شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵

 

اختصاصی شوشان: رویکرد مدیریتی زنان از دولت احمدی نژاد شکل گرفت و مصاحبه وی درخصوص ضرورت حضور زنان در دولت نهم جنجال آفرین شد و در نهایت از سه وزیر پیشنهادی زن ، تنها یک وزیر آن هم در وزارت بهداشت و درمان توانست رای اعتماد بگیرد و به عنوان اولین وزیر زن در دولت جمهوری اسلامی ایران کارش را آغاز کند. از آن پس زنان هم جراتی یافتند تا در عرصه مدیرت عرض اندام کنند. در خوزستان نیز زنانی بودند و هستند که بر صندلی مدیریت های مختلف نشسته اند.

در حال حاضر خانم حیدری مدیرکل امور بانوان استانداری ست و الهه موالی زاده نیز زمانی شهردار منطقه 2 اهواز بود. برخی دیگر از زنان خوزستان هم به طرق مختلف از جمله" انتخابات " در عرصه مدیریت وارد شدند و برخی نیز در این راه ناکام ماندند اما چیزی از اراده آنان برای شرکت در انتخابات بعد کم نکرد. یکی از این زنان خیریه نیسی است که با شعار " دستی از غیب برون آید و کاری بکند " شانس خود را برای ورود به مجلس امتحان کرد که رای نیاورد اما در ردیف 10 نفر اول انتخابات اهواز قرار گرفت که این خود قوت قلبی برای وی بود.خیریه نیسی که سابقه حضور در جبهه های جنگ نیز دارد آرزوی جالبی دارد. آرزویش این است که اینقدر عمرش طولانی شود تا بتواند بالاخره به مجلس راه یابد. وی تاکنون 2 بار در انتخابات مجلس حضور یافته که در دور اول با 32 هزار رای در بین 60 کاندیدا رتبه 11 و در انتخاب نهم نیز با 45 هزار رای در بین 50 کاندیدا  رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

خانم نیسی چرا تصمیم گرفتید کاندیدا شوید؟

با توجه به اینکه نزدیک به 50 سال سن دارم و بیشتر عمرم را در اجتماع و بین مردم سپری کردم با خصوصیات خانواده ها آشنایی کامل دارم. نقایصی در قوانین می بینم که به ضرر زن در جامعه است.

یعنی مجلسی ها قوانین ضد زن تصویب می کنند!

نه به این گونه نیست اما اکثر قانونگزاران ما در مجلس از مرد هستند و قوانینی تصویب می کنند که بیشتر به نفع خودشان است.

پس صرفا به نمایندگی از زنان قصد ورود داشتید؟

بله . من به عنوان یک زن تصمیم گرفتم که در صحنه باشم و از حقوق زنان دفاع کنم.

چرا فکر می کنید مسئولین مرد به زنان و امورات اجتماعی آنان بی تفاوت هستند؟

ببینید یک مثال می زنم. 10 سال پیش من در سمت مشاور فرماندار بودم و طرح پارک بانوان را به مسئولان ارائه دادم که متاسفانه هیچ ارگانی با من همکاری نکردند و در آن زمان اجرایی نشد. این یک مورد بی تفاوتی .

من در همین جا پیشنهاد می کنم که مسئولین به دنبال ایجاد پارکی مختص بانوان با تمام امکانات رفاهی و تفریحی باشند تا بتوانند بخشی از مشکلات زن جامعه امروز خوزستان را حل کنند و از مسئولینی که قدرت اجرایی دارند و میخواهند همت مردانه به خرج دهند میخواهم که این طرح را اجراکنند.

رای خوبی در دو دوره حضور در انتخابات آوردید اما در نهایت نتوانستید به مجلس راه یابید. آیا این برای شما شکست است؟

خیر. اراده ام برای شرکت در انتخابات بعد مستحکم تر شده است.

در انتخابات بعدی هم شرکت می کنید ؟

در دوره های بعد حتما شرکت خواهم کرد حتی اگر نتوانستم به مجلس را یابم و تا جایی این کار را ادامه می دهم تا این نگرش در جامعه ایجاد شود که باور کنند جامعه نیاز دارد که زن در مجلس حضور یابد.

تا کجا ادامه می دهید؟

آرزویم این است که  که عمرم اینقدر طولانی شود تا بالاخره بتوانم بر کرسی مجلس شورای اسلامی بنشینم و به خوزستان و مردمش خدمت کنم.

عامل ناکامی خود و به طور کل علت اصلی رای نیاوردن زنان در مجلس را چه می دانید؟

یکی از دلایلی  که سبب شد زنان در انتخابات مجلس موفق نشوند این است که زنان به طور کلی اهل معامله نیستند زیرا در این بُرهه زمانی برخی ها با معامله کردن با مراکز قدرت و ثروت رای هایی بدست می آورند اما دیدگاه یک زن در این امر این است که حضور پیدا کرده تا خدمت کند و نیازی به ثروت ندارد و در طول تاریخ نیز هیچ معامله ای و اختلاسی توسط زن صورت نگرفته است.

البته زنانی هستند که دست شان در این راه باز شده و یک نمونه آن اختلاس میلیاردی است و حضور چندین زن در دادگاه.

بگذریم......

جامعه به حضور زنان در عرصه مدیریتی چه دیدگاهی است؟

اگر بخواهیم از دیدگاه اسلام به این مسئله نگاه کنیم می بینیم که اسلام شیر زنان زیادی را در خود پرورش داده که امروزه با نام زنان موفق آن ها را میشناسیم.  بنابراین از دیدگاه اسلام هیچگونه منعی برای فعالیت زنان در جامعه وجود ندارد اما اسلام به هر زنی نیز اجازه فعالیت در جامعه را نداده است تنها برای زنانی که تقوا عفت و خلاقیت داشته باشند اجازه حضور در جامعه را می دهد.

و دیدگاه امروزی ؟

متاسفانه در جامعه بر این نگرش فرهنگ سازی نشده . برنامه هایی از قبیل آموزش دادن و تغییر نگرش افراد در زمینه حضور و فعالیت در جامعه ارائه نشده است.

در جامعه زنان و دخترانی هستند که شغل های مختلف برعهده گرفته اند

من با این دید مخالفم که زنان در هر شغلی ورود پیدا کنند. به دلیل مواردی که گفتم برخی زنان به هر شغلی  وارد می شوند و به علت اینکه اعتماد بنفس کافی ندارند متاسفانه بعضا به انحراف کشیده می شوند و مورد انواع سوء استفاده ها قرار خواهند گرفت.

زنان را برای ورود به شغل تقسیم بندی می کنید؟

بله. باید از زنانی که خودشناسی کامل دارند در پُست های کلیدی و مسئولیت های مهم از وجودشان استفاده کنند تا ثابت شود که زنان هم می توانند جامعه را پیش ببرند.

چگونه این خودشناسی شکل می گیرد؟

واقعیتی که در جامعه ما وجود دارد این است که مردان با تضعیف روحیه و تلقینات منفی زنان را در اعتماد بنفس ضعیف نگه داشته اند. زنان خودشان باید بتوانند به خودسازی خود کمک کنند و منتظر این نباشند که کسی از بیرون بخواهد بر فکر و ذهن او اثر بگذارد تا راه خود را تغییر دهد بلکه خود زن باید بتواند به روش های مختلف از جمله کسب علم خودش را رشد دهد.

معتقدید که زنان به کاندیداهای زن رای نمی دهند؟

در حال حاضر اینگونه است. اما باید این نگرش را در زنان ایجاد کنیم که به هم جنس خود در مجلس رای دهد.  این نیاز را اول زنان ما باید احساس کنند تا بعد بتوانند در برگ رای خود به کاندیدای زن رای اعتماد دهند در صورتی که وقتی آموزشی ندیده اند و وقتی چنین نیازی را احساس نکرده اند همان زن در روز انتخابات به یک مرد رای می دهد.

این عقیده که لازم است حتما همه زنان در جامعه حضوری فعال داشته باشند صحیح است؟

فکر غلطی است که زنان باید همه در جامعه حضور داشته باشند و فعالیت کنند زیرا فرزندان ما در جامعه به مادر نیاز دارند و اگر قرار باشد مادر نقش اصلی خود را در جامعه فراموش کند و بخواهد وارد اجتماع شود ضربه های شدیدی به خانواده و تربیت فرزند وارد می شود . در مقابل این مسئله جدیدترین نظریه روانشناسی مطرح می کند که "زنان به خانه هایتان بازگردید" و این یعنی حضور زنان در جامعه بیش از اندازه پر رنگ شده به طوری که نقش اصلی خود را فراموش کرده اند.

جامعه به چه نوع  مدیران زنی احتیاج دارد؟

جامعه زنانی نیاز دارد که باهوش ، باتقوا و خلاق باشند و بتوانند با مردان رقابت کنند طرح و ایده های جدید دهند و موفق تر از مردان در جامعه ظهور کنند.

تفاوت زن جامعه دیروز با زن جامعه امروز خوزستان ؟

زن جامعه امروز بهتر خود را شناخته است. از استعدادهای خود استفاده می کنند و نسبت به زنان دیروز وضعیت مطلوب تری دارند اما زن فردای دور خوزستان خیلی موفق تر خواهد بود.

چرا فردای دور؟

بر تغییر نگرش ها باید کار شود و این نیاز به گذر زمان دارد و من فردای دور را می بینم نه نزدیک . برای همین است که زنان خوزستان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار