شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴

شوشان : مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر از آمادگی این موسسه برای تامین منابع مالی پروژه های اقتصادی و نفتی استان خوزستان بیش از رقم سپرده های موجود خبر داد.

غلامحسن تقی نتاج در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل مؤسسه مالی و اعتباری مهر اهواز، اظهار کرد: رویکرد موسسه مالی اعتباری مهر فعالیت در راستای توسعه اقتصاد منطقه است و بر این اساس منابع مالی هر استان در درجه نخست برای توسعه همان استان صرف می شود.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان 600 میلیارد تومان مانده تسهیلاتی بوده که در خود استان به مصرف رسیده، عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که در صورت فراهم شدن شرایط اقتصادی استان منابع بیشتری برای توسعه اقتصادی استان جذب کنیم.

نتاج با اشاره به ظرفیتها و پتانسیلهای استان خوزستان افزود: برای تامین مالی پروژه های اقتصادی خوزستان آمادگی تامین منابع مالی حتی بیش از حجم منابع و سپرده های موجود از حوزه مرکزی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای پروژه های اقتصادی به صورت مستقیم و جداگانه تسهیلاتی در نظر گرفته می شود، گفت: امسال برای تامین مالی پروژه ها تا سقف بیش از هزار میلیارد تومان برنامه ریزی شده است.

سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی و نفتی

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینکه تمایل به سرمایه گذاری در پروژه های صنتعی و به ویژه نفتی استان خوزستان هستیم، افزود: در این راستا مجاز به انتقال منابع از حوزه مرکزی به استان خوزستان هستیم و این تمایزی است که برای این استان نسبت به استانهای دیگر قائل می شویم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در حدود 32 هزار فقره تسهیلات با رقم 150میلیارد تومان به فعالان اقتصادی استان خوزستان که در سطح متوسط به بالا هستند پرداخت شد که بنا داریم این رقم در سال جاری به 200 میلیارد تومان افزایش یابد.

نتاج به یکی از پروژه های بزرگ سد سازی استان خوزستان بدون ذکر نام اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در حدود 50 میلیارد تومان برای این پروژه توسط موسسه مالی اعتباری مهر تامین اعتبار صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اولویت فعالیت ما در استان خوزستان تامین مالی پروژه های اقتصادی است به شرطی که این پروژه ها اقتصادی و بدون زیان باشند.

نتاج در خصوص پروژه های بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: در این بخش با توجه به فعالیت یک بانک تخصصی و با توجه به اینکه نرخ بازدهی حداقلی است، بر این اساس اعطای تسهیلات کمتر صورت می گیرد و تنها طرحهایی که 28 تا 30 درصد سودآوری داشته باشند امکان دریافت تسهیلات را دارند.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر با اشاره به اولویت پرداختهای این موسسه به منظور ایجاد اشتغال، اظهار کرد: بیشتر تسهیلات پرداخت شده به ویژه تسهیلات خرد در راستای اشتغالزایی بوده ضمن اینکه فعال کردن پروژه های اقتصادی توسعه اشتغال استان را نیز در بر دارد.

وی تصریح کرد: ما فقط تامین کننده منابع مالی هستیم اما با توجه به اینکه این منابع دولتی نیستند و محدودیتی در تامین آنها وجود ندارد بر این اساس فعالان اقتصادی استان نقش اساسی تری دارند و باید نسبت به شناسایی و معرفی پروژه هایی که زیان ده نباشند اقدام کنند.

پرداخت 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات

مدیر عامل موسسه مالی اعتباری مهر با بیان اینکه این موسسه 800 شعبه در سراسر کشور و 40 شعبه در استان خوزستان دارد، تصریح کرد: سالانه بیش از 800 هزار فقره تسهیلات به رقم 20 هزار میلیارد تومان به مشتریان پرداخت می شود.

وی از آمادگی این موسسه برای افتتاح چهار شعبه در استان خوزستان خبر داد و گفت: سال گذشته 9 شعبه در استان افتتاح شد و در صورت دریافت مجوز آمادگی توسعه این شعبه ها در استان وجود دارد.

نتاج با اشاره به برنامه های این موسسه برای سال جاری گفت: با توجه به جهت اقتصاد کشور در سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و ضرورت نگاه متوازن و متعادل برای تقویت کار و سرمایه ایرانی، این موسسه که تاکنون در صنعت خودرو و نان صنعتی فعال بوده برای توسعه صنایع دیگر با رویکرد تقویت ملی گام بر می دارد.

وی تصریح کرد: حمایت از پژوهشها و پایان نامه های مرتبط با محورهای بانکداری بدون ربا از دیگر برنامه های ما در سال جاری است که در این خصوص به دانشگاه های بزرگ کشور اطلاع رسانی صورت گرفت.

پذیره نویسی بانک مهر اقتصاد در سال جاری

نتاج با بیان اینکه سرمایه موجود در موسسه مالی اعتباری مهر بیش از 700 میلیارد تومان است، گفت: با توجه به استانداردهای بانک مرکزی، این موسسه دارای تمام شرایط تبدیل شدن به بانک است اما به دلایلی دریافت مجوز و پذیره نویسی به تاخیر افتاده است.

وی از تامین ذخیره قانونی به مبلغ یک هزار میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی خبر داد و گفت: همه اقدامات لازم برای پذیره نویسی بانک مهر اقتصاد انجام شده و در سال جاری این پذیره نویسی صورت می پذیرد.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: در حال حاضر 400 میلیارد تومان برای پذیره نویسی بانک اقتصاد مهر اعلام شده است.

وجه تمایز موسسه مالی اعتباری مهر، عدم تاکید بر وثیقه

نتاج با اشاره به مزیتهای این موسسه به منظور جذب مشتری اظهار کرد: یکی از تفاوتهای این موسسه با دیگر موسسات این است که در تسهیلات پرداختی تاکید موسسه به میزان سودآوری پروژه است.

وی تصریح کرد: در این راستا اگر بعد از دوره فعالیت و بر خلاف پیش بینی های صورت گرفته، سود عنوان شده در پروژه محقق نشود و پروژه زیان ده باشد، این موسسه از سهم و سود خود می گذرد و اقدام به استفاده از وثایق برای دریافت سود خود نمی کند بلکه تنها اصل سرمایه را خواهان است.

نتاج، بانکداری اسلامی و بدون ربا را از مزیتهای این موسسه اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر این است که وامهای قرض الحسنه را تنها از منابع قرض الحسنه تامین کنیم.

وی تصریح کرد: 10 درصد منابع ما در بخش قرض الحسنه قرار دارند و از این منابع تسهیلاتی تا سقف سه میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود.

نتاج سرعت در انجام عملیات اداری و اعطای تسهیلات را از دیگر مزیتهای این موسسه مالی برشمرد و گفت: متوسط زمان پرداخت تهسیلات خرد تا یک هفته و تسهیلات کلان تا سه هفته است.

حداکثر سود سپرده ها تا 23 درصد

مدیر عامل موسسه مالی اعتباری مهر به نرخ سود سپرده ها اشاره کرد و گفت: اگرچه شورای پول و اعتبار در حال حاضر و با توجه به وقایعی که در سه ماهه سال گذشته اتفاق افتاد، محدودیتی برای سود سپرده ها قائل نیست اما نرخ سود سپرده ها علاوه بر دستورات قانونی از لحاظ عملیاتی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: برخی از موسسات نرخ سود خود را به 27 تا 30 درصد افزایش دادند در حالی که باید بررسی شود که این نرخ آیا قابل بازیافت است ؟ که با توجه به شرایط اقتصادی کشور تصور نمی کنیم این نرخ منطقی باشد.

نتاج با بیان اینکه حداکثر نرخ سودی که برای موسسه مالی اعتباری مهر تعیین شده تا سقف 23 درصد است ، افزود: در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیت موجود با توجه به افزایش نرخ تورم انتظار داریم که در سیاست گذاری اقتصادی بر بانک ها تاکید نشود.

وی همچنین از افزایش 30 درصدی حجم منابع و اعطای تسهیلات طی سال گذشته خبر داد و گفت: اگرچه برنامه ریزی ما تا سقف 15 هزار میلیارد تومان بوده اما عملا توانستیم این رقم را به 18 هزار میلیارد تومان برسانیم و تسهیلات بیشتری پرداخت کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار