميت آن به كمكش برويم، دست كمكي كه او هيچ وقت نپذيرفت. او با اين حال در بين ۳۰۰ و اندي كارمند و كارشناس خود نيز مقبوليتي ندارد. اگر بخشي از اطرافيانش مي گذاشتند كه مديركل شان مرزي كه دور خود به وجود آورده است را رها كند حتماً مي توانست بر تكروي خود غلبه كرده و با ياري گرفتن از همه بر مشكلات فائق آيد.

نشریات و رسانه های متعدد دیگر نیز بودند که به صورت رادیکال و یک طرفه یا از ماندن پورفرخی دفاع کردند و یا خواستار رفتنش شدند. ناگفته پیداست که آفت هر نقدی همین نوع نگاه های رادیکال و بی بهره از پشتوانه منطقی و علمی است. قصد دفاع از ماندن یا رفتن مدیرکل میراث فرهنگی را نداریم اما بهتر است منتقدین این را در نقدهای خود لحاظ کنند که پس از هر تغییر چه کسی می آید و چه تحولاتی شکل می گیرد ؛ اصلی که متاسفانه در هیچ یک از نشریات رعایت نشد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار