شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹
در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی اهواز، مقتدایی استاندار خوزستان نمایشگاه را محلی برای عرضه قابلیت ها و توانمندی ها خواند و گقت: اگر کسی صاحب فکر، عمل، ابداع یا اختراعی ست، بازاری هست به نام نمایشگاه که امکان عرضه ی این فکر یا ابداع را فراهم می کند.


در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی اهواز، مقتدایی استاندار خوزستان نمایشگاه را محلی برای عرضه قابلیت ها و توانمندی ها خواند و گقت: اگر کسی صاحب فکر، عمل، ابداع یا اختراعی ست، بازاری هست به نام نمایشگاه که امکان عرضه ی این فکر یا ابداع را فراهم می کند.

استاندار خوزستان در ادامه اظهار داشت: خوزستان در ابعاد مختلف از جمله وجود 7 بندر برای صادرات و واردات، 7 شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی، 25 واحد تولیدی پتروشیمی بزرگ و کوچک، صنایع نفت که 80 درصد درآمد کشور وابسته به آن است، فولاد و صنایع جانبی و دو منطقه ی ویژه ی پتروشیمی و ویژه ی اقتصادی بندر امام و منطقه آزاد اروند پتانسیل عظیمی برای تعامل و ارتباط با جهان دارد.

وی افزود: خوزستان تنها استانی است که سه اتاق بازرگانی دارد و این نشان از ظرفیت های بالفعل و بالقوه این استان دارد.

مقتدایی هم چنین بیان داشت: در دوران پس از انقلاب، کشور ما دوران پر فراز و نشیبی داشته، هجوم رژیم بعث، بازسازی و پایان دوره ی سخت پساتحریم توام با سازندگی، همه جزیی از تاریخ پر فراز و نشیب این کشور هستند اما همه ی کشورهایی که ایران را می شناسند، آگاهند که نوع رفتارش در تعاملات سیاسی و اقتصادی به گونه ای بوده که علی رغم تحریم و محدودیت ها همچنان به طرق مختلف ارتباطات جهانی اش برقرار بوده است.

وی گفت: در رعایت حقوق دیگران حتا مخالفین نظام نیز می دانند تعهدات این حکومت در هر شرایطی، تعهداتی است که به آن ها حتا در بدترین شرایط هم پایبند است و اصول انسانی مراعات می شود و در مسایل اقتصادی نیز رفتار کشورها بیانگر این بود که ظرفیت های ایران را می دانستند و سعی در برقراری ارتباط و یا جلوگیری از قطع این ارتباط داشتند.

استاندار خوزستان همچنین ضمن تقدیر از کشورهای حاضر در نمایشگاه بیان داشت: 12 کشوری که در این جا حضور دارند نشان دادند که درک روشنی نسبت به مسایل دارند. اما این موفقیت ها زمانی تمام و کمال خواهد بود که ارتباط با بخش خصوصی بازرگانی کشور ایران برقرار شود. اگر این ارتباطات از طریق سه اتاق بازرگانی استان و دو مجموعه ای که در خرمشهر و آبادان است تقسیم و تخصصی شود، بدون شک موفق تر خواهد بود.

او اضافه کرد: روابط ایجاد شده با بنگاه های اقتصادی وابسته به دستگاه های دولت و مجموعه های تحت عنوان "بنیاد" و مجموعه های وابسته، قطعا با تغییر سیاست های دولتی و مدیریتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ولی ارتباط با بازرگانان، ارتباطی ریشه دار تر و عمیق تر است، زیرا دو طرف برای ادامه ی حیات شان شان بیش از دستگاه های دولتی تقلا خواهند کرد.

مقتدایی سابقه ی اتاق های بازرگانی در خوزستان را بسیار روشن خواند و گفت: اگر ارتباط با اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی صورت گیرد، ارتباطات عمیق و مستدام خواهد بود و در غیر این صورت با کنار رفتن مدیران دلسوز، این ارتباط قطع خواهد شد و یا مسیر دیگری خواهد رفت.

وی اضافه کرد: باید منافع یک بازرگان خارجی با منافع بازرگان ایرانی گره بخورد تا ارتباط حفظ شود و باقی روابط ایجاد شود.

استاندار خوزستان در پایان ضمن اشاره به امنیت داخلی و خارجی و تاثیر آن در اقتصاد منطقه اظهار داشت: بحث بازرگانی، بحث مبادلات خرید و فروش میلیاردی ایران نیست. بحث منطقه است.امن بودن کشورهای همسایه ایران و همچنین امن بودن ایران از مقوله های مهم در بحث تجارت ست و هرگاه ایران امن بوده، مسایل منطقه ای نیز پیروی کرده است و در واقع ایران امن، به منطقه ی امن خلیج فارس منتهی خواهد شد.

سپیده اسکندری


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار