شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
وزیر نفت در خوزستان:
یکی از علل خوشحالی ما در برهه کنونی برچیدن تحریم هاست واین موضوع می تواند به سرعت ما را در تولید نفت به حداکثر ظرفیت کمک شایانی نماید،
شوشان- میثم حلالی نصب:

در یکی از روزهای بارانی آبان و بعد از تلطیف شدن هوای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز و بعد از صرف یک ناهار زودهنگام خبرنگاران و عکاسان سوار بر اتوبوس شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می شوند تا به مقصدی بروند که قرار است وزیر نفت با هلیکوپتر بیاید و واحدهای بهره برداری و نمکزدایی منصوری، هفت شهیدان و لب سفید را که سرجمع 160 هزار بشکه به تولید نفت در روز می افزاید و همچنین مجتمع خدمات درمانی آب تیمور را به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس افتتاح کند.

مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در آئین افتتاح واحدهای بهره برداری و نمکزدایی منصوری، هفت شهیدان و لب سفید گفت: امروز بسیار خوشحالیم که طرح مهمی در حوزه تولید به نتیجه می رسد، هر چند که زمان طولانی بدلایل مختلف برای این افتتاح سپری شد، اما فکر می کنم در زمان خوبی و با توجه به اینکه تحریم ها در حال برداشته شدن هستند این طرح با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان افتتاح شد و می تواند در مجموع توان فرآیشی ما را 160 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از علل خوشحالی ما در برهه کنونی برچیدن تحریم هاست واین موضوع می تواند به سرعت ما را در تولید نفت به حداکثر ظرفیت کمک شایانی نماید، همچنین اینکه در زمینه صادرات هم می تواند بسیار کمک حال ما شود.

وزیر نفت بیان داشت: از این رو انتظار می رود شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به رسالت تاریخی خود عمل کند و برای برگرداندن اقتدار ایران در بازارهای جهانی نفت تلاش بی وقفه ایی داشته باشد و من مطمئن هستم با برداشته شدن تحریم ها 500 هزار بشکه در اسرع وقت به تولید نفت ما افزوده شود و قطعا با مقداری تلاش می توانیم ظرفیت تولید را بیشتر کنیم و انشاء الله با توانمندی که در متخصصین و جوانان نفت وجود دارد می توانیم اقتدار و توان ایرانی را به کل دنیا نشان بدهیم.

زنگنه تصریح کرد: ما باید در دوران پس از تحریم به سرعت به فکر نوسازی تجهیزات و تاسیسات خود باشیم، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تاسیسات ما مستهلک شده اند و سالهاست که عمر مفید آنها به پایان رسیده است و در یک فعالیت و با افزایش فشار به یکی از چاهها شاهد ترکیدگی لوله ها بودیم و بدون شک باید کمک شود و عاقلانه ترین کار این است که با استفاده از ظرفیت ها و فرصت هایی که داریم به فکر نوسازی و توسعه تاسیسات و در نهایت ظرفیت تولید را بالا ببریم.

وی گفت: پروژه هایی که امروز افتتاح می شوند در وقت زمانی و مقرر خود افتتاح نشده اند و باید 8 سال پیش به افتتاح می رسیدند و بهترین موعدی که می توانست این پروژه ها به نتیجه برسد 5/1 سال بوده است، اینکه تحریم ها در این مسیر مانع از افتتاح به وقت شده اند را می پذیریم، اما شرایط دیگری هم قطعا در عدم نتیجه گیری دخیل بوده است.

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: خوشبختانه نمایندگان خوزستان در این دوره کمک خوبی به صنعت نفت کرده اند، اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و بسیار بر آن تاکید داریم مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت است و باید برای این مهم در صنعت نفت ساختاری ایجاد شود و توجه ویژه ای به مسائل اجتماعی داشت، اینکه نفت در سرزمینی باشد و اطراف آن از خدمات بی بهره بمانند را نمی پذیریم.

زنگنه بیان داشت: به عقیده ما محبت تنها با پول نیست و می توان با فراهم نمودن بخشی از امکانات آثار خدمات خود را در زندگی مردم ببینیم، ما نمی پذیریم که نفت تنها در تعارض با مردم باشد و حقوق آنها را تضییع کند و باید حتما حمایت بیشتری از مردم و فعالیت های اجتماعی شود.

وی اضافه کرد: باید درصدی از درآمدهای نفتی به مناطقی که در ان نفت تولید می شود اختصاص یابد و این مهم باید با علاقه و دلسوزی انجام نگیرد و نه با منت، زیرا اعتقاد داریم خوزستان منطقه ایی است که باید به آن توجه شود، زیرا بیشترین میزان فعالیت اقتصادی و برداشت و تولید نفت در این استان صورت می گیرد.

مقام عالی وزارت نفت در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در طرح های آینده خود به خوبی و با جدیت به میدان های مشترک توجه می کنیم که مهمترین آن میدان های مشترک ما در غرب کارون است و همچنین بازیافت چاه های از کار افتاده را هم مد نظر داریم، جدای از این مد نظر داریم خوزستان از جذب سرمایه گذاری ها بهره مند شود و نه اینکه مثل دوره قبل تنها دارخوین از این مهم بهره مند شود، زیرا ما اعتقاد داریم که اگر نفت در خوزستان فعال شود تمام خوزستان تکان می خورد و قطعا نمی توان تنها با بودجه جاری مشکلات را حل کرد و باید از طریق جذب سرمایه گذار به فکر رفع مشکلات در خوزستان بود.

زنگنه گفت: برای ایجاد اشتغال و ثروت باید کار جدید معرفی شود و ما بدنبال این مهم هستیم، زیرا زمانی می خواستند با تحریم ها و عدم در اختیارگذاشتن برخی امکانات و تجهیزات و همچنین محدودیت منابع مالی که داشتیم صنعت نفت را از پا دربیاورند و برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد بسیار تلاش کردیم و اکنون با توان مهندسین خود از گذشته توانمندتر هستیم و از یک جنگ بسیار سخت موفق بیرون آمدیم و خوشحالیم که توانستیم بخشی از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان صحبت های خود گفت: اما موضوع دیگری که باید به صورت جدی به آن توجه شود و فکری برای رفع آن کرد، فلرهایی است که آسمان خوزستان را سیاه کرده اند و در شان مردم نیستند و انشاء الله باید در اسرع وقت فکری برای رفع این موضوع که باعث آلودگی می شود کرد.
همچنین در ادامه این آیین بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: هر آنچه را که امروز شاهد به نتیجه رسیدن اش هستیم حاصل تلاش و تعهد کارکنان صنعت نفت می باشد که در غالب 3 پروژه مهم به ثمر نشسته اند.

وی به احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی ٧٥ هزار بشکه ای میدان منصوری اشاره کرد و گفت: فاز نخست طرح توسعه میدان منصوری شامل ٧ بسته کاری از جمله تعمیر و تکمیل ١٢ حلقه چاه، احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی و کشیدن خطوط لوله آب مورد نیاز و خطوط برق ١٣٢ کیلوولت بوده است.

عالیپور مهمترین بخش اجرایی این پروژه را، احداث واحد بهره برداری و نمکزدایی منصوری با ظرفیت ٧٥ هزار بشکه در روز که قابل افزایش تا یکصد هزار بشکه دارد، اعلام کرد، همچنین اینکه در هفت شهیدان و لب سفید که در حوزه مسجدسلیمان می باشد می توانیم با برطرف سازی مشکلات نمکی به منظور فرآورش 85 هزار بشکه به توان تولیدی خود بیافزایم و هزینه این مهم 960 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، کل هزینه این طرح را تاکنون یک میلیارد و ٦٧٠ میلیون ریال عنوان کرده است و انشاء الله در آینده نزدیک 3 پروژه احداث واحد نمکزدایی در گچساران که 110 هزار بشکه به ظرفیت ما می افزاید و بی بی حکیمه که 55 هزار بشکه به توان تولیدی ما می افزاید و هفتکل و نفت سفید که 45 هزار بشکه به توان تولیدی ما می افزاید، رگ سفید 45 هزار و اهواز که ظرفیت بسیار خوبی به توان تولیدی ما می افزاید در سال آینده و با تامین منابع مالی راه اندازی خواهند شد.

عالیپور در باره واحد بهره برداری و نمکزدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان دیگر طرحی که امروز از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد، گفت: این واحد به منظور فرآورش نفت تولیدی میدانهای مسجدسلیمان، لالی، پرسیاه، زیلایی با ظرفیت بیش از ٥٥ هزار بشکه در روز احداث شده است.
وی همچنین به کارخانه نمکزدایی لب سفید اشاره کرد و افزود: این کارخانه با ظرفیت فرآورش روزانه ٣٠ هزار بشکه نفت، نخستین واحد نمکزدایی در میدان لب سفید است که با هدف افزایش کیفیت نفت خام استحصال شده از این میدان احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با افزایش تولید نفت خام در خوزستان و کشور توان صادراتی خود را بالا برده و به کشوری بالنده در این زمینه دست یابیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار