شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
طي سه سال گذشته شهرداري اهواز در حركتي مثبت تابوي طراحي و اجراي تقاطع هاي غير همسطح را شكست و اولين آنها در ميدان خليج فارس اهواز به بهره برداري رسيد و زير گذر ميدان شريعتي و روگذر ميدان جوادالائمه در حال اجرا مي باشند كه طبق وعده هاي شهردار محترم بزودي به بهره برداري خواهند رسيد كه بايد همگي آنها را به فال نيك گرفت.

همچنين شهرداري اهواز در تصميم مهم ديگري مقرر نموده و وعده داده است كه حداقل پنج تقاطع غير همسطح ديگر با توجه به نياز سنجي هاي صورت گرفته بزودي طراحي و اجرا خواهند شد ،كه اگر شهرداري اهواز بتواند در كوتاهترين زمان ممكن بطور مثال زير 2 سال كار طراحي و اجراي آنها را عملي نمايد واقعاً بايد به تيم شهرداري اهواز دستمريزاد گفت كه اگر يكي از اين تقاطع ها بصورت ويژه و خاص و شاخص با اهداف متفاوت فضاي سبز- فرهنگي- تجاري- تفريحي طراحي گردد تا بصورت پروژه اي شاخص در كشور مطرح گردد نمره آن بيست خواهد بود.

قابل ذكر است لزوم اجراي تقاطع هاي غير همسطح مستلزم مطالعات پيچيده ترافيكي است كه مبتني بر آمارگيري هاي دقيق وسايل نقليه، شبيح سازي هاي مختلف با نرم افزارهاي تخصصي است و بايد پيش بيني هاي لازم تا حداقل 50 سال آينده در آن لحاظ گردد و سپس گزينه هاي مورد نظر مشخص و بعد از انتخاب و تصميم گيري نهايي طراحي گردند، در اين طراحي ها عوامل زيادي همچون عوارض و محدوديت هاي معابر شهري،تاسيسات رو و زير زميني و آزمايشات ژئوتكنيك منطقه از عوامل مهم تاثر گذار در اين طراحي ها مي باشند.

 بايد اذعان نمود بدليل وجود عوارض عديده مانند دكل هاي برق،تاسيسات نفت و گاز و برق كه به وفور در شهر اهواز يافت مي شوند همچنين جنس متفاوت بافت لايه هاي خاك و بالا بودن سطح آبهاي زير زميني طراحي و اجراي چنين سازه هايي نسبت به شهرهاي ديگر مشكل تر و پرهزينه تر مي باشد. ايجاد چنين سازه هاي عظيم و هزينه بري بايد تا سالها مهمان معابر شهري بوده و بتوانند جوابگوي اهداف از پيش تعريف شده باشند تا خدايي نكرده مانند روگذر غير اصولي چهار راه سلمان فارسي اهواز منجر به تخريب نگردند.

متاسفانه طي سنوات گذشته عزم راسخي جهت اجراي چنين پروژه هاي در شهر اهواز برقرار نبود و تا صحبت از اجراي زير گذر مي شد بفوريت ابراز مي گرديد بدليل وضعيت آبهاي زير زميني چنين سازه هايي قابل اجر نيست غافل از اينكه در علم نوين مهندسي ديگر دوران محدوديت ها و نشدن ها به اتمام رسيده است و ذهن خلاق طراحان و ابزارها و ماشين آلات جديد اجرايي در اختيار مي توانند گره گشاي بسياري از غير ممكن هاي گذشته باشند. 

اما نكته مثبت كه بايد بعنوان شهامت هم تلقي گردد اينست كه طي سه سال گذشته با توجه به عزم شهرداري اهواز جهت اجراي زيرگذرها، عليرغم اينكه تجربه احداث چنين سازه هايي جديد و نوپا بود كارهاي اجرايي شامل طراحي و اجرا شروع گرديد و آنهم توسط نيروهاي بومي استان خوزستان كه واقعاً اين اعتماد و اطمينان جاي تقدير و تشكر دارد.

اما عليرغم شروع مطلوب و نتيجه خوب، طراحي تقاطع غير همسطح ميدان شهيد بندر اهواز به مشاور غير بومي سپرده شد، گرچه اين تقاطع چند سطحي و خاص تر از پروژه هاي ذكر شده است اما به جرات مي توان گفت مشاورين بومي استان براحتي توان طراحي اين پروژه را داشتند و بهتر اين بود اين كار هم به دست نيروهاي بومي سپرده مي شد تا برگ زرين ديگري در كارنامه مهندسي استان ثبت گردد.


اما نكاتي كه شهرداري اهواز بايد به آنها توجه نمايد اين است كه با توجه به وجود دانش بومي در طراحي چنين سازه هايي حتما سعي نمايد در فرصت هاي مساوي با ديگر مشاورين كشور اين موقعيت در اختيار مشاورين بومي قرار گيرد تا اين مشاورين بتوانند توان فني خود را به نمايش بگذارند،در حوزه اجرا هم اگر محدوديت هاي مالي و اجرايي و نوع قرار داد خاصتي مطرح نباشد حتي المقدور از پيمانكاران بومي استفاده گردد تا در آينده چنانچه نياز به اجراي بيشتر پروژه هاي مشابه بود نيروي كافي در حوزه طراحي و اجرا در شهر اهواز مهيا باشد تا از اين توان ديگر شهرهاي استان هم بتوانند بهره برداي نمايند.

 همچنين شهرداري اهواز لازم است كارگروهي ويژه و تخصصي جهت انجام پروژه هايي تشكيل دهد كه اعضاي اين كارگروه مي توانند از نيروهاي درون شهرداري تا كارشناسان حقيقي دانشگاهها يا مشاورين بعنوان عامل چهارم و ديگر عوامل فني و اجرايي دستگاههاي مرتبط باشند تا اين كارگروه بتواند در كليه مراحل اجرا مانند طراحي ها،نكات فني،اخذ استعلامها و موانع اجرايي و ديگر موضوعات تصميم گيري نمايند تا انشاا... انجام پروژه ها در كوتاهترين زمان ممكن طبق برنامه زمانبندي ميسر باشد، تا خدايي ناكرده تجربه هاي تلخ گذشته مانند روگذر ولايت يا روگذرهاي صياد شيرازي و روگذر كوي علوي كه مدتها غير فعال ماندند تكرار نگردد.

 روشن است عموم شهروندان از مشكلات و موانع اجرايي چنين پروژه هايي اطلاع كافي ندارند اما انتظار دارند طبق برنامه زمانبندي اعلام شده شاهد بهره برداري پروژه باشند مگر نه بدليل محدوديت هاي ترافيكي ايجاد شده در كارگاههاي اجرا كه اجتناب ناپذير است و سختي تردد و عبور و مرور، حوصله مردم سر ريز خواهد شد، البته اجراي بموقع پروژه ها طمع شيرين ديگري دارد و تاخيرهاي طولاني مدت مي تواند اين حلاوت را به گله و شكايت تبديل نمايد تا تقدير و تشكر، و در ميان اجر كار ضايع خواهد شد.

توصيه آخر اينكه در شهري مانند اصفهان علاوه بر سازه چنين تقاطع هايي بر معماري و زيبايي آنها تاكيد فراوان مي شود و زيبايي را فداي كاهش هزينه ها نخواهند كرد و اين موضوعي است كه قدري در شهر اهواز به آن كم توجهي مي گردد و تاكيد بر كاهش هزينه هاي اجرايي بسيار مهم تلقي مي گردد ، ولي همانطور كه ذكر گرديد بدليل اينكه چنين سازه هاي تا سالهاي سال مهمان شهر محسوب مي شوند و جزئي از محيط و منظر شهري هستند كه همه روزه تعداد زيادي از شهروندان بومي و غير بومي مسافر به آنها مي نگرند و يا از آنها عبور مي نمايند بايد بيشترين تلاش را نمود تا نمايي زيبا و ماندار و پر مفهوم خلق گردد تا بعدها شهرداري مجبور نگردد با صرف هزينه هاي سنگين به زيباسازي آنها بپردازد.

نكته آخر و مهم اينكه در بسياري از كشورهاي دنيا طراحي هاي مدرن تقاطع ها شروع گرديده كه در آن اهدافي چند منظوره مانند ايجاد پارك ها و فضاي سبز منطقه اي ،ايجاد فضاهاي تجاري، فرهنگي و تفريحي در آنها لحاظ مي گردد و موقعيت پيش آمده فعلي چه فرصت طلايي مناسبي است تا شوراري اسلامي شهر ، شهرداري و شهردار اهواز از آن استفاده نمايند و يكي از اين تقاطع هاي مدرن را بطور ويژه و شاخص تعريف و طراحي نمايند تا شايد با اجراي آن بتوان شهر اهواز را اولين در كشور نمود كه چنين پروژه اي را اجرا نموده است ، جهت بررسي بيشتر چنين تقاطع هايي كافي است در اينترنت سرچ نماييد تا تعداد زيادي از اين پروژه هاي زيبا را مشاهده نماييد.با تشكر

نويد قائدي
من ا.... التوفيق
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار