شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
دکتر ایرج نظری:
مهمترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت هزینه های درمان است که اکنون از رقم 70 درصدی که مردم پرداخت داشتند به 3 درصد در روستاها و 6 درصد در شهرها رسید است.
دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در اهواز و استان خوزستان گفت: مهمترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت هزینه های درمان است که اکنون از رقم 70 درصدی که مردم پرداخت داشتند به 3 درصد در روستاها و 6 درصد در شهرها رسید است و علاوه بر این مهم مردم می توانند تمام کارهایشان را در بیمارستان انجام دهند و نیازهایشان را آنجا تامین کنند ولی تا قبل از این می بایست نیازهای بیماران خارج از بیمارستان تامین می شد.

وی ادامه داد: اما اتفاق سوم و مهمی که در طرح تحول سلامت رخ داد موضوع هتلینگ بیمارستان ها بوده است، زیرا فضای درمانی استان فضای فرسوده ایی بود و سعی کردیم محیط های بستری را بهسازی کنیم، جدای از موضوع فوق در بخش دیگری که مردم بسیار بهره مند هم شدند درمانگاه ها و کلینیک های سرپایی ما در بیمارستانها گسترش یافت و پزشکان جدید الورود دیگر اجازه دایر نمودن مطب خصوصی پیدا نکردند.

نظری بیان داشت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بوده است و توانسته ایم تا حد زیادی مانع زایمان های سزارین و عوارض ناشی از آن شویم که متاسفانه به شدت این نوع زایمان گسترش یافته بود، این در حالی است که بسیاری از بیماران نمی دانستند که این نوع عمل چسبندگی جفت را بوجود می آورد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت های طرح فوق ماندگاری متخصصین در شهرستانها می باشد، از این رو برنامه های مهمی مد نظر قرار گرفت و 150 متخصص طی امسال و پارسال در بیمارستانها توزیع کردیم که تمام به صورت دولتی مشغول کار هستند و بدون دریافت وجه از بیماران مشغول کار هستند.

وی گفت: یکی دیگر از اتفاقاتی که بعد از طرح تحول سلامت افتاد این است که تعرفه های خدمات درمانی واقعی نبودند و افزایش های صورت گرفته با توجه به تورم ها تنها جیب مردم را خالی تر می کرد، این در حالی است که مابه تفاوت را باید سازمان های بیمه گر پرداخت می کردند نه اینکه از جیب مردم پرداخت شود، اما اکنون این گونه نیست و در دانشگاه جندی شاپور اهواز کسی خارج از تعرفه پول دریافت نمی کند و این مهم یکی از دستاوردهای بزرگ ما به شمار می آید.
نظری ادامه داد: اقدام دیگر صورت گرفته در طرح تحول سلامت ارائه خدمات به بیماران سرطانی می باشد که تعرفه های این بیماران به شدت کاهش یافته است و در کل به بیماران خاص سعی شده تا جایی که امکان دارد خدمات بهتری ارائه شود، همچنین به دستگاه های دیالیز بهبود بخشیده ایم و در شهر هفتکل بخش دیالیز را راه اندازی کرده ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: کار دیگری که برای شهرستانها و بیمارستانهای آموزشی صورت گرفته خرید وسایل و تجهیزات پزشکی در بخش های مختلف مثل رادیوگرافی، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی و ... می باشد، همچنین از کارهای دیگر در دست انجام محیط های بخش های زایشگاهی را از حالت سنتی خارجی و به صورت مجزا و فردی درخواهیم آورد تا مادر باردار بتواند زایمان خود را در کنار خانواده و عزیزانش انجام بدهد که در تلاشیم این مهم را در لالی، سوسنگرد، دشت آزادگان و ... انجام دهیم و خوشبختانه فاز اول این طرح انجام شده و در مابقی بیمارستانها در حال انجام است.

وی گفت: از دیگر اقدامات در دستور کار ساخت کلینیک های سرپایی در شهرهای مختلف است، همچنین توسعه بخش های آی سی یو و اضافه کردن 90 تخت این بخش در دستور کار است که تا پایان آذرماه 28 تخت در اهواز و چند شهرستان فعال می شود، علاوه بر این برای بیماران سرطانی ارائه خدمات سرپایی طراحی شده و مطالعات و فضای این مهم مد نظر قرار گرفته شده است.

نظری تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های مد نظر ما افزایش کیفیت در بخش های اورژانسی است و انشاء الله در 7 اورژانس مجموعه دانشگاهی این مهم را انجام می دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از مشکلات عمده طرح تحول سلامت این است که سیستم موجود ما آماده انجام این همه خدمات را ندارد و فضای فیزیکی بشدت کم و فرسوده است و میانگین سنی تاسیسات بیمارستان از 35 تا 80 سال است و تعداد تخت ما به شدت کم است، به گونه ای که در بخش توسعه بخش های درمانی تا قبل از سال 94 حدود 2000 تخت کمبود داشته ایم و همچنان آن ظرفیت خالی است و قطعا در سال جاری هم نیاز به تخت جدید بوده است.

وی ادامه داد: پروژه ساخت و تجهیز بیمارستان یک پروژه ملی است و باید با اعتبارات ملی و یا با همت بخش خصوصی به نتیجه برسد، اما فضا و تجهیزاتی را که دانشگاه باید تامین و تجهیز کند بدون شک از اعتبارات ملی باید تامین شود که متاسفانه با مشکلات مالی و کمبود اعتبارات نتوانستیم نیازهای عنوان شده را مرتفع نمائیم.

نظری اضافه کرد: قطعا باید بیمارستان جایگزین برای ارائه خدمات بهتر نسبت به بیمارستان های فرسوده داشته باشیم، اما بدلیل کمبود اعتبارات موفق به انجام چنین مهمی نشده ایم و این اتفاقات از مشکلات طرح تحول سلامت می باشند، همچنین کمبود نیروی انسانی از کارگر ساده که اقدامات اولیه از جمله نظافت و نگهداری را عهده دار است تا افراد متخصص و فوق متخصص کمبود شدید داریم، جدای از این در بخش پرستاری که یکی از نیازهای اصلی هر بیمارستان است شدت کمبود نیرو قابل لمس است و با توجه به اتفاقات در خوزستان و افزایش کار کمبود نیرو مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است.

وی گفت: متاسفانه پرستار آموزش دیده و یا متخصص به رشته پرستاری در استان خوزستان برای جذب وجود ندارد و از همین رو سعی کردیم با برگزاری آزمون و فراخوان 1200 پرستار را جذب بیمارستانها کنیم که طی 2 فراخوانی که دادیم تنها 470 نفر جذب شدند و همچنان در بخش پرستاری، بهیاری، تکنسین، اتاق عمل، بیهوشی و ... نیرو کم داریم. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بدون شک کمبود اعتبارات باعث عدم اجرایی شدن و به نتیجه رسیدن اهداف ما می شود، اما با توجه به قول هایی که دولت تدبیر و امید داده است و اینکه کل نظام سلامت را در اولویت قرار داده است تمامی دغدغه ها و نگرانی ها قابل مرتفع شدن است و می توان آن را حل نمود، البته باید در این مسیر سازمان های بیمه گر که هنوز حق بیمارستان ها را پرداخت نکرده اند کمک حال ما باشند و در صورت کمک سازمان های بیمه گر می توان مشکلات پیش روی طرح را به صورت ریشه ای مرتفع نمود.

نظری بیان داشت: اینکه در استانهای دیگر طرح تحول نظام سلامت موفق تر بوده است بدلیل وجود بیمارستان های نو است و باعث می شود هزینه های ما هم بیشتر از سایر بیمارستانها باشد، مثلا در مناطق سردسیر دیگر نیاز به سیستم سرمایشی نیست ولی در خوزستان هم نیاز به سیستم سرمایشی هست و هم نیاز به سیستم گرمایشی و این وسایل استهلاک و خرابی دارند، از این رو فکر نمی کنم در این طرح رتبه ما علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته شده نسبت به قبل بهتر شده باشد چون در کنار ما سایرین هم در حال تلاش هستند.

وی گفت: متاسفانه ما در کشور کمترین تعداد پرستار را به نسبت تخت موجود داریم و روند انتقال و جابجایی پرسنل هم مناسب نیست و دائما درخواست انتقالی را مشاهده می کنیم و در کنار این ورودی به سیستم هم نزدیک به صفر است و از عمده مشکلات ما برای نتیجه گرفتن در طرح تحول سلامت است، از این رو باید تدابیر مناسبی اندیشیده شود تا مهاجرت این چنینی که در تمام بخش ها صورت می گیرد به حداقل برسد، متاسفانه اکنون استان خوزستان به محلی تبدیل شده که افراد در آن کسب تجربه می کنند و آموزش های لازم را فرا می بینند، سپس به دیگر استانها می روند و در آن استانها سمت های کلیدی را هم دریافت می کنند و نیروهای خوب و کلیدی ما از استان می روند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: می توان با افزایش حقوق، زمان مرخصی بیشتر، کاهش پرداخت مالیات و ... از خروج پزشکان و نیروهای کلیدی استان به سایر استانها جلوگیری کرد و باید در این مسیر ائمه جماعت و جمعه، استاندار و نمایندگان و افراد صاحب نفوذ کمک حال ما در دولت باشند تا شرایط را برای ادامه زندگی در استان فراهم سازیم، زیرا در حال حاضر نیروهای ما همان حقوقی را دریافت می کنند که در سایر استانها پرداخت می شود و بعضا دریافتی استانهای دیگر از نیروهای ما بیشتر هم می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار