شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
تا قبل از مصوبه افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک اروندی در سراسر خوزستان به اصطلاح خودروسازان داخلی به لطف انحصار و حمایت های پیدا و پنهان دولتی در بازار خودروی کشور یکه تازی و به هر شیوه ای با مشتریان خود برخورد می کردند.

شوشان: گسترش شعاع تردد خودروهای پلاک اروندی و حضور گسترده آنها در سطح استان پایان سلطه خودروهای بی کیفیت به اصطلاح خودروسازان داخلی بود و ترمز آنها را کشید.

به گزارش خبرنگار شوشان تا قبل از مصوبه افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک اروندی در سراسر خوزستان به اصطلاح خودروسازان داخلی به لطف انحصار و حمایت های پیدا و پنهان  دولتی در بازار خودروی کشور یکه تازی و به هر شیوه ای با مشتریان خود برخورد می کردند، در حالی که به دروغ مدعی مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کننده بودند. حقوقی که زیر سایه سنگین انحصار معنا و مفهومی نداشت. در حقیقت مشتری مدار خنده دارترین واژه ای است که خودروسازان داخلی از آن برای پیشبرد  اهداف خود استفاده می کردند.غافل از آنکه این بازی یک طرفه روزی به پایان خواهد رسید و روسیاهی اش به خودروسازان پر مدعا خواهد ماند.. و خودروهای پلاک اروندی همان چیزی بود که خودروسازان وطنی از آن واهمه داشتند.کابوسی که خواب مدیران خودروساز را آشفته کرد و کفه ترازو را به نفع مردم خوزستان سنگین کرد. در این میان تلاش های زیادی شد تا پرچم خودروهای پلاک اروندی پایین کشیده شود اما همه تقلاهای منتقدان و مخالفان برای لغو مصوبه به در بسته خورد.دری که دیگر هیچگاه به روی خودروهای بی کیفیت داخلی هرگز باز نخواهد شد. در حالی که بسیاری از منتقدان و مخالفان خودروهای پلاک ملی خروج ارز، گرانی لوازم یدکی و تهدید تولید ملی و بیکاری کارکنان شاغل در شرکت های خودروسازی را بهانه ای برای مخالفت خود عنوان می کنند تخلفات متعدد و بدتر از آن حوادث مختلفی که به اصطلاح خودروهای وطنی به بار آوردند گویا از گوشه ذهن آنها پاک شده است یا آنکه ترجیح داده اند خود را به خواب بزنند. شاید هم فراموشی مصلحتی به سراغ منتقدان و مخالفان خودروهای پلاک اروندی آمده است. هنوز یادمان نرفته است انفجار ناگهانی برخی خودروها که چه حوادثی آفرید و تا مدت ها سوژه محافل رسانه ای و افکار عمومی بود. از پژوهای بی کیفیت 405 که تو زرد از آب در آمدند تا پژو پارس که شیر باک بنزین شان ساخته برادران چشم بادامی سرزمین اژدهای زرد است. کسانی که در قامت منتقد در برابر خودروهای پلاک اروند قد علم کردند و از در خروج ارز علم مخالفت را افراشتند هیچگاه زحمت اشاره به خودروهای بی کیفیت چینی آن شرکت خودروسازی چینی را به خود ندادند که اگر بنا بر خروج ارز است پای خودروهای بنجل چینی هم گیر است. خودروهایی خوش رنگ و لعاب که روز اول صاحبانشان آنها را با هزار ذوق وشوق و سلام وصلوات با این امید خریدند که دیگر خودرویی با کیفیت وقیمت مناسب دارنداما هرگز فکرشان به اینجا قد نمی داد که  اگر روزی لنگ پول شدند باید چینی های با کیفیت نازل را به قیمت ثمن بخش بفروشند.آن هم با قیمتی بسیار پایین تر از آنچه فکرش را نمی کنند.اما در این میان خودروهای پلاک اروندی کم کم راه خود را باز کردند و رفته رفته خودروهای بی کفیت داخلی را به حاشیه راندند.خوبی خودروهای پلاک اروندی این بود که حق انتخاب را به مشتریان خود می داد تا سوار خودروی دلخواه خود شوند. در حالی که خروج ارز تا دیروز بهانه منتقدان و مخالفان پلاک اروندی بود اما با تحولاتی که در اقتصاد کشور افتاد و ثبات نسبی دلار در بازار ارز بهانه را از آنان گرفت و خلع ید کرد. امروزه داشتن خودروی با کیفیت  دیگر یک آرزوی دست نیافتنی و رویا محال نیست بلکه خودروهای پلاک اروندی امروز دیگر به جزیی عادی از زندگی ما خوزستانی ها تبدیل شده اند و دیدن آنها در خیابان های شهرهای استان تعجب برانگیز نیست. از جنوبی ترین نقطه استان تا شمالی ترین آنها پای خودروهای پلاک اروندی باز شده است. خودروهای پلاک اروندی کاری کردند کارستان. کارستانی که خودروسازان چموش را به تکاپو انداخت تا برای حفظ ظاهر هم که شده نیم نگاهی به مشتریان خود بندازند و اندک توجهی به حقوق مشتری کنند در حالی که اگر نبود مصوبه افزایش دامنه تردد خودروهای پلاک اروندی شاید قرن ها طول می کشید تا چنین شرکت های به اصطلاح خودروسازی پرمدعی به خود بیایند و اندکی به فکر مشتری مداری باشند. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
comment
0
0
comment معاون پلیس راهور در واکنش به اظهارات ترکان می‌گوید : اگر همان‌طور که آقای ترکان می‌گویند تردد در محدوده قانونی منطقه آزاد باشد و اگر ایشان به گفته شان اعتقاد دارند و رویکردشان این است بگوید چه نیازی است که هفده هزار خودرو در اروند شماره گذاری شود؟
وی افزود : اگر آقای ترکان مخالف تردد این خودروها است چرا منطقه آزاد اروند به این خودروها اجازه صدور پروانه را می‌دهد. وقتی که پروانه ترخیص صادر می‌شود نیروی انتظامی بر اساس قانون اجازه ندارد مغایرت شماره گذاری را اعلام بکند، وقتی ایشان می‌گویند تردد فقط در محدوده منطقه آزاد است نباید اجازه بدهند واردات خودرو به هفده هزار دستگاه برسد چون سرمایه گذارهایی که در منطقه آزاد اروند وجود دارند به هفده هزار نفر نمی‌رسد.

رستمی افزود : عملاً بحثی که آقای ترکان می‌کنند برخلاف آن چیزهایی است که در عمل اتفاق می‌افتد . وقتی استاندار خوزستان بارها در مصاحبه‌ها و از طریق تلویزیون اعلام می‌کند که تردد آزاد است این برای مردم ایجاد حق می‌کند.

وی در مورد اینکه چرا این خودروها را توقیف نمی‌کنید گفت : وقتی استاندار خوزستان رسماً اعلام می‌کند که تردد آزاد است و خود مصوبه صادر می‌کنند نیروی انتظامی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، وقتی خود استاندار صراحتاً و رسماً اعلام می‌کنند که تردد انجام بگیرد این تبعات امنیتی و اجتماعی پیدا می‌کند راهش این نیست که از طریق قوه قهریه برخورد شود که این ملاحظات امنیتی خودش را دارد. دولت باید استاندار خودش را متقاعد بکند که در راستای قانون گام بردارد.

رستمی در پاسخ به این سؤال که استاندار خوزستان بارها عنوان که در مورد خودروهای اروند با سردار مهری و سردار مؤمنی صحبت و موافقت آن‌ها را اخذ کرده گفت : اصلاً چنین چیزی صحت ندارد و سردار مهری موافق قانون گریزی نیست، اگر بناست این خودروها در کل استان خوزستان تردد کنند استاندار و نمایندگان این استان لایحه ای به مجلس ببرند و این را قانونی کنند، بر اساس بند (د) قانون مناطق آزاد تصویب مقررات امنیتی انتظامی مناطق به تایید فرماندهی معظم کل قوا لحاظ کرده است

رستمی در واکنش به این گفته ترکان که منطقه آزاد هیچ گونه عایدی از واردات خودرو ندارد گفت : این سخن آقای ترکان درست نیست مناطق آزاد به منظور اینکه درآمدزایی داشته باشد فروش خودروها برایشان مهم است چرا که عوارض و مالیات دریافت می‌کنند و بخشی از منابع درآمدی مناطق آزاد را از طریق مالیات و عوارض خودروها تأمین می‌کند.

وی گفت : ما اکنون مکاتباتمان را با وزیر کشور آغاز کرده‌ایم و علاوه بر تشریح ماوقع در خوزستان از وزیر کشور خواستیم که به استاندارها اکیداً ابلاغ کند خارج از قانونمندی هیچ گونه دستورالعملی برای افزایش محدوده تردد خودروهای مناطق آزاد را لحاظ نکنند اگر نیروی انتظامی در مورد تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان از این طریق نتیجه نگیرد از طریق مقامات بالادستی اقدام خواهد شد. ما پیگیر هستیم هرچه سریع‌تر تکلیف تردد خودروهای پلاک اروند مشخص شود و این خودروها در شعاع مربوطه تردد کنند. 

منبع: الف

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار