اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
سید ابراهیم موسوی ، فعال گردشگری استان خوزستان

در زمانه ما هر شهر ، منطقه و یا ملتی دارای توانمندی های مختلف مادی و معنوی است و ساکنان آن نیز سعی می کنند این توانمندی ها و یا افتخارات را به عنوان یکی از ویژگیهای بارز محل زندگی خود به دیگران و در ابعادی بزرگتر به جهانیان معرفی نمایند تا از رهگذر این معرفی منافع مادی و معنوی متفاوتی را نصیب خود کنند. در این زمینه مثال های متعددی را میتوان بیان کرد.

مثلا در ایران خودمان شهر شیراز نماد فرهنگ و ادب ایرانی است. شهر اصفهان نماد هنر ایرانی و اسلامی است. بخش قابل توجهی از دلایل بوجود آمدن این ذهنیت ها مرهون تلاش شهروندان شیرازی و اصفهانی برای معرفی آثار ، نمادها و افتخارات شهرشان به ایرانیان و جهانیان است.

مثال عینی تر این حرف را می توان شهر کاشان دانست. جشن گلاب گیری در این شهر سالهاست که با تبلیغ و حمایت شهروندان و مسولان این شهر تاریخی به یکی از نمادهای جذاب شهر کاشان تبدیل شده است. اما از این مقدمه که بگذریم باید به آبادان شهر خاص ایران بپردازیم. در آبادان نمادهای مدرن زیادی وجود دارد که هریک جای معرفی و توضیح دارد ولی در این مقال برآنم تا از نمادها بگذرم و مرام و آیینی را معرفی نمایم که نه تنها در استان چند قومی ما به شدت بدان نیاز داریم بلکه منطقه و جهان امروز ما به شدت بدان نیاز دارد و آن چیزی نیست جز آیین مدارا .

در آبادان نمونه های متعددی از همزیستی و مدارا میان ادیان الهی وجود دارد . اما یکی از مهمترین آنها مجاورت کلیسای سورت گاراپت آبادان  با مسجد امام موسی ابن جعفر(ع) یا همان مسجد بهبهانی هاست. نگارنده معتقد است این دو بنای زیبا که در خیابان زند آبادان قرار دارند می تواند به یکی از نمادهای مهم شهر آبادان تبدیل شود. نماد مدارا و احترام مردم مسلمان آبادانی به ادیان الهی . نمادی که در دنیای پر آشوب و پر از خشم و کینه امثال داعش بدان بسیار نیاز داریم.

 اما سوالی که وجود دارد این است که ما برای معرفی این نماد به ایرانیان و جهانیان چه کرده ایم. جواب اندکی تلخ و شاید هم طنز باشد. ما منظره این مجاورت را با درختان کونوکارپوس پوشانده ایم. نمیدانم کاشت چند عدد درخت کونوکارپوس آنهم در مجاورت کلیسا و مسجدی که نماد مدارا و بزرگمنشی آبادانی ها و در مقیاسی بزرگتر ایرانی هاست و پوشاندن منظره این همزیستی ارزشمند چه توجیهی دارد. هر چه هست نشاندهنده بی توجهی مسئولان امر در این شهر است.

 دلسوزان آبادان باید بدانند برای رشد و توسعه شهر آبادان و بویژه توسعه گردشگری شهر باید بر هویت تاریخی این شهر تاکید کرد. مدارا و دگرپذیری آبادانی ها بدون شک یکی از جذاب ترین موضوعاتی است که می تواند خیلی از ایرانیان و جهانیان را برای حضور در آبادان ترغیب کند. در نهایت باید از مسئولان امربخواهیم حال که برای احیا و مرمت این بناها و پردازش این همزیستی  کاری نکرده اید پس لطفا افتخاراتمان را نپوشانید. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
comment
0
0
comment بسیار زیبا نوشتید. دمت گرم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار