شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
همایش روز جهانی غذا با شعار " حمایت اجتماعی و کشاورزی متوقف کننده حلقه فقر روستایی" برگزار شد

به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، دکتر حسین برزگر معاون غذا و دارو دانشگاه در همایش روز جهانی غذا که دوشنبه 27 مهرماه در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، ضمن اشاره به هفتادمین سال تاسیس سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی (FAO) و سی امین سال گرامیداشت روز جهانی غذا اظهار کرد:  شعار امسال جهانی غذا با عنوان "حمایت اجتماعی و کشاورزی، متوقف کننده حلقه فقر روستایی" بیان کننده پررنگ کردن نقش حمایت اجتماعی در کاهش ناامنی غذایی و دسترسی مستقیم افراد به غذا است.

برزگر گفت: برنامه های حمایت گرانه اجتماعی در کوتاه مدت و بلند مدت از جمله افزایش درآمد و ثبات مالی خانوار باعث ارتقاء ایمنی غذا و کاهش فاصله طبقاتی در خانواده ها می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از آنجایی که لزوم دسترسی غذای ایمن و سالم در آحاد جامعه یکی از رسالت های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد، سیاست گذاری های صحیح در مسیر نیل به این هدف ضروری به نظر می رسد و امید است با الهام از شعار روز جهانی غذا شاهد کاهش روز افزون فقر و ناامنی غذایی در کشور باشیم.

وی با اشاره به کسب رتبه اول کشوری آزمایشگاه معاونت غذا و دارو، ادامه داد: 8064 نمونه در سال93 وارد این آزمایشگاه شد و بالغ بر  32000 آزمایش شیمی، میکروب و سم شناسی در آزمایشگاه انجام گردید و در حال حاضر15  طرح تحقیقاتی در زمینه غذا در این معاونت در دست اجرا می باشد.

برزگر بیان کرد: با توجه به توانمندی علمی که در بین نیروهای زحمتکش و متخصص آزمایشگاه ما وجود دارد، آزمایشگاه اهواز از طرف سازمان غذا و دارو به عنوان مرکز پایش تخلفات روغن کشور انتخاب گردیده شد و ما مکلف هستیم به لحاظ تجهیزات و نیروی متخصص به سطحی برسیم که بتوانیم تخلفات روغن کشور را پایش نماییم.

وی با اشاره به کسب دو گواهینامه GLP  و ایزو 17025 افزود: هدف سازمان غذا و دارو این است که آزمایشگاه پایش تخلفات روغن بتواند توانایی خود را در حد توان برترین آزمایشگاه های جهان برساند و امید است که با حمایت های آقای دکتر ایدنی رئیس دانشگاه، بتوان توافقنامه هایی را با آزمایشگاههای برتر برقرار نمود.

برزگر عنوان کرد: عملکرد دیگر آزمایشگاه معاونت غذا و دارو، بحث اطمینان از صحت آزمایشگاه است که در این زمینه دبیرخانه مرکز اعتبار بخشی آزمونهای کنترل کیفی در آزمایشگاه مواد غذایی اهواز شروع به کار نموده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه گفت: در حوزه سلامتی غذا با توجه به بیماریهای متعدد مکلفیم مخاطرات احتمالی غذا را کاهش دهیم و به دلیل آلاینده های میکروبی، قارچی، شیمیایی، فلزات سنگین، باقی ماندن سموم و دیگر عواملی که می تواند سلامتی انسان را به مخاطره بیندازد به جایی برسیم که با اطمینان بتوانیم بگوییم که غذا سلامتی مردم را تهدید نمی کند.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفتهایی که در علم و تکنولوژی وجود دارد، متاسفانه تقلبات خصوصا" در مواد ورودی به شکل پیچیده ای وارد صنایع غذایی می شود و در این راه باید با کمک یک آزمایشگاه قوی و نیروی متخصص این تقلبات و پیچیدگی ها را کشف نماییم.

برزگر اصلاح رفتار شیوه تغذیه را با کمک سازمان ها و دستگاههای مسئول ضروری دانست و افزود: افراد به دریافت کالری بالا، تحرک کم، افزایش مصرف نمک و غذاهای چرب روی آورده اند و می بایست در این خصوص برنامه های آموزشی اثربخشی را مد نظر قرار دهیم.

برزگرد در پایان پیشنهاد کرد با تشکیل کارگروه و حضور تمامی دستگاهی ذیربط در کنار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، برنامه مشترک عملیاتی در حوزه غذا را برای توسعه استان داشته باشیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار