شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
محمدرضا توکلی از اهالی دزفول است که با عزمی راسخ به رغم وجود مشکلات تحریمی و مالی و گاها برخوردارنبودن از حمایت های لازم، توانست سرانجام رستوران پدیده دز را بعد از هشت سال در زادگاه خود به ثمر برساند.

استان خوزستان دارای ویژگی های خاصی است که درکمتر استانی از کشور دیده می شود وهمین ویژگی ها  عاملی شده تا استان خوزستان متمایز از سایر استان ها دیده شود که در این خصوص می‌توان به مواردی چون منابع عظیم نفت و گاز، تاسیسات فولادی و ذوب‌آهن، وجود کشت و صنعت‌های متعدد، وجود رودخانه‌های پرآب کارون، کرخه، دز، زهره و مارون و جراحی، دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی، وجود امکانات زیربنایی، همجواری خوزستان با بازارهای مصرف جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس)، تولید خرما، وجود زمینه‌های لازم در خصوص پرورش ماهی و میگو و صنعت توریسم و گردشگری اشاره داشت.اما موانعی نیز برسر راه سرمایه گذاری در خوزستان وجود دارد مثل شرایط خاص آب و هوایی ( مشکل گردوغبار و گرمای بیش از حد)، سرگردانی سرمایه گذاران در ادارات و دستگاه های اجرایی و نبود حمایت لازم از آنان، مشکلات سیستم بانکی و دارایی و ... .با این وجود، برخی از سرمایه گذاران و کارآفرینان این خطه، عرق خوزستانی خود را حفظ کرده و به رغم شرایط خاص خوزستان، تمام هم و غم  خود را بر توسعه استان گذاشتند و با پذیرش ریسک عدم برگشت سود سرمایه، پس انداز چندین ساله عمر خود را در خاک خوزستان صرف کردند.از جمله این افراد، محمدرضا توکلی از اهالی دزفول است که با عزمی راسخ به رغم وجود مشکلات تحریمی و مالی و گاها برخوردارنبودن از حمایت های لازم، توانست سرانجام رستوران پدیده دز را بعد از هشت سال در زادگاه خود به ثمر برساند.

وی در خصوص علت سرمایه گذاری در خوزستان و موانع موجود برسر این راه گفت: کار در استان خوزستان به مراتب از استان هایی همچون تهران سخت تر است. خوزستان، استانی است که با شرایط خاص خودش باید جلو رفت از نظر قیمت گذاری، توان خرید مردم، هزینه هایی که پرداخت می شود از جمله هزینه های آب و برق و ... همچنین ساخت مجموعه ای در خوزستان بیش از استان های دیگر هزینه بردار است .

توکلی که علاوه بر پدیده دز، مدیریت نگین گوشت خوزستان که توزیع گوشت در سراسر خوزستان، ایلام و لرستان را انجام می دهد، برعهده دارد ادامه داد: متاسفانه در خوزستان سرمایه گذاری  به دلیل موانعی که گفته شد چندان جواب نمی دهد. یکی از مشکلات عمده سرمایه گذاران و کاسب کاران خوزستانی، اداره دارایی و عوارض شهرداری است؛ باید مراقب بود وضع عوارض هر شهر تاثیر سوئی در اقتصاد عمومی آن شهر و استان نگذارد.وی خاطرنشان کرد: مسوولان توجه کنند چرا یک سرمایه گذار ولو خوزستانی سرمایه اش را به استان های بالاتر انتقال می دهد؟  مسئولان باید همکاری بیشتری داشته و سرمایه گذار و کارآفرین را از سیستم های دست و پاگیر اداری نجات دهند. به عنوان مثال در شهرهای دیگر وقتی سرمایه گذاری می کنید راحت اب و برق در اختیار شما می گذارند اما متاسفانه در خوزستان با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کرد..

توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که استان خوزستان شاید به اندازه اصفهان و یا شیراز گردشگر نداشته باشد، ریسک پذیری سرمایه گذاری در آن تا حدی بالاست. آیا شما فکر این که شاید سرمایه تان برگشت نخورد، کردید؟ گفت: این کار، کار دل است و به فکر آن چنان سودی نبوده ام. من یک خوزستانی ام که شهر و استانم در دوران جنگ تحمیلی آسیب بسیاری را به خود دیده است. دزفول در دوران  جنگ مرارت زیاد کشیده و آن چنان جایگاهی در کشور ندارد. دیدگاهم این بود در شهر خودم کاری کنم همان گونه که همچون نگینی در خوزستان می درخشد، در تمام کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

وی در عین حال ابرازامیدواری کرد: با تغییر نگاه برخی مسوولان استان در جهت حمایت از سرمایه گذار، می توان زمینه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی را به خوزستان فراهم کرد چرا که ظرفیت های بی نظیر این استان سبب می شود که شرایط خاص آب و هوایی هم نتواند بر عزم سرمایه گذار برای ورود آورده خود به خوزستان تاثیر بگذارد. 

سرمایه گذار و کارآفرین خوزستانی با بیان این که با هدف کارآفرینی در استان خوزستان از سال 70 شروع به کار کرده است، تصریح کرد:عرق خوزستانی بودن و ایجاد شغل برای هم استانی ها و هم شهریانم سبب شد سرمایه خود را با دانستن این که سود چندانی را عایدم نخواهدکرد، در این استان به کار ببرم. امروز مجموعه پدیده دز با مساحت 815 مترمربع در 6 طبقه احداث شده که سبب اشتغال به کار 85 نفر به طور مستقیم و حدود 300 نفر به طور غیرمستقیم در دزفول شده است. در پخش توزیع گوشت نیز قریب به 140 نفر مشغول به کار هستند.

توکلی افزود: پدیده دز که به جرات می توان گفت نمونه اش به این صورت در هیچ کجای کشور دیده نمی شود در سال 86 کلنگش زده شد و تا89 مجموعه به اتمام رسید. در سال های 86 تا 90 حدود پنج میلیاردتومان هزینه نمای ساختمان و سپس دو میلیارد و 30 میلیون تومان نیز هزینه تجهیز آشپزخانه آن شد که تامین تمام این هزینه  بدون کمک از اعتبارات بانکی صورت گرفت.

مدیر پدیده دز ارزش امروزی ملک را 13 میلیاردتومان عنوان کرد و در توضیح چگونگی مجموعه گفت: هر طبقه یک نمای سنتی و مدرن خاص خود را دارد به گونه ای که ورودی رستوران و طبقه اول، نمای مدرن را به نمایش گذاشته است؛ طبقه دوم به سبک استان لرستان با لاشه سنگ و طاق سنتی کار شده و طبقه سوم نیز  اجاق باشی است یعنی میزی به سبک طبیعت خوزستان و دیواره سنتی خاص دزفول با  نمای آجر فرش تزئین شده است.

وی با تشکر از فرماندار و شهردار دزفول که مشتاقانه راه را برای این سرمایه گذاری بازکردند، در خصوص یکی دیگر از مشکلاتی که بر سرراه ساخت مجموعه وجودداشت، بیان کرد: از آن جایی که پدیده دز با نمایی کاملا سنتی و سفال کار شده و نمایی از مجسمه های قدیمی در آن به کار رفته است، برای شروع پیدا کردن کسانی که از معمارهای قدیمی بوده و با این سبک آشنایی کامل داشته باشند، بسیارمشکل بود. تجهیز کردن آن نیز به دلیل نیاز به واردکردن تجهیزات آشپزخانه و بحث تحریم از دیگر مشکلات بود که سبب شد ساخت تا افتتاح آن مشمول مرور زمان هشت ساله شود.


برچسب ها: پدیده دز
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
comment
0
0
comment کاش از رستوران عکس میگذاشتین
واقعا بی نظیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار