شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
مسئول آموزش و ترویج اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از راه اندازی ششمین نهالستان بلوط استان در اندیکا خبر داد.
محسن خیراللهی پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این نهالستان که دومین نهالستان بلوط در این شهرستان به شمار می آید امروز پنجشنبه با مشارکت مردم در اندیکا راه اندازی شده است.
وی افزود: پیش از این دو نهالستان بلوط در دزفول، یک نهالستان در منطقه شیمبار اندیکا، منطقه چلیساد دهدز و الوارگرمسیری اندیمشک نیز نهالستان بلوط احداث شده بود.
به گفته وی در این مرحله دانه های بلوط در گلدان هایی قرار داده می شوند و پس از تبدیل شدن به نهال با همکاری منابع طبیعی در مکان های کوهستانی قرق شده انتقال خواهند یافت.
خیراللهی با بیان اینکه این نهالستان ها به طور کامل توسط مردم نگهداری می شود اظهار کرد: کاشت نهال های بلوط نیز با کمک مردم محلی به ویژه کودکان انجام می شود زیرا معتقد هستیم کودکانی که با دست خود درخت بلوط می کارند و از آن نگهداری می کنند در آینده هیچگاه این درختان را قطع یا به زغال تبدیل نمی کنند که این مساله برای حفاظت از جنگل های بلوط بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسئول دلیل راه اندازی نهالستان های بلوط را تهدید جنگل های زاگرس به نابودی عنوان کرد و گفت: به دلیل خطراتی که این جنگل ها را تهدید می کند به ویژه بیماری 'زغال بلوط' برخی کارشناسان معتقد هستند این جنگل ها شاید تا 50 سال آینده بیشتر عمر نکنند بنابراین باید از هم اکنون به فکر چاره باشیم.
نخستین نهالستان بلوط خوزستان بهمن 1393 در دهدز راه اندازی شد که در آن سه هزار گلدان به کشت دانه بلوط اختصاص داده شد.
درختان بلوط عمری طولانی دارند که گاه به دو هزار سال نیز می رسد اما دو آفت طبیعی و انسانی به جان جنگل های زاگرس افتاده و آن را در معرض نابودی قرار داده است به طوری که برخی کارشناسان می گویند شاید تا 50 سال دیگر، نیمی از این جنگل ها وجود نداشته باشد.
نبود سوخت مناسب برای روستائیان به ویژه در فصول سرد و آفت 'زغال بلوط' در سال های اخیر بشدت این جنگل را در معرض نابودی قرار داده است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار