شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
وی افزود: ابزار مخارج دولت و ابزار تسهیلات دو تا از ابزارهایی هستند که در دست دولت هستند و ما در این جا سعی کردیم با استفاده از ابزار تسهیلات، به طرف تقاضا شوک وارد کنیم تا کمک به تولیدکنندگان، در نهایت به افزایش رشد اقتصادی کشور منجر شود.

به گزارش خبرنگار شوشان محمد باقر نوبخت ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات استانداری خوزستان اظهار کرد: تشکیل کارگروه در راستای پیگیری مطالبات مربوط به ریزگردها در شورای راهداری استان تشکیل شده است و دکتر مقتدایی و مهندس حاجتی در جلسه هیئت وزیران، آخرین وضعیت استان در ابعاد مختلف را ارائه و توضیح دادند و تاکنون به نحو شایسته ای با توجه به تعهدات سفر رییس جمهور محترم این موضوع پیگیری شده و می شود.

وی افزود: کانون هم تشکیل شده که نظارت بر این امر را بر عهده دارد بنابراین استان از دید ملی مغفول نیست.

نوبخت در خصوص افزایش سهم استان از محل درآمدهای نفتی از 2% به 3% بیان کرد: این موضوع به دفعات مطرح شده و دکتر روحانی به درستی بیان کرد که بایست در این زمینه کار کارشناسی صورت بگیرد؛ زیرا این کار از یک منظر مفید است اما چون در بحث ملی اتفاق می افتد، ابعاد دیگری هم دارد که باید مد نظر قرار بگیرد.

نوبخت به برنامه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های کوتاه‌مدت اقتصادی نمی‌خواهیم كشور را به توسعه برسانیم چون نیاز به برنامه‌ریزی‌های بیشتری دارد. طبق آمارها رشد اقتصادی ما در شش ماه نخست سال جاری 1% بوده و در مقایسه با سال گذشته که 3% رشد اقتصادی داشته ایم؛ رشد مناسبی برای کشور نیست و انتظار داریم سال آینده طبق پیش بینی های رسمی بانک جهانی رشد 6 تا 5 درصد را داشته باشیم.


بیش از 500 میلیارد دلار به کشور سرازیر می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: هم اکنون تمام هیئت های خارجی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند و سفر می کنند. و با توجه به تعهدات این سفرهای خارجیدر صورت لغو تحریم ها این اتفاق خواهد افتاد و بیش از 500 میلیارد دلار به کشور سرازیر خواهد شد.


ریزگردها از بودجه کشور سهم می برند

نویخت با اشاره به تخصیص سهمی برای مبارزه با بحث ریزگردها در بودجه سال آینده و برنامه ششم بیان کرد: برای ریزگردها شورایی در وزارت کشور و هیئت دولت به دستور رییس جمهور تشکیل شده و با جدیت پیگیر این مسئله است و یک ماه پیش ابلاغیه ای از طرف دکتر روحانی رسید که تشریح کرده بود باید حتی در برنامه ششم استمرار منابع مالی برای مقابله با ریزگردها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:برنامه ششم از ابتدای فروردین با شرایط پس از تحریم اجرا خواهد شد.


حذف کامل سد گتوند نیازمند بررسی های بیشتر است

سخنگوی دولت در خصوص مشکلات مربوط به سد گتوند بیان داشت: باید بررسی های کارشناسانه ی بیشتری صورت گیرد تا در خصوص حذف کامل سد گتوند و یا اجرای برنامه‌های اصلاحی برای كاهش شوری آب و صدمات زیست محیطی آن و با توجه به گزارش‌های مختلفی که تا کنون ارائه‌شده باید به درستی تصمیم گیری شود.

وی تأکید کرد: پروژه‌هایی كه توجیه زیست‌محیطی ندارند نباید مجوز اجرا بگیرند. نباید به علت پر منفعت بودن یک پروژه محیط‌زیست را تحت‌فشار قرار بدهیم تا آن پروژه به هر قیمتی اجرا شود.

نوبخت ضمن اظهار بی اطلاعی از صحبت های رییس نظام کشاورزی خوزستان در خصوص تخلیه نمک آب های سد گتوند در زمین های کشاورزی روستای دشت بزرگ گفت: در خصوص سد گتوند دولت در حال بررسی های اجمالی است و تا حصول نتیجه ی قطعی زمان لازم است.


سهم رودخانه کارون از بودجه کل کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص ساماندهی رودخانه کارون گفت: ساماندهی کارون و هم چنین مقابله با ریزگردها جزو ردیف های مصوب برنامه ی ششم هستند و مصوباتشان در حال تکمیل است.


وام خودرو و کالا؛ تحریک بازار، نه خدمتی در جهت رفاه مردم

نوبخت در خصوص وام‌های 25 میلیونی دولت در جهت کمک به خودروسازان و هم چنین وام کالا گفت: در راستای سیاست‌های پولی دولت، تنها به دنبال تحریک تقاضا بودیم تا اجناسی که به علت نبود تقاضا در انبارها- از جمله خودرو وسایل خانگی- بودند، به فروش برسند تا از این طریق کارخانه‌های تولیدکننده بتوانند دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: ابزار مخارج دولت و ابزار تسهیلات دو تا از ابزارهای دولت برای تحریک تقاضا هستند و ما در این جا سعی کردیم با استفاده از ابزار تسهیلات، به طرف تقاضا شوک وارد کنیم تا کمک به تولیدکنندگان، در نهایت به افزایش رشد اقتصادی کشور منجر شود.

نوبخت در ادامه گفت: در راستای سیاست های پولی، پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو، خدمتی در جهت رفاه حال مردم نبوده بلکه صرفاً تلاشی برای تحریک بازار به‌منظور فروش کالا های انبار شده بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطر نشان کرد: این بسته یک بسته ی رفاهی اجتماعی و خدماتی نیست بلکه بسته ی تحریکی اقتصادی برای بهبود وضع اقتصاد و پیشبرد صنعت است و مقایسه وام خودرو و کالا با وام‌ ازدواج نادرست است زیرا وام‌های ازدواج هم در جای خود در حال پرداخت هستند و این گونه صحبت ها تحریک بدون دلیل جوانان است.


برنامه توسعه خوزستان باید در خوزستان نوشته شود

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار شوشان در خصوص سهم در نظر گرفته ی استان ها در لوایح برنامه ششم توسعه و به ویژه سهم استان خوزستان در این برنامه عنوان کرد: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش نویس دو لایحه برای ارائه به دولت در حال تهیه است؛ یکی لایحه ی برنامه ششم توسعه و دیگری لایحه ی برنامه بودجه ی سال 95.

نوبخت افزود: در لایحه ی برنامه ششم که بر اساس طرح آمایش سرزمین در حال انجام است، از استاندار خوزستان درخواست شد تا با توجه به ظرفیت برنامه ی توسعه ی خوزستان در خود خوزستان نوشته شود و ارائه شود، به همین جهت در این برنامه آن چه که در 5 سال آینده انجام می شود در جغرافیای خوزستان مطابق با برنامه ی صادره از استان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: به همین دلیل در لایحه جای پای برنامه ششم با عنایت بر این که این نیاز به مصوبه مجلس ندارد، پس از تصویب اهداف کلان، برنامه های پیشنهادی این استان نیز مورد و بررسی و تایید و اجرا قرار خواهد گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار